Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
Cytat

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Wybrałem sposób ogrzewania mojego domu, są to folie elektryczne. Nie mogę się zdecydować, czy zalać je pod wylewką, czy montować pod panelem? Zalewając je wylewką mogę kumulować ciepło, ale czy nie przestaję w sumie grzać podczerwienią?


Folie grzewcze w odróżnieniu od mat grzewczych układa się pod panelem.
Do akumulowania ciepła potrzebna jest gruba wylewka i tu stosuje się kable grzewcze.
Każde z tych rozwiązań będzie emitować promieniowanie podczerwone a jego skuteczność, w głównej mierze, zależy od temperatury powierzchni podłogi oraz w pewnym stopniu od współczynnika emisyjności wykończenia powierzchniowego.
Napisano
Cytat

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Wybrałem sposób ogrzewania mojego domu, są to folie elektryczne. Nie mogę się zdecydować, czy zalać je pod wylewką, czy montować pod panelem? Zalewając je wylewką mogę kumulować ciepło, ale czy nie przestaję w sumie grzać podczerwienią?



Folie grzejne przewidziane są do montażu bezpośrednio pod panelami w układzie tzw pływającej podłogi. W zależności od rodzaju paneli zalecane
są folie o gęstości mocy od 60W/m2 (panele drewniane) do 80W/m2 (panele laminowane). Nie stosuje się folii (pomimo sugestii niektórych firm)
pod wylewki betonowe lub wylewki samopoziomujące.
Napisano
Cytat

Folie grzewcze w odróżnieniu od mat grzewczych układa się pod panelem.
Do akumulowania ciepła potrzebna jest gruba wylewka i tu stosuje się kable grzewcze.
Każde z tych rozwiązań będzie emitować promieniowanie podczerwone a jego skuteczność, w głównej mierze, zależy od temperatury powierzchni podłogi oraz w pewnym stopniu od współczynnika emisyjności wykończenia powierzchniowego.




No to teraz mam mętlik :-) Mam dom o zapotrzebowaniu ok 38 kW/m2/rok. Kumulując ciepło z foli pod wylewką i grzejąc w drugiej taryfie Energa G12r koszt kWh wynosi ok 0,29 gr za 1 kWh. Tym samym roczny koszt ogrzewania wyniesie ok 1500 zł. W przypadku montażu pod panel zdecydowanie mniej będę grzał w drugiej taryfie. Biorąc średnią 0,49 gr za kWh daje nam to ok 2450 zł za sezon grzewczy. Różnicy mamy ok 1000 zł bez żadnych nakładów.
W przypadku kabli muszę mieć większą moc przyłączeniową. Na foliach mam wyliczone ok 7,5 kW, natomiast kable ok 11 kW. Całkowite przyłącze mam 12,5 kW. I w przypadku kabli nie mam podczerwieni.
Większość dostawców i producentów pozwala zalewać folie.

Napisano
Cytat

No to teraz mam mętlik :-) Mam dom o zapotrzebowaniu ok 38 kW/m2/rok. Kumulując ciepło z foli pod wylewką i grzejąc w drugiej taryfie Energa G12r koszt kWh wynosi ok 0,29 gr za 1 kWh. Tym samym roczny koszt ogrzewania wyniesie ok 1500 zł. W przypadku montażu pod panel zdecydowanie mniej będę grzał w drugiej taryfie. Biorąc średnią 0,49 gr za kWh daje nam to ok 2450 zł za sezon grzewczy. Różnicy mamy ok 1000 zł bez żadnych nakładów.
W przypadku kabli muszę mieć większą moc przyłączeniową. Na foliach mam wyliczone ok 7,5 kW, natomiast kable ok 11 kW. Całkowite przyłącze mam 12,5 kW. I w przypadku kabli nie mam podczerwieni.
Większość dostawców i producentów pozwala zalewać folie.



Witam
Zacznijmy od początku. Chce Pan zastosować ogrzewanie podłogowe montowane pod wylewką (prawdopodobnie standardowo 4-5cm grubości)
lub bezpośrednio pod wykończeniem podłogi z paneli. Rozważany jest element grzejny elektryczny w postaci folii grzejnej (trzymajmy się wybranego
rozwiązania). Wyjaśnijmy w pierwszej kolejności - oba rozwiązania muszą dostarczyć właściwie taką samą ilość energii, aby zapewnić odpowiednią
temperaturę w pomieszczeniu. System pod wylewką będzie miał większą bezwładność (energia gromadzona w wylewce), system pod panelem szybszy
czas reakcji od chwili włączenia. Pana zysk ma polegać na takim "naładowaniu wylewki" energią z 2 taryfy, aby wystarczyła na ogrzanie domu poza
2-ga taryfą. I tu mogą pojawić się problemy. Czy wylewka ma odpowiednią pojemność cieplną (czytaj grubość)? Czy moc systemu została skalkulowana
tak aby odpowiednio szybko dostarczyć odpowiednią ilość energii wylewce (czytaj spore przewymiarowanie gęstości mocy). Bez takiego doboru
i odpowiedniego przygotowania podłoża raczej trudno mówić o oszczędnościach.
Wracając do poruszonego problemu folia czy kabel pod wylewkę (pod panele zalecamy folie). Jeżeli chodzi o efekt podczerwieni to nie ma najmniejszego
znaczenia czy będzie to folia czy kabel. Oba rozwiązania nagrzewają wylewkę betonową i to ona tworzy powierzchnie promiennika o bardzo niskiej
temperaturze, ale dużej powierzchni. Istnienie warstwy pośredniczącej w przekazywaniu ciepła stawia pytanie o sens stosowania folii, której główna
zaleta to równomierny rozkład temperatury, a w tym przypadku nie ma to znaczenia. Dodatkowo folia lokalizowana jest w warstwie poślizgowej
wylewki (na izolacji, z reguły pomiędzy 2 warstwami folii budowlanej). Nie jest to chyba najszczęśliwsze rozwiązanie. Kable grzejne ulegają zalaniu
w wylewce betonowej tworząc z nią całość, razem z nią pracując, a dodatkowo mają zapewniony dobry odbiór ciepła.
Moja rada - jeżeli jest to ogrzewanie podstawowe, a wylewki nie są jeszcze gotowe - zastosować najbardziej klasyczne ogrzewanie podłogowe kablami
(dowolnej firmy z jak najdłuższą gwarancją nie obwarowaną szczególnymi zastrzeżeniami). Gęstość mocy dobrać do planowanego wykończenia podłogi
i funkcji pomieszczenia. Może to za Pana zrobić firma dostarczająca ogrzewanie. Zastosować programowalne termostaty i cieszyć się przyjemnym ciepłem
wtedy gdy jest to wymagane.

D. Zapiorkowski
LUXBUD
Napisano
Cytat

No to teraz mam mętlik :-) Mam dom o zapotrzebowaniu ok 38 kW/m2/rok. Kumulując ciepło z foli pod wylewką i grzejąc w drugiej taryfie Energa G12r koszt kWh wynosi ok 0,29 gr za 1 kWh. Tym samym roczny koszt ogrzewania wyniesie ok 1500 zł. W przypadku montażu pod panel zdecydowanie mniej będę grzał w drugiej taryfie. Biorąc średnią 0,49 gr za kWh daje nam to ok 2450 zł za sezon grzewczy. Różnicy mamy ok 1000 zł bez żadnych nakładów.
W przypadku kabli muszę mieć większą moc przyłączeniową. Na foliach mam wyliczone ok 7,5 kW, natomiast kable ok 11 kW. Całkowite przyłącze mam 12,5 kW. I w przypadku kabli nie mam podczerwieni.
Większość dostawców i producentów pozwala zalewać folie.


Myślę, że kolega z LUXBUDU rzeczowo wyjaśnił istotę rzeczy.
Ze swojej strony mogę dodać, że pomimo wyższej mocy przyłączeniowej (wylewka i kable) dostarczona energia nie" znika" - zostaje zakumulowana, natomiast może "uciec" np. do gruntu, w ilości odpowiedniej do izolacji termicznej płyty grzewczej.
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...