Skocz do zawartości

2 niezależnie sterowane oświetlenia z 3 żył


perzaa1

Recommended Posts

Dzień dobry wszystkim.

Proszę o radę, mam 3 żyły, jedna ciepła, 2 ga pusta, 3 zabezpieczenie

Czy jest możliwe zrobienie z tego oddzielnie sterowanego oswietlenia nad lustrem, i oddzeilnie sterowanego oswietlenia lustra?

Dziękuję z góry za pomoc.

Słyszałem o jakiejś mijance/mostku, niestety nie jestem w stanie znaleść pasującego schematu na forum.


Pozdrawiam
Arek
Link do komentarza
Gość stach
Ja mam trochę więcej żył i wszystkie ciepłe - 36,6 stopnia icon_rolleyes.gif i póki co nie są puste - zdrowy jestem...

Skąd ta nomenklatura???

Gdzie te żyły, skąd-dokąd, włącznik gdzie jest, gdzie zasilanie icon_eek.gif
Link do komentarza
Zasilanie idzie od gniazda przy włączniku który mam nadzieję uda się usatwić na dwa klawisze.

Od "włącznika" idą 3 żyły pod glazurą do lustra. Opcja podłączenia na 1 klawisz potrafię, jak wcześniej wspominałem słyszałem o "mijance" - podobno można z tego zrobić niezależne oświetlenie lampy i lustra.

Pytam gdyż jestem ciekaw czy mogę to osiągnąć bez rozwalania glazury

Pozdrawiam

Arek
Link do komentarza
Masz w sumie do dyspozycji tylko dwie żyły: faza i neutralny (brązowa i niebieska izolacja). Zółto-zielona jest przepisami zagwarantowana, jako ochronna (podłączasz do metalowej obudowy, jeśli takowa występuje) i nie możesz jej inaczej wykorzystać.

Na wyłącznik przewód fazowy, a neutralny bezpośrednio do lampy.
Możesz jednak zrobić tak, że lampka lustra będzie działała tylko wtedy, jak będzie załączona lampa nad lustrem, czyli:
- Wchodzisz do łazienki, zapalasz światło nad lustrem, następnie pociągasz za sznureczek i zapala się lampa w lustrze - to jest do zrobienia.

Cytat

Od "włącznika" idą 3 żyły pod glazurą do lustra. Opcja podłączenia na 1 klawisz potrafię, jak wcześniej wspominałem słyszałem o "mijance" - podobno można z tego zrobić niezależne oświetlenie lampy i lustra.


Można, ale wtedy będziesz na bakier z przepisami, bo przewód ochronny musiałbyś wykorzystać, jako neutralny (puszczasz go bezpośrednio do każdej z lamp), a dwoma pozostałymi puścić fazę przez wyłącznik podwójny. Raz do jednej, raz do drugiej lampki. Edytowano przez Leszek4 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
WoW!!!!

Takie rozwiązanie mnie najbardziej interesuje!

"przewód ochronny musiałbyś wykorzystać, jako neutralny (puszczasz go bezpośrednio do każdej z lamp), a dwoma pozostałymi puścić fazę przez wyłącznik podwójny. Raz do jednej, raz do drugiej lampki. "

Dziękuję za podpowiedź!

Postaram się tak zainstalować. Przewód ochronny zabezpiecza przes spalneniem urządzenia? Halogenik nad lustrem to nie kłopot, boje się o lustro LED
Link do komentarza
Cytat

Postaram się tak zainstalować. Przewód ochronny zabezpiecza przes spalneniem urządzenia?


Nie. Przewód ochronny chroni Cię przed zabiciem i jest wykorzystywany przez zabezpieczenie różnicowo-prądowe.
Chodzi o to, żeby przy ewentualnej awarii polegającej na przedostaniu się napięcia na metalową cześć jakiejś obudowy, rurki, drutu, wanny etc. natychmiast zostało wyłączone napięcie w tym obwodzie.
Link do komentarza
Gość Razmes
Leszek pewnie teraz się zastanawia, gdzie popełnił błąd. Niby tłumaczył, ale do złego podkusił icon_razz.gif

Perzaa1, tu nie o Ciebie chodzi, bo Ty będziesz wiedział co i jak. Ale ktoś inny niepoinformowany może się śmiertelnie zdziwić. icon_confused.gif Edytowano przez Razmes (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Jeżeli w tym lustrze, tudzież w kinkiecie są jakieś elementy metalowe, to koniecznie zrób wariant pierwszy, a przewód żółto-zielony podłącz do żółto-zielonego w kostce przyłączeniowej tych lamp.

Jeśli w kostkach przyłączeniowych nie ma przewodu żółto-zielonego, to od biedy, na własną odpowiedzialność, zastosuj go jako neutralny. Naciągnij wtedy na niego niebieską koszulkę z obu stron.

Cytat

Leszek pewnie teraz się zastanawia, gdzie popełnił błąd. Niby tłumaczył, ale do złego podkusił



:bezradny:
Link do komentarza
Instalacja w całym domu jest 3 żyłowa.

To miejsce było przeznaczone na 1 włącznik - ekektryk z którym się "rozstałem" na 99% miał na myśli rozwiązanie:

"przewód ochronny musiałbyś wykorzystać, jako neutralny (puszczasz go bezpośrednio do każdej z lamp), a dwoma pozostałymi puścić fazę przez wyłącznik podwójny. Raz do jednej, raz do drugiej lampki. "

bo nie chciało nam się kuć w scianie przed położeniem glazury...

Niemożliwością dla mnie jest kontakt z tą osobą, stąd moje pytanie do forumowiczów.

Dziękuję wszystkim za pomocne rady

Arek
Link do komentarza
Cytat

...a jak instalacja jest 2 "żyłowa" ?


Wtedy nie ma zabezpieczenia różnicowo-prądowego i jest to bardzo stara sieć, pamiętająca jeszcze głęboki peerel.
Takie instalacje trzeba przerabiać dla własnego i innych bezpieczeństwa.

Zakładając jednak, że to nowa instalacja, to u kolegi kluczowe jest, czy w tym obwodzie są przewodzące prąd elementy obudów (tego kinkietu czy lustra). Wtedy na pewno producent poprowadził przewód ochrony od obudowy do kostki przyłączeniowej i należy bezwzględnie do niego się podłączyć.
Jeśli jednak wszystko jest np. w plastiku, to pół biedy, bo przewodu ochronnego i tak by nie wykorzystał, bo niby do czego?
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Naturalny wygląd Podkreśla strukturę drewna – słoje i naturalne usłojenie stają się bardziej widoczne i wyraziste. Matowe lub satynowe wykończenie – wygląda bardziej naturalnie niż połysk lakieru. Oddychająca powierzchnia Drewno zachowuje zdolność do oddychania, co pomaga w regulacji wilgotności w pomieszczeniu. Mniejsze ryzyko wypaczeń przy zmianach temperatury i wilgotności. Łatwa konserwacja i naprawa Nie trzeba cyklinować całej podłogi przy uszkodzeniu – można punktowo odnowić fragment. Regularna konserwacja (np. środkiem do pielęgnacji olejowosków) wydłuża żywotność wykończenia. Przyjemność użytkowania Ciepłe i przyjemne w dotyku – idealne dla osób chodzących boso lub z małymi dziećmi. Mniej śliskie niż lakierowane podłogi. Ekologia i zdrowie Produkty olejowoskowe są często na bazie naturalnych olejów i wosków – bezpieczne dla zdrowia. Brak intensywnego zapachu chemii, przyjazne alergikom.   Osmo to jedna z najbardziej znanych marek oferujących wysokiej jakości olejowoski do podłóg drewnianych (i nie tylko). Produkty tej firmy są bardzo cenione zarówno przez profesjonalistów, jak i osoby samodzielnie wykańczające wnętrza.
    • Zgadza się, dlatego uważam że w skrajnych przypadkach, czyli pewnie dwie noce w roku lepiej dogrzać grzałką, niż przepłacać za większą pompę i martwić się o taktowanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam człowieka na miejscu. Będzie obserwował.
    • Dziś po południu test obciążeniowy z tego co mi tutaj alert pogodowy wysyła.  
    • To nie do końca tak. Po pierwsze T-CAP nie są jedynymi pompami na rynku, które utrzymują nominalną moc grzewczą w skrajnie niskich temperaturach (-20°C lub mniej). Ale inne o takiej charakterystyce są od nich wyraźnie droższe.  Po drugie, zdolność do utrzymywania mocy nominalnej w trudnych warunkach nie oznacza większej skłonności do taktowania. W praktyce jest wręcz odwrotnie. Taka pompa jest w stanie utrzymać moc nominalną w całym przewidywanym zakresie pracy (mniej więcej od -20 do +15°C). Ale równocześnie to i tak są pompy inwerterowe, czyli z możliwością automatycznego dostosowywania mocy do chwilowych potrzeb. Dla większości pomp powietrze/woda minimum to 30%. Czyli pompa nominalnie np. 9 KW jest w stanie działać w sposób ciągły już z mocą ok. 3 kW.  Natomiast w typowych pompach, których moc spada wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej, też mamy nominalnie np. 9 kW. Ale osiągane dopiero np. przy +7°C na zewnątrz. Natomiast przy -10°C taka pompa będzie miała np. 5-6 kW mocy. Właśnie wtedy będzie potrzebne użycie grzałek. Natomiast przy wysokiej temperaturze zewnętrznej i tak potrzebne będzie wykorzystanie funkcji inwertera. Ale co się stanie, jeżeli wiedząc o spadku mocy wraz z temperaturą zewnętrzną, zdecydujemy się na pompę nominalnie już nie 9 lecz 12 kW? Wtedy powyżej 0°C zakresu regulacji mocy może już zabraknąć.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...