Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
Damiano88

Płyta fundamentowa między wieńcem / ścianami fundamentowymi.

Recommended Posts

Witam,

Mam takie pytanie - mam zrobione ściany fundamentowe z pustaków szalunkowych, ściany są zbrojone co 2,5-3 metry 4 pionowe druty połączone z ławą fundamentową oraz co 2-3 warstwy 2 druty w poziomie a na górze jest wylany zbrojony wieniec.

W projekcie płyta fundamentowa znajduje się między ścianami fundamentowymi ( nie jest zalewana w całości z wieńcem ) problem polega na tym, że było to nieprzemyślane, bo w jednym rogu budynku wyszła duża różnic w terenie.

Na jesień zasypałem fundamenty ziemią teraz planuję dosypać pospółki i piasku oraz zagęścić. Wysokość całego nasypu w największym punkcie to około 1,80-1,90cm w niższym około 1,40cm. Na środku budynku leci jeszcze jedna ścianka fundamentowa powierzchnia między zewnętrznymi ścianami a tą środkową to około 9,5m na 4m.

Zdaję sobie sprawę, że siłą rzeczy ten grunt kiedyś tam i tak coś siądzie bo jest sporo nasypu - już teraz przez zimę ziemia uleżała się około 20-25cm a tam gdzie nasypu było od około 60cm do 1,30cm ziemia siadła może 5cm.

Na płycie w tej gorszej części chcę wykonać zbrojenie z drutu fi 12 - czy oczko 25cm będzie odpowiednie ?

No i teraz pytanie najważniejsze - czy tą płytę oddzielić np. styropianem 1cm czy jakąś specjalną taśmą od tych ścian fundamentowych żeby miała miejsce pracować i nie wysadziła ścian ?

W ostateczności mogę zrobić jeszcze jeden wieniec na całym budynku ale mam już wszystko zrobione styropianem, zaklejone klejem, zasiatkowane i chciałbym tego uniknąć.
Będę to jeszcze konsultował z kierownikiem ale chciałbym zaczerpnąć też innej opinii.

Jeśli ktoś chciałby pomóc, mogę załączyć jakieś zdjęcia by lepiej zobrazować jak to wygląda. Edytowano przez Damiano88 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Z opisu wynika, że prawdopodobnie chodzi o wykonanie podłoża pod podłogę w budynku podpiwniczonym, w którym podczas budowy zasypano piwnicę. Prawie 2 m nasyp bez zagęszczenia warstwami z pewnością będzie osiadał i jedynym
bezpiecznym rozwiązaniem jest utworzenie stropu na poziomie podłogi parteru o konstrukcji dostosowanej do przewidywanych obciążeń. Istniejącego nasypu można już nie uzupełniać.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nasypu ziemi jest aktualnie około 1,40cm reszta byłaby dosypana pospółką i piaskiem. Czyli najbezpieczniej będzie połączyć ściany fundamentowe razem z płytą czyli zrobić strop ?

Jeśli wybiorę opcję drugą że zazbrojoną płytę położę na tym nasypie i będzie ona sobie pracować między ścianami fundamentowymi na co się narażam, jakie mogą być tego skutki ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zerknąłem na zdjęcia i chciałem się poprawić. W najwyższym punkcie do wysokości gdzie ma zaczynać się płyta jest około 1,40 licząc od gruntu który nie był ruszany podczas wykopów a przy samych bokach koło ścian gdzie był wykop na stopę fundamentową jak widać jest w najwyższych punktach około 1,65-1,70cm do wysokości gdzie ma zaczynać się płyta.

Aktualnie zasypane jest około 1m ziemią a reszta jest zostawiona na ewentualne dosypanie z czego część tej nasypanej ziemi się uleżała. W tej części po prawej stronie budynku nie jeździłem w ogóle maszyną, zaś część po lewej niewidoczną na zdjęciu gdzie do poziomu płyty było 0,80cm-1,25cm ubijałem w miarę warstwami po około 30cm.

Załączam zdjęcia jak to wygląda - jest to jeszcze do opanowania ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ułożenie tzw. pływającej podłogi (oddylatowanej od ścian) w tych warunkach grozi tym, że podłoże będzie osiadać nierówno a podłoga ulegnie np. nachyleniu. Stabilne zagęszczenie to trudne zadanie, a proces ten może zakończyć się pękaniem ścian fundamentowych. Pod względem kosztów i eliminacji zagrożeń najlepiej będzie przykryć fundamenty prefabrykowaną płytą kanałową ułożoną za pomocą dźwigu.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Obawiam się, że w moich okolicach te płyty są niedostępne, tym bardziej że produkuje je niewielu producentów.
Mógłbym też wykonać jeszcze raz wieniec i połączyć go w całości na całym budynku razem z płytą tylko wcześniej i tak musiałbym zasypać i zagęścić wnętrza fundamentów do końca i to chyba jeszcze gorsze rozwiązanie, bo zakładając, że grunt osiądzie to płyta nie będzie mi siadać razem z gruntem tylko zrobi się dziura pod płytą i będzie wisieć tylko na zewnętrznych ścianach fundamentowych budynku - mam rację ?

Ta część budynku od wewnątrz od ściany zewnętrznej do tej środkowej ma 9,60cm na 3,45cm. Od mniej więcej połowy ściana ponad grunt wystaje około 80cm czym dalej w stronę garażu ściana odkrywa się coraz bardziej do około 1,5 metra.

Myślałem, że jak robi się dylatację to wtedy właśnie płyta będzie równo osiadać a jak się jej nie zrobi tylko zaleje od ściany do ściany to może wywierać nacisk na ściany fundamentowe i mogą one pękać lub może płytę wysadzić w jakimś miejscu.

Edytowano przez Damiano88 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Każde przykrycie fundamentów należy traktować jak płytę opartą na ścianach, czyli de facto potrzebna jest konstrukcja stopowa. Rozwiązanie z płytami prefabrykowanymi jest najprostsze i pewnie najtańsze, ale można też ułożyć np. strop teriva czy monolityczny na podsypie lub na szalunku traconym
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Błąd był na tym etapie, że nie potrzebnie robiłem wieniec na ścianach fundamentowych, mogłem go zalać w całości z płytą tak ?
Jak wygląda strop monolityczny na podsypie - co musiałbym wykonać ?

Wykonanie takiego stropu np. teriva czy z płyt prafebrykowanych poniesie wysokość mojego domu średnio z tego co widzę o około 25cm i pewnie tego nie uniknę... Musiałbym wyrównać środkowe ścianki fundamentowe do wysokości zewnętrznych, zakupić kształtki typu L ułożyć i zalać strop.

Wpadł mi do głowy jeszcze jeden może głupi pomysł ale staram się ratować sytuacje stosunkowo tanim kosztem jeśli się uda więc zapytam.

Jeśli połączyłbym w jakiś sposób ścianę fundamentu zewnętrzną z tą środkową i wykonał na całości np. 4 podciągi albo 6 pod płytą która byłaby wylana na tej zagęszczonej podbudowie, której z tego co się dowiaduje nie zagęszczę w 100% ? Zmieni to coś czy po prostu tam działają takie siły i naprężenia, że to nic nie da ?

Znajomemu firma montowała zbrojenia pionowe w ścianach wiercąc w stopie i osadzając je na jakimś kleju z pistoletu - jak się domyślam tutaj nawiercenie ściany w celu zamocowania zbrojenia w poziomie i zamocowanie belki np. 20x20 skończy się pewnie tak, że jak grunt osiądzie pod płytą to po prostu te pręty wyrwie z tej ściany i płyta też siądzie i wiadomo co dalej...mam rację ?

Mógłbym też naciąć fragment ściany np sześcian taki by belka weszła na głębokość powiedzmy około połowy pustaka szalunkowego czyli 12 do 15cm wprowadzić w to miejsce belkę i potem zalać w całości przy zalewaniu płyty. Jak widać górna warstwa płyty będzie niżej od ścian zewnętrznych więc nie powinienem naruszyć wieńca a przy delikatnym nacinaniu tak by nie uszkodzić zbrojenia udałoby się może połączyć z prętami w ścianie fundamentowej.

To takie moje pomysły na szybko ale nie wiem jak to się ma w stosunku do sztuki budowlanej dlatego chciałem wstępnie zapytać nim zapytam kierownika budowy co on na to. Edytowano przez Damiano88 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam   Przymierzam sie do budowy domu parterowego FABIA V i zastanawiam się nad wybraniem stropu (a raczej nad rezygnacją) Chodzi o zmiane stropu monolltycznego na wiązary (ewentualnie strop gęstożebrowy) . Głównym atutem zmiany jest cena (różnica między wiązarami a monolitem jest duża) oraz poprowadzenie wentylacji nechanicznej i klimy (żona chce mieć nawiewy klimatyzacji w suficie).   Jednak jest maly problem dom będzie stał w odległości ok 75m od torów kolejowych i boje sie o drgania.     Czy strop monolityczny zmniejszy drgania budynku ??  Czy wybór wiązarów jest zasadny w tym przypadku ?? Co będzie lepszym rozwiązaniem??   P.S. nie wiem czy to ma znaczenie ale będzie montowana fotowoltanika na dachu (okolo 30 paneli)     Proszę o pomoc z góry dziękuję.
    • Jeśli chodzi o sam budynek to w jego kształcie nic nie będziemy zmieniali, tylko oczywiście cały dach musi zostać wykonany na nowo ponieważ więźba się całkowicie spaliła i tutaj rozumiem, że trzeba będzie zgłosić już cały projekt.    Budynek był normalnie ubezpieczony (ubezpieczenie rolnicze) i umiejscowiony w planie działki, natomiast będziemy przeszukiwali papiery (było to budowane za czasów dziadka ponad 35 lat temu i przed najnowszymi przepisami, także nie jestem pewny czy szczegółowy plan budynku własnie istnieje).   W takim wypadku rozumiem, że po prostu trzeba będzie najpierw zgłosić chęć przebudowy na budynek mieszkalny i następnie złożyć projekt całego budynku z dachem, a dopiero później zabierać się już za pozostałe aspekty przyłączenie wody, kanalizacji itd. (elektryka jest)
    • Gość Alex
      Czy układając kostkę przy ścianie budynku należy najpierw scianę otynkować lub obłożyć steropianem
    • To określenie nie więcej niż 50m od drogi publicznej dotyczy właśnie III,II i I klasy ziemi i jest to jeden z 4 warunków które jednocześnie musi spełnić grunt żeby był uzgodniony bez odralniania.  WZ to decyzja o warunkach zabudowy tak ? Więc jak się ją dostanie to logiczne że można się wybudować. I podczas jej wydawania właściciel dowiaduje się czy dostaje uzgodnienie i może się wybudować czy musi odrolnić ziemie. U Was jak wydaje się decyzje to nie trafia ona do starostwa do uzgodnienia?  To jak rozumiesz ten art. 7 stawy o ochronie gruntow rolnych i leśnych? Mam nieodparte wrażenie że właśnie zamieniłeś te dwa terminy ze sobą. Odrolnienie nie jest zawsze konieczne i w tej ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych masz wpisane że grunty na terenie miasta nie potrzebują odrolnienia i nawet te chronionych klas kiedy spełnione są  te 4 warunki jednocześnie nie muszą być odralniane. A wyłączenie gruntów jest zawsze tylko raz się kończy  opinią a raz decyzją, i raz decyzją zwalniającą z opłat a raz naliczajacą oplatę. I to właśnie robi się podczas składania o pozwolenie na budowę.   A co do sytuacji którą opisałeś, u mnie za każdym razem starając się o WZ na daną działkę gdyby ją dostał wiedziałby że nie musi nic odralniać bo akurat te tereny nie podlegają pod działanie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych (no bo dostał WZ) i później tylko nowy właściciel składa wniosek o wyłączenie gruntów spod produkcji rolnej. I w zależności jaka jest klasa i jaka gleba postępowanie kończy się inaczej.
    • Witaj, Jakiś czas temu stanąłem przed podobnym problemem. Tak jak kolega wyżej pisał, na początek starczy mapka geodezyjna , a następnie wniosek o wydanie WZiZT. W zależności od specyfiki terenu możesz potrzebować dodatkowych dokumentów np. ocena oddziaływania na środowisko OOŚ lub tak jak w moim przypadku ( na skraju mojej działki rósł las ) potrzebowałem dodatkowo ekspertyzy ornitologicznej potrzebnej do wycinki drzew. Nie wiem gdzie planujesz się budować, ale śmiało mogę polecić tą firme ja mieszkam w okolicach Wrocławia, ale z tego co widzę maja kilka oddziałów na terenie całej polski.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...