Skocz do zawartości

Podłoga w domu podpiwniczonym


Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich forumowiczów. Mam mały dylemat związany z budową a mianowicie dochodzę powoli do etapu wylewek i pytanie brzmi czy w pomieszczeniach nad ogrzewaną piwnicą (mam w niej zamiar utrzymać temperaturę kilkunastu stopni) wystarczy mi 3cm styropianu w rolce z folią i 6 cm wylewki + 1cm na kafle (taki układ zaproponował instalator). Dom będzie ogrzewany powietrzną pompą ciepła, w piwnicy będą zainstalowane kaloryfery a na pozostałych piętrach wszędzie ma być podłogówka. Niestety budowlańcy zostawili mi tylko 10 cm na kompletną podłogę na piętrach. Jeżeli jakiś inny układ byłby lepszy to proszę o sugestie.
Napisano
Jaką wylewkę będziesz robił? Po tych 6 cm to domniemywam, że anhydryt.
I dla jasności, na piętrach? to jaki to jest dom? A na parterze nad tę piwnica jaki masz zapas na podłogę licząc izolację i wylewkę + wykończenie?
Piwnicę ogrzewać? po co? Daj se spokój i to jeszcze kalafiory przy PCi.
A swojemu instalatorowi to raczej podziękuj za współpracę puki jeszcze Cie nie naciągnął na dodatkowe koszta związane z poprawianiem fuszerki przez niego zrobionej.
Budujesz dom z projektu czy z głowy, bo jeżeli z projektu to masz wszystko w nim zawarte i poprawianie coś na siłę nie zawsze przynosi dobre efekty.
Napisano
Cytat

Jaką wylewkę będziesz robił? Po tych 6 cm to domniemywam, że anhydryt.
I dla jasności, na piętrach? to jaki to jest dom? A na parterze nad tę piwnica jaki masz zapas na podłogę licząc izolację i wylewkę + wykończenie?
Piwnicę ogrzewać? po co? Daj se spokój i to jeszcze kalafiory przy PCi.
A swojemu instalatorowi to raczej podziękuj za współpracę puki jeszcze Cie nie naciągnął na dodatkowe koszta związane z poprawianiem fuszerki przez niego zrobionej.
Budujesz dom z projektu czy z głowy, bo jeżeli z projektu to masz wszystko w nim zawarte i poprawianie coś na siłę nie zawsze przynosi dobre efekty.


Więc zacznę od początku to stary dom w stanie surowym zadaszonym, który teściowie budowali dla siebie ale nie skończyli. Budowa zatrzymała się w 88 roku i od tego czasu to stało.
Zabraliśmy się za to w zeszłym roku zrobiliśmy schody, taras,ściany działowe i zamknęliśmy budowę oknami. Teraz jestem na etapie instalacji elektrycznej i wod-kan. Dom to piwnica, parter i piętro razem 165m. Tak jak wcześniej pisałem na parterze i piętrze mam po 10cm licząc izolację, wylewkę i wykończenie. W projekcie domu jest ogrzewanie gazowe, ale chciałem to zmienić bo przy dofinansowaniu na pompę ciepła różnica wyniesie tylko około 3tyś a to tylko promil przy tych wszystkich kosztach.
Co do piwnicy to chciałem tam w przyszłości zrobić jakąś siłownię więc stąd pomysł na ogrzewanie.
Kolejna sprawa to podłoga na pierwszym piętrze, teściowie budowali wtedy metodami rzemieślniczyimi i podłoga jest tak nierówna (wyrównywali ją ręcznie) że od samego chodzenia można dostać choroby morskiej. Mam więc pytanie czym to wyrównać? Te 10cm na górze liczone jest w najniższym miejscu.





Napisano
Czyli masz stary dom wybudowany w złej technologii a chcesz w to włożyć nową. Piwnica ocieplona? Posadzka jaka? bo nie napisałeś. Te 10 cm na piętrze jeszcze ujdzie, na parterze trochę za mało.
Natomiast co do ogrzewania piwnicy. Jeżeli jesteś już zdecydowany na PCi to ogrzewanie piwnicy zrób na grzejniki elektryczne a nie kaloryfery.
Strop nad piwnica jest monolityczny? Wyrównać możesz to wylewką cementową. Jakie są nierówności najlepiej zmierzysz to poziomicą laserową lub niwelatorem laserowym samopoziomującą wtedy będzie można dokładniej określić czym i jak ją wyrównać.
Napisano
Cytat

Witam wszystkich forumowiczów. Mam mały dylemat związany z budową a mianowicie dochodzę powoli do etapu wylewek i pytanie brzmi czy w pomieszczeniach nad ogrzewaną piwnicą (mam w niej zamiar utrzymać temperaturę kilkunastu stopni) wystarczy mi 3cm styropianu w rolce z folią i 6 cm wylewki + 1cm na kafle (taki układ zaproponował instalator). Dom będzie ogrzewany powietrzną pompą ciepła, w piwnicy będą zainstalowane kaloryfery a na pozostałych piętrach wszędzie ma być podłogówka. Niestety budowlańcy zostawili mi tylko 10 cm na kompletną podłogę na piętrach. Jeżeli jakiś inny układ byłby lepszy to proszę o sugestie.



Im mniejsza różnica temperatur pomieszczenie - piwnica, tym mniejszy problem.


Przy kilkunastu oC w piwnicy i zaprezentowanym układzie warstw (styro 0.04W/mK), musisz się liczyć z tym, że ciepło z podkładu grzewczego w ok. 80% będzie przenikać do ogrzewanego pomieszczenia a w ok. 20% do piwnicy.

Termoizolacja o lambdzie ok. 0.02 W/mK zmieni układ przenikania ciepła, ok. 90% do pomieszczenia, 10% do piwnicy.

Rozważ ocieplenie stropu od strony piwnicy.

Powodzenia.
Napisano
Cytat

Czyli masz stary dom wybudowany w złej technologii a chcesz w to włożyć nową. Piwnica ocieplona? Posadzka jaka? bo nie napisałeś. Te 10 cm na piętrze jeszcze ujdzie, na parterze trochę za mało.
Natomiast co do ogrzewania piwnicy. Jeżeli jesteś już zdecydowany na PCi to ogrzewanie piwnicy zrób na grzejniki elektryczne a nie kaloryfery.
Strop nad piwnica jest monolityczny? Wyrównać możesz to wylewką cementową. Jakie są nierówności najlepiej zmierzysz to poziomicą laserową lub niwelatorem laserowym samopoziomującą wtedy będzie można dokładniej określić czym i jak ją wyrównać.


Więc tak ściany piwnic wykonane są z bloczków żwirobetonowych grubości 40cm i cegły pełnej 24cm, ściany pięter to cegła szczelinówka i pełna o grubościach 44 i 24cm, stropy to monolityczna płyta żelbetonowa o grubości 14cm. Cały dom będzie jeszcze ocieplany styropianem 15cm(szarym), okna są trzyszybowe.
Pompa ciepła to mój pomysł, sugerowałem się późniejszą oszczędnością w kosztach ogrzewania. Jeżeli zamontuję w piwnicy grzejniki elektryczne to pewnie rachunki za prąd mnie zjedzą.
Napisano (edytowany)

Cytat

Więc tak ściany piwnic wykonane są z bloczków żwirobetonowych grubości 40cm i cegły pełnej 24cm, ściany pięter to cegła szczelinówka i pełna o grubościach 44 i 24cm, stropy to monolityczna płyta żelbetonowa o grubości 14cm. Cały dom będzie jeszcze ocieplany styropianem 15cm(szarym), okna są trzyszybowe.
Pompa ciepła to mój pomysł, sugerowałem się późniejszą oszczędnością w kosztach ogrzewania. Jeżeli zamontuję w piwnicy grzejniki elektryczne to pewnie rachunki za prąd mnie zjedzą.


Eeee to nie masz tak źle icon_biggrin.gif Czyli jak dobrze zrozumiałem to ściana piwnicy zewnętrzna ma 64 cm grubości a ściany zewnętrzne domu mają grubość 68 cm z pustką w środku ściany. Styro 10 cm styknie przy takiej ścianie.
Piwnica może być docieplona od spodu jak wspomniał kolega wyżej.
I rozgraniczaj piwnica, parter i piętro bo piszesz "piętra" a potem będą niedomówienia i nieporozumienia w udzielaniu porad.
To, że wybrałeś PCi jest ok, zapewne masz już wybraną jaką będziesz montował.
Dogrzewając a nie grzejąc piwnice grzejnikiem/ki elektrycznymi rachunki za prąd Cię nie zjedzą.
Jaką wylewkę będziesz robił na tą podłogówkę? Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

Eeee to nie masz tak źle icon_biggrin.gif Czyli jak dobrze zrozumiałem to ściana piwnicy zewnętrzna ma 64 cm grubości a ściany zewnętrzne domu mają grubość 68 cm z pustką w środku ściany. Styro 10 cm styknie przy takiej ścianie.
Piwnica może być docieplona od spodu jak wspomniał kolega wyżej.
I rozgraniczaj piwnica, parter i piętro bo piszesz "piętra" a potem będą niedomówienia i nieporozumienia w udzielaniu porad.
To, że wybrałeś PCi jest ok, zapewne masz już wybraną jaką będziesz montował.
Dogrzewając a nie grzejąc piwnice grzejnikiem/ki elektrycznymi rachunki za prąd Cię nie zjedzą.
Jaką wylewkę będziesz robił na tą podłogówkę?


Dokładnie takie są grubości ścian.
Pisząc piętra miałem na myśli parter i pierwsze piętro ale dzięki za podpowiedź bo faktycznie później może być problem. Co do pompy ciepła to wyceniali mi powietrzną Excelia Tri Duo 14kW z wbudowanym zbiornikiem c.w.u i zbiornikiem buforowym za 33000 plus montaż chyba 1300, ale u nas można się starać o zwrot 30% za pompę z Funduszu Prosument. Specfachura który mi to wyceniał mówił że z grzejnikami w piwnicy nie będzie żadnego problemu jeżeli zamontuję C22. Nie zastanawiałem się nad elektrycznymi a może faktycznie warto. Na docieplenie piwnicy od spodu mam mało miejsca bo jest trochę nisko ale i tak sufit będzie podwieszany więc tam coś się zmieści.
Nie mam kompletnie pojęcia jaką wylewkę robić czy zwykłą zbrojoną czy anhydrytową. Edytowano przez Pawlito76 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Nie mam kompletnie pojęcia jaką wylewkę robić czy zwykłą zbrojoną czy anhydrytową.


Czyli już coś konkretnego icon_biggrin.gif
Jeżeli chcesz dać w piwnicy sufit podwieszany to lepiej docieplić to multipurem. Te planowane 6 cm wylewko to na cementowa przy podłogówce za mało, powinno być 7-8 cm.
A teraz jakie masz wysokości od posadzki do sufitu? na parterze i na poddaszu.
Napisano
Wysokość od posadzki do sufitu na parterze i na piętrze wynosi 270cm ale w salonie na parterze mam okno PSK i jestem ograniczony wysokością mechanizmu prowadzącego, jeżeli chodzi o piętro to mam okno balkonowe ale już rozmawiałem z montażystą o ewentualnym podniesieniu o kilka cm i nie ma problemu. Druga sprawa to schody z parteru na piętro ich wysokość też jest wyliczona na wysokość izolacji, wylewki i wykończenia na 10cm no ale to nie jest chyba większy problem bo te kilka dodatkowych centymetrów można rozbić na kilka schodków.
Co do ogrzewania elektrycznego w piwnicy to musiałbym się zdecydować już teraz bo jak już pisałem instalacja jest w trakcie realizacji a pod grzejniki elektryczne muszą być pewnie poprowadzone dodatkowe gniazdka.
Napisano
Cytat

Wysokość od posadzki do sufitu na parterze i na piętrze wynosi 270cm ale w salonie na parterze mam okno PSK i jestem ograniczony wysokością mechanizmu prowadzącego, jeżeli chodzi o piętro to mam okno balkonowe ale już rozmawiałem z montażystą o ewentualnym podniesieniu o kilka cm i nie ma problemu. Druga sprawa to schody z parteru na piętro ich wysokość też jest wyliczona na wysokość izolacji, wylewki i wykończenia na 10cm no ale to nie jest chyba większy problem bo te kilka dodatkowych centymetrów można rozbić na kilka schodków.
Co do ogrzewania elektrycznego w piwnicy to musiałbym się zdecydować już teraz bo jak już pisałem instalacja jest w trakcie realizacji a pod grzejniki elektryczne muszą być pewnie poprowadzone dodatkowe gniazdka.


Skoro myślisz o pompie ciepła, to zastanów się nad ogrzewaniem ściennym, zainstalowanym na wewnętrznych ścianach piwnicy.
Napisano
Cytat

Skoro myślisz o pompie ciepła, to zastanów się nad ogrzewaniem ściennym, zainstalowanym na wewnętrznych ścianach piwnicy.


Masz na myśli oczywiście ogrzewanie wodne a nie elektryczne.
Orientujesz się może jak koszty wykonania za metr mają się do zwykłej podłogówki?
No i oczywiście o ile droższe będą tynki, bo przecież muszę wtedy dać grubszą warstwę?
Napisano
Cytat

Masz na myśli oczywiście ogrzewanie wodne a nie elektryczne.
Orientujesz się może jak koszty wykonania za metr mają się do zwykłej podłogówki?
No i oczywiście o ile droższe będą tynki, bo przecież muszę wtedy dać grubszą warstwę?



Skoro PC, to wodne ścienne.

Niestety nie znam cen, jednak uważam, że od strony wykonawczej i materiałowej koszt wykonania nie powinien być problemem. Instalacja porównywalna do podłogówki a tynk - załóżmy max razy 2.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Według dewelopera - cytat z maila, pod którym podpisał się "Inspektor nadzoru", imienia i nazwiska nie podam, bo mnie jeszcze jakieś RODO dopadnie: "Paragraf (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie),  na który Pan się powołuje, dotyczy wewnętrznego dostępu z min 1 klatki schodowej w przypadku budynku wielorodzinnego posiadającego więcej klatek schodowych. Nie ma tu mowy o drabinie zewnętrznej,  którą sugeruje Pan na przesłanych zdjęciach. W naszym przypadku występują budynki jednorodzinne nie posiadające wydzielonej klatki schodowej ,a jedynie schody wewnętrzne. Dostęp do urządzeń na dachu (kominy) zapewniony jest przez dostawienie drabiny mobilnej umożliwiającej wejście na dach bez konieczności użycia dodatkowych ław kominiarskich z uwagi na płaski dach." Wspomniana drabina mobilna nie jest na wyposażeniu naszego małego osiedla oczywiście. W wiadomości skierowanej do dewelopera zasugerowałem montaż stałej drabiny zewnętrznej, ponieważ dostęp przez wyłaz z jednego segmentu nie będzie dostępem stałym. Wystarczy przecież, że mieszkaniec segmentu z wyłazem wybierze się na podróż dookoła świata, misję, czy inny długotrwały wyjazd służbowy i już mamy kłopot z dostępem. Drabina załatwia sprawę i oczekiwałbym takiego właśnie rozwiązania (przykład na foto - budynek oddany w podobnym terminie ulicę dalej). Nie przekonuje mnie tłumaczenie dewelopera a także ten fragment wiadomości a szczególnie podkreślona jej część końcowa: "W celu rozwiania Pańskich wątpliwości informuję, że budynek wybudowany został zgodnie z projektem oraz obowiązującymi przepisami na 2022 rok, a zatem „papiery” i stan faktyczny są zgodne. Ponadto został odebrany przez Nadzór budowlany i dopuszczony do eksploatacji" bez uwag", a zatem na dzień oddania spełniał wszystkie wymogi dla takiego obiektu. Od tego czasu niektóre przepisy zostały zmienione lub podejście służb i interpretacja wytycznych spowodowane jakimiś wydarzeniami, zmieniły się." "Niektóre przepisy", podejście służb i interpretacja się zmieniła... tak skonstruowane bardzo ogólne zdanie mogę zrozumieć tylko w taki sposób, treść przepisów można interpretować szeroko - w zależności od tego kto jakie ma potrzeby. Dla mnie - laika w przepisach budowlanych - nie ma różnicy między klatką schodową a schodami wewnętrznymi. Jedno i drugie ma taką samą funkcję, a stosowanie wydzielonej klatki schodowej nie ma przecież sensu w szeregowcu. Ma sens w budynkach wysokich (W) i wysokościowych (WW) i nie rozumiem dlaczego "inspektor" wciska tą wydzieloną klatkę schodową do budynku będącego budynkiem niskim (do 12m). Kierując się jego interpretacją wychodzi, że również budynki średniowysokie (czyli do 25m) obsłużyłby drabiną mobilną (która ma być na wyposażeniu każdej firmy kominijarskiej ???). Na koniec wiadomości od dewelopera dostałem tak jakby... ostrzeżenie, żółtą kartkę?: "Proszę również nie podważać decyzji (oświadczenia) jaką wydał Powiatowy Inspektor Nadzoru budowlanego.  Jeżeli ma Pan inne zdanie proszę skierować skargę właśnie do tej jednostki" Przecież nie sugerowałem, że decyzja PINB jest niewłaściwa. Wysłałem po prostu zapytanie po rozmowie i wizycie pracownika firmy kominiarskiej, według którego brak stałego dostępu do dachu jest niezgodny z obowiązującymi przepisami. Dziękuję wszystkim za zainteresowanie tematem i oczywiście jestem otwarty na wszelkie sugestie. Jeżeli racja jest po stronie mieszkańców - nie będziemy odpuszczać tematu, ważne jest jednak, żeby mieć pewność, że warto dalej naciskać dewelopera w kwestii dostępu do dachu.
    • To prawda, zachowanie przy zwarciach pozostaje identyczne pod względem czasu wyzwalania, ale w praktyce  zareaguje "szybszy".
    • Deweloper dokonuje tu dość dziwnej nadinterpretacji przepisów zawartych w warunkach technicznych (WT).  przede wszystkim mamy tam bowiem następujący zapis § 146. 1. Wyloty przewodów kominowych powinny być dostępne do czyszczenia i okresowej kontroli, z uwzględnieniem przepisów § 308. Ten warunek musi być koniecznie spełniony. Przede wszystkim trzeba więc zadać deweloperowi pytanie, w jaki sposób jest on spełniony w tym konkretnym budynku.    Kolejna sprawa to sam § 308. § 308. 1. W budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych.   2. W budynkach wysokich (W) i wysokościowych (WW) wyjścia, o których mowa w ust. 1, należy zapewnić z każdej klatki schodowej.   3. Jako wyjście z klatki schodowej na dach należy stosować drzwi o szerokości 0,8 m i wysokości co najmniej 1,9 m lub klapy wyłazowe o wymiarze 0,8 x 0,8 m w świetle, do których dostęp powinien odpowiadać warunkom określonym w § 101.    Proszę zwrócić uwagę na konstrukcję tego przepisu. Zaczyna się on od określenia jakich obiektów dotyczy (W budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych). W logiczny sposób wskazano tu liczbę kondygnacji, jako kryterium stosowania przepisu. Kwestia obecności lub braku klatki schodowej jest drugorzędna.  Ewentualnie można powoływać się na jeszcze jeden zapis z WT, jako dopuszczający zastosowanie drabin zewnętrznych.   § 101. 1. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych względami użytkowymi, jako dojście i przejście między różnymi poziomami mogą służyć drabiny lub klamry, trwale zamocowane do konstrukcji.   To jednak już tyko dopuszczenie pewnego rozwiązania w szczególnym przypadku. Pozostaje kwestia oceny, czy jest tu uzasadnione.  Osobiście upierałbym się, że w budynku szeregowym, który ma przynajmniej 2 kondygnacje naziemne (np. parter i poddasze użytkowe) wymagane jest wykonanie wyłazów dachowych w każdym z segmentów, ewentualnie wspólnej przymocowanej na stałe drabiny zewnętrznej. Przecież, jeżeli zrobimy tylko jeden wyłaz, to i dostęp do niego będzie tylko z tego jednego segmentu. To zaś nie zapewnia spełnienia zakładanych funkcji - możliwości czyszczenia kominów i konserwacji dachu każdego segmentu.  Niestety, to wszystko jest jedynie interpretacją. Wiążącą interpretację może dać tylko wyrok sądu.
    • Jednak musiało zadziałać któreś z zabezpieczeń, które obejmowało całą instalację. Najczęściej problemem jest właśnie brak selektywności pomiędzy zabezpieczeń pomiędzy rozdzielnicą domową i zabezpieczeniami przy liczniku. Które z nich zadziała to w większości przypadków loteria.  Ale opis problemu jest dziwny. Wyłącznik różnicowoprądowy musiał jednak zadziałać, skoro potem manipulacje tylko przy nim wystarczyły, żeby przywrócić zasilanie.
    • Powłoka poliuretanowa to obecnie najlepszy stosunek ceny do jakości dla osób, które chcą mieć dach  w prawie niezmienionej postaci "na lata". Pamiętaj, że  robocizna też jest ważna, chyba że sam pokryjesz  ten dach. Dodać trzeba też, że blacha blasze nierówna. Blachodachówka zazwyczaj teraz produkowana jest z blachy stalowej ocynkowanej o grubości niecałe 0,4 mm, a jeszcze parę lat temu  najczęściej spotykanym rozmiarem było 0,55 mm 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...