Skocz do zawartości

Projekt rozdzielni na poddaszu.


Recommended Posts

Witam wszystkich. Robię sobie niewielkie "mieszkanko" na poddaszu w domu prywatnym, w związku z tym iż nie ma tam instalacji, jest tylko prowizorycznie puszczony z puszki z niższego piętra 2x2,5 i z tego jest wydzielone po jednym wyłączniku i po jednym gniazdku na pomieszczenie, praktycznie nieużywane, jestem zmuszony zrobić sobie nową instalacje. Rozdzielnia główna jest na parterze i od niej puszcze przewód 5x4, do rozdzielni na poddaszu. Przewód ten planuję wpiąć do podlicznika elektronicznego 3fazowego który zamontuję w głównej rozdzielni na parterze bo jest miejsce i wejdę do niego sprzed zabezpieczenia 3f 25A linką 6, do którego wchodzi przewód ze skrzynki licznika głównego. Na zdjęciu zamieściłem projekt rozdzielni, którą chcę zabezpieczyć poddasze. Czy może tak pozostać, czy coś zmienić, np dać oddzielne zabezpieczenie na pralkę? Dodam, że różnicowym zabezpieczę tylko gniazda, na oświetlenie wyjdę sprzed różnicówki np linką 4. Z różnicówki wyjdę linkami 6 na zabezpieczenie plyty indukcyjnej i piekarnika a na pozostałe założę listwę "grzebień" KDN 363A. Proszę o sugestie i poprawki, co ewentulanie można ulepszyć, poprawić.
Dodam jeszcze że zastosowane oznaczenia są z Hagera i taki osprzęt znajdzie się również w rozdzielni.
Jeżeli chodzi o układ sieci w rozdzielni głownej na parterze, to mamy 5 przewodów 3 czarne fazowe , niebieski neutralny i z/o uziemienie. Kuchnia i dwie łazienki zabezpieczone są różnicówkami 1fazowymi i w tych pomieszczeniach sa gniazda z dodatkowym 3 przewodem, pozostałe pomieszczenia pokoje czy korytarz posiadają gniazda bez 3 przewodu uziemienia.

Proszę o sugestie i poprawki, co ewentulanie można ulepszyć, poprawić.

Edytowano przez Linksiq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Kilka uwag, na pierwszy rzut oka:
- daj z rozdzielnicy głównej przewód o większym przekroju. W typowe zaciski w rozdzielnicy ("szyny " N oraz PE) zmieścisz maksymalnie 10 mm2. Nie wiadomo jakie będzie całkowite obciążenie, a za kilka lat może się zmienić. Teraz czy zostanie położone 5×4, czy 5×10 to praktycznie jeden koszt;
- nie wiem czemu niektóre przewody w rozdzielnicy mają teraz większy przekrój niż, główny przewód zasilający. Powinno być odwrotnie;
- daj na początku czterobiegunowy rozłącznik izolacyjny, ew. wyłącznik nadmiarowoprądowy o charakterystyce C i dużym prądzie (np. 40 A). Będzie możliwość szybkiego odcięcia zasilania, np. w razie porażenia lub pożaru;
- dodaj ogranicznik przepięć. Jego dobraanie to już zadanie dla elektryka;
- daj więcej wyłączników różnicowoprądowych. Teraz masz niezabezpieczone obwody oświetleniowe, a awaria w jednym obwodzie gniazd (albo awaria samego włącznika) pozbawia zasilania wszystkie. To wyjątkowo niewygodne;
- pralka, lodówka, zmywarka, generalnie urządzenia montowane na stałe powinny być zasilane każde z osobnego obwodu;
- zatrudnij elektryka. Zrobienie instalacji w istniejącym domu zwykle jest dużo trudniejsze niż w nowym. Tu dodatkowo masz poddasze, czyli palną drewnianą więźbę. No i oświadczenie elektryka, że wykonał instalację zgodnie z przepisami będzie potrzebne, jako część dokumentacji wymaganej przy przebudowie (ew. może uda się to przepchnąć przez wydział budownictwa jako zmianę sposobu użytkowania pomieszczeń).
Link do komentarza
Witam i dziekuje za odpowiedz. Zatem tak, przewód który zapewne puszczę będzie to YDY 5x6, 5x4 to pomyłka. Linka 6, bo takową posiadam z innym robót m.in. z uziemiania szaf serwerowych, a akurat posiadam ok 20m czarnej i niebieskiej oraz końcówki HI 6, stąd chcę to wykorzystać. Nie zgłaszam tego nigdzie, ponieważ w tym domu mieszkam 10 lat ( będzie na wakacjach ) i pomieszczenia na poddaszu były w projekcie ujęte jako mieszkalne, tylko nie zostały wykończone równo z parterem i teraz nadszedł ich czas. W związku z zabezpieczeniem, to jak pisałem wcześniej, główny przewód który wchodzi do rozdzielni głównej z licznika to 5 żyłowy, dokładnie 5x10 YKY i jest on podpięty bezpośrednio do wyłacznika MC 325 i tutaj właśnie zastanawiałem się, bo wyjdę np linką 6 spod zacisków do których wpiety jest 5x10mm bezpośrednio na licznik elektroniczny i z licznika 5x6 polecę na poddasze i tam wepnę go do różnicówki. Chociaż myślę nad tym żeby przed licznikiem założyć dla siebie właśnie MC 25A? Bo w rozdzielni na parterze mam miejsce na i na licznik 3f i na to zabezpieczenie. Co do sprawy różnicówki na oświetlenie, również byl pomysł zeby jednak założyć 1fazową. Muszę to jeszcze przemyśleć. Poza tym reszta może być? O ograniczniku nie myślałem w ogóle, przyznam się...
Co do zabezpieczenia oddzielnego na zmywarkę i lodówkę, to można dołożyć, nie będzie z tym problemów. Do kuchni mam zamiar puścić 5x2,5 YDYp pod indukcję i piekarnik , oraz dwa przewody 3x2,5 YDYp, jeden pod zmywarkę 1,1kW oraz lodówkę ok 200W, drugi na reszte gniazd, bodajże będzie ich 3. Indukcję podłącze na dwie fazy bo pola biorą odpowiednio (2kW, 1,2kW) x2 ( myślę że 16A tutaj wystarczy na dwa pola), piekarnik 2000W. Wszystkie przewody są NKT 450/750V. Przewody będą puszczane nad poddaszem w szarej peszli, bo posiadam tam jeszcze taki niby strych w max punkcie wysokość ok 1,5. Edytowano przez Linksiq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Naturalny wygląd Podkreśla strukturę drewna – słoje i naturalne usłojenie stają się bardziej widoczne i wyraziste. Matowe lub satynowe wykończenie – wygląda bardziej naturalnie niż połysk lakieru. Oddychająca powierzchnia Drewno zachowuje zdolność do oddychania, co pomaga w regulacji wilgotności w pomieszczeniu. Mniejsze ryzyko wypaczeń przy zmianach temperatury i wilgotności. Łatwa konserwacja i naprawa Nie trzeba cyklinować całej podłogi przy uszkodzeniu – można punktowo odnowić fragment. Regularna konserwacja (np. środkiem do pielęgnacji olejowosków) wydłuża żywotność wykończenia. Przyjemność użytkowania Ciepłe i przyjemne w dotyku – idealne dla osób chodzących boso lub z małymi dziećmi. Mniej śliskie niż lakierowane podłogi. Ekologia i zdrowie Produkty olejowoskowe są często na bazie naturalnych olejów i wosków – bezpieczne dla zdrowia. Brak intensywnego zapachu chemii, przyjazne alergikom.   Osmo to jedna z najbardziej znanych marek oferujących wysokiej jakości olejowoski do podłóg drewnianych (i nie tylko). Produkty tej firmy są bardzo cenione zarówno przez profesjonalistów, jak i osoby samodzielnie wykańczające wnętrza.
    • Zgadza się, dlatego uważam że w skrajnych przypadkach, czyli pewnie dwie noce w roku lepiej dogrzać grzałką, niż przepłacać za większą pompę i martwić się o taktowanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam człowieka na miejscu. Będzie obserwował.
    • Dziś po południu test obciążeniowy z tego co mi tutaj alert pogodowy wysyła.  
    • To nie do końca tak. Po pierwsze T-CAP nie są jedynymi pompami na rynku, które utrzymują nominalną moc grzewczą w skrajnie niskich temperaturach (-20°C lub mniej). Ale inne o takiej charakterystyce są od nich wyraźnie droższe.  Po drugie, zdolność do utrzymywania mocy nominalnej w trudnych warunkach nie oznacza większej skłonności do taktowania. W praktyce jest wręcz odwrotnie. Taka pompa jest w stanie utrzymać moc nominalną w całym przewidywanym zakresie pracy (mniej więcej od -20 do +15°C). Ale równocześnie to i tak są pompy inwerterowe, czyli z możliwością automatycznego dostosowywania mocy do chwilowych potrzeb. Dla większości pomp powietrze/woda minimum to 30%. Czyli pompa nominalnie np. 9 KW jest w stanie działać w sposób ciągły już z mocą ok. 3 kW.  Natomiast w typowych pompach, których moc spada wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej, też mamy nominalnie np. 9 kW. Ale osiągane dopiero np. przy +7°C na zewnątrz. Natomiast przy -10°C taka pompa będzie miała np. 5-6 kW mocy. Właśnie wtedy będzie potrzebne użycie grzałek. Natomiast przy wysokiej temperaturze zewnętrznej i tak potrzebne będzie wykorzystanie funkcji inwertera. Ale co się stanie, jeżeli wiedząc o spadku mocy wraz z temperaturą zewnętrzną, zdecydujemy się na pompę nominalnie już nie 9 lecz 12 kW? Wtedy powyżej 0°C zakresu regulacji mocy może już zabraknąć.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...