Skocz do zawartości

Tynk cementowo-wapienny - właściwości i zastosowanie


Pomocnik

Recommended Posts

Napisano
Tynki cementowo-wapienne są najpopularniejszym rodzajem wykończenia ścian wewnętrznych, stosowane we wszystkich pomieszczeniach, również w tych o podwyższonej wilgotności (kuchnie, łazienki, pralnie), jako podłoże przewidziane do malowania lub tapetowania oraz jako podkład pod płytki ceramiczne.

Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/wykanczanie/sciany-wewnetrzne/a/19502-tynk-cementowo-wapienny-wlasciwosci-i-zastosowanie
Gość Parkiet Komplex
Napisano
Autor artykułu wspomniał o oddychaniu ścian przy tynkach wapiennych. I chociaż o mikroklimacie wnętrz decyduje wentylacja, to jednak przy jej "skąpym" działaniu, pewny wpływ na stabilizację wilgotności w pomieszczeniu, ma rodzaj materiału z jakiego został wykonany tynk wewnętrzny.
Zauważa się to szczególnie na jesieni, po włączeniu CO, kiedy spada wilgotność w pomieszczeniu i podłoga drewniana, nie zawsze może się odnależć w tej sytuacji. Dobrze gdy ma na podorędziu sąsiadkę, która zgromadziła pewne zapasy w ciągu lata i może posłużyć pomocą.
Podobne właściwości mają, modne ostatnio, tynki z gliny.
Warto by o nich coś rzeczowego napisać.
Pozdrawiam.
Napisano
  Cytat

Autor artykułu wspomniał o oddychaniu ścian przy tynkach wapiennych. I chociaż o mikroklimacie wnętrz decyduje wentylacja, to jednak przy jej "skąpym" działaniu, pewny wpływ na stabilizację wilgotności w pomieszczeniu, ma rodzaj materiału z jakiego został wykonany tynk wewnętrzny.
Zauważa się to szczególnie na jesieni, po włączeniu CO, kiedy spada wilgotność w pomieszczeniu i podłoga drewniana, nie zawsze może się odnależć w tej sytuacji. Dobrze gdy ma na podorędziu sąsiadkę, która zgromadziła pewne zapasy w ciągu lata i może posłużyć pomocą.
Podobne właściwości mają, modne ostatnio, tynki z gliny.
Warto by o nich coś rzeczowego napisać.
Pozdrawiam.

Rozwiń  

A latem to gdzie ona, znaczy się ta podłoga drewniana była, że jesienią nie może się odnaleźć?
Napisano
  Cytat

A latem to gdzie ona, znaczy się ta podłoga drewniana była, że jesienią nie może się odnaleźć?

Rozwiń  

Rzecz nie w tym gdzie, ale z kim.
W przypadku sąsiedztwa z wyprawką gipsową, która ma niską chłonność wilgoci, przy spadku wilgotności w pomieszczeniu, podłoga traci więcej wilgoci ( możliwość powstania szczelin), niż w przypadku sąsiedztwa z wyprawką wapienną.
Wyprawki wapienne latem potrafią zgromadzić więcej wilgoci i jesienią, po włączeniu CO uzupełniają jej braki w powietrzu, odciążając tym samym drewnianą podłogę.
Napisano
  Cytat

Rzecz nie w tym gdzie, ale z kim.
W przypadku sąsiedztwa z wyprawką gipsową, która ma niską chłonność wilgoci, przy spadku wilgotności w pomieszczeniu, podłoga traci więcej wilgoci ( możliwość powstania szczelin), niż w przypadku sąsiedztwa z wyprawką wapienną.
Wyprawki wapienne latem potrafią zgromadzić więcej wilgoci i jesienią, po włączeniu CO uzupełniają jej braki w powietrzu, odciążając tym samym drewnianą podłogę.

Rozwiń  

Napiszę raz jeszcze, jaka wyprawka? Wyprawki to dzieci dostaja jak wychodzą ze szpitala po urodzeniu.
A tynk jest tynkiem, żadna wyprawką icon_biggrin.gif Takie tłumaczenie to jest filozofowanie, bo jak jeżeli już się tak bardzo uczepiłeś tynków pochłaniających wilgoć to jest jeszcze coś pod tynkiem jak ściana, a ona jest z różnych materiałów budowana, więc nie może być mowy i zwalania winy, że z tego powodu rozsycha się podłoga drewniana.
Napisano
  Cytat

Napiszę raz jeszcze, jaka wyprawka?

Rozwiń  


Chyba nie masz racji. Taki termin nie tylko w budownictwie funkcjonuje.
Mogą być np. wyprawki, tynkarskie, posadzkarskie, malarskie, lakiernicze, itp.
Upraszczając są to "wypełnienia", uzupełnienia po naprawach lub sama "naprawa".
Napisano
  Cytat

Chyba nie masz racji. Taki termin nie tylko w budownictwie funkcjonuje.
Mogą być np. wyprawki, tynkarskie, posadzkarskie, malarskie, lakiernicze, itp.
Upraszczając są to "wypełnienia", uzupełnienia po naprawach lub sama "naprawa".

Rozwiń  

Ok, znam ten termin icon_biggrin.gif , bardziej niż wyprawka mówi się zaprawka. Ale tu jest mowa o tynkach już położonych, a nie o ich naprawie jak to się robi np przed malowanie uzupełnia się ubytki, łata dziury itd.
Napisano (edytowany)
  Cytat

Ok, znam ten termin icon_biggrin.gif , bardziej niż wyprawka mówi się zaprawka. Ale tu jest mowa o tynkach już położonych, a nie o ich naprawie jak to się robi np przed malowanie uzupełnia się ubytki, łata dziury itd.

Rozwiń  


Wyprawka kontekście artykułu z TYNKIEM w tytule.

Jak się wyprawia niemowlaka ze szpitala to mu się daje ubranko. Goła ściana też dostaje ubranie w postaci tynku.
A jeżeli w tym tynku są jakieś wady to trzeba je naprawić - zrobić zaprawkę.
Pozdrawiam. Edytowano przez Parkiet Komplex (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

Napiszę raz jeszcze, jaka wyprawka? Wyprawki to dzieci dostaja jak wychodzą ze szpitala po urodzeniu.
A tynk jest tynkiem, żadna wyprawką icon_biggrin.gif Takie tłumaczenie to jest filozofowanie, bo jak jeżeli już się tak bardzo uczepiłeś tynków pochłaniających wilgoć to jest jeszcze coś pod tynkiem jak ściana, a ona jest z różnych materiałów budowana, więc nie może być mowy i zwalania winy, że z tego powodu rozsycha się podłoga drewniana.

Rozwiń  

Z tym co jest pod i za tynkiem ( mat ścienne, izolacje) też jest ważne. O tym co nieco w Fizyce Budowli.
W firmie prowadzimy monitoring mikroklimatu w budynkach przed i po wykonaniu podłogi. Jest wiele ciekawych obrazków –
wykresów z różnych budynków, i można o tym wiele, ale w Waszym gronie tak trudno się poruszać, że lepiej dać sobie spokój.

Napisano
  Cytat

Wyprawka kontekście artykułu z TYNKIEM w tytule.

Jak się wyprawia niemowlaka ze szpitala to mu się daje ubranko. Goła ściana też dostaje ubranie w postaci tynku.
A jeżeli w tym tynku są jakieś wady to trzeba je naprawić - zrobić zaprawkę.
Pozdrawiam.

Rozwiń  

Wiesz co? Już mi się przejadło to Twoje filozofowanie.
Gdzie Ty widzisz w tytule tematu coś o wyprawce, i co za brednie wciskasz o naprawach tynku gdzie wyraźnie temat jest o właściwościach i zastosowaniu tynków cementowo - wapiennych.
Wg Twojego rozumowania to ściany tez są wyprawką tak jak dach, bo ściany ubierają fundament a dach ubiera ściany.
Popadłeś w depresje jesienną czy co?

  Cytat

Z tym co jest pod i za tynkiem ( mat ścienne, izolacje) też jest ważne. O tym co nieco w Fizyce Budowli.
W firmie prowadzimy monitoring mikroklimatu w budynkach przed i po wykonaniu podłogi. Jest wiele ciekawych obrazków –
wykresów z różnych budynków, i można o tym wiele, ale w Waszym gronie tak trudno się poruszać, że lepiej dać sobie spokój.

Rozwiń  

:wallbash:
Czy Ty taki jesteś czy takiego udajesz?
O tych Twoich badaniach Fizyczno-Budowlanych to już pisałem, ino Redakcja wycięła.
Zaczynasz bzdury takie pisać, że ręce opadają. Nikt nie jest przeciw Tobie, wbij to sobie do głowy, pisz tylko rozsądnie i mądrze a jeżeli chcesz pisać o tym monitoringu mikroklimatu to załóż nowy temat i tam dyskusje prowadź a nie rozwalaj kolejny temat innymi wątkami bo robisz tylko nie potrzebnie zamęt w wątku.
A tak na marginesie i powiem, żeby robić jakieś badania i aby były one miarodajne to musza być przeprowadzane w takich samych warunkach, podejrzewam że te wasze badania to można sobie ... pooglądać i zapomnieć o nich.
Gość Budowlaniec
Napisano
Wyprawa tynkarska

Element wykończeniowy muru chroniący go przed uszkodzeniami i wpływem warunków atmosferycznych. Tradycyjne wyprawy tynkarskie wykonuje się dwuwarstwowo lub trójwarstwowo osiągając tynk kategorii I, II, III.

Zaprawka tynkarska.
Czynność lub miejsce napraw wadliwie wykonanych lub uszkodzonych tynków, wykonane masą szpachlową.
Napisano
  Cytat

Wyprawa tynkarska

Element wykończeniowy muru chroniący go przed uszkodzeniami i wpływem warunków atmosferycznych. Tradycyjne wyprawy tynkarskie wykonuje się dwuwarstwowo lub trójwarstwowo osiągając tynk kategorii I, II, III.

Rozwiń  

To są poszczególne warstwy tynku, a całość nazywamy tynkiem. W tym temacie jest mowa o tynku a nie o jego składowych.
I tak jak to nazwałeś, po fachowemu to nie ma czego się czepiać icon_biggrin.gif

  Cytat

Zaprawka tynkarska.
Czynność lub miejsce napraw wadliwie wykonanych lub uszkodzonych tynków, wykonane masą szpachlową.

Rozwiń  

I tu też się wszystko zgadza, grunt to nazywać rzeczy po imieniu.
Gość Budowlaniec
Napisano
Dzięki, ja to przepisałem z technologii, ten od parkietu też dobrze napisał, może nawet bardziej zrozumiale dla przeciętnego.
Tak naprawdę to nie wiadomo o co Wam chodzi?
Napisano
W którym miejscu? icon_biggrin.gif
Gdyby napisał tak jak to Ty uczyniłeś , pomimo że jak już wspomniałem odbiega to od tematu wszystko było by jasne i zrozumiałe a nie pisanie przenośniami i takimi tam skrótami myślowymi.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Witam,
Jestem tu nowa wiec wybaczcie ewentualne gafy:) A co do nurtującego problemu: we wrześniu weszła ekipa i robiła u nas w domu tynki cementowo -wapienne (dom postawiony maj-lipiec 2014, fundamenty w 2013, zadaszony, okna +drzwi, dom z YTONG 36cm, w środku YTONG 24 i 12). Wszystko było ok. po tynkach rozkładaliśmy styropian na podłogach, dylatacje itd. po nas weszli panowie od ogrzewania podłogowego i chwile po nich (ok. 15 października) przybyli panowie od posadzek i wykonali robotke. Tak więc kiedy tylko się dało zamieszkaliśmy w naszym domu:) +/- jakieś 1,5 miesiąca od tynków. Jednak pewnego wieczoru zaniepokoiło nas dziwne "strzelanie" jedno..... drugie... następnego dnia kolejne.... mąż się zainteresował dziwnych odgłosem przeszedł po domu i okazało się ze na ścianach zaczynają pojawiać się pęknięcia:/ w tej chwili najwięcej jest ich na ścianach nośnych, choć i na działowych zaczynają pojawiać się pęknięcia. W wielu miejscach na ścianie pojawiła się siatka pęknięć o oczkach wielkości ok 20x20cm:/ a w miejscach gdzie stykają się 3 linie pęknięć tynk odszedł od ściany i przy pukaniu wydaje głuchy odgłos. Wczoraj przybyli panowie tynkarze....na swoje nieszczęście chcieli zrobić test:D i udowodnić nam ze pęknięcia są naturalne i powstały w miejscu fugi. Niestety pan tynkarz mocno się zdziwił kiedy odkuł kawałek ściany fugi nie było. Jakiś eksperyment tez pan poczynił wylewając na ścianę kubek wody i tu tez zdziwienie bo okazało się z w tym miejscu nie była jedna rysa ale 3 !!! W każdym razie panowie twierdzą ze wina leży w samym budynku ze podobno na ich oko rozjeżdżają się ściany...a poza tym to po zrobieniu tynków nie wolno otwierać okien, drzwi absolutnie nie wolno wietrzyć ani ogrzewać !!!! Nie wiem ile w tym prawdy bo w co źródło to inne informacje.:/ Nie będę ukrywać ze kiedy zamieszkaliśmy ogrzewaliśmy się koza ale.... ściany popękały również w pomieszczeniach odciętych totalnie od ogrzewania np. w garażu... czy w wiatrołapie. Teraz prośba do WAS co WY sądzicie o pękających tynkach? Co mogło być tego przyczyna?? i ile czasu należy faktycznie nie grzać... nie wietrzyć ...od położenia tynków o ile w ogóle? Bo czytałam też ze niektórzy zalecają wietrzenie. Panowie tynkarze powiedzieli że zgłoszą problem do producenta tynków a on ma przyjechać i wykonać ekspertyzę gdzie jest problem? czy w gruntowaniu....czy w budynku czy w technice kładzenia albo w naszym "użytkowaniu" budynku. Ale jak wiadomo każdy będzie ciągnął w swoją stronę...producent zwali winę na tynkarzy a oni na nas...a ja chciałabym się dowiedzieć co tak naprawdę mogło się zadziać? Dlatego proszę Was o opinie i jakieś pomysły co z tym fantem zrobić? pozdrawiam -Ola

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...