Skocz do zawartości

Jaki zasobnik do kotła?


Olleo

Recommended Posts

Praktycznie zdecydowałem się na Immergas Victrix X 24 2 (dom niecałe 200m2 użytkowej i ok. 250m2 po podłodze ogrzewane grzejnikami plus 50m2 nieogrzewanej piwnicy) i próbuję dobrać do niego zasobnik. Instalacja CWU ma być z cyrkulacją, a w domu średnio przebywać 4 osoby, w porywach do 6. Kompletnie się na tym nie znam, ale słyszałem, że są jakieś sterowniki do automatycznego załączenia pompy cyrkulacji, dodatkowe grzałki, różne rodzaje wymienników itd. Czy ktoś mi może pomóc z wyborem?
Link do komentarza
To taki 140-150 litrów powinien Ci w zupełności wystarczyć.
A z drugiej strony to po co Ci zasobnik jak masz kocioł na gaz. Kup sobie kocioł dwu funkcyjny i sprawa załatwiona z bojlerem.
Nie rozumiem czemu pytasz o grzałki przy gazie w domu ,a cyrkulacja to więcej wydasz na paliwo i prąd aniżeli przyniesie Ci to pożytku.
Link do komentarza
Cytat

To taki 140-150 litrów powinien Ci w zupełności wystarczyć.


Obecnie w mieszkaniu z CWU z sieci zuzywamy ok. 8, w porywach do 9m3 C.W. na 3 osoby (2 dorosle i dziecko). Wiadomo, ze temperatura wody w bloku bedzie inna, niz w domku - tutaj waha sie od 60°C zima do 48°C latem (prawdopodobnie przestawiaja na zime ustawienia wymiennika, by C.O. mialo odpowiednia temperature). Zima zuzywamy przez to cieplej mniej, ale licze tak ok. 3m3/m-c na osobe, a to daje jakies 400l dziennie na rodzine 4-osobowa. 150l zasobnik starczy?
Cytat

A z drugiej strony to po co Ci zasobnik jak masz kocioł na gaz. Kup sobie kocioł dwu funkcyjny i sprawa załatwiona z bojlerem.


Dlatego, ze:
- mam spora piwnice i sie bez problemu zmiesci
- mam dwie łazienki i kuchnie
- odleglosc do ostatniego punktu poboru cieplej, bardzo delikatnie liczac, to dwadziescia pare metrow
Cytat

Nie rozumiem czemu pytasz o grzałki przy gazie w domu ,a cyrkulacja to więcej wydasz na paliwo i prąd aniżeli przyniesie Ci to pożytku.


Grzalka moze faktycznie, ale patrz wyzej - cyrkulacja jest konieczna.
Link do komentarza
Zdecydowanie polecam kocioł z zasobnikiem. Sam mam takowy. Kocioł gazowy mam jednofunkcyjny z zaworem trójdrogowym zmieniającym obieg gorącej wody w razie zapotrzebowania na grzanie zasobnika. Zasobnik mam 120 L z pompką cyrkulacyjną. Szwagier i teściowa mają gazówki bez zasobnika i mnie się to nie podoba.

Kocioł załącza się za każdym razem gdy odkręcasz wodę, a na początku i tak zimna leci. Zanim umyję ręce to ciepłej nie mogę się doczekać. Należałoby chyba pod kranem założyć taki mały podgrzewacz żeby od razu była ciepła woda. Najgorzej jest pod prysznicem gdy przez chwilę leci zimna woda. W zasadzie aby komfortowo użytkować taką instalację należałoby odkręcić kran i zamknąć dopiero w chwili zakończenia czynności myjąco-czyszczących, co oczywiście doprowadzi do dużego zużycia wody, a nie leży to w mojej naturze. Najbardziej nie podoba mi się golenie, bo co odkręcam wodę to mi leci przez chwilę zimna i jak już zakręcam leci ciepła, a ja tylko maszynkę wypłukać chciałem ciepłą wodą.
Mając zasobnik pozbawiony jestem tych wad. Oczywiście chcąc mieć cały czas ciepłą wodę w kranie należy w zasobniku utrzymywać ciągle ciepłą wodę i należałoby mieć cały czas działającą pompkę obiegową, a to są kolosalne straty ciepła (nawet kilka kWh dziennie). My włączając podgrzewanie zasobnika tylko wieczorem i pompkę też wieczorem mamy zużycie gazu do celów podgrzania CWU o ponad 50% mniejsze niż gdy zasobnik cały czas był podgrzewany (pompka też działała tylko wieczorem). Zasobnik podgrzewa się bardzo szybko od 20 do 60 stopni w ok 20 min. Spokojnie dla 3 osób wieczorem wystarczy bo daje to ok 200 l wody o temp ok 40- 45 stopni. Godzimy się z tym że w ciągu dnia mamy zimną wodę w kranach ale coś za coś oczywiście.

Osobiście polecam kocioł + zasobnik.
Link do komentarza
Cytat

Sprawdzales kiedys, ile cieplej wody zuzywasz miesiecznie?



Niestety nie, ale ogółem wody zużywam (z wyłączeniem ogrodu) średnio 9m3 na 3 osoby na miesiąc. Znów uśredniając zużywamy średnio 1 zbiornik o pojemności 120 L i temp 60 stopni dziennie (wiem bo jak pisałem włączamy tylko wieczorem). Można więc przyjąć że zużywamy ok 3,5 - 4 m3 ciepłej wody o temp ok 40 stopni miesięcznie.

Dodałem:
Miałem kilka razy taką sytuację że było u mnie sporo gości i system dał radę gdy w dwóch łazienkach jednocześnie brało jedna za drugą kilka osób prysznic. Nikt się nie skarżył na zbyt zimną wodę. Edytowano przez kdd (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ale rozumiem, ze rano i w ciagu dnia po prostu korzystacie z "cieplej" wody z zasobnika nagrzanej jeszcze wieczorem?



Nie ma tam już ciepłej wody po wieczorze bo zużyjemy ją myjąc się. W ciągu dnia jest tylko zimna w kranie, ale jak pisałem nie jest to problemem dla nas. Zresztą nawet jak jest ciepła to z uwagi na odległość od zbiornika (ok 9 m) to i tak zanim by doleciała to ... Poza tym mamy szambo i nie mogę sobie pozwolić na marnowanie wody.
Link do komentarza
Cytat

Nie ma tam już ciepłej wody po wieczorze bo zużyjemy ją myjąc się. W ciągu dnia jest tylko zimna w kranie, ale jak pisałem nie jest to problemem dla nas. Zresztą nawet jak jest ciepła to z uwagi na odległość od zbiornika (ok 9 m) to i tak zanim by doleciała to ... Poza tym mamy szambo i nie mogę sobie pozwolić na marnowanie wody.



Nie masz rurek w otulinie piankowej? U mnie z kotlowni biegnie w otulinie grubej (bodajze 2cm, grubszej nie znalazlem) do salonu, a tam juz w styropianie i otulinie 9mm. Mam nadzieje, ze to wystarczy, zeby nie bylo duzych strat.
Link do komentarza
Przy takiej mocy kotła (24 kW będzie on praktycznie w stanie podgrzewać wodę na bieżąco, zatem pojemność zasobnika nie ma większego znaczenia - czym mniejszy tym lepiej, bo będą niższe straty postojowe.

Co do cyrkulacji - w domach jednorodzinnych generuje ona duże straty energii przy ciągłej pracy. Załączana czasowo zmniejsza komfort korzystania c.w.u. Przy większych odległościach do punku poboru wody - zwłaszcza wykorzystywanego krótkotrwale - warto zamontować tam elektryczny przepływowy podgrzewacz, który zapewni natychmiastowe ogrzanie wody bezpośrednio w miejscu jej poboru. Włączony w obieg c.w.u. wyłączy się samoczynnie, gdy napłynie ciepła woda z kotła.
Link do komentarza
Cytat

Nie masz rurek w otulinie piankowej? U mnie z kotlowni biegnie w otulinie grubej (bodajze 2cm, grubszej nie znalazlem) do salonu, a tam juz w styropianie i otulinie 9mm. Mam nadzieje, ze to wystarczy, zeby nie bylo duzych strat.


Mam w styropianie, ale straty zawsze będą. Wyczytałem w ostatnim BD że należy się liczyć ze stratami rzędu 10 W/m rury na h, więc u mnie będzie to ok 100 W/h (w zaokrągleniu). Licząc dalej gdyby cyrkulacja biegała całą dobę straty wyniosłyby ok 2,4 kWh, znów zaokrąglając na zbiorniku itp. jakieś 3 kW/h na dobę czyli 0,3 m3 gazu. No i tak można przeliczyć wszystko na rok co da ponad 200 zł za gaz dodatkowo.
Link do komentarza
Cytat

Co do cyrkulacji - w domach jednorodzinnych generuje ona duże straty energii przy ciągłej pracy. Załączana czasowo zmniejsza komfort korzystania c.w.u. Przy większych odległościach do punku poboru wody - zwłaszcza wykorzystywanego krótkotrwale - warto zamontować tam elektryczny przepływowy podgrzewacz, który zapewni natychmiastowe ogrzanie wody bezpośrednio w miejscu jej poboru. Włączony w obieg c.w.u. wyłączy się samoczynnie, gdy napłynie ciepła woda z kotła.


Dlatego wlasnie pytam o sterowanie cyrkulacja. Czytalem w watkach o kotlach na elektrodzie, ze sa specjalne sterowniki, czy regulatory do tego celu, ale nie bylo nic o kotle Immergas. Hydraulik proponuje zwykly czasowy programator ustawic np. w cyklu 15-minutowym, albo rzadziej.
Link do komentarza
Cytat

Dlatego wlasnie pytam o sterowanie cyrkulacja. Czytalem w watkach o kotlach na elektrodzie, ze sa specjalne sterowniki, czy regulatory do tego celu, ale nie bylo nic o kotle Immergas. Hydraulik proponuje zwykly czasowy programator ustawic np. w cyklu 15-minutowym, albo rzadziej.


Ja też polecam czasówkę. No chyba że chcesz mieć cały czas ciepłą wodę w kranie to włącza pompkę niech biega non stop. Wiem że nowsze kotły mają funkcję podgrzewania wody w określonym czasie i włączania obiegu, ale ja mam starszy i nie mam takich funkcji.
Link do komentarza
Cytat

Ja też polecam czasówkę. No chyba że chcesz mieć cały czas ciepłą wodę w kranie to włącza pompkę niech biega non stop. Wiem że nowsze kotły mają funkcję podgrzewania wody w określonym czasie i włączania obiegu, ale ja mam starszy i nie mam takich funkcji.


O wlasnie to pewnie to,ale to w kotle, czy zewnetrzny dedykowany sterownik?
Link do komentarza
Cytat

O wlasnie to pewnie to,ale to w kotle, czy zewnetrzny dedykowany sterownik?



O takie rzeczy pytaj lepiej instalatora. Ja jak wspomniałem mam zewnętrzny zwykły czasowy z marketu za 40 zł z programatorem i programami na każdy dzień w tych godzinach w których wodę potrzebuję.
Link do komentarza
Cytat

Przy takiej mocy kotła (24 kW będzie on praktycznie w stanie podgrzewać wodę na bieżąco, zatem pojemność zasobnika nie ma większego znaczenia - czym mniejszy tym lepiej, bo będą niższe straty postojowe.

Co do cyrkulacji - w domach jednorodzinnych generuje ona duże straty energii przy ciągłej pracy. Załączana czasowo zmniejsza komfort korzystania c.w.u. Przy większych odległościach do punku poboru wody - zwłaszcza wykorzystywanego krótkotrwale - warto zamontować tam elektryczny przepływowy podgrzewacz, który zapewni natychmiastowe ogrzanie wody bezpośrednio w miejscu jej poboru. Włączony w obieg c.w.u. wyłączy się samoczynnie, gdy napłynie ciepła woda z kotła.


Słuchaj się fachowca,dokładnie ,no prawie dokładnie icon_smile.gif to co jak Ci napisałem w pierwszym poście.

Cytat

Dlatego wlasnie pytam o sterowanie cyrkulacja. Czytalem w watkach o kotlach na elektrodzie, ze sa specjalne sterowniki, czy regulatory do tego celu, ale nie bylo nic o kotle Immergas. Hydraulik proponuje zwykly czasowy programator ustawic np. w cyklu 15-minutowym, albo rzadziej.


Chłopie uparty jesteś jak osioł, zapłacisz krocie jak co 15 min albo rzadziej będzie się włączać pompka cyrkulacyjna.
A co ty Książe ,że łapki delikatne na zimną wodę icon_biggrin.gif Nie szukaj sobie problemu,kup piec dwufunkcyjny i będziesz zadowolony.
Podaj jeszcze jaka masz odległość od kotła do umywalki,wanny ,zlewozmywaka.
Link do komentarza
Cytat

Chłopie uparty jesteś jak osioł, zapłacisz krocie jak co 15 min albo rzadziej będzie się włączać pompka cyrkulacyjna.
A co ty Książe ,że łapki delikatne na zimną wodę icon_biggrin.gif Nie szukaj sobie problemu,kup piec dwufunkcyjny i będziesz zadowolony.
Podaj jeszcze jaka masz odległość od kotła do umywalki,wanny ,zlewozmywaka.


przeczytaj sobie dokladnie odpowiedz na twoj post, to sie dowiesz. Z kotlem dwufunkcyjnym bez cyrkulacji bede musial umywalke wody spuscic, zanim zacznie ciepla leciec w lazience, a jak dalej chcesz mnie przekonywac, to sprobuj przekonac moja zone.
Link do komentarza
Cytat

Przy takiej mocy kotła (24 kW będzie on praktycznie w stanie podgrzewać wodę na bieżąco, zatem pojemność zasobnika nie ma większego znaczenia - czym mniejszy tym lepiej, bo będą niższe straty postojowe.

Co do cyrkulacji - w domach jednorodzinnych generuje ona duże straty energii przy ciągłej pracy. Załączana czasowo zmniejsza komfort korzystania c.w.u. Przy większych odległościach do punku poboru wody - zwłaszcza wykorzystywanego krótkotrwale - warto zamontować tam elektryczny przepływowy podgrzewacz, który zapewni natychmiastowe ogrzanie wody bezpośrednio w miejscu jej poboru. Włączony w obieg c.w.u. wyłączy się samoczynnie, gdy napłynie ciepła woda z kotła.




Cytat

przeczytaj sobie dokladnie odpowiedz na twoj post, to sie dowiesz. Z kotlem dwufunkcyjnym bez cyrkulacji bede musial umywalke wody spuscic, zanim zacznie ciepla leciec w lazience, a jak dalej chcesz mnie przekonywac, to sprobuj przekonac moja zone.


Miałeś już konkretna odpowiedź i ja uważam to rozwiązanie co zaproponował P.Cezary za dobre.
Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Miałeś już konkretna odpowiedź i ja uważam to rozwiązanie co zaproponował P.Cezary za dobre.


elektrycznego przeplywowego podgrzewacza nie bardzo moge, bo krany bede mial na scianie, a nie na umywalkach/wannach. Zreszta przeplywowego nie da sie do prysznica zastosowac.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ja bym chciał zobaczyć to rozrysowane przynajmniej na jakimś szkicu naniesionym na rzut pomieszczenia. Tak aby było widać wzajemny układ rur oraz ich długość. Bo może się okazać, że chociażby robienie cyrkulacji całkiem mija się z celem, jeżeli odległości są małe.  W dużej mierze zgadzam się z Podczytywaczem, ale nie we wszystkim.  Rzeczywiście nie ma sensu komplikowanie ponad miarę. Zwykle im prościej, tym lepiej. Łatwiej potem wszystko ogarnąć i uniknąć błędów. Natomiast w większości sytuacji dawałbym jednak otulinę również na rury z zimną wodą. Bo bez niej z czasem potrafią się robić ciemne smugi na cienkiej warstwie tynku na rurach. Ponadto otulina zapewnia swego rodzaju dylatację pomiędzy rurą i tynkiem.  Natomiast co do średnicy rur, to zastosowanie np. PEX 20 mm ma jednak sens, nawet jeżeli na wyjściu ze zbiornika mamy króciec 1/2 cala. Po pierwsze, PEX ma tragicznie małe przekroje samych złączek. Przy PEX 16 mm faktyczny przelot zostaje mniej więcej grubości ołówka. Jeżeli mamy kilka takich zwężek poczynając od rozdzielacza to zaczyna się robić słabo. Można to w pewnym stopniu skompensować używając właśnie rur o większej średnicy. Do prysznica i wanny PEX 20 mm jest bardzo wskazany. Na ile ostatecznie różnica w ciśnieniu i przepływie wody będzie odczuwalna zależy zarówno od ciśnienia na początku układu jak i liczby złączek oraz długości rur. Ale żeby tu powiedzieć coś więcej jest potrzebny przynajmniej szkic sytuacyjny. 
    • W ścianie z g/k dałbym w otulinie.   Rozumiem, że w bruździe i ściana ma być oklejona płytą g/k... Tu będzie znikoma możliwość kondensacji, bo dostęp pary wodnej będzie minimalny...
    • Najwyraźniej jednak wentylacja nie jest wystarczająco skuteczna, skoro ościeżnica "puchnie" od wilgoci. Podejrzewam, że wentylator w łazience blokuje przepływ powietrza, gdy jest wyłączony. Tam powinna być założona powiększona kratka, tak aby powietrze mogło normalnie przepływać obok wentylatora. Podobne stosuje się do podłączenia okapów. Dlatego trzeba szukać ich jako kratek do okapów albo kratek podwójnych.   
    • No właśnie na wszystkich materiałach i filmach widziałem w otulinie dla zimnej wody, dlatego pytam. Zamówiłem otulinę 15/6 ale może i ta okazać się względnie duża, gdyż ta ścianka działowa jest bardzo chuda i nie chce w niej za bardzo bruzdować. A rury pex 16mm będą pod g-k(1.25cm) więc pytanie czy Ty byś dawał @podczytywacz? Dzięki za wcześniejszą wypowiedź.
    • Jeśli było impregnowane, to tak mocno nie nasiąknie wilgocią i nic specjalnego się nie stanie. Natomiast jeśli impregnowane nie było, to przy takiej pogodzie jak teraz trochę nasiąknie i w przypadku pokrycia dach, trzeba będzie zadbać o wietrzenie, aby wyschło. Co potrwa parę miesięcy.  Trwałych szkód być nie powinno, o ile drewno nie leży bezpośrednio na ziemi, albo nie jest szczelnie owinięte. Musi mieć dostęp powietrza i najlepiej przewiew. Mróz drewnu nie szkodzi, na odwrót. Spowalnia lub wstrzymuje procesy gnicia.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...