Skocz do zawartości

Czy warto wykonać GWC pod budynkiem, np. pod garażem?


Recommended Posts

Gość Paweł Lampka
Napisano
I powiedziano -tak jak jest w istocie. W skrócie ...Jeśli myślicie że wymiennik gruntowy zapewni Wam klimatyzację albo podniesie wartość temperatury w powietrzu dolotowym do wymiennika rekuperatora......zapomnijcie o tym. Może tak być ....ale pamiętam w mojej karierze zawodowej, że w jednym obiekcie wykorzystano stare bunkry poniemieckie. Zastosowano sekcję filtrów wstępnych ( kurzu, myszy, robali) .......i to miało rację bytu, ale to był bardzo duży obiekt (bunkry) i ich kubatora dostępnęgo , chłodnego powietrza była nie do porównania . :).
  • 5 lata temu...
Napisano
A ja się nie zgodzę. Złoże regeneruje się latem jak chłodzimy powietrzem dom, a zimą tej energii z gruntu ubywa - bo ciepło z gruntu zabieramy. Energia, jaką w gruncie pod domem możemy zgromadzić, jest bardzo duża. Tylko że nie można jej ani szybko dostarczyć, ani szybko zabrać. Ale w naszych warunkach klimatycznych, gdzie długość trwania zimnych dni równoważy się z długością trwania upałów, rozwiązanie ma sens. Poza tym, grunt ma dużo lepszą przewodność cieplną niż styropian izolujący płytę fundamentową. Pewnie że jak ktoś ma wymiennik pod domem na ławach, gdzie wewnętrzna strona ścian fundamentowych nie jest zaizolowana, to takie rozwiązanie ma niewielki sens, ale warto o tym pisać wprost. W przypadku płyty z ciągłością izolacji obniżenie temperatury gruntu o nawet 10 stopni, dla grubości płyty 10cm i powierzchni 100m2, da stratę 250W na całej powierzchni. A przecież w rzeczywistości ani nie ochłodzimy gruntu o 10 stopni, ani nie dotyczy to całej powierzchni, tylko znacznie poniżej jej połowy. Rzeczywiste straty wyniosą więc nie więcej jak 50 - 100W. Nie jest to rząd wielkości, który warto przyrównywać do korzyści jakie daje GWC. Pozdrawiam.
  • 1 rok temu...
Napisano

Parametry powietrza z GWC:
Tu sa dane ekstremalnych temperarur powietrza przed i za GWC - dzięki nim mozna obliczyć, określić na podstawie audytu budynku ilość potrzebnych wymian powietrza dla osiągnięcia normatywnych lub wymaganych parametrów powietrza. Przy odpowiedniej wydajności GWC tradycyjna klimatyzacja jest zbędna - tak jest w biurowcu EXBUD obecnie Skanska w Kielcach i kilka tysięcy domów jednorodzinnych

Powietrze po przejściu przez wymiennik gruntowy charakteryzuje się następującymi parametrami:
Lato:
· w końcu sierpnia przy temp. zewnętrznej +30C przy długotrwałych upałach powietrze po przejściu przez GWC będzie miało temp +20C ±2C. Do obliczeń proszę przyjąć 20C.
· Wilgotność bezwzględna spada z 15,8 do 12,7g/kg entalpia uleg obniżeniu z 77do 51kJ/kg
Zima:
Pod koniec lutego przy temp. zewnętrznej na poziomie –20C powietrze po przejściu przez złoże żwirowe będzie miało temperaturę na poziomie -4C ±2C. Do obliczeń proszę przyjąć -5C. Przy wyzszych temp. np -10C (na przełomie grudnia stycznia) temp powietrza z GWC może być dodatnia.
Opór dla przepływu powietrza stwarzany przez Gruntowy Wymiennik Ciepła przy pełnej wydajności (klimatyzacja) wyniesie 120Pa, - przy planowanej szybkość przepływu powietrza w kanałach zasilających budynek max=4-5m/s, przy wentylacji (tj ok 30% pełnej wydajności) opór złoża żwiru 50-60Pa.

  • 7 miesiące temu...
Napisano (edytowany)

Podaję informację dla Grzebieniowego GWC:

Czy wykonać wymiennik pod budynkiem?

 

Argumenty przeciw: wychładzamy grunt pod budynkiem w miejscu GWC. Zamiast temperatury bilansowej gruntu 10oC mamy 5oC. W przypadku pomieszczeń zimnych (garaż, pom. gosp) nie ma to znaczenia. Jeśli złoże jest pod salonem różnica temperatur rośnie o 50% (bez GWC 20oC-10oC=10oC, z GWC 20oC -5 oC = 15oC). Aby zachować bilans energetyczny należy zwiększyć grubość izolacji poziomej (jak w projekcie jest 15cm styropianu, należy dać w miejscu GWC 22cm).

Argumenty za : duża łatwość wykonania (brak dodatkowych prac ziemnych), mniejszy koszt (korzystamy z poziomej izolacji posadzki), nie zajmujemy działki.

Zimą mamy zabezpieczony rekuperator przed zamarzaniem i jego większą sprawność. Latem nawiew ~17oC nawet przy długotrwałych upałach (instalacja zroszeniowa). Cena wymiennika G400 przy samodzielnym montażu to mniej niż 5tys zł (taniej niż wstępna grzałka na wejściu i klimatyzator kanałowy na wyjściu z rekuperatora). Wszystko bezobsługowe, zeroenergetyczne (b. niskie opory tłoczenia powietrza).

 

Jak tylko jest odpowiednie miejsce to robić.

 

 

Edytowano przez ArsTECH (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień Dobry,   Cześć, szukam właśnie sobie jakiegoś projektanta/firmy, która zaprojektuje mi mieszkanie. I interesuje mnie nadzór inwestorski. Mieszkanie w Warszawie - 67 metrów  - Firma 1 - projekt 19430 PLN(290 p m2) + nadzór 11250 PLN(4500 za miesiąc) - Firma 2 - projekt 13400 (200 m2) + nadzór 13400 PLN (200 za m2)   Waszym zdaniem - dużo - za mało? jak to stoi rynkowo w Warszawie.  
    • Naprawa podłogi olejowanej produktem Osmo jest stosunkowo prosta, ponieważ jedną z największych zalet olejowanych powierzchni (w przeciwieństwie do lakierowanych) jest możliwość miejscowej renowacji bez konieczności cyklinowania całej podłogi. Oto jak krok po kroku naprawić olejowaną podłogę Osmo: 1. OCENA USZKODZENIA Drobne zarysowania lub matowość – wystarczy odświeżenie powierzchni. Głębokie rysy lub plamy – konieczne będzie miejscowe szlifowanie i ponowne olejowanie. 2. CZYSZCZENIE PODŁOGI Użyj środka Osmo Wisch-Fix (koncentrat do czyszczenia i pielęgnacji podłóg olejowanych), by usunąć brud, tłuszcz i resztki poprzednich środków pielęgnacyjnych. 3. MIEJSCOWA NAPRAWA (punktowa renowacja) Jeśli masz do czynienia z lokalnymi uszkodzeniami (np. rysa, plama): Delikatnie zeszlifuj uszkodzone miejsce drobnym papierem ściernym (np. 180–240). Oczyść pył – najlepiej odkurzaczem lub ściereczką z mikrofibry. Nałóż cienką warstwę odpowiedniego oleju Osmo (np. Osmo TopOil, Osmo Olej do Podłóg lub Hardwax-Oil – ten sam, którym była wcześniej olejowana podłoga). Pozostaw do wyschnięcia (ok. 8–12 h). W razie potrzeby powtórz. Uwaga do w/w - nowość w ofercie Osmo 1. środek do usuwania plam 2. pasta do usuwania rys 4. ODŚWIEŻENIE CAŁEJ PODŁOGI (jeśli całość wygląda na zużytą) Użyj Osmo 8019 (do usunięcia trudnych plam) oraz Osmo Olej do Renowacji np. 3079: Umyj całą podłogę Intensywnym środkiem myjącym nr 8019. Nałóż cienką warstwę renowacyjnego oleju Osmo za pomocą pada lub szmatki np. 3081. Poleruj do równomiernego rozprowadzenia. Pozostaw do wyschnięcia. Nie ma potrzeby całkowitego szlifowania ani zdejmowania starych warstw, co oszczędza czas i materiał. Wskazówki: Zawsze wykonuj próbę na niewidocznym fragmencie. Używaj tylko oryginalnych produktów Osmo, ponieważ są one ze sobą kompatybilne. Unikaj stosowania zwykłych środków czystości – mogą zniszczyć powierzchnię olejowaną.
    • Bez przesady... Przecież to na pierwszy rzut oka ten "przepis utylizacji" wygląda nacytat/zrzut ekranu z FB...
    • Ale innym czytającym sugerujesz że ja manipuluję. To jest niezbyt uczciwe.
    • Nie ma żadnej zabudowy, również działka na sprzedaż lecz ona względem sąsiada tego z lewej strony jest jakieś 5 m poniżej bo myśleliśmy nad nią również ale niestety dla nas jest zbyt nisko.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...