Skocz do zawartości

Nowy piec, ekogroszek z podajnikiem od przodu.


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Witam,
Będę zmieniał piec w którymś momencie (może rok, może 3). Jednak szukam już w tym temacie aby być chociaż trochę rozeznanym gdy przyjdzie pora (aktualny piec zacznie przeciekać).
Aktualny stan:
Piec na miał 25kW, ze sterownikiem.
Powierzchnia ok 150-180m2, 2 kondygnacje + zamieszkałe poddasze.
Kondygnacje są wykonane z pustak + suporeks + 5cm wełna między ścianami + 5-10cm styropian (5cm od południowej ściany, 7 od wschodniej, 10 od północnej - od zachodniej ściana sąsiada) - dom bliźniak. Poddasze 15-20cm wełna mineralna (15 na skosach, 20 na górze).
Aktualnie palę na ok 1/3 wsadu w piecu. Kaloryfery są prawie cały czas pozakręcane i w domu jest ok 20-22*C (nawet przy mrozach -20).

Gdy jest właśnie -20, wtedy palę dwa razy na dobę. Przy pełnym wsadzie, czas palenia jest wydłużony,ale nie jest to nawet 18h (czas przedmuchu ustawiony na maksymalny). Klapka przy wentylatorze założona.

Dlatego też o nowym piecu, myślę, o czymś zdecydowanie mniejszym - 16-20kW. Myślę, o groszku, ze względu na wygodę. Palę raz i później tylko dosypuję.
Niestety ze względu na układ w kotłowni możliwy podajnik jest tylko od przodu. Czy są takie piece?
Jaki piec byście polecili z piecy, które nie muszą być wygaszane do czyszczenia (oczywiście solidne czyszczenie po sezonie na wygaszonym może być). Czyszczenie, może być od boku, będę miał jeszcze jakieś 40 cm na przejście więc tam można się dostać.
Do tego fajnie by było, aby jego temperatura pracy była w granicy 45-50*C (aktualnie nawet przy -20*C to w 100% wystarcza nawet na poddaszu).
Mam jeszcze masę drzewa przygotowane do palenia, fajnie by było aby można było palić również drzewem i miałem, nie tylko ekogroszkiem. Edytowano przez Grzegorz Machocki (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Podajnik w danej konstrukcji kotła może być z tyłu lub boku.
W małej części tłoków można mówić o podajniku od przodu, ale wówczas ruszt awaryjny to raczej fikcja. Tłoka zresztą ciężej wysterować, szczególnie kłopotliwy będzie w trybie letnim. Tłoki też bardziej syfią

Można jednak wykonać inne wyjścia spalin tj.górne i podłączyć pod komin kolanem skrętnym, ewentualnie boczne wyjście spalin. To dla konstrukcji z dobrym palnikiem ślimakowym

Coś można doradzić, jak wklei Pan szkic kotłowni z wymiarami ścian.
Najlepiej jednak wysłać taki szkic do producenta kotła, który zamierza Pan kupić, z pewnością dana firma odpowie i coś doradzi.

Z modelu z podajnikiem wystarczy taki o mocy znamionowej 17kW (mniej-więcej kotły o mocy znamionowej 15-17kW potrafią pracować z bardzo dobrymi wynikami do ok. 19-21kW) Modulacja mocy dla kotła z danym palnikiem o takiej mocy jest od 5kW z dobrą sprawnością a pracować idzie od 2-3kW (wchodząc w tryb podtrzymania) Edytowano przez Jarecki-79 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

a jeszcze jedno pytanie mi się przypomniało.
Takie piece są zasilane instalacją jedno czy trój fazową?




Biorąc pod uwagę dane ne tej stronie albo na tej stronie - 230 V 1-fazowe. Tu mowa o motoreduktorach. Sterownik do kotła tez zasilany jest instalacją 230 V.

Zgaduję, że urzadzenia elektryczne powyżej 4kW zasilane sa dopiero 3x380V (epokowe przewymarowane hydrofory domowe, podgrzewacze wody, podajniki kotłów dużej mocy etc.)
Napisano
Cytat

a jeszcze jedno pytanie mi się przypomniało.
Takie piece są zasilane instalacją jedno czy trój fazową?



na 230V, na te metry do ogrzania to 12-17kW zakres mocy znamionowej.
w zależności od palnika/sterownika będzie ok.:
- silnik podajnika nie pracujący ciągle 90-180W
- sterownik 2-5W
- dmuchawa w zależności od możliwości sterownika - standard 70-90W, lepsze stery wysterują 35-40W dmuchawki
- pompy zależą od instalacji i Twojego portfela
Napisano (edytowany)
Aktualny widok kotłowni

DSC01446.jpg



Trochę opisu icon_smile.gif
Drzwi otwierają się w złą stronę, to będzie przerobione gdy będziemy robili tam remont. Drzwi są 60cm. Więc piec też nie może być szerszy.

Piec stoi tak w przejściu.
Komin jest koło drzwi.
Na ścianie naprzeciwko drzwi jest okienko (w połowie jej długości, w okolicy napisu 350) 50cm, na ścianie od miału również jest okienko - zsyp icon_smile.gif

Tam gdzie jest skład drzewa i napis 80, planuję umieścić bojler (aktualnie znajduje się w łazience). Skład drzewa zmniejsza swoją wysokość przy schodach (drugie schody tam prowadzą na górę z parteru).
Ściany w środku kotłowni to fundamenty - kotłownia wychodzi trochę poza, razem z gankiem. Więc nie da się ich rozburzyć.


Dzięki bardzo za informacje o zasilaniu, teraz wiem jaki agregat sobie kupić icon_smile.gif Edytowano przez Grzegorz Machocki (zobacz historię edycji)
Napisano
Na taką kotłownię to 2wersje:

1) albo model z palnikiem rynnowym pracującym podobnie jak tłok.
Taki bym dobrał w mocy znamionowej 15kW. Kosz byłby od strony tego zawinięcia, gdzie jest napis 350, drzwiczki i obsługa od strony schodów, wyjście spalin w połowie tego narysowanego prostokąta do góry i prowadzić nad kotłem w stronę schodów-drzwi. Pytanie jak wysoko jest wejście kominowe

2) albo model strikte tłokowy, gdzie kosz również od strony tego 350, ale drzwiczki w przejściu a wyjście spalin w stronę schodów. Z typowego tłoka coś w pobliżu 20-25kW na te metry ze względu na inny rodzaj pracy takiego kotła
Napisano
Cytat

Na taką kotłownię to 2wersje:

1) albo model z palnikiem rynnowym pracującym podobnie jak tłok.
Taki bym dobrał w mocy znamionowej 15kW. Kosz byłby od strony tego zawinięcia, gdzie jest napis 350, drzwiczki i obsługa od strony schodów, wyjście spalin w połowie tego narysowanego prostokąta do góry i prowadzić nad kotłem w stronę schodów-drzwi. Pytanie jak wysoko jest wejście kominowe

2) albo model strikte tłokowy, gdzie kosz również od strony tego 350, ale drzwiczki w przejściu a wyjście spalin w stronę schodów. Z typowego tłoka coś w pobliżu 20-25kW na te metry ze względu na inny rodzaj pracy takiego kotła



wejście jest ok 2m powyżej wylotu obecnego pieca.
Komin ma ok 11-12m, ostatnio (2 lata temu) był przerabiany, wyłożony został od samego dołu wkładem ceramicznym.

Wielkie dzięki, poszukam sobie przykładowych producentów i modeli icon_smile.gif
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

2) albo model strikte tłokowy, gdzie kosz również od strony tego 350, ale drzwiczki w przejściu a wyjście spalin w stronę schodów. Z typowego tłoka coś w pobliżu 20-25kW na te metry ze względu na inny rodzaj pracy takiego kotła



A ślimak w Waszym przypadku też wchodzi w grę ?
Napisano (edytowany)
Cytat

A ślimak w Waszym przypadku też wchodzi w grę ?


Jeżeli chodzi o firmę, w której pracuję, to tłoki robiliśmy w latach 2000-2011
Zrezygnowalismy, bo za dużo z nimi zabawy a latem sa problemy z ciągłością palenia, tłok na małych mocach kopci i nie pomogły na to ani dysze powietrza wtórnego ani ceramika w palenisku.

Zamiast typowego tłoka jest od 2011 model OPAL-uni z palnikiem rynnowym pracującym na zasadzie tłoka, ale dosuw paliwa jest ślimakiem, więc dozujemy precyzyjniej małe porcje, palnik jest zabudowany odpowiednio żeliwem i posiada dysze powietrza wtórnego. Spala miały-groszki 0-32mm i cicho pracuje, jest prostszy do wysterowania.

lub

są kociołki z palnikami żeliwnymi II-ej generacji na miały-groszki 0-32mm Edytowano przez Jarecki-79 (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...