Skocz do zawartości

Komin wentylacyjny z jednego pustaka dwukanałowego


Recommended Posts

Napisano
Chcę usytuować komin wentylacyjny składający się jedynie z jednego pustaka dwukanałowego, który u podstawy fundamentu będzie przylegał prostopadle do ściany parteru. Komin będzie miał wysokość około 5,5m a jego boczne wymiary to zaledwie 24 i 36cm. Mam obawy co wytrzymałości takiej konstrukcji. Mówiąc krótko, boję się żeby się nie przewrócił biorąc pod uwagę dodatkowo to, że przy wyjściu komina z dachu chciałbym zrobić płytę wspornikową tak by pozostałą część wychodzącego pustaka móc obłożyć cegłą klinkierową. Wiem, że kominy składające się z większej ilości kanałów wentylacyjnych, do tego jakiegoś wylotu spalinowego mają większą podstawę za czym idzie lepsza nośność. Wtedy wszystko ma sens. Jak to zaś wygląda w mojej sytuacji, wąski, wysoki, do tego ta obróbka na szczycie?
Napisano
To jest nowa budowa czy już w istniejącym domu chcesz dostawić komin wentylacyjny.
Napisano
Nowa budowa. W projekcie nie mam takowego komina. Wentylacja jest inaczej rozwiązana. Z racji tego, że nad kuchnią mam łazienkę pomyślałem, że idealnym rozwiązaniem było by wybudowanie takiego komina.
Napisano
A nie możesz go wbudować w ścianę? To było by najlepsze rozwiązanie,ale jak nie da rady to od wysokości stropu obmuruj go bloczkami z betonu komórkowego a część nad dachem np. cegłą klinkierową .A jeszcze jedno pytanie,ile będzie wystawał ponad dach ten kanał wentylacyjny?
Napisano
Zrobię jak piszesz. W sumie już wcześniej wiedziałem o takim rozwiązaniu jednak wydawało mi się, że skoro producent gotowych systemów kominowych zaleca zostawienia kilku centymetrowej luki wokół niego na poziomie stropu to obmurowanie z lekkiego materiału zaburzałoby to zalecenie. Natomiast jeśli to nie ma w tej sytuacji większego znaczenia to tak właśnie zrobię.

Na jaką wysokość? Hmm, jeszcze nie nie wiem, ale zapewne na taką by uzyskać odpowiedni ciąg w kanale wentylacyjnym od łazienki na poddaszu. Ile? 1m?
Napisano
Cytat

Zrobię jak piszesz. W sumie już wcześniej wiedziałem o takim rozwiązaniu jednak wydawało mi się, że skoro producent gotowych systemów kominowych zaleca zostawienia kilku centymetrowej luki wokół niego na poziomie stropu to obmurowanie z lekkiego materiału zaburzałoby to zalecenie. Natomiast jeśli to nie ma w tej sytuacji większego znaczenia to tak właśnie zrobię.

Na jaką wysokość? Hmm, jeszcze nie nie wiem, ale zapewne na taką by uzyskać odpowiedni ciąg w kanale wentylacyjnym od łazienki na poddaszu. Ile? 1m?


Na poziomie stropu wystarczy centymetrowa dylatacja i można ją zrobić w prosty sposób obkładając komin styropianem grubości 1cm.A to że obmurujesz nic nie powinno się dziać bo przecież nie przyklejasz pustaków do komina tylko łączysz jeden z drugim w pionie.
Aby był dobry ciąg to zależy w którym miejscu będzie usytuowany ten komin wentylacyjny ,im bliżej kalenicy tym mniej będzie wystawał nad dach aby był dobry ciąg.
Napisano
Wszystko rozumiem. Z wysokością komina to jeszcze pomyślę. Wedle planu ma wyjść z dachu poniżej kalenicy jakieś 50-70 cm. A że tak jeszcze zapytam ... Czyli płytę wspornikową odradzałbyś całkowicie przy takim małym rozmiarami kominie?
Napisano
Cytat

Wszystko rozumiem. Z wysokością komina to jeszcze pomyślę. Wedle planu ma wyjść z dachu poniżej kalenicy jakieś 50-70 cm. A że tak jeszcze zapytam ... Czyli płytę wspornikową odradzałbyś całkowicie przy takim małym rozmiarami kominie?


Ja u siebie obmurowałem od stropu ,tak jak Ci doradziłem ,i muszę przyznać że dobrze na tym wyszedłem bo na poddaszu miałem gdzie wkuć rury do wanny o do kanalizy oraz od c.o. bo kanał wentylacyjny przechodzi u mnie przez łazienkę.
A co do płyty to powinna wytrzymać ,cały ciężar będzie "ciągnął" pionowo w dół a na boki nic na niego nie będzie oddziaływać. Jak piszesz,ze 50-70 cm od kalenicy to wystarczy jak dasz go prawie równo z wysokością kalenicy.
Z wymiarów kanału wentylacyjnego tzn z wysokości wnioskuję ,że to domek parterowy- zgadłem ?
Napisano
Generalnie w budynkach parterowych wentylacja grawitacyjna ma mniejsze szanse na skuteczne działanie niż w budynkach wyższych (są jednak metody poprawy działania takiej nieskutecznej wentylacji).
Wysokości w odniesieniu do poziomu kalenicy nie są związane z uzyskanie właściwego ciągu w kanale wentylacyjnym (to jest zależne od wysokości efektywnej - od kratki w pomieszczeniu do wylotu) lecz z negatywnym zjawiskiem zawiewania wiatru po jego "zahaczeniu się" o kalenicę lub inną przeszkodę. W przypadku komina w odległości < 1,5 m od kalenicy zaleca się, aby wylot z komina znajdował się na poziomie co najmniej 30 cm wyższym niż poziom kalenicy (lub innej przeszkody). Co do statyki to proszę potraktować ostrożnie moje zdanie (nie wiem jaki konkretnie pustak dwukanałowy będzie stosowany): przy wysokości ponad przejście przez konstrukcję dachu ok 1 m...no może ciut wyżej...jego statyka powinna być w porządku nawet bez obmurowania. Zakładam tu, że w konstrukcji dachu będzie można zorganizować jego "boczne podparcie". Przy wysokości powyżej 1,20-1,30 należałoby jednak myśleć o wzmocnieniu takiego trzonu lub obmurowaniu.
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Spokojnie zozololek, płytę wspornikową możesz zastosować i obłożyć klinkierem tak jak chcesz. Dopilnuj wykonawcę aby dobrze wykonał fugi i postarał się aby nie było nieszczelności dokładnie niech palcem lub innym "narzędziem" wygładzi powierzchnie aby idealnie przylegała do cegły, potem impregnacja fug!
Komin nie powinien przenosić obciążeń, styropian nie jest materiałem dylatacyjnym do kominów spalinowych ale dla wentylacji jak najbardziej 1cm trochę mało na dylatację ja bym zastosował 2 - 3cm, nie wiadomo jak dom będzie pracował.
Wysokość komina zalezy jakie masz pustaki czy mają certyfikat czy nie, jak mają to zapewne do 20 m może spokojnie stawiać komin i konstrukcyjnie to musi wytrzymać bo badania robi się o ile mi wiadomo do 30m i pustaki keramzytobetonowe wytrzymują jakie naciski. Betonowe, cóż jest to tańsza wersja ale czy dobra nie mnie oceniać, na pewno wykonawca poczuje w kręgosłupie murując je.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raczej tak - inaczej deweloper nie dostałby pozwolenia na budowę bo projekt nie spełniałby przepisów.  ?  
    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...