Skocz do zawartości

Komin wentylacyjny z jednego pustaka dwukanałowego


Recommended Posts

Napisano
Chcę usytuować komin wentylacyjny składający się jedynie z jednego pustaka dwukanałowego, który u podstawy fundamentu będzie przylegał prostopadle do ściany parteru. Komin będzie miał wysokość około 5,5m a jego boczne wymiary to zaledwie 24 i 36cm. Mam obawy co wytrzymałości takiej konstrukcji. Mówiąc krótko, boję się żeby się nie przewrócił biorąc pod uwagę dodatkowo to, że przy wyjściu komina z dachu chciałbym zrobić płytę wspornikową tak by pozostałą część wychodzącego pustaka móc obłożyć cegłą klinkierową. Wiem, że kominy składające się z większej ilości kanałów wentylacyjnych, do tego jakiegoś wylotu spalinowego mają większą podstawę za czym idzie lepsza nośność. Wtedy wszystko ma sens. Jak to zaś wygląda w mojej sytuacji, wąski, wysoki, do tego ta obróbka na szczycie?
Napisano
To jest nowa budowa czy już w istniejącym domu chcesz dostawić komin wentylacyjny.
Napisano
Nowa budowa. W projekcie nie mam takowego komina. Wentylacja jest inaczej rozwiązana. Z racji tego, że nad kuchnią mam łazienkę pomyślałem, że idealnym rozwiązaniem było by wybudowanie takiego komina.
Napisano
A nie możesz go wbudować w ścianę? To było by najlepsze rozwiązanie,ale jak nie da rady to od wysokości stropu obmuruj go bloczkami z betonu komórkowego a część nad dachem np. cegłą klinkierową .A jeszcze jedno pytanie,ile będzie wystawał ponad dach ten kanał wentylacyjny?
Napisano
Zrobię jak piszesz. W sumie już wcześniej wiedziałem o takim rozwiązaniu jednak wydawało mi się, że skoro producent gotowych systemów kominowych zaleca zostawienia kilku centymetrowej luki wokół niego na poziomie stropu to obmurowanie z lekkiego materiału zaburzałoby to zalecenie. Natomiast jeśli to nie ma w tej sytuacji większego znaczenia to tak właśnie zrobię.

Na jaką wysokość? Hmm, jeszcze nie nie wiem, ale zapewne na taką by uzyskać odpowiedni ciąg w kanale wentylacyjnym od łazienki na poddaszu. Ile? 1m?
Napisano
Cytat

Zrobię jak piszesz. W sumie już wcześniej wiedziałem o takim rozwiązaniu jednak wydawało mi się, że skoro producent gotowych systemów kominowych zaleca zostawienia kilku centymetrowej luki wokół niego na poziomie stropu to obmurowanie z lekkiego materiału zaburzałoby to zalecenie. Natomiast jeśli to nie ma w tej sytuacji większego znaczenia to tak właśnie zrobię.

Na jaką wysokość? Hmm, jeszcze nie nie wiem, ale zapewne na taką by uzyskać odpowiedni ciąg w kanale wentylacyjnym od łazienki na poddaszu. Ile? 1m?


Na poziomie stropu wystarczy centymetrowa dylatacja i można ją zrobić w prosty sposób obkładając komin styropianem grubości 1cm.A to że obmurujesz nic nie powinno się dziać bo przecież nie przyklejasz pustaków do komina tylko łączysz jeden z drugim w pionie.
Aby był dobry ciąg to zależy w którym miejscu będzie usytuowany ten komin wentylacyjny ,im bliżej kalenicy tym mniej będzie wystawał nad dach aby był dobry ciąg.
Napisano
Wszystko rozumiem. Z wysokością komina to jeszcze pomyślę. Wedle planu ma wyjść z dachu poniżej kalenicy jakieś 50-70 cm. A że tak jeszcze zapytam ... Czyli płytę wspornikową odradzałbyś całkowicie przy takim małym rozmiarami kominie?
Napisano
Cytat

Wszystko rozumiem. Z wysokością komina to jeszcze pomyślę. Wedle planu ma wyjść z dachu poniżej kalenicy jakieś 50-70 cm. A że tak jeszcze zapytam ... Czyli płytę wspornikową odradzałbyś całkowicie przy takim małym rozmiarami kominie?


Ja u siebie obmurowałem od stropu ,tak jak Ci doradziłem ,i muszę przyznać że dobrze na tym wyszedłem bo na poddaszu miałem gdzie wkuć rury do wanny o do kanalizy oraz od c.o. bo kanał wentylacyjny przechodzi u mnie przez łazienkę.
A co do płyty to powinna wytrzymać ,cały ciężar będzie "ciągnął" pionowo w dół a na boki nic na niego nie będzie oddziaływać. Jak piszesz,ze 50-70 cm od kalenicy to wystarczy jak dasz go prawie równo z wysokością kalenicy.
Z wymiarów kanału wentylacyjnego tzn z wysokości wnioskuję ,że to domek parterowy- zgadłem ?
Napisano
Generalnie w budynkach parterowych wentylacja grawitacyjna ma mniejsze szanse na skuteczne działanie niż w budynkach wyższych (są jednak metody poprawy działania takiej nieskutecznej wentylacji).
Wysokości w odniesieniu do poziomu kalenicy nie są związane z uzyskanie właściwego ciągu w kanale wentylacyjnym (to jest zależne od wysokości efektywnej - od kratki w pomieszczeniu do wylotu) lecz z negatywnym zjawiskiem zawiewania wiatru po jego "zahaczeniu się" o kalenicę lub inną przeszkodę. W przypadku komina w odległości < 1,5 m od kalenicy zaleca się, aby wylot z komina znajdował się na poziomie co najmniej 30 cm wyższym niż poziom kalenicy (lub innej przeszkody). Co do statyki to proszę potraktować ostrożnie moje zdanie (nie wiem jaki konkretnie pustak dwukanałowy będzie stosowany): przy wysokości ponad przejście przez konstrukcję dachu ok 1 m...no może ciut wyżej...jego statyka powinna być w porządku nawet bez obmurowania. Zakładam tu, że w konstrukcji dachu będzie można zorganizować jego "boczne podparcie". Przy wysokości powyżej 1,20-1,30 należałoby jednak myśleć o wzmocnieniu takiego trzonu lub obmurowaniu.
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Spokojnie zozololek, płytę wspornikową możesz zastosować i obłożyć klinkierem tak jak chcesz. Dopilnuj wykonawcę aby dobrze wykonał fugi i postarał się aby nie było nieszczelności dokładnie niech palcem lub innym "narzędziem" wygładzi powierzchnie aby idealnie przylegała do cegły, potem impregnacja fug!
Komin nie powinien przenosić obciążeń, styropian nie jest materiałem dylatacyjnym do kominów spalinowych ale dla wentylacji jak najbardziej 1cm trochę mało na dylatację ja bym zastosował 2 - 3cm, nie wiadomo jak dom będzie pracował.
Wysokość komina zalezy jakie masz pustaki czy mają certyfikat czy nie, jak mają to zapewne do 20 m może spokojnie stawiać komin i konstrukcyjnie to musi wytrzymać bo badania robi się o ile mi wiadomo do 30m i pustaki keramzytobetonowe wytrzymują jakie naciski. Betonowe, cóż jest to tańsza wersja ale czy dobra nie mnie oceniać, na pewno wykonawca poczuje w kręgosłupie murując je.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
    • nawet, jeśli to beton od sciany zewnetrznej do ściany zewnętrznej budynku, czyli ileś metrów? - niestety nie widać, jakie sa wymiary. No może... A beton 15 to nie mocarz - ale może jestem zbyt ostrożny 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...