Skocz do zawartości

Jak podłączyć cyrkulacje ciepłej wody - schemat


czocher

Recommended Posts

Napisano
Mam cyrkulacje ciepłej wody.
Ciepła woda jest realizowana przez boiler elektryczny 100 l.

Do bojlera wchodzi zimna woda poprzez zawór bezpieczeństwa (7b) i trójnik z korkiem. Linia zimnej wody zaopatrzona jest tez w zawór odcinający, zawór wrotny (w stronę bojlera) i zawór odcinający - do zrzutu wody z instalacji.

Z bojlera wychodzi na linii ciepłej wody zawór odcinający do zrzutu wody z instalacji, zawór odcinający

Linia cyrkulacji ciepłej wody zakończona jest grupą: zawór odcinający , pompa cyrkulacyjna, zawór odcinający, zawór wrotny w stronę bojlera.


I teraz mam dylemat czy linie cyrkulacyjną wpinać w zimną wodę przez zaworem bezpieczeństwa 7b? Czy może w ciepła wodę przed zaworem odcinającym?
Wg mojej chłopskiej logiki, ciepłą wodę powinienem wpiąć w linie zimnej wody aby ta woda ponownie uległa ogrzaniu w bojlerze. Wyobrażam to sobie tak, ze woda zgromadzona w rurach ciepłej wody wystyga, aby utrzymać jej temperaturę należy ją podgrzewać, czyli powinna ona cyrkulować w systemie rur jako woda ciepła. Obrazowo - woda w rurach staje sie jakby dodatkowym zbiornikiem bojlera.
Mam racje czy nie? Jak wykonać takie podłączenie? Czy wystarczy sie wpiąć? Czy może są konieczne jakieś mieszacze... zawory trójdrożne czy inne diabelstwo.

Paweł.
PS - mam schemat mojej instalacji jako załacznik.

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Oczywiście wersja A. Żadne dodatkowe elementy hydrauliczne nie są potrzebne. Natomiast przyda się sterowanie pracą pompy cyrkulacyjnej (wyłącznik czasowy, termostat), bo praca cyrkulacji bez przerwy to strata energii - przy słabej izolacji rur grzałka może pracować przez cały czas.



Sterowanie czasowe jest przewidziane.
Dziękuje za odpowiedz. "Fachowcy" zrobili dokładnie na odwrót.
Napisano
Cytat

Oczywiście wersja A. Żadne dodatkowe elementy hydrauliczne nie są potrzebne. Natomiast przyda się sterowanie pracą pompy cyrkulacyjnej (wyłącznik czasowy, termostat), bo praca cyrkulacji bez przerwy to strata energii - przy słabej izolacji rur grzałka może pracować przez cały czas.


Są pompy cyrkulacyjne które maja wbudowany programator czasowy. A sterowane są poprzez sterownik z pieca (mowa tu o piecu na paliwo stałe) ,jeżeli sterownik pieca c.o. nie obsługuje dwóch pompo to trzeba dokupić.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • dzięki wielkie za ta rozpiskę co gdzie idzie, dam znać jak poszło
    • W puszkach B i C zamontujesz wyłączniki schodowe. Mają one 1 styk wspólny i 2 styki przełączalne. I w puszce B tę żyłę fazową idącą od puszki A podłączysz do styku wspólnego wyłącznika. Natomiast do styków przełączalnych podłączasz dwie żyły przewodu idącego do puszki C. Tam jest przewód  4-ro żyłowy, więc dwa kolory dowolne, byle nie zielono-żółty!!!  Natomiast w puszce C na styki przełączalne wyłącznika schodowego dajesz te żyły, które idą od wyłącznika z puszki B, natomiast do styku wspólnego podłączasz przewód fazowy idący do lampy III.  Pozostają do podłączenia pozostałe 2 żyły przewodu ód lampy III, znaczy neutralna i ochronna Możesz je poprowadzić od A poprzez puszkę C. Czyli wykorzystując 2 żyły przewodu 4-ro żyłowego z A do C. Zielono-żółtą jako ochronna. a szarą zamienić na niebieską. 2 żyły z tego przewodu (czarna i brązowa) pozostaną niewykorzystane. I ten drugi przewód 3 żyłowy pomiędzy A i B niewykorzystany cały.    Drugi wariant to pomiędzy stykami przełączalnymi wyłączników B i C prowadzimy żyły czarną i brązową, a pozostałe 2 żyły (szara i zielono-żółta) wykorzystujemy jako N i PE poprowadzone do lampy III. Wtedy przewód 4-żyłowy pomiędzy A i C będzie cały niewykorzystany.     Pytaj jeśli coś niejasne.
    • Nie mam, ewentualnie jak pojadę do ojca do domu, to wtedy przetniemy. Chyba, że złamię młotkiem. Ale to prawda, jeśli odetnę kilka pasków i będzie wyraźna struktura to znaczy, że to nie pleśń rośnie we wzorek, tylko to po prostu struktura kamienia.  Myślę, że tak będzie, bo mieszkanie poza tym nie sprawia wrażenia "wilgotnego". 
    • Szlifierką kątową - efekt będzie zapewne taki sam, jak to co widać na zdjęciach.
    • Więc tak, z oświetleniem górnym chyba nie będziesz miał problemu. Przewód czterożyłowy wystarcza na dwa obwody, na lampę I i lampę II. Żyła szara jest najbardziej zbliżona do niebieskiej, ale dobrze jest oznaczyć ją trwale jako niebieską. Najlepiej na końce w puszkach zakładać rurkę termokurczliwą niebieską. Czyli w puszce A łączysz niebieski z zasilania wraz z niebieskim (szarym) idącym do lampy I, a tam łączysz też niebieski (szary) do lampy II. Przewód fazowy z zasilania łączysz na styk wspólny wyłącznika dwuklawiszowego, A na styki klawiszy dajesz na jeden - przewód czarny idący do lampy I a przewód brązowy na styk 2 klawisza. Przy czym do lampy I podłączasz przewód czarny, a brązowy łączysz do żyły brązowej przewodu między lampami i przedłużasz zasilanie do lampy II. Żyły zielono-żółte łączysz wszędzie ze sobą i nie używasz do żadnych innych celów. Jeśli lampy posiadają styk ochronny, to przewód zielono-żółty podłącza się do niego. jeśli nie posiadają to przewód zielono-żółty pozostawia się pod lampą nie podłączony do niczego. Ale ma tam być!!! Czyli żyła czarna (czwarta żyła) przewodu pomiędzy lampami pozostaje wolna, nie jest podłączona nigdzie.   Z kolei obwód oświetlenia nad łóżkiem będzie zasilany z puszki A. Wykorzystasz do tego jeden z przewodów 3-żyłowych do puszki B. Żyły należy połączyć do tych samych kolorów jakie ma przewód z zasilania.  Reszta za parę minut, bo mnie już wołają do zacierania betonu.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...