Skocz do zawartości

problem z więźbą dachową


maxgorka89

Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich serdecznie. Mam problem z doborem systemu konstrukcyjnego więźby dachowej. Rozpiętość dachu wynosi 12 m, a kąt nachylenia połaci 45 stopni.Zależy mi na tym, aby poddasze użytkowe nie miało żadnych słupów. Nie wiem czy przy takiej rozpiętości można zastosować dach jętkowy, gdyż nie mogłem znaleźć nigdzie takiego rozwiązania przy 12 m rozpiętości. Czy można taką konstrukcję wykonać z drewna klejonego? Czytałem też o belkach dwuteowych I beam ale nie wiem czy one sie nadają . Bardzo proszę o pomoc. Danych potrzebuję do projektu inżynierskiego, dlatego też sprawy ekonomiczności rozwiązań nie są tu aż tak istotne. Zależy m i na odpowiedzi czy wogóle jest szansa aby coś takiego wykonać. Z góry diękuję za odpowiedzi.Pozdrawiam!
Napisano
Dzięki za pomoc. Generalnie zależy mi na czymś takim, jak pokazuje obrazek. dach płatwiowo kleszczowy z tego co się orientuję wymaga zastosowania słupów, więc chyba się nie sprawdzi.

DSC01446.jpg

Napisano
wcale nie wymaga
to płatew wymaga podparcia ze względu na ekonomicznośc przekrojów
a że zamienia się płatew drenianą na profil stalowy, to można go oprzeć na ścianach skrajnych/nośnych i wtedy bez słupów

być może ma być to rekalma, wtedy tak
równie dobrze można zrobić tę wieźbę żelbetową, skoro aspekt ekonomiczny nie jest istotny
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Ja w projekcie mam dach drewniany w technologii płatwiowo-kleszczowej płatwie stropowe ( legary ) mam 16cm x 16cm.
I teraz takie pytanko. Słupy z mieczami mi się podobają, ale te legary wcale nie..., głównie ze względu na to że będą wystawać nad podłogę. Strop pod legarami będzie typu JS - nie monolityczny ( tak to bym dał między legarami 8cm styro + OSB i wylewkę ) Dlatego też mam pytanie - czym zastąpić te drewniane legary tak do wysokości max 6cm - koszty grają rolę.
Napisano
Cytat

Ja w projekcie mam dach drewniany w technologii płatwiowo-kleszczowej płatwie stropowe ( legary ) mam 16cm x 16cm.
I teraz takie pytanko. Słupy z mieczami mi się podobają, ale te legary wcale nie..., głównie ze względu na to że będą wystawać nad podłogę. Strop pod legarami będzie typu JS - nie monolityczny ( tak to bym dał między legarami 8cm styro + OSB i wylewkę ) Dlatego też mam pytanie - czym zastąpić te drewniane legary tak do wysokości max 6cm - koszty grają rolę.


Ja tam bym legarów nie dawał. Widziałem domy gdzie były legary a cieśla je wyrzucił i dom stoi do dziś .To samo ze słupami są w projekcie a w rzeczywistości może ich nie być. Ewentualnie ja bym zmniejszył przekrój 16X9 cm (nie 10 bo daję zapas na ewentualne nierówności) bo ich zadaniem jest rozłożenie równomierne naprężeń na strop więc jak będzie trochę cieńszy ten legar to nic się nie powinno stać.
Napisano
Przecież napisał,że nie monolityczny icon_redface.gif , a ja wiesz tak z rana oczy zamglone umysł jeszcze we śnie no i przeczytałem że monolityczny , ale cóż dobrze że zwróciłeś na to uwagę. Dzięki .
Napisano
z rys wychodzi, że strop poprzecznie do podwaliny
jeżeli tak, to w linii słupów (prostopadle do podwaliny) możesz dołożyć belkę żelbetową, (ukrytą w "mięsie" stropu)
która przejmie obciążenie od słupów (czyli, żeby nie komplikować, to te 3x12 co w belkach, lub 4x12, oczywiście z jakimiś strzemionkami, może trzeba będzie rozsunąć styro)
swoją drogą, jak ten strop jest podparty, bo masz niezłą rozpiętość (czyli poszukaj rzutu konstrukcyjnego stropu i wklej), są jakieś belki, żebra rozdzielcze?

no i tu, aby być poprawnym politycznie, musiałbyś skonsultować to z kimś z uprawnieniami konstrukcyjnymi
Napisano
Ten strop do 6m jest typu JS powyżej 6m do 9,2m jest JS-1 - różnica polega na tym, ze daje się styropianową nakładkę na ten strop no i wiadomo że grubsze pręty lub ich ilość. Oparcie na ścianach nośnych jest bardzo proste, wystarczy naciąć 5-10cm styropian w miejscu łączenia zbrojenia z wieńcem i oprzeć na murze. Duża oszczędność w deskowaniu - do 30cm od ściany i potem co 1,5m -2m jeden rząd deskowań w poprzek stropu. Więc znaczne oszczędności przy robociźnie, praktycznie wystarczy 1-2 dni na ułożenie stropu 2 osobom. Taką belkę 9,2m samodzielnie niosłem icon_smile.gif

Ta belka poprzeczna zamiast legarów, hmm skomplikowane - ale chyba możliwe - kwestia oparcia tego stropu i ryzyko wypchnięcia... no i samą belkę też trzeba by było jakość podeprzeć na murze, zwłaszcza że rozpiętość salonu mam 7m -musiałbym to dobrze przemyśleć. Po głowie chodzi mi też stalowy ceownik, ale nie wiem czy produkują takie szerokości i jak wagowo to by wychodziło - czym się różnią ceowniki ekonomiczne od ceowników równoramiennych? widzę różnicę w wadze i kącie 95`

17mb ceownika x 18,8kg x3zł/kg= 960zł.. tak na oko z 200 zł drożej od legara drewnianego.
Napisano
hmmm, widzę, że muszę więcej
na mój gust nasz w świetle 10,98m, no chyba, że pod spodem masz ścianę nośną "pośrednią", stąd pytanie o rys konstrukcyjny stropu
belka: to tak jak w terivie dodatkowe żebro pod ścianę działową (przy równoległym układzie belek) , nie wiem w czym widzisz problem?

co do ceownika to co Ty chcesz tym osiagnąć?
i czy tylko z jednej strony to będziesz robił?

a ekonomiczny od zwykłego różni się grubością środnika, czasami półek
Napisano
Tak tylko te belki idą wzdłuż teriwy/JS - po szerokości domu - a legary mam w poprzek - po długości domu.

Chyba,że o ile załapałem-proponujesz po prostu dozbrojenie belek, zaznaczenie sobie ich układu i postawienie słupów wspornikowych na nich.
Napisano
Nie - jest spoko. JS podobnie jak teriva stanowi tylko wypełnienie - obciążenia konstrukcyjne przenosi zbrojenie z betonem. Swoją drogą widziałem jak montują JS w starej kamienicy. Kamienicą to trudno to nazwać bo wnętrze wyglądało jakby tam bomba wpadła - zostały ściany zewnętrzne tylko do wysokości 3 piętra - strop drewniany został wyburzony i zastąpiony właśnie JS-1, a że stoi ona jeszcze i jest zagospodarowana - myślę że się sprawdzi icon_smile.gif, zwłaszcza, że chrzestny ma taki sam strop nad głową już z 10 lat.. a z ojcami chrzestnymi się nie zadziera icon_biggrin.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć, Tło: Kupiłem miesiąc temu mieszkanie z 2008-go roku. To co dziś zauważyłem, to niepokojące czarne/szare kropki w szczelinach w ściankach kamiennych. Te ścianki są dekoracyjne, nie wiem co to za materiał - jakiś kamień. Jedna ze ścian to ściana zewnętrzna budynku (tzn. nie ma sąsiada już od tej strony). Druga ściana to ścianka działowa. Moje obawy dotyczą - czy to nie wilgoć? Co to może być? W mieszkaniu ogólnie nie czuć ani wilgoci ani innego podejrzanego zapachu. Nie widzę też nigdzie śladów wilgoci (na moje oko i mój nos). Natomiast może te kropki to ślady kleju? Nadmienię - te kropki są tylko w pomiędzy niektórymi "kafelkami" kamienia, ale jeśli są to tylko pomiędzy (na brzegach).  
    • 🏡 Twoja wizja. Nasza realizacja.   Masz projekt lub dopiero planujesz budowę domu? Zajmujemy się kompleksową organizacją budowy domów jednorodzinnych – od pierwszego telefonu po stan deweloperski. Jesteśmy generalnym wykonawcą – współpracujemy ze sprawdzonymi podwykonawcami, ale cały proces trzymamy w ryzach i kontakt z Tobą prowadzimy od początku do końca.   Budujemy w standardzie: ✔️ SSO – stan surowy otwarty ✔️ SSZ – stan surowy zamknięty ✔️ stan deweloperski   Technologie, w których pracujemy: 🔹 murowana 🔹 szkieletowa drewniana 🔹 CLT (Cross Laminated Timber)   📍 Działamy na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Realizujemy maksymalnie kilka budów rocznie – nie idziemy w masówkę, tylko stawiamy na dopilnowanie każdej inwestycji.   📞 Zadzwoń: 698 200 139 📧 Napisz: sprzedaz@rewelacyjnydom.pl 🌐 www.rewelacyjnydom.pl   ✅ Bezpłatna wycena Twojej budowy – w 48 godzin! Napisz lub zadzwoń – wszystko zaczyna się od rozmowy. Zobaczmy, czy do siebie pasujemy.
    • W sypialni zrobiłem sufit napinany, to teraz chciałbym wyprowadzić sufit w salonie, ale czymś innym.   Wygląda to tak, malowane 5 razy najtańszym Decoralem akrylowym 60zł/5L. Podłoże to tynk, bez gładzi.   Czym można to pomalować aby było ładnie? Farba strukturalna, czy może jakaś premium ultra matowa wystarczy?   Potrzebuję inspiracji. Może ktoś ma jakiś pomysł, np. kasetony, tapeta, fornir kamienny itp. Lubię niestandardowe rozwiązania.
    • Chciałabym serdecznie polecić firmę Hydraulik Jacek na terenie Łodzi, z której usług ostatnio korzystałam. Profesjonalne podejście, szybka realizacja i rozsądne ceny. Jacek zna się na rzeczy, naprawiał u mnie instalację wodną oraz montował nowy zestaw łazienkowy. Wszystko działa bez zarzutu, a prace zostały wykonane czysto i terminowo. Kontakt: 508 669 031 https://g.co/kgs/5T2GKHs
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...