Skocz do zawartości

problem z więźbą dachową


maxgorka89

Recommended Posts

Witam wszystkich serdecznie. Mam problem z doborem systemu konstrukcyjnego więźby dachowej. Rozpiętość dachu wynosi 12 m, a kąt nachylenia połaci 45 stopni.Zależy mi na tym, aby poddasze użytkowe nie miało żadnych słupów. Nie wiem czy przy takiej rozpiętości można zastosować dach jętkowy, gdyż nie mogłem znaleźć nigdzie takiego rozwiązania przy 12 m rozpiętości. Czy można taką konstrukcję wykonać z drewna klejonego? Czytałem też o belkach dwuteowych I beam ale nie wiem czy one sie nadają . Bardzo proszę o pomoc. Danych potrzebuję do projektu inżynierskiego, dlatego też sprawy ekonomiczności rozwiązań nie są tu aż tak istotne. Zależy m i na odpowiedzi czy wogóle jest szansa aby coś takiego wykonać. Z góry diękuję za odpowiedzi.Pozdrawiam!
Link do komentarza
wcale nie wymaga
to płatew wymaga podparcia ze względu na ekonomicznośc przekrojów
a że zamienia się płatew drenianą na profil stalowy, to można go oprzeć na ścianach skrajnych/nośnych i wtedy bez słupów

być może ma być to rekalma, wtedy tak
równie dobrze można zrobić tę wieźbę żelbetową, skoro aspekt ekonomiczny nie jest istotny
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Ja w projekcie mam dach drewniany w technologii płatwiowo-kleszczowej płatwie stropowe ( legary ) mam 16cm x 16cm.
I teraz takie pytanko. Słupy z mieczami mi się podobają, ale te legary wcale nie..., głównie ze względu na to że będą wystawać nad podłogę. Strop pod legarami będzie typu JS - nie monolityczny ( tak to bym dał między legarami 8cm styro + OSB i wylewkę ) Dlatego też mam pytanie - czym zastąpić te drewniane legary tak do wysokości max 6cm - koszty grają rolę.
Link do komentarza
Cytat

Ja w projekcie mam dach drewniany w technologii płatwiowo-kleszczowej płatwie stropowe ( legary ) mam 16cm x 16cm.
I teraz takie pytanko. Słupy z mieczami mi się podobają, ale te legary wcale nie..., głównie ze względu na to że będą wystawać nad podłogę. Strop pod legarami będzie typu JS - nie monolityczny ( tak to bym dał między legarami 8cm styro + OSB i wylewkę ) Dlatego też mam pytanie - czym zastąpić te drewniane legary tak do wysokości max 6cm - koszty grają rolę.


Ja tam bym legarów nie dawał. Widziałem domy gdzie były legary a cieśla je wyrzucił i dom stoi do dziś .To samo ze słupami są w projekcie a w rzeczywistości może ich nie być. Ewentualnie ja bym zmniejszył przekrój 16X9 cm (nie 10 bo daję zapas na ewentualne nierówności) bo ich zadaniem jest rozłożenie równomierne naprężeń na strop więc jak będzie trochę cieńszy ten legar to nic się nie powinno stać.
Link do komentarza
z rys wychodzi, że strop poprzecznie do podwaliny
jeżeli tak, to w linii słupów (prostopadle do podwaliny) możesz dołożyć belkę żelbetową, (ukrytą w "mięsie" stropu)
która przejmie obciążenie od słupów (czyli, żeby nie komplikować, to te 3x12 co w belkach, lub 4x12, oczywiście z jakimiś strzemionkami, może trzeba będzie rozsunąć styro)
swoją drogą, jak ten strop jest podparty, bo masz niezłą rozpiętość (czyli poszukaj rzutu konstrukcyjnego stropu i wklej), są jakieś belki, żebra rozdzielcze?

no i tu, aby być poprawnym politycznie, musiałbyś skonsultować to z kimś z uprawnieniami konstrukcyjnymi
Link do komentarza
Ten strop do 6m jest typu JS powyżej 6m do 9,2m jest JS-1 - różnica polega na tym, ze daje się styropianową nakładkę na ten strop no i wiadomo że grubsze pręty lub ich ilość. Oparcie na ścianach nośnych jest bardzo proste, wystarczy naciąć 5-10cm styropian w miejscu łączenia zbrojenia z wieńcem i oprzeć na murze. Duża oszczędność w deskowaniu - do 30cm od ściany i potem co 1,5m -2m jeden rząd deskowań w poprzek stropu. Więc znaczne oszczędności przy robociźnie, praktycznie wystarczy 1-2 dni na ułożenie stropu 2 osobom. Taką belkę 9,2m samodzielnie niosłem icon_smile.gif

Ta belka poprzeczna zamiast legarów, hmm skomplikowane - ale chyba możliwe - kwestia oparcia tego stropu i ryzyko wypchnięcia... no i samą belkę też trzeba by było jakość podeprzeć na murze, zwłaszcza że rozpiętość salonu mam 7m -musiałbym to dobrze przemyśleć. Po głowie chodzi mi też stalowy ceownik, ale nie wiem czy produkują takie szerokości i jak wagowo to by wychodziło - czym się różnią ceowniki ekonomiczne od ceowników równoramiennych? widzę różnicę w wadze i kącie 95`

17mb ceownika x 18,8kg x3zł/kg= 960zł.. tak na oko z 200 zł drożej od legara drewnianego.
Link do komentarza
hmmm, widzę, że muszę więcej
na mój gust nasz w świetle 10,98m, no chyba, że pod spodem masz ścianę nośną "pośrednią", stąd pytanie o rys konstrukcyjny stropu
belka: to tak jak w terivie dodatkowe żebro pod ścianę działową (przy równoległym układzie belek) , nie wiem w czym widzisz problem?

co do ceownika to co Ty chcesz tym osiagnąć?
i czy tylko z jednej strony to będziesz robił?

a ekonomiczny od zwykłego różni się grubością środnika, czasami półek
Link do komentarza
Nie - jest spoko. JS podobnie jak teriva stanowi tylko wypełnienie - obciążenia konstrukcyjne przenosi zbrojenie z betonem. Swoją drogą widziałem jak montują JS w starej kamienicy. Kamienicą to trudno to nazwać bo wnętrze wyglądało jakby tam bomba wpadła - zostały ściany zewnętrzne tylko do wysokości 3 piętra - strop drewniany został wyburzony i zastąpiony właśnie JS-1, a że stoi ona jeszcze i jest zagospodarowana - myślę że się sprawdzi icon_smile.gif, zwłaszcza, że chrzestny ma taki sam strop nad głową już z 10 lat.. a z ojcami chrzestnymi się nie zadziera icon_biggrin.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 40 zl tona to u nas jest piasek plukany i to niezbyt dokładnie. Objeździłem kilka żwirowni i wszędzie za frakcje 16-32 wołają od 120 do 140 zl za tonę i to zarówno za brzydki i brudny przesiewany jak i niezbyt dobrze umyty plukany a był nawet taki o frakcji 16-50 gdzie były naprawdę wielkie kamulce. W dodatku z wapieniem i marglem. Az w końcu nabyłem piękny umyty za 110zl i jestem zadowolony.  Będzie to przy sypane plukanym piaskiem 0-4mm że 20cm       
    • za 100 lat opowiem, jak działa teraz działa -  8 lat
    • Witam wszystkich forumowiczów! Mam problem z wykonaną przez siebie studnią głębinową. Podam kilka parametrów.  Głębokość studni 30m Filtr studzienny na dnie 3m Woda zaczyna się na głębokości ok 7m. Rura studzienna od spodu nie jest zaślepiona. Rury nie mogę już głębiej wcisnąć więc musi pozostać na tej głębokości co jest. Podczas czyszczenia źródła (pompowania wody) od spodu dostaje się piach i trzeba go wybierać na okrągło szlamówką. Czy są jakieś metody aby zamknąć rurę od spodu po wybraniu całego piachu? Z góry dziękuję za udzielone rady.   
    • Dałem go tylko dla przykładu, żeby zobrazować prawidłowy układ warstw frakcji kruszywa.         Twoje „sito” tylko inaczej się nazywa, ale prawdopodobnie  jest tak samo drobne jak geowłóknina otaczająca dren.  
    • przecież nie napisałem, że stosowanie rur drenażowych to jedyne rozwiązanie. Pytał a rury - to odpowiedziałem - proponujesz, by dedert wywalił teraz rury i studnie? Sposób francuski być może jest wieczny - tylko dlaczego nie jest powszechny - skoro najlepszy?   w ogóle nie przeczytałeś to, co napisałem - tylko dorobiłeś teorię.   Kamień ma pozwolić wodzie opadowej i gruntowej przejśc do rury drenażowej. Ma też stanowić jej otoczkę - by ta warstwa - powierzchnia oddzielała część nawodnionego terenu od budynku. Najważniejszym filtrem przepuszczającym wodę z gruntu ma być geowłóknina, potem ten kamień.  Nie ma żadnego systemu sit - natomiast ten drobny kamień przy geowłókninie, przy rurze i przy izolacji fundamentu ma po prostu być bezpieczniejszy dla tych elementów, bo będzie mniej je kaleczył. Akurat o tym drobnym kamieniu na styrofoam przeczytałem przy instrukcji producenta płyt. Ja tak zrobiłem - bo na zdrowy rozum pasuje.   W systemie francuskim jest rzeczywiście sysyem sit - ten drobny kamień działa jak geowłóknina wg mnie, dalej jest logicznie coraz grubszy - dołem gruby, bo łatwo woda powinna tam przemieszczać się.  Minusy - kwestia podłoża i gruntu wokół - jeśli będzie to teren wód gruntowych z odpowiednim gruntem dla zrobienia szlamu, błotka - to zapchanie takiego kamienistego drenu wydaje się dość prawdopodobne.   Natomiast jeśli poziom wód gruntowych jest niżej - to może być i wieczne.   Co dają studzienki i rury wg mnie? Sprawdzenie i możliwość czyszczenia rur drenażowych, przepłukanie, odszlamienie. W systemie francuzkim nic nie sprawdzisz bez wykopów.    widzę, że piszemy równocześnie     i to samo - o dziwo. jasne - u mnie rura drenarska pcv nie jest owinięta geowłókniną - geowłóknina oddziela ziemię wykopu od kamienia i drenażu.   natomiast dlatego daje się podsypkę pod rurę, a nie daje się na dno wykopu, by ta część pyłu i zanieczyszczeń z kamienia i jeszcze, co tam się przedostanie - siadła pod rurą, a nie w rurze.   co do wiecznoczności - nie wydaje mi się,by przy stojącej wodzie gruntowej i mulistym gruncie jakikolwiek system drenów był wieczny. Wtedy raczej wanna i ciężkie izolacje - a dreny sobie trza odpuścić.   Ja nie mam w ogóle wód gruntowych, bo jestem na zboczu (nie ma problemu z odprowadzeniem wody) i u mnie była kwestia wody opadowej oraz gliny wokół ruszonej kiedyś w czasie budowy domu - oraz izolacji od spodu, której nie było na części - to stary dom. No i tej się nadal nie da zrobić (chyba że przy wielkich kosztach - więc trza było poprawić otoczenie. Po zrobieniu tych drenów (i przyłożeniu płyt styro i folii kubełkowej na sucho) w ciągu 3 lat wszystko się wysuszyło....jest super Nawet tam, gdzie nie mam piwnicy (tam akurat so odizolowane fundamenty od ściany) - ale od strony zbocza - też zrobiłem dreny na głębokość tylko ok 60 cm i też są suche fundamenty pod ścianą - wcześniej były mokre. Izolację przykładałem na sucho do muru fund. + folia kubełkowa - potem ta drobna frakcja kamienia i grubszy     ale czy to wieczne - napiszę za 100 lat może    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...