Skocz do zawartości

wentylacja - ciagle działa


gonzol

Recommended Posts

Napisano
Jestem na etapie odbierania nowego mieszkania od dewelopera. W mieszkaniu w łazience oraz w kuchni w kratce wentylacyjnej zamontowany jest wentylator , który podłączony jest pod instalację elektryczną mojego mieszkania. Zauważylem, że w kuchni oraz łazience wentylatora nie da się wyłączyć na stałe - cały czas działa niezależnie czy ktoś jest w mieszkaniu czy nikogo nie ma, mogę tylko przyciskiem zwiększyć mu obroty (wydajność).
W Polskiej Normie nr PN 83/B-03430 w punkcie 4.2 doczytałem się , że " Wentylacja mechaniczna powinna być uruchamiana okresowo, na czas użytkowania pomieszczeń, z odpowiednim wyprzedzeniem i opóźnieniem." natomiast w moim przypadku,tak jak pisałem wcześniej ,jest ona włączona przez cały czas, bez możliwości wyłączenia.
Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe i wentylacja przez cały czas musi działać powodująć ciągły szum i pobierając prąd z mojego mieszkania - gdyż nie mam możliwości całkowitego jej wyłączenia ( nawet kiedy dłużej nie przebywam w mieszkaniu).
Dodam,że budynek ma tylko 5 pięter.
Napisano
Nie czytaj wybiórczo - tylko całość, bo dalej pisze:

KOD
W pomieszczeniach sanitarnych zaleca się zapewnienie możliwości działania
wywiewnej wentylacji dyżurnej o zredukowanej (np. do 33 %) wydajności.


Wentylacja mechaniczna powinna działać cały czas - dotyczy to wywiewu w łazience, WC, kuchni.
Wynika to zarówno z przywołanej normy , jak i przepisów zawartych w przywołanym prze retrofood Rozporzadzeniu.
Napisano
Cytat

Nie czytaj wybiórczo - tylko całość, bo dalej pisze:

KOD
W pomieszczeniach sanitarnych zaleca się zapewnienie możliwości działania
wywiewnej wentylacji dyżurnej o zredukowanej (np. do 33 %) wydajności.


Wentylacja mechaniczna powinna działać cały czas - dotyczy to wywiewu w łazience, WC, kuchni.
Wynika to zarówno z przywołanej normy , jak i przepisów zawartych w przywołanym prze retrofood Rozporzadzeniu.


icon_confused.gif

napisane jest że "zaleca się" ale nie jest to konieczne. Czy nie powinno to być włączane np ze światłem i wyłączane z opóźnieniem po zgaszeniu światła "powinna być uruchamiana okresowo, na czas użytkowania pomieszczeń"? i czy nie powinien byćtaki wentylator zamontowany nie w mieszkaniu w kratce tylko np. w kominie wentylacyjnym gdzieś przy wyjściu?
Napisano
Pisałem dość wyraźnie i inne zapisy, np.:

KOD
2.1.4. Wybór rodzaju wentylacji. W budynkach o wysokości do 9  kondygnacji może być stosowana wentylacja
grawitacyjna lub mechaniczna. W budynkach wyższych należy stosować wentylację mechaniczną wywiewną lub
nawiewno-wywiewną. Wentylacja mechaniczna powinna działać w sposób ciągły przez całą dobę. W okresie nocnym (np.od godziny 2200 do 600) strumienie powietrza podane w 2.1.2 mogą być zredukowane do wielkości 60%
Napisano (edytowany)
Cytat

icon_confused.gif

napisane jest że "zaleca się" ale nie jest to konieczne. Czy nie powinno to być włączane np ze światłem i wyłączane z opóźnieniem po zgaszeniu światła "powinna być uruchamiana okresowo, na czas użytkowania pomieszczeń"? i czy nie powinien byćtaki wentylator zamontowany nie w mieszkaniu w kratce tylko np. w kominie wentylacyjnym gdzieś przy wyjściu?



Nie znasz się na języku prawnym.
W normach też nigdzie nie pisze MUSISZ!!!
Zawsze jest "należy" "trzeba" "zaleca się"... a projektant lub wykonawca, który się do tego nie dostosuje, bierze na siebie oboweiązek wytłumaczenia, że rozwiązanie które zastosował jest lepsze niż w przepisie.
I przeważnie wtedy idzie siedzieć. Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Nie znasz się na języku prawnym.
W normach też nigdzie nie pisze MUSISZ!!!
Zawsze jest "należy" "trzeba" "zaleca się"... a projektant lub wykonawca, który się do tego nie dostosuje, bierze na siebie oboweiązek wytłumaczenia, że rozwiązanie które zastosował jest lepsze niż w przepisie.
I przeważnie wtedy idzie siedzieć.



Trochę to bez sensu. U siebie zrobiłem wentylatory na podwójnym włączniku od swiatła i włączam, kiedy chce. Jak ide do łazienki po jakąś pierdołe albo mnie nie ma tam to po co ma mi latać wentylator i mnie na koszty naciągać? U wielu osb tak jest zrobione, u niektórych widziałem też, ze włączają się jak sie swiatło włącza to też jest ajkies sensowniejsze rozwiązanie, jak włączony non stop:/
Napisano
Nie bez sensu – wręcz przeciwnie.
Deweloper ma obowiązek budować zgodnie z przepisami, a przepisy stanowią, że wentylacja, w tym mechaniczna, ma działać „ non stop” – to i tak ją wykonał.
Tam nie ma wentylacji „grawitacyjnej” (ten kanał , najprawdopodobniej nie spełnia wymagań kanału wywiewnego dla wentylacji „grawitacyjnej”).
Rodzaj wentylacji mechanicznej, działający okresowo, o którym wspominasz – to zupełnie inna bajka (też dozwolona).
I na koniec – co i kto sobie robi, w swoim domu (mieszkaniu) to zupełnie inna para kaloszy – do czasu jakiegoś nieszczęścia, czego nikomu nie życzę.
Napisano
Cytat

Nie bez sensu – wręcz przeciwnie.
Deweloper ma obowiązek budować zgodnie z przepisami, a przepisy stanowią, że wentylacja, w tym mechaniczna, ma działać „ non stop” – to i tak ją wykonał.
Tam nie ma wentylacji „grawitacyjnej” (ten kanał , najprawdopodobniej nie spełnia wymagań kanału wywiewnego dla wentylacji „grawitacyjnej”).
Rodzaj wentylacji mechanicznej, działający okresowo, o którym wspominasz – to zupełnie inna bajka (też dozwolona).
I na koniec – co i kto sobie robi, w swoim domu (mieszkaniu) to zupełnie inna para kaloszy – do czasu jakiegoś nieszczęścia, czego nikomu nie życzę.



No jeśli nie ma wentylacji grawitacyjnej to troche zmienia postać rzeczy. Choć wiele przepisów w naszym kochanym kraju jest oderwana od rzeczywistości, czesto z resztą wmawiane nam jest, ze wszędzie w Unii tak jest i nasi się tego trzymają. Potem wychodza jednak kwiatki i ludzie z zachodu sie z nas smieją, że u nas sie wymaga jakis kuriozalnych rzeczy, które rzekomo w innych krajach tak jest, a u nich pierwszy raz o czyms takim słyszą. Przykładem trochę nie związanym z tematem są płytki w oborach i warunki sanitarne, które u nas muszą być spełnione, bo Unia niby wymaga, a tam tego nie ma. Nadgorliwośc urzędników u nas tworzacych przepisy jest po prostu w wielu przypadkach przesadna.
Podobnie z VAT 23%, bo to jest podstawowa stawka u nas. Wymagana jest u nas stawka podstawowa na określone produkty i przez to sa one bardzo drogie. Rząd rozkłada ręce, ze nic nie moze zrobić, bo takie wymagania. Tylko, ze zapomina o jednym istotym, elemencie: Unia nie wymaga od nas, zebysmy mieli stawke VAT podstawową 23%, minimalna dopuszczalna 15%icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...