Skocz do zawartości

Instalacja sieć - agregat


Gość mhtyl

Recommended Posts

Napisano
Czy są jakieś przepisy dotyczące wykonania instalacji elektrycznej tak aby w przypadku braku prądu można podłączyć agregat (dokładnie chodzi mi o zamontowanie przełącznika w rozdzielni sieć-agregat-sieć). Chodzi mi czy ZE musi o tym przedsięwzięciu wiedzieć. Instalacja jest robiona w nowym domu.
Napisano
Cytat

Przepisy? Podstawowym jest Twój wniosek o wydanie warunków zasilania, w którym określasz co chcesz od ZE a ZE wtedy określa swoje warunki. Jakiego masz dystrybutora? Bo np. Vattenfall wymaga tego:
http://www.vattenfall.pl/pl/file/DladomuDl...ra_13922618.pdf

Poczytaj sobie tą dyskusję: Współpraca agregat - sieć


Dzięki za odpowiedz.We wniosku nic nie wspominałem o instalacji sieć-agregat. Nawet nie przypominam sobie żeby we wniosku było takie zapytanie ( wniosek wypełniałem jakieś 1,5 roku temu) , zresztą warunki już mam i lada dzień podłączą mi licznik. Operator u mnie to ENEA.
Napisano
Cytat

Masz link: http://www.operator.enea.pl/img/osd/pliki_...9/w_do_2009.pdf

Zwróć uwagę na pkt VII. I tak jak napisałem w tej dyskusji na forum "elektrody": ten punkt pozwala operatorowi dyktować warunki.


To widzę ,że walnąłem byka. A jakie byłyby konsekwencje jeżeli zrobię instalację (z włącznikiem sieć-0-agregat) a nie zgłoszę tego faktu operatorowi.
Napisano
Cytat

To widzę ,że walnąłem byka. A jakie byłyby konsekwencje jeżeli zrobię instalację (z włącznikiem sieć-0-agregat) a nie zgłoszę tego faktu operatorowi.



A to chyba wie tylko Pan Bóg i ENEA. Chociaż ENEA nie na pewno.
Bo tutaj chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo sieci i ludzi pracujących na sieci. Żaden operator nie ma nic do Twojego agregatu, ale będzie sobie życzył, żeby napięcie z Twojego agregatu nie przedostało się na sieć. Poczytaj druk zgłoszenia Vattenfalla. Tam i elektryk, i właściciel instalacji (agregatu) muszą złożyć oświadczenie. I się podpisać. A taki podpis skutkuje odpowiedzialnością cywilną w razie wypadku.
Najlepsza rada jest taka: Jak Ci już podłączą zasilanie, to udajesz się do operatora i uzgadniasz podłączenie agregatu. Z doświadczenia wiem, że nie robią większych przeszkód i wyjaśniają wszystko czego sobie życzą. I nie ma problemów.


Cytat

To widzę ,że walnąłem byka. A jakie byłyby konsekwencje jeżeli zrobię instalację (z włącznikiem sieć-0-agregat) a nie zgłoszę tego faktu operatorowi.



Jeszcze się odniosę do Twojego przełącznika. Czy wiesz czym on się powinien charakteryzować? Jaki masz agregat? Czy twój elektryk jest kumaty?
Napisano
[quote name='retrofood' date='2.04.2011, 22:48 ' post='19658



Jeszcze się odniosę do Twojego przełącznika. Czy wiesz czym on się powinien charakteryzować? Jaki masz agregat? Czy twój elektryk jest kumaty?
[/quote]
Jak narazie nie mogę narzekać na niego. A przełącznik jest 63 A produkcja Spamel Twardogóra 3-stopniowy sieć-0-agregat podłączany w rozdzielni. Agregatu narazie nie posiadam. Zastanawiam się nad zakupem i mam dylemat czy kupić na 220 V czy na silę. Potrzebny mi będzie tylko do zasilenia instalacji w domu ( tylko urządzenia niezbędne do funkcjonowania domu w razie braku zasilania - oświetlenie, instalacja c.o. ,Tv, żadnych podrzewaczych, płyt indukcyjnych i innych prądożrących urządzeń) i jak sądzę bardzo rzadko ,bo u mnie zaniki napięcia są a raczej nie występują.
Napisano
Cytat

a nie myślałeś o automacie?


Nie wchodzi w rachubę. Po pierwsze koszt, po drugie nie za często brak prądu w mojej okolicy (ostatni poważny zanik był w tamtym roku latem trwał około 7 dni) ,a po trzecie nie mam zaufania do automatu icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Jeszcze się odniosę do Twojego przełącznika. Czy wiesz czym on się powinien charakteryzować? Jaki masz agregat? Czy twój elektryk jest kumaty?


Jeszcze raz odnośnie tego przełącznika dziś spisałem dane PRZK 4063 W 02 przełącznik zródła zasilania 4 biegunowy (z pokrętłem na przełączniku) 63 A Ui 690 V Uimp 8 kV Ith 63 A 50-60 Hz produkcja Spamel. To wszystko , chyba o to chodził.o
Napisano
Cytat

Jeszcze raz odnośnie tego przełącznika dziś spisałem dane PRZK 4063 W 02 przełącznik zródła zasilania 4 biegunowy (z pokrętłem na przełączniku) 63 A Ui 690 V Uimp 8 kV Ith 63 A 50-60 Hz produkcja Spamel. To wszystko , chyba o to chodził.o



63A to jak na domowe warunki to chyba wtyka za duża. Moim zdaniem 32A wystarczy
Napisano
Cytat

63A to jak na domowe warunki to chyba wtyka za duża. Moim zdaniem 32A wystarczy


To nie jest przełącznik o jakim myślisz, jego wpina się w tablice rozdzielczą i zajmuje tak na oko z 7 pól.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...