Skocz do zawartości

Gdzie wskazywać błedy redakcji ?


Recommended Posts

Napisano
Brakuje mi na tym forum działu, gdzie można zwaracac uwage redakcji na popełnione błedy merytoryczne w drukowanych atrykułach. Co prawda nie czytałem jeszcze dokładnie całego numeru (3/2006) ale np. strona 158 - kanały dymowe, do których podłaczone są kotły na paliwo stałe do 25kW musza (zgodnie z PN) miec kanał o przekroju min. 400cm2 , a nie 14X14. bład bardzo czesto popeniany przez inwestorów, który moze skańczyc sie nie uzyskaniem "odbioru kominarskiego"
Napisano
Trudno mówić o popełnieniu błedu przez Redakcję, gdyż Rozporządzenie w w sprawie waruków technicznych Dz.U.02.75.690 w par. 145 pkt 1 wyraźnie określa minimalne wymiary kanałów dymowych wynoszące 14x14 cm lub średnicę 15 cm. Oczywiście kanały te muszą mieć przekrój dostosowany do rodzaju urządzenia grzewaczego i jego mocy i decydujący w tym zakresie jest przekrój czopucha odprowadzającego dym z kotła, pieca czy kominka.
Napisano
Fakt icon_redface.gif ale jak to sie ma do zaleceń PN-87/B-02411, które to owe rozporzadzenie nakzuje stosowac. PN mówi, że kotły na paliwo stałe o mocy do 25kW maja byc podłączone do przewodu dymowego o wymiarach min. 20x20 icon_eek.gif
Napisano
Bardzo mi się podoba dyskusja w średnicy "wylotów" , poddobnie jak w wentylacji "dlaczego z kratek dmucha?" A wlot?
Napisano
Rozumiem, że chodzi ci o sytuację, gdy z kratki wentylacyjnej dmuch zamiast wyciagac. Tzw. wsteczny ciąg konminowy może mieć klka przyczyn, np latem gdy powietrze na zewnątrz jest cieplejsze od wewnetrznego to grawitacyjna wentylacja przestaje działać, ponieważ ciąg jest wynikiem różnicy gęstości no i oczywiście wysokości komina (przewodu wentylacyjnego). inna sytacja gdy mamy kominek bez doprowadzenia powietrza do spalania z zewnątrz i do tego szczelne okna. powietrze zostaje spalane, w pomieszczeniu robi się podciśnienie i wentylacja działa jak nawiew ( na 1kW mocy przyjmuje sie 10 m3 powietrza dla kominków z wkładem ) brak ciągu może byc też spowodowany przez wiatr, ale to raczej rzadkość.
Napisano
OK. Na koniec tak miłej duskusji z Redakcją podam prosty wzór umożliwiający obliczenie min. przekroju komina: F=(2,6×Q)÷(n×√h) [m2] Q - moc kotła ( kominka) w [kW], h - wysokość komina w [m], n - współczynnik dla drewna 900, dla węgla 1600 dla gazu i oleju 1800. Mozna tez zastosować uproszczony wzór dla kotłów olejowych i gazowych F= 15Q÷h

[ Dodano: 2006-03-13, 23:05 ]
Kochana Redakcjo znów mam problem, strona 255 - ogrzewanie akumulacyjne - nie mogę zrozumieć icon_eek.gif co autor miał na myśli pisząc o nagrzewaniu się podłogi, czy mowa tu ogrzewaczach akumulacyjnych czy o ogrzeawaniu podłogowym akumulacyjnym ?

[ Dodano: 2006-03-14, 01:35 ]
Str. 211 to porównanie współczynników przewodzenia ciepła λ dla wełny i styropianu chyba jest też coś nie tak icon_redface.gif sorry juz wiecej nie będę

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...