Skocz do zawartości

Minimalna odległość od budynku na sąsiedniej działce.


Recommended Posts

Napisano
Witam,

Obecnie jestem na etapie adaptacji projektu domu do działki budowlanej (jestem jej właścicielem).
W planach, jedna ze ścian zewnętrznych domu miała znaleźć się w minimalnej możliwej odległości od granicy działki, to jest 4m (dla ściany z oknami, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.).
Niestety, po drugiej stronie granicy działki (w odległości do 1,5 m), sąsiad postawił garaż (drewniany budynek, wolno stojący, bez okien). Po konsultacji z architektem okazało się że istnieje obawa, że przy rozpatrywaniu wniosku o pozwolenie na budowę, urzędnik powołując się na przepisy przeciwpożarowe, zażąda aby dom został dodatkowo odsunięty od granicy działki o kilka metrów.
Po 'przegooglowaniu' sieci znalazłem nieco informacji na ten temat, ale do końca nie jestem pewien czy właściwie je interpretuje.

Poniższe teksty zostały znalezione na: źródło

Cytat

„Ustawodawca przewiduje również możliwość postawienia bezpośrednio przy granicy działki lub w odległości nie mniejszej niż 1,5 m budynku gospodarczego lub garażu o długości mniejszej niż 5,5 m i wysokości mniejszej niż 3 m. Ściana od strony granicy nie może mieć otworów drzwiowych i okiennych.”

- czyli jak mniemam powołując się na ten zapis, sąsiad miał prawo postawiać garaż w takiej odległości od granicy w jakiej obecnie się znajduje.
 
Cytat

„Jeżeli ściana budynku gospodarczego lub inwentarskiego od strony granicy ma mieć otwory okienne lub drzwiowe, budynek ten musi być oddalony od ściany istniejącego (lub takiego, dla którego istnieje ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę) na sąsiedniej działce budynku mieszkalnego, użyteczności publicznej lub zamieszkania zbiorowego o min. 8 m.”

- tutaj mam wątpliwości, z tego zapisu wynika że jeżeli garaż nie ma okien (otworów) od strony granicy działki to zapis ten mnie nie dotyczy (odległość może być mniejsza niż 8m).

Cytat

„Kończąc, wspomnę jeszcze o przepisach przeciwpożarowych, które przewidują następujące odległości między ścianami zewnętrznymi budynków mieszkalnych:
8 m – gdy ściany zewnętrzne posiadają otwory okienne i nie są ścianami oddzielenia przeciwpożarowego;
6 m – gdy ściany nie mają otworów okiennych i drzwiowych i zwrócone są do siebie ścianami i dachami z przykryciami nierozprzestrzeniającymi ognia.
 
W przypadku gdy pomiędzy budynkami na obu działkach odległość jest mniejsza niż 6 m, wymagane jest, aby ściana od strony granicy była ścianą oddzielenia przeciwpożarowego.”

- tutaj znowu jest pewna nieścisłość, wydaje się że powyższe odległości powinny być zachowane tylko i wyłącznie jeżeli chodzi o dwa budynki mieszkalne, garaż takowym budynkiem nie jest.

Bardzo proszę o pomoc, generalnie nawet 'mój' architekt nie może mi jednoznacznie odpowiedzieć czy powinien przesunąć dom na odległość 8 metrów od ściany garażu sąsiada (twierdzi że to zależy od interpretacji urzędnika). Prosiłbym o jakiekolwiek informacje, jak to wygląda w praktyce, szczególnie jeżeli ktoś miał (ma) podobne doświadczenia.

Pozdrawiam
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Odległość domu jest normowana od płotu oraz drugiego domu a nie garażu. Kolejna sprawa to jak wypadają okna czy na dom sąsiada. Oraz jak spada dach.
Napisano
Cytat

Odległość domu jest normowana od płotu oraz drugiego domu a nie garażu. Kolejna sprawa to jak wypadają okna czy na dom sąsiada. Oraz jak spada dach.




Tak jak jest zacytowane - odległość domu od granicy działki to 3 m bez okien i 4 metry z oknami.
Garaż sąsiada nie ma okien - jeżeli Twój dom też nie będzie miał to sprawa jest prosta - 3m, jeżeli będzie miał to 4.
Warto sprawdzić, czy garaż sąsiada został wprowadzony do inwentaryzacji geodezyjnej. (spytać sąsiada). Jeżeli nie to masz kłopot z głowy.

pozdro
Napisano
Jezeli drewniak to samowola i nie ma planow i zgody oraz nie minal okres bodajze 5lat od postawienia tego drewniaka to chyba mozesz smialo zazadac rozbiorki - najlepiej idz do gminy do geodezji i przedstaw sprawe.
Napisano
a czemuż to drewniak nie może być zinwentaryzowany?
znaczy się postawiony na legalu?

a architekt to ogarnięty, że hej
na czym on projektuje?
wie co to mapa do celów projektowych?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...