Skocz do zawartości

Kominek-duza różnica temperatur!


makacz

Recommended Posts

Witam
Posiadam kominek 12KW bez rozprowadzenia ciepła, wkład jeszcze nie zabudowany. Stoi on sobie w pokoju (22mkw).Sprawa przedstawia się tak:

1) Przy załadunku kilku polan i rozpaleniu się temperatura wynosi 23-26st C. Jednak w pozostałych dwóch pokojach (przejściowych), przy drzwiach otwartych, temp jest nawet o 6-9 st mniejsza.
Niemal obok kominka jest przejscie do kuchni gdzie tam jest 5st mniej.
Czy różnice które podałem to normalna sprawa?

2) I jeszcze jedno: czy po rozpaleniu ognia i zamknięciu popielnika (szyber otwarty) można zamknąć dopływ powietrza z zewnątrz (z kratki went) ? Dosyc sobie z tego wieje.... a powietrza do spalania przez np.rozszczelnione okno chyba nie zabraknie...

Bardzo proszę o wypowiedzi kominkowiczów.
Link do komentarza
Kominek bez rozprowadzenia ciepła, a na dodatek bez zabudowy będzie ogrzewał jedynie pomieszczenie, w którym jest ustawiony. Otwieranie drzwi do sąsiednich pomieszczeń to tylko półśrodek, gdyż wymiana ciepła jest ograniczona ze wględu na znikomą cyrkulację powietrza - ciepłe zbiera się głównie pod sufitem w pokoju gdzie stoi kominek. Natomiast nawiew powietrza z kratki wentylacyjnej czyli tzw. wteczy ciąg świadczy o niedoborze powietrza potrzebnego do spalania, a więc roszczelnienie okien nie będzie wystarczające. Najlepszym rozwiązaniem jest doprowadzenie powietrza zewnętrznego bezpośrednio do kominka np. rurą wyprowadzoną przez ścianę zewnętrzną.

Proszę przeczytać artykuł zamieszczony pod adresem https://budujemydom.pl/instalacje/kominki-i-kominy/a/489-ile-powietrza-do-kominka
pt. Ile powietrza do kominka?

Fragment artykułu:
Instalując w domu wkład kominkowy trzeba pamiętać, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, w jego pobliże trzeba doprowadzić 10 m3 powietrza w ciągu godziny na każdy 1 kW nominalnej mocy cieplnej. Oznacza to, że dla wkładu np. o mocy 10 kW potrzeba 100 m3 powietrza na godzinę, a kubatura pokoju o powierzchni 30 m2 wynosi zwykle 80-90 m3. Czyli, w mroźne dni, całe powietrze z takiego pokoju mogłoby zostać wyssane w mniej niż 1 godzinę. Brak odpowiednio dużych nawiewników doprowadziłby do powstania w domu podciśnienia. A to z kolei, mogłoby spowodować problemy z rozpaleniem i podtrzymaniem ognia, wydobywanie się dymu z kominka do pomieszczenia, czy wreszcie cofanie się powietrza z kanałów wentylacyjnych. Tyle chyba wystarczy, żeby zadbać o właściwą wentylację.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...