Skocz do zawartości

Pytanie o schemat instalacji c.o.


Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich!

Jestem w trakcie remontu domu jednorodzinnego, i jestem na etapie kompletowania instalacji c.o. W związku z tym mam kilka pytań jak poprowadzić instalację aby miało to ręce i nogi....

Pierwsze pytanie dotyczy rozmieszczenie elementów instalacji jak np. boiler i rurki zasilające i odprowadzające, zbiorniczek wyrównawczy (chyba najlepiej na strychu??).... Zależy mi przy tym aby zachować "grawitacje" ponieważ dom znajduje się na wsi i nie często zdarzają się zaniki prądu....

Drugie moje pytanie to jakich materiałów użyć?? Podsiadam piec na paliwa mieszane (wegiel/miał/drzewo), znajomy polecił rurki plastikowo aluminiowe... Co jeszcze mi się przyda?? Na co mam zwrócić uwagę??

Dodaje schemat narysowany na szybko:

Brak obrazka

Kolor czerwony to grzejniki, zielony to piwnica a brązowy to piec który stoi w piwnicy

Z góry dziękuje za odp.

Pozdrawiam!

Napisano
Cytat

Witam wszystkich!

Jestem w trakcie remontu domu jednorodzinnego, i jestem na etapie kompletowania instalacji c.o. W związku z tym mam kilka pytań jak poprowadzić instalację aby miało to ręce i nogi....

Pierwsze pytanie dotyczy rozmieszczenie elementów instalacji jak np. boiler i rurki zasilające i odprowadzające, zbiorniczek wyrównawczy (chyba najlepiej na strychu??).... Zależy mi przy tym aby zachować "grawitacje" ponieważ dom znajduje się na wsi i nie często zdarzają się zaniki prądu....

Drugie moje pytanie to jakich materiałów użyć?? Podsiadam piec na paliwa mieszane (wegiel/miał/drzewo), znajomy polecił rurki plastikowo aluminiowe... Co jeszcze mi się przyda?? Na co mam zwrócić uwagę??

Dodaje schemat narysowany na szybko:



Kolor czerwony to grzejniki, zielony to piwnica a brązowy to piec który stoi w piwnicy

Z góry dziękuje za odp.

Pozdrawiam!




Jak grawitacyjny to rury stalowe spawane przy piecu 2 cale .

jak pompowy wymuszony to przy piecu stalowe a dalej plastik + agregat prądotwórczy.
Napisano
Jak z pieca wychodzi 5/4 ' to tak jedz aż do pionów.Pamiętaj o upadach...Jak najmniej zakrętów...
Piony 1'(wszystko stal) - od nich do grzejników możesz już se pyknać te PEXy .
Jak blisko (30cm.) 16mm., jak dalej to już lepsza 20mm.
Rura bezpieczeństwa - piec -^ zbiornik wyrówn. = 1'.
Napisano
By połączyć obie opcje: grawitacja sporadycznie - obieg wymuszony jako główny sposób cyrkulacji, instalację należy wykonać jak pod grawitację - z zachowaniem odpowiednich spadków, z zachowaniem stopniowania średnic, odpowiednich różnic wysokości, najkrótszą drogą itd.
Instalacja w stali lub w miedzi.
Ponieważ brak prądu traktujemy jako zdarzenie losowe, wystarczy powiększyć planowane średnice o jeden rząd wielkości..
Tanią alternatywą, jest posiadanie agregatu prądotwórczego.

By-pass, omijający pompę cyrkulacyjną umożliwi jej obejście w razie braku prądu.
Instalacja pójdzie grawitacyjnie czyli nie na maksa, ale być może w sposób wystarczający do ogrzania.. ( w zależności od temp zewnętrznej).

Jak jest zabezpieczony kocioł na wypadek gwałtownego zmniejszenia cyrkulacji?
Rozumiem, że Twój kocioł nie posiada ani podajnika ani wentylatora?
Do rozważenia wstawienie taniego zbiornika buforowego jako elementu zabezpieczajacego kocioł, ładowanego grawitacyjnie.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...