Skocz do zawartości

Jak wykonać zbrojenie wzdłużne ławy fundamentowej?


Recommended Posts

Napisano
Jakie powinny być wymiary strzemion by zbrojenie wzdłuzne odniosło zamierzony efekt? Ławy fundamentowe zaprojektowane mam o różnych szerokościach. Jak dobrać odpowiedni rozmiar strzemion?.
Napisano

Wzdłużne pręty zbrojeniowe ław fundamentowych nie są zbrojeniem konstrukcyjnym, a jedynie zmniejszają prawdopodobieństwo wystąpienia pęknięć fundamentów na skutek nierównomiernego osiadania gruntu.
Standardowo, zbrojenie takie wykonuje się z 4 prętów 12 mm łączonych strzemionami z drutu 6 m co ok 50 cm. Rozstaw prętów przyjmuje się ok. 5 cm mniejszy niż szerokość ściany fundamentowej, natomiast szerokość ławy nie ma tu większego znaczenia. Na gruntach jednorodnych ze zbrojenia wzdłużnego można spokojnie zrezygnować, gdyż nie wpłynie to na stabilność budynku.


Polecamy artykuł z Budujemy Dom dostępny pod linkiem https://budujemydom.pl/stan-surowy/fundamenty-i-piwnice/a/23243-bledy-popelniane-podczas-wykonywania-fundamentow

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Strzemiona wykonaj o wymiarach szerokość - jak podaje redakcja =szerokość ściany - 5cm (przyjmuj tylko szerokość ściany nośnej - bez ocieplenia) natomiast wysokość= wysokość ławy - 5cm otulenia od dołu - 2.5cm otulenia od góry.
Rozstaw proponowałbym max 30 cm (zalecam 25).
W strzemię włożyć 2 pręty 12 jak wyżej.
Napisano
A czy lejąc bezpośrednio do ziemi fundament, który na dole będzie miał taką samą szerokość co u góry ma sens dozbroić go jeszcze w jego górnej części?

Tzn. grubość ok 50 cm, wys. 100 cm
Napisano
Jeśli masz jednorodny grunt piaszczysty to raczej nie jest potrzebne.
Natomiast normy zalecają zazbroić takie elementy "przeciwskurczowo" - np. strzemiona 6mm co 30cm górą 2x10mm pośrednie pręty 8mm co 25cm.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Niee... Te śruby nie będą do niczego potrzebne. One są do obcięcia.   Mogę zejść ostatnim profilem 5cm do dołu ale... to wtedy wystarczy? Z ok. 35 cm zejdę do 30 cm. Czy nie lepiej dać jeszcze niżej jeden dodatkowy wieszak/profil i wtedy mam ok. 15 cm? Jak dodam jeszcze jeden profil niżej to bez obaw?
    • Teraz sobie powiększyłem i widzę, że UD sięgają do ścianki kolankowej. Murłaty w ogóle bym do tego nie mieszał. Zjedź ile się da ostatnim profilem, albo przyłóż łatę do tych profili i sprawdź jak to wyjdzie ze ścianką kolankową. Za wysoko dałeś te profile, wystarczyło dać 5cm niżej i wszystko by się fajnie zamknęło. Jak się zejdzie tak, żeby dało się to szpachlą przykryć to nic według mnie nie trzeba kombinować. Ale widzę że wystają śruby ze ścianki, co z nimi? Bo jak cokolwiek chcesz dawać na tą ściankę to już się płyty nie zejdą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Widziałem te sposoby montażu, że ścianę też do dołu zabudowuje się GK i wtedy też ścianę można dodatkowo w ramach stelażu ocieplić wełną.   Jednakże nie. Ta końcówka ścian (mało ich tam jest) ma iść na tynk bez GK. Nie chcę już na ścianach GK.   Mógłbym zacząć z tym ostatnim wieszakiem jeszcze niżej. Jednakże zastanawiając się doszedłem do wniosku, że tam na samym dole (przy murłcie) i tak musi być jakiś dodatkowy profil.   Chyba jednak ja się tam z tym profilem narożnikowym jakoś złapał. Znaczy się musiałbym się nakombinować. Myślę tam usztywniłbym z tyłu za tym profilem elastycznym (wstrzyknął pianę PUR), a ten profil elastyczny łapał co powiedzmy te 40 cm na długie wkręty do murłatu. Gdybym zachował kąt i linię to powinno być chyba ok?   Zmierzyłem i od ostatniego wieszaka do końca płyty mam 35 cm. Sporo.   To co podałeś z tą listwą elastyczną to pewnie jedna opcja. Widziałem jednak w sieci na zdjęciach, że czasem są zdjęcia jak ktoś na dole montażu daje gęściej dwa wieszaki i profile. Zastanawia mnie czy tutaj gdybym dał dodatkowo jeszcze jeden wieszak na samym dole - wtedy wyszłoby, że od tego najniższego wieszaka/profilu do ściany byłoby 15 cm to już tyle płyta GK mogłaby wisieć? Czy nadal 15 cm to i tak nie za bardzo?   Bo może lepiej nie kombinować i zrobić tam zwyczajnie jeszcze jeden wieszak i profil i odległość 15 cm będzie akceptowalna?        
    • Fugi epoksydowe np. Mapei Kerapoxy, Litokol Starlike mają doskonałą przyczepność do ceramiki, nawet na powierzchniach z minimalnymi pozostałościami silikonu, jeśli są dobrze oczyszczone, odtłuszczone. Są wodoszczelne, odporne na pleśń i chemikalia, co czyni je idealnym wyborem do prysznica. Tworzą trwałą, twardą spoinę, która wystarczy na kilka lat.   Materiały na bazie cementu na stare tłuste fugi po silikonie nie przywrzą dobrze, zwłaszcza przy braku hydroizolacji, to bardzo ryzykowne.   Najlepiej położyć jak najcieńszy płaski brodzik "na wierzch" na te płytki, wcześniej zalane hydroizolacją.   Geberit Nemea ma 3,5 cm  to najcieńszy, elegancki model z odpływem liniowym tworzy płaską, jednolitą powierzchnię prysznica. Jest trwały, higieniczny, niewielki uskok podłogi. Jeśli budżet jest ograniczony, to  Schedpol Slight Line – tańszy, ale równie solidny.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...