Skocz do zawartości

Dobór kotła do domu jednorodzinnego


Recommended Posts

Mam do Państwa prośbę o poradę w doborze kotła do domu jednorodzinnego. Przeczytałem już wiele artykułów i opinii na forach. Z każdym artykułem dochodzą nowe zmienne które trzeba by było uwzględnić przy doborze pieca.

Po pierwsze dom ma około 200m2 ze skosami. Będzie docieplony 15 cm styropianem lambda = 0,031. W posadzce 14 cm styropianu. Dach to 30 cm wełny mineralnej też o wysokim współczynniku lambda. Okna energooszczędne. W domu także będzie kominek z płaszczem wodny. Liczba osób mieszkających to 6 osób w tym 2 emerytów (potrzeba ogrzewania jest ciągła).

Zastanawiam się jeszcze czy zastosuje ogrzewanie podłogowe. W aspekcie mam dużą opozycję ze strony dziadków, podobno źle wpływa na nogi - ogólnie zdrowie. Gdybym nie stosował podłogowego to czy warto brać piec kondensacyjny (nie wykorzysta się w pełni jego sprawności), no i mieszkam w zachodniopomorskim a więc III strefa klimatyczna (chociaż ta zima na to nie wskazuje icon_smile.gif ).

Jeśli kondensat to czy jednofunkcyjny czy dwu ?. A może zwykły z zamkniętą komorą spalania ? Jaka moc ? etc.

Bardzo proszę o pomoc, gdyż fachowej porady w sklepach raczej nie otrzymam a raczej marketingową - która nie zawsze idzie w parze z prawdą. Bardzo dziękuje za pomoc

Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

Zastanawiam się jeszcze czy zastosuje ogrzewanie podłogowe. W aspekcie mam dużą opozycję ze strony dziadków, podobno źle wpływa na nogi - ogólnie zdrowie.



Cały czas tłumaczę ludziom i prostuję herezje na temat ogrzewania podłogowego.
Chodzi między inymi o konwekcję (unoszenie sie kurzu w zwiekszonej ilości ) i złemu wpływowi dla alergików, albo że podwyższona temperatura żle wpływa na nogi (jest to nie naturalne) są to bzdury!!. Ogrzewanie podłogowe jest sposobem na alergię.Dla wielu alergików szczególnie uciążliwy jest unoszący się w mieszkaniu kurz.Wodne ogrzewanie podłogowe to doskonałe rozwiązanie dla mieszkań w których kurz stanowi zagrożenie dla jego mieszkańców, szczególnie tych najmłodszych.
Dla alergicznych dzieci wszelkiego rodzaju roztocza i bakterie mogą prowadzić
do uczuleń i powikłań układu oddechowego. . Obecność w powietrzu silnego alergenu, czyli kurzu, jest w znacznym stopniu uzależnione od cyrkulacji powietrza, na której ograniczenie z kolei ma wpływ ogrzewanie podłogowe.

Ciepło inaczej rozchodzi się w pomieszczeniach, w których zainstalowane jest ogrzewanie podłogowe, a inaczej w tych ogrzewanych tradycyjnymi grzejnikami. „Podłogówka” ogranicza ruch powietrza w pomieszczeniu, co znacznie zmniejsza rozprzestrzeniania się szkodliwych pyłów. Wynika to z tego, że w pomieszczeniach ogrzewanych metodą podłogową temperatura posadzki jest tylko o 4 stopnie Celsjusza wyższa od temperatury powietrza. Zupełnie inaczej jest w przypadku ogrzewania tradycyjnego, w którym to gorące powietrze krąży szybciej, unosząc ze sobą kurz i pył. W pomieszczeniu z ogrzewaniem podłogowym funkcję grzejnika pełni posadzka, której temperatura jest tylko o kilka stopni wyższa od temperatury powietrza. Natomiast w pokoju z grzejnikami tradycyjnymi ta różnica jest dużo większa (wynosi kilkadziesiąt stopni), co w rezultacie prowadzi do bardziej dynamicznego ruchu powietrza niż w przypadku „podłogówki” i wzmożonego przenoszenia się kurzu.


Cytat

Bardzo proszę o pomoc, gdyż fachowej porady w sklepach raczej nie otrzymam a raczej marketingową - która nie zawsze idzie w parze z prawdą. Bardzo dziękuje za pomoc




Tu tez sporo osób wdraża marketing icon_smile.gif
Link do komentarza
Śmiem zauważyć, że autor tematu nadal nie otrzymał odpowiedzi na pytanie. Moja śmiałość wynika z faktu, iż sam jestem zainteresowany odpowiedzią na powyższe. Stoję przed dylematem doboru instalacji grzewczej i wentylacyjnej. Zastanawiam się nad zastosowaniem odpowiedniego kotła do zamiarów. A w moich przemyśleniach staram się rozwikłać problem połączenia kotła kondensacyjnego (bo chyba jedynie taki wchodzi w grę jeśli się planuje ogrzewanie podłogowe, na które - przynajmniej w części domu jestem zdecydowany) z solarami (do których wiele miast dopłaca) i z ogrzewaniem kominkowym. Jak to połączyć i jaki piec wybrać, żeby ta inwestycja się zwróciła patrząc na późniejsze koszty eksploatacji i opłaty za energię? Wszak czytałem, że niejednokrotnie nie warto przepłacać początkowo, bo zwróci się to dopiero po wielu latach użytkowania.
Dołączam więc moje pytanie i proszę o odpowiedź również w imieniu autora pierwszego postu.
Link do komentarza
bszach. Ja mogę tylko powiedzieć jakiego my dokonaliśmy wyboru a dom mamy podobny- tzn całkowita powierzchnia około 200 m2 (a garażem) bez garażu ok 170 m2. !2 cm styropianu na ytongu 24 cm 30 wełny na dach. Strefa klimatyczna trochę inna bo Beskidy icon_biggrin.gif Zasypane śniegiem po uszy:)
i my zrobiliśmy tak:
-dwufuncyjny z tego co wiem- NIE. Podobno nie nadaje się do takich dużych domów. Ja miałam dwufunkcyjny w bloku, do mieszkania się nadawał, ale wbrew pozorom to chyba nie jest aż tak oszczedne rozwiązanie bo on co chwilę włączając się i wyłączając przy każdym odkręceniu wody bierze relatywnie dużo gazu. I na ciepłą wodę chwilę czekasz (a woda sobie leci)
-więc jednofunkcyjny. My zrobiliśmy podłogówkę tam gdzie płytki- kuchnia, jadalnia, hall, wiatrołap, obie łazienki. Nie żałujemy! Teraz w zimie jeśli zostawisz mokre buty we wiatrołapie za chwilę są suche- i to co z nich nakapało tez. Podłoga w łazienkach jest przyjemnie "nie zimna"- tzn taka neutralna w odbiorze.
Zdecydowaliśmy się na stosunkowo niedrogi piec kondensacyjny firmy die dietrich. Piec z zasobnikiem 150 l ( na naszą 4 osobowa rodzine wystarcza nawet jesli kąpią się w wannie wszyscy a rzadko tak jest) kosztował 5500 zł. Więc nie jest to powalająca cena. Sporo moich znajomych ma piece tej firmy i nie narzekają a mają niezłe ceny. MYśle że jest to porównywalna cena z piecem niekondensacyjnym chyba? Narazie jesteśmy zadowoleni, mieszkamy pól roku.
Link do komentarza
Cytat

Jeśli kondensat to warto do przewymiarować a wtedy należy brać dwufunkcyjny.
Jednofuncyjny wtedy gdy bierzemy mały kociołek np. 15kW.
Gdzie będzie wyrzut spalin ?


Pozwolę sobie podziękować wszystkim wypowiadającym swoje zdanie.
Jeśli chodzi o wyrzut spalin to mam pomurowany komin z kształtek, jeśli zdecyduje się na kondesata to aby zaoszczędzić "dwu rurówka" od pieca do komina, a w kominie jedna rura.
W między czasie odbyłem jeszcze kilka spotkań z fachowcami. To co się dowiedziałem to warto nawet zdecydować się na kondsetat nawet pomimo podłogówki, ponieważ przy dobrze ocieplonym domu zapotrzebowanie na energie jest zdecydowanie niższe, a biorąc pod uwagę okresy przejściowe czyli jesień, zima jeszcze niższe. I tu kondesat staje się konkurencyjny ponieważ można wybrać piec z małą minimalną mocą nawet od 3kW. Tak więc piec będzie sobie ładnie modulował od 3 KW, a nie taktował np. od 9-10 kW przy piecu konwencjonalnym z zamkniętą komorą spalania.
Dzięki różną forom oraz poradą fachowców ustaliłem, że na pewno sprawdzi się jednofunkcyjny, ale ostatnio także zacząłem się zastanawiać na dwu funkcyjny z zasobnikiem 45 lub 54 litry, np. kotły immergasa Victrix Zeus 26 1l, zasobnik 45l, moc od 3 do 24kW. Dostarcza 13,3 l w pracy ciągłej dla tem. 30 st. c. Moc pobierana 135 W. Co myślicie o tym rozwiązaniu?. Czy macie jakieś problemy z immergasem ? Czy jest to piec warty zainteresowania? Dziękuje za pomoc

Link do komentarza
Cytat

bszach. Ja mogę tylko powiedzieć jakiego my dokonaliśmy wyboru a dom mamy podobny- tzn całkowita powierzchnia około 200 m2 (a garażem) bez garażu ok 170 m2. !2 cm styropianu na ytongu 24 cm 30 wełny na dach. Strefa klimatyczna trochę inna bo Beskidy icon_biggrin.gif Zasypane śniegiem po uszy:)
i my zrobiliśmy tak:
-dwufuncyjny z tego co wiem- NIE. Podobno nie nadaje się do takich dużych domów. Ja miałam dwufunkcyjny w bloku, do mieszkania się nadawał, ale wbrew pozorom to chyba nie jest aż tak oszczedne rozwiązanie bo on co chwilę włączając się i wyłączając przy każdym odkręceniu wody bierze relatywnie dużo gazu. I na ciepłą wodę chwilę czekasz (a woda sobie leci)
-więc jednofunkcyjny. My zrobiliśmy podłogówkę tam gdzie płytki- kuchnia, jadalnia, hall, wiatrołap, obie łazienki. Nie żałujemy! Teraz w zimie jeśli zostawisz mokre buty we wiatrołapie za chwilę są suche- i to co z nich nakapało tez. Podłoga w łazienkach jest przyjemnie "nie zimna"- tzn taka neutralna w odbiorze.
Zdecydowaliśmy się na stosunkowo niedrogi piec kondensacyjny firmy die dietrich. Piec z zasobnikiem 150 l ( na naszą 4 osobowa rodzine wystarcza nawet jesli kąpią się w wannie wszyscy a rzadko tak jest) kosztował 5500 zł. Więc nie jest to powalająca cena. Sporo moich znajomych ma piece tej firmy i nie narzekają a mają niezłe ceny. MYśle że jest to porównywalna cena z piecem niekondensacyjnym chyba? Narazie jesteśmy zadowoleni, mieszkamy pól roku.


kropeczka_ns jaki Masz model tego kotła?
Link do komentarza
no za zime jeszcze nie dostałam icon_confused.gif??: za październik i do ok 20 listopada wyszło coś ok 240-250 zł za miesiąc.
Piec mam die dietrich MCR II chyba 24 T czy coś takiego. http://www.ceneo.pl/1879876 chyba taki?
Wyrzut spalin mamy do komina. Moc mamy chyba ok 25 kW.
aaa jeszcze co do immergas- miałam w bloku dwufunkcyjny piec tej firmy, dwie powazniejsze usterki w ciągu 6 lat- mało czy dużo? Kupiliśmy inny.......
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Witam wszystkich budujących.
Głowa pęka w szwach a wyboru trzeba dokonać...
Dom 180 m2 podpiwniczony z poddaszem użytkowym. 4 osoby docelowo + 1. Gaz ziemny. kubatura 600m. Ocieplenie dachu - 18 + 5 cm. Ocieplenie ścian - 15 cm. Fundamenty ocieplone Styrodur 10cm. Okna drewniane. Reku + GWC.
Wiem już że:
Kocioł będzie jednofunkcyjny z zasobnikiem .
Grzejniki bedą albo Ferroli (bardzo mi sie podobają) albo purmo (zdecydowanie dobra opinia w sieci)
Na części będzie podłogówka (45 m2)

Co wybrać:

http://www.vaillant.pl/Klienci_indywidualn...uroCOMPACT.html

http://www.viessmann.pl/pl/products/gas-br...dens_222-f.html

http://www.junkers.com/pl/pl/produkte_1/ur...purmodul_2.aspx

Deditrich

A może macie inne propozycje?
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 3 miesiące temu...
Cytat

no za zime jeszcze nie dostałam icon_confused.gif??: za październik i do ok 20 listopada wyszło coś ok 240-250 zł za miesiąc.
Piec mam die dietrich MCR II chyba 24 T czy coś takiego. http://www.ceneo.pl/1879876 chyba taki?
Wyrzut spalin mamy do komina. Moc mamy chyba ok 25 kW.
aaa jeszcze co do immergas- miałam w bloku dwufunkcyjny piec tej firmy, dwie powazniejsze usterki w ciągu 6 lat- mało czy dużo? Kupiliśmy inny.......



Wow ...
Informacja z linka
De Dietrich MCR II 24 TZnaleziono w 13 sklepach w cenie od 3148,00 zł do 5873,81 zł. Zobacz także na w cenie od 3090,00 zł

Chyba wymienię sobie piec. Może ktoś mi wycenić ile by kosztowała wymiana zamiast obecnego dwufunkcyjnego buderusa ...
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Kamienia nie ma być za dużo pod rurą - bo będzie ona stała pod rurą, chyba że jakoś się przepcha pod tą rurą niżej - ale spadki drenów z zasady mają być niewielkie, żeby woda nie uciekała szybko, a wolno - jak w kanalizacji. Jak masz za dużo kamienia pod spodem, a spadek drenu niewielki (taki ma być) - no to woda będzie tam stała - nie uniesie się w górę do drenu.    Ja robiłem u siebie drenaż - i pilnowałem spadków - centymetr dwa odchyłki to nie problem, ale więcej nie. najpierw podsypkę poziomowałem  (drobna frakcja) potem na to rura - i przykładałem cegłami pełnymi itp. ciężarami - i obsypywałem. najpierw drobnym potem dalej od rury grubszym kruszywem.   
    • Montaż rynien spustowych.     https://youtu.be/zHsAZov0Rs0  
    • Zakładając że kamienia pod rurami jest sporo i nie zamuli się na całej wysokości to chyba jest możliwe że woda z najdalszego kąta przepłynie do najniższego punktu drenażu przez kamień?    Czy ktoś z was robiąc drenaż samemu zwracał uwagę na idealne przestrzeganie spadków żeby gdzieś nie szło do góry?  Ja to robiłem z kolegą który to robił kilka razy i po zasypianiu całości wieczorem wziąłem laser i posprawdzałem w paru miejscach odgrzebując kupki kamyków do góry gołej rury i wyszło mi różnie. Są gdzieniegdzie 4-5 cm górki, nawet doliny też 4 cm i zastanawiam się czy to tak zostawić czy poprawić. Bo chyba to będą miejsca gdzie będzie zbierać się muł którego woda pod górkę nie przepchnie do studni? 
    • Drenaz dopiero w tym roku jest zrobiony. Gdyby budynek mial mocno siadać to bym chyba zaobserwował po ruchach chudziaka że gdzieś jest niżej czy wyżej. Pod chudziakiem jest na sypana bardzo dobra posypką i zagęszczania warstwami. Pod ławami taka bardziej piaszczysta po Spółka która wg kierownika została oceniona jako przesiewany piasek więc zostało zebrane 8cm i wylany chudziak. W każdym bądź razie gdyby ściany miały jakoś mocno osiąść to chudziak powinien być wyraźnie wyżej.  Nikt tu nie obwinia grubej papy SBS? Jak poprawiałem hydroizolacja i wycinałem nadmiar papy który leżał już tak z rok to baba zmieniła się w rwącą tekturę. Pod wpływem wilgoci zaczęła się rozpadać. Wydaje mi się że w miejscach największych nacisków pionowych 3 czy 5 mm papy się po prostu spłaszczyło i bloczki straciły podparcie.    A wracając do tematu co byście poradzili z tym oknem żeby wzmocnić warstwę pod okienną? Czy mój pomysł jest w miarę ok? 
    • Sprawdź wszystkie ściany wewnętrzne zwłaszcza nośne czy są też jakieś pęknięcia, jak znajdziesz pęknięcia, to tak jak ktoś  wcześniej tu napisał „brak zgęszczenia pod ławami” Jak nie ma tam pęknięć, a są tylko w ścianach zewnętrznych, to może do tego  przyczynić się np. drenaż opaskowy.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...