-
Posty
16 -
Dołączył
-
Ostatnio
Ostatnio na profilu byli
Blok z ostatnio odwiedzającymi jest wyłączony i nie jest wyświetlany innym użytkownikom.
Eksperci Purmo's Achievements
Początkujący (1/4)
0
Reputacja
-
Szanowny Panie, Przyczyn niepożądanych odgłosów w grzejniku może być kilka lub nawet kilkanaście. Jeśli występowanie hałasu zależy od położenia głowicy, to wówczas przewidywałbym jedną z poniższych opcji: źle podłączony grzejnik - zamiana przewodu zasilającego z powrotnym, zły montaż zaworu (niezgodnie z oznaczonym na korpusie zaworu kierunkiem przepływu), złe wyprowadzenie przewodów podłączeniowych z szachtu czy z pionu (jako zasilający jest przewód dolny a jako powrotny górny), nieprawidłowy montaż pompy (odwrócenie pompy) – ale wówczas takie objawy występowałyby na wszystkich grzejnikach w instalacji. Najlepszym rozwiązaniem jest kontakt z instalatorem czy serwisantem, który na obiekcie w prosty sposób będzie mógł wyeliminować potencjalne nieprawidłowości, znaleźć faktyczną przyczynę i ją usunąć.
-
Eksperci Purmo zmienił swoje zdjęcie
-
Dobór grzejników do mieszkania
Eksperci Purmo odpisał Norbert Żugaj w kategorii Remonty, modernizacje, przebudowa
Witam Zakres mocy zawiera się w przedziale 45-50 W/m2 (w nowoczesnych, dobrze izolowanych budynkach) do nawet 150 W/m2 w przypadku budynków źle izolowanych, z niską jakością stolarki okiennej. Na podstawie samego opisu , nie możemy potwierdzić Panu konkretnej wielkości grzejnika, natomiast zachęcamy do skorzystania z naszego programu Purmo SDG 2.0. Jest to narzędzie , które w intuicyjny sposób pomoże Panu ustalić właściwą moc grzejnika do pomieszczenia. W przypadku płytowych grzejników elektrycznych - nie są one rekomendowane do montażu w łazience lub innych pomieszczeniach o podwyższonej wilgotności. Znajdujące się w naszej ofercie urządzenia elektryczne do zastosowania w łazience to suszarki o mocy nieprzekraczającej 100 WAT. Proszę również rozważyć zastosowanie grzejnika łazienkowego przeznaczonego do zastosowania w instalacjach centralnego ogrzewania i doposażyć w grzałkę elektryczną o odpowiedniej mocy. Pozostaję do dyspozycji Robert Skomorowski, Manager Produktu, Grzejniki specjalne -
Aby pokryć zapotrzebowanie powinny być zainstalowane ok. 6820 W dla parametrów 90/70/20 - czyli praktycznie 7 kW. Aby dobrać grzejniki z katalogu PURMO (moce podane dla 75/65/20) powinien Pan każdą moc w katalogu podaną dla 75/65/20 podzielić przez 0,8. Zapotrzebowanie pokryjemy np takimi grzejnikami: 4 x C33 600/600 (tj. 7070 W dla 90/70/20)
-
Ostatnio nasza firma wyprodukowała szereg filmów instruktażowych dostępnych pod linkiem: http://www.purmo.com/pl/inspiracja/poradnik-purmo.htm. Szczególnie polecamy film pt. Czy eksploatacja ogrzewania podłogowego jest tańsza od tradycyjnych grzejników?, który powinien pomóc w rozwianiu wątpliwości związanych z kosztami ogrzewania podłogowego oraz emitowanego przez tradycyjne grzejniki. https://vimeo.com/220270010 Zapraszamy do obejrzenia!
-
Jeśli temperatura ogrzewania podłogowego jest niższa niż podana przykładowa (55/45), to należy odczytać wartość współczynnika właśnie dla tych innych parametrów. Poniżej przykładowe wartości współczynnika: dla 55/45/20°C wynosi 1,96; dla 50/40/20°C wynosi 2,50; dla 45/35/20°C wynosi 3,37; dla 40/30/20°C wynosi 5,01. Widać więc, że dla bardzo niskich parametrów współczynnik jest duży i dlatego należy wtedy szczególnie dokładnie przeanalizować zastąpienie ogrzewania podłogowego grzejnikiem. Aby zobrazować omawianą kwestię polecam wpisać w wyszukiwarkę „tabela współczynników korekcyjnych grzejnika”.
-
Można, jeśli jest zapas mocy na źródle ciepła (np. na pompie ciepła lub kotle) i jest zapas wydatku pompy. Oczywiście grzejniki należy podłączyć do instalacji równolegle a nie szeregowo. Najlepiej gdyby były też wolne sekcje na rozdzialaczach. Jeśli nie ma, to należy rozbudowywać układ przy pomocy trójników. Należy jeszcze pamiętać o ważnym aspekcie. Ogrzewanie płaszczyznowe cechują niskie parametry – zazwyczaj sporo niższe niż typowe parametry ogrzewania grzejnikowego. Dlatego należy to uwzględnić przy doborze grzejników. Służy do tego tabela współczynników korekcyjnych, którymi koryguje się niższe parametry instalacji. Np. dla parametrów 55/45/20°C wartość współczynnika korekcyjnego (względem parametrów 75/65/20°C) wynosi 1,96. Tzn., że grzejnik który dla parametrów 75/65/20°C ma 1000 W, przy parametrach 55/45/20°C będzie miał moc niewiele ponad połowę – dokładnie 1000/1,96 = 510 W.
-
Należy najpierw znaleźć powód tego, że grzejniki są „niewydolne”. Może się okazać, że powód leży po stronie innej niż sam grzejnik i jego wymiana nie przyniesie oczekiwanego skutku. Jeśli przyczyną okaże się sam grzejnik – inne zostaną wyeliminowane - to najlepiej zacząć od czynności jak najmniej inwazyjnych, gdyż podjęte działania mogą nie przynieść oczekiwanego efektu. Dlatego zamiast wymiany grzejników w pierwszej kolejności warto np. spróbować wypłukać grzejniki. Użyte w pytaniu określenie „stare” sugeruje, że instalacja jest wykonana z materiałów tradycyjnych - żeliwo, stal. Możliwe, że spadek mocy wynika z niewystarczającego przepływu przez grzejnik. Przyczyną tego może być osad zebrany w dolnej części grzejnika. Po wypłukaniu grzejników przez instalatora może się okazać, że uzyskają one wymaganą moc. Funkcjonalnie grzejniki aluminiowe i stalowe można traktować prawie jako równoważne. Jeśli wymiana grzejnika okaże się konieczna, to do wymiany w instalacji w układzie tradycyjnym (podłączenia boczne od pionów) z grzejników panelowych nadają się te z podłączeniami bocznymi np. typu Compact. Do wymiany za grzejniki żeliwne o wysokości 600 mm dedykowane są specjalnie grzejniki o takim samym rozstawie podłączeń czyli grzejniki wysokości h=550 mm np. C22-550-… lub C33-550-… Jeśli zależy na efekcie wizualnym można zdecydować na grzejniki z płaskim frontem dekoracyjnym np. Plan Compact FC22-550-… lub FC33-550-…
-
Uwaga! – zapotrzebowanie na ciepło nie zależy od powierzchni pomieszczenia. (może być mniejsze pomieszczenie z większym zapotrzebowaniem na ciepło i odwrotnie – większe pomieszczenie z mniejszym zapotrzebowaniem na ciepło.) Aby prawidłowo dobrać grzejnik należy znać dwie wielkości: - zapotrzebowanie na ciepło dla danego pomieszczenia (np. 1000 W), - parametry instalacji - czyli temperaturę zasilania i powrotu (np. 75/65°C). Zapotrzebowanie na ciepło dla danego pomieszczenia zależy od wielu czynników, główne z nich to: - powierzchnia ścian zewnętrznych i innych przegród oddających ciepło (np. do piwnicy, garażu), - izolacyjność ścian, okien, stropów, podłóg, - stopień przeszklenia. Tak więc nie ma jednej, stałej wartości – może się ona wahać w szerokich granicach nawet od ok. 50 do 150 i więcej W/m2. Najlepszym sposobem doboru pozostaje „sprzedanie” tematu Projektantowi, który obliczy zapotrzebowanie i prawidłowo dobierze najmniejsze grzejniki, ale jeszcze gwarantujące dotrzymanie wymaganej w pomieszczeniu temperatury. Wskaźnikowa ocena (założenie np. 80 W/m2), choć nadal bardzo często stosowana, zawsze pozostaje przybliżona i obarczona ryzykiem błędu - albo niedoszacowania albo przeszacowania wielkości grzejnika. W pierwszym przypadku skutkuje to ryzykiem niedogrzania, w drugim niepotrzebnie dużym wydatkiem. W przypadku niedużych obiektów (np. domy jednorodzinne) można korzystać z szacunków na podstawie aplikacji producentów grzejników np. www.purmo.pl Jednak w przypadku dużych obiektów (np. mieszkań w budynku wielorodzinnym) należy uzyskać potrzebne dane (zapotrzebowanie na ciepło i parametry instalacji) w spółdzielni / wspólnocie / u dewelopera. Co do doboru liczby elementów grzejników żeliwnych należy znać ich typ – stosowane były / są elementy o różnej budowie – od ok. 100 do 120 W na 1 element (dla 75/65°C).
-
Dla jednoznaczności przy porównywaniu mocy grzejników, norma (PN-EN 442) wskazuje, aby ich moc podawać dla parametrów 75/65/20 °C. Oczywiście nie oznacza to, że instalacja grzewcza musi pracować właśnie przy takich parametrach. Aby określić moc grzewczą grzejnika przy innych parametrach niż podane w katalogu należy skorzystać z tabeli współczynników korekcyjnych. Po odczytaniu mocy grzejnika dla parametrów 75/65/20 °C należy ją podzielić przez wartość współczynnika odczytanego dla faktycznych wartości temperatury zasilania, powrotu i w pomieszczeniu. Tabele współczynników są zazwyczaj podawane w katalogach i cennikach grzejników. I tak, dla parametrów 40/30/24 °C jego wartość wynosi 7,87. Oznacza to, że przy tak niskich parametrach moc grzejnika będzie prawie 8-krotnie mniejsza od podanej mocy katalogowej. 540 W (dla 75/65/20 °C) / 7,87 = 69 W (dla 40/30/24 °C). Odpowiadając na drugą część pytania – z otrzymanej powyżej mocy (69 W) wynika, że warto zastanowić się, nad podwyższeniem parametrów instalacji, tym bardziej, że instalacja ogrzewania podłogowego dopuszcza stosowanie wody o temperaturze 55 °C [[tu proszę potwierdzić tę wartość w Dziale UFH]]. Przy parametrach 55/45/24 °C wartość współczynnika korekcyjnego wynosi 2,37, więc moc wymienionego grzejnika wyniosłaby: 540 W (dla 75/65/20 °C) / 2,37 = 228 W (dla 55/45/24 °C). Uwaga! Grzejnika wodnego nie należy instalować jak opisano w pytaniu "jako wyłącznie elektrycznego", gdyż nie jest wtedy zabezpieczony naczyniem wzbiorczym ani zaworem bezpieczeństwa.
-
Grzałkę elektryczną można zastosować w większości grzejników drabinkowych podłączonych do wodnych instalacji centralnego ogrzewania. Zawsze należy umieszczać ją w dolnych króćcach grzejnika. Jeśli grzejnik posiada wolny króciec to umieszczamy w nim grzałkę bezpośrednio. Niektóre grzejniki posiadają specjalny króciec dedykowany dla grzałki elektrycznej. Jeśli takiego króćca brak to należy zastosować trójnik w którym na przelocie umieszczamy grzałkę a na odgałęzieniu doprowadzamy instalacje. Powinien być to trójnik cienkościenny. Zazwyczaj jest dostarczany razem z grzałką lub dostępny jako jej wyposażenie akcesoryjne. Podczas używania grzałki należy zamknąć przepływ przez grzejnik, żeby nie tracić energii na ogrzewanie innych pomieszczeń. Jednocześnie należy pozostawić otwarty zawór jako zabezpieczenie na wypadek awarii grzałki przed niekontrolowanym wzrostem ciśnienia w grzejniku. Jeżeli grzejnik ma zostać wyposażony w grzałkę warto pamiętać o jego wysokości montażu. W przypadku wysokich grzejników i co za tym idzie nisko położonych króćcach dolnych, w przypadku niesprawności grzałki jej wymiana może się wtedy wiązać z koniecznością zdjęcia całego grzejnika z mocowań.
-
Możliwości w tym przypadku jest wiele, ale najprawdopodobniej problem leży w siłowniku lub zaworze. Po pierwsze, siłowniki mogły ulec uszkodzeniu i należy sprawdzić czy działają prawidłowo. Najlepiej zrobić to przekładając niedziałające siłownik na pętlę z którą nie ma problemu. Mogło również dojść do zanieczyszczenia rozdzielacza przez co grzybki zaworów się nie domykają. W tym przypadku najlepiej zawór zamknąć nakrętką i sprawdzić czy dalej jest przepływ. Jeżeli siłowniki i zawory działają poprawnie to zostaje jeszcze jedno rozwiązanie. W przypadku pomp ciepła zostawia się ok. 30% powierzchni niesterowanej. Jeżeli w Pańskiej instalacji wszystkie obiegi są zamykane przez głowice termoelektryczne to możliwe, że niektóre siłowniki nie są w stanie wytrzymać ciśnienia wytwarzanego przez pompę obiegową i nie zamykają zaworów do końca. W takim przypadku można spróbować wymienić siłowniki na mocniejsze i o większym skoku tłoczka. Życzymy powodzenia w rozwiązywaniu problemu.
-
Zestawy mieszające do montażu na rozdzielaczu są dedykowane do instalacji mieszanych (grzejniki w połączeniu z ogrzewaniem podłogowym) aby rozdzielić oba układy. Obieg ogrzewania podłogowego wymaga czynnika o niższej temperaturze oraz powinien mieć pompę obiegową. Jeżeli nie przewidziano w kotłowni grupy mieszającej, stosuje się taki zestaw montowany na rozdzielaczu. To czy sterowanie temperaturą w łazienkach będzie potrzebne okaże się dopiero na etapie użytkowania. Faktem jest, że łazienka wymaga wyższej temperatury powietrza w pomieszczeniu. Dodatkowo powierzchnia grzejna jest mniejsza od powierzchni całkowitej pomieszczenia, gdyż nie układa się rur pod zabudową stałą. Nie wiadomo czy ogrzewanie podłogowe jest jedynym emiterem ciepła w łazience. Często w łazienkach stosuje się ogrzewanie podłogowe oraz grzejnik. Dodatkowo nie wiadomo czy podwyższona temperatura powietrza ma być utrzymywana przez cały czas. Przewody dwużyłowe ograniczają wybór termostatów. Być może odpowiednim rozwiązaniem jest zastosowanie automatyki bezprzewodowej.
-
Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie zestawu pompowo-mieszająego do montażu na rozdzielaczu, pozwalającego na obniżenie temperatury czynnika grzewczego na potrzeby ogrzewania podłogowego. Pompa, która jest elementem zestawu zapewni odpowiednią cyrkulację czynnika w instalacji ogrzewania podłogowego.
-
Z przedstawionego opisu rozkładu mieszkania 2-kondygnacyjnego i działania instalacji z kotłem gazowym wynika, że w tym konkretnym układzie pomieszczeń przyjęte sterowanie instalacją nie spełnia swoich zadań. Sterowanie termostatem pokojowym, jest wskazane wtedy, kiedy można wyróżnić reprezentatywne pomieszczenie np. duży salon na parterze domu. Proponuję zdjąć termostat (wystarczy odłączyć go od automatyki kotła, a w to miejsce założyć zworę). Przy grzejnikach natomiast należy założyć głowice termostatyczne - wówczas instalacja będzie pracować jako instalacja c.o. z regulacją miejscową. W mieszkaniu nie będzie niedogrzanych pomieszczeń, z drugiej strony nie będą się one "rozgrzewać ... niemal do czerwoności". "Zastanawiam się czy bardzo wzrosłyby opłaty za gaz gdybym odłączyła od pieca sterownik?" Z jednej strony mogą wzrosnąć - jeśli do tej pory w pewnych pomieszczeniach nie była dotrzymana temperatura, a po zmianach już będzie, to tak - w celu osiągnięcia wyższej temperatury wzrośnie też zużycie paliwa. Z drugiej strony nie - jeśli dotychczas miała miejsce sytuacja, kiedy wg opisu "kaloryfery rozgrzewały się niemal do czerwoności", to przy regulacji miejscowej takiej sytuacji nie będzie i sumarycznie zużycie może pozostać bez zmian lub nawet zmaleć. "Raczej nie biegam ciągle po domu, tylko wykonuję siedzącą pracę," - przy takim sposobie użytkowania pomieszczeń polecam właśnie regulację miejscową: - wszystkie grzejniki mają mieć założone zawory termostatyczne z głowicami, - należy świadomie używać głowic termostatycznych do regulacji temperatury: - ustawiać na głowicach temperaturę komfortu (np. 20-21 st. C) kiedy pomieszczenie jest używane, - ustawiać na głowicach temperaturę osłabienia (np. 17-18 st. C) kiedy pomieszczenie jest nieużywane i w nocy. Proponuje też zmniejszyć nastawę temperatury na automatyce kotła gazowego i podwyższać ją kiedy temperatura na zewnątrz będzie spadać - to zadanie spełniłaby automatyka pogodowa.
-
małe grzejniki, kiedy można pominąć?
Eksperci Purmo odpisał damian_m w kategorii Instalacje grzewcze
1. Nie ma jasno określonego poziomu strat ciepła pomieszczeń, dla którego jeszcze można lub już nie można rozdzielać ich do pomieszczeń sąsiednich. To wszystko zależy od układu pomieszczeń i decyzji projektanta. Generalnie grzejniki dobierane nawet na 200 - 250 W wychodzą małe i są niemile widziane w instalacji ze względów regulacyjnych. 2. Powinno się stosować w miarę spójną koncepcję i jeśli założymy że grzejników w przedpokojach nie dobieramy, to generalnie powinniśmy się tego trzymać. Jednakże mieszkania mogą być różne i oczywiście elastyczność jest niezbędna. Jednak 200 W czy 229 W to praktycznie żadna różnica i dla takich wartości lepiej straty rozdzielać do sąsiednich pokoi. Do przedpokoi w mieszkaniach w budownictwie wielorodzinnym wchodzi się zazwyczaj z ogrzewanych klatek schodowych lub korytarzy i dlatego nie musimy dawać w nich na siłę grzejników. Zwykle jest tam też mało miejsca do ich zamontowania, co też ma swoje znaczenie. Pozdrawiam Rafał Różycki