Skocz do zawartości

Ściana działówka i podciąg


Recommended Posts

Obecnie jesteśmy na etapie wykończenia domu. Etapy budowania mamy, z różnymi przygodami, już za sobą. Dom budowaliśmy metodą gospodarczą. Mieliśmy uczciwą i „pełną inwencji” ekipę budowlaną, która podsuwała nam szereg rad. Część porad była godna uwagi, ale część to tylko przysłowiowa łyżka dziegciu.
W projekcie nad parterem przewidziano strop monolityczny. Ze względu na dużą powierzchnię stropu, w projekcie przewidziano podciąg. By podciąg był jak najmniej widoczny, został zaprojektowany nad ścianą działową przedzielającą dwa pokoje. W czasie wykonywania szalunku pod strop, wieniec i między innymi podciąg majster zaproponował, by nie wykonywać pełnego szalunku pod podciąg. Zamiast tego zaproponował, że postawi działówkę, na nim oprze podciąg, a szalunek ograniczy się tylko do boków. Oszczędności, niemal oczywiste, mniej desek, brak stempli, prostota wykonania.
Potem przyszło wylanie stropu. Odpowiedni czas schnięcia i pielęgnacji betonu. Wszystko było tak jak powinno być, aż do momentu, gdy została wylana posadzka. Wtedy to nagle pojawiło się pęknięcie na środku ściany działowej pod podciągiem. Okazało się, że strop po późniejszym obciążeniu ugiął się, ściana działowa tego nie wytrzymała. W efekcie mamy teraz długie pionowe pęknięcie na środku ściany i problem jak ją skutecznie naprawić.

DSC01446.jpg

Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Ogólna zasada jest oddylatowanie ścianek działowych od stropu, w taki sposób aby nie przenosiły one obciążeń.

W opisanym przypadku - jeśli podciąg został wykonany zgodnie z założeniami konstrukcyjnymi - powstałe pękniecie nie jest groźne i wystarczy je po porostu zaszpachlować. Niemniej tego typu pęknięcia mogą pojawić się później na skutek drgań przenoszony przez strop. Całkowita eliminacja tego zjawiska będzie możliwa po wykonaniu szczeliny na styku ściany ze stropem i wypełnieniu jej materiałem elastycznym.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. W sprawie doboru polecam skontaktować się na przykłąd z https://www.saunierduval.pl
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
    • ocieplenie dachu pur? odrazu na deski? tylko ze dach to deski membrana papa i blacha bez łąt nie beda sie parzyc deski? ale musze jakas wentylacje zrobic tym bardziej przy ociepleniu?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...