Skocz do zawartości

zniesienie współwłasności a miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego


Recommended Posts

Napisano
Witam! W skrócie przedstawię naszą sytuację. Razem z moją kuzynką chcielibyśmy w najbliższym czasie kupić działkę o powierzchni 1000-1200 m2 na współwłasność. Ja, za kilka lat, mam zamiar budować na niej dom. Kuzynka obecnie jeszcze nie wie, co będzie robić - albo będzie się budować albo będzie chciała swoją część sprzedać (bardziej prawdopodobne). Chciałem spytać, jak wygląda procedura wychodzenia ze współwłasności, a właściwie jak się ona ma do MPZP. Otóż tamtejszy MPZP mówi, że minimalna powierzchnia działki pod budynek jednorodzinny wynosi 1000 m2, a pod budynek w zabudowie bliźniaczej po 700 m2 na segment. W necie znalazłem przeróżne, sprzeczne informacje na temat możliwości późniejszego rozwiązania naszej sytuacji. Jedni piszą, że w takiej sytuacji ze współwłasności można wyjść dzieląc taką działkę dopiero po wybudowaniu dwóch domów, inni że po wybudowaniu jednego, jeszcze inni, że po wybudowaniu jednego domu do stanu surowego albo nawet samych fundamentów. Niektórzy jednak piszą, że na MPZP nie ma mocnych, tzn. w żaden sposób takiej działki nie da się podzielić na dwie przy procedurze zniesienia współwłasności przy zachowaniu możliwości budowania się na nich, nawet gdy na jednej połowie powstanie dom. Dodam jeszcze, że czytałem o różnych sposobach znoszenia współwłasności przy takiej sytuacji, tzn. albo przez gminę albo przez sąd, jeśli gmina się nie zgodzi. Byłbym bardzo wdzięczny, gdyby ktoś mi wytłumaczył, czy w końcu da się czy nie "obejść" MPZP, bo jestem w tych sprawach kompletnie zielony, a nie chciałbym, żeby za parę lat, po wybudowaniu przeze mnie domu pojawił się problem ze zniesieniem współwłasności i podziałem działki.
Napisano
Cytat

Otóż tamtejszy MPZP mówi, że minimalna powierzchnia działki pod budynek jednorodzinny wynosi 1000 m2, a pod budynek w zabudowie bliźniaczej po 700 m2 na segment. W necie znalazłem przeróżne, sprzeczne informacje na temat możliwości późniejszego rozwiązania naszej sytuacji. Jedni piszą, że w takiej sytuacji ze współwłasności można wyjść dzieląc taką działkę dopiero po wybudowaniu dwóch domów, inni że po wybudowaniu jednego, jeszcze inni, że po wybudowaniu jednego domu do stanu surowego albo nawet samych fundamentów. Niektórzy jednak piszą, że na MPZP nie ma mocnych, tzn. w żaden sposób takiej działki nie da się podzielić na dwie przy procedurze zniesienia współwłasności przy zachowaniu możliwości budowania się na nich, nawet gdy na jednej połowie powstanie dom. Dodam jeszcze, że czytałem o różnych sposobach znoszenia współwłasności przy takiej sytuacji, tzn. albo przez gminę albo przez sąd, jeśli gmina się nie zgodzi. Byłbym bardzo wdzięczny, gdyby ktoś mi wytłumaczył, czy w końcu da się czy nie "obejść" MPZP, bo jestem w tych sprawach kompletnie zielony, a nie chciałbym, żeby za parę lat, po wybudowaniu przeze mnie domu pojawił się problem ze zniesieniem współwłasności i podziałem działki.



Moim zdaniem zniesienie współwłasności w obecnym kształcie może byc problematyczne bo:
1) podział ogólnie musi być zgodny z MPZP - a to w Twoim przypadku się nie uda
2) można znieść współwłasność z pominięciem planu ale o ile się nie myle to dotyczy to sytuacji gdy działka jest zabudowana (art 95 ustawy o gospodarce nieruchomościami)
3) w przypadku podziału na poziomie administracyjnym (gmina, starostwo) - nie widzę szans, nie zgodzą się
4) w przypadku sądowego zniesienia - pewnie sąd wystąpi o opinie do gminy i efekt będzie ten sam - zamiast podziału może np. zasądzić spłatę na rzecz drugiej osoby i pozostawienie działki nie naruszonej.

Aha i pytanie dodatkowe za 100 punktów, jeśli działka zostanie podzielona na 2 mniejsze. Czy dostaniesz pozwolenie na budowę na działce, która nie spełnia minimalnych wymogów powierzchniowych? (wg mnie NIE) A co za tym idzie czy działka jest nadal działką budowlaną ?

Wyjściem z sytuacji jest budowa 'bliźniaka' i podział już z pominięciem planu zagospodarowania (wspominany art.95) , chociaż niby 700m2 na segment ma być więc też nie wiadomo czy się zgodzą na bliźniak.

Co do tego podziału po wybudowaniu fundamentów, czy stanu surowego czy czegoś tam innego - ja bym takim radom nie ufał. W/g mnie dom (lub domy) muszą być gotowe do zamieszkania (do odbioru), żeby wyskoczyć z podziałem z pominięciem planu.



Mam nadzieje, że pomogłem, a tak w ogóle to polecam wizytę w gminie (może trafisz na urzędnika co myśli głową i coś doradzi) i ewentualnie rozmowę z prawnikiem


Pozdrawiam
Tomek
Napisano
Współwłasność działki to także współwłasność postawionego na nim budynku, zatem mogą pojawić się problemy, gdy dojdzie do zniesienia współwłasności. Działki zabudowanej podzielić się nie da, chyba że dom również zostanie podzielony "na pół" . Można ewentualnie postawić dom, w którym można przeprowadzić podział na dwa niezależne lokale, ale wtedy sprzedaż gruntu obejmowała by również tę część budynku. Najlepiej zdecydować się na zakup działki o powierzchni powyżej 1400 m2 i podzielić ją na pół, a na jednej postawić budynek - jedną część bliźniaka. Wtedy można będzie bez problemu sprzedać drugą część.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W filmie zobaczysz łatwy sposób na montaż szpilek pod murłatę. W naszym przypadku są to kotwy M16 400 mm, montowane co 90 cm dookoła całego 63 metrowego wieńca. Kończymy tym etap całego zbrojenia stropu i czekamy na odbiór prac przez kierownika. Czy wszystko zrobiliśmy poprawnie? :)  
    • Podjechałem i cyknalem lepsze foto:)    
    • Dopiero teraz doczytałem Ps. pod zdjęciem... Tu nie potrzeba nic kleić czy spawać - powinien po prostu wymienić ten zaworek na nowy...   To jest - jak przypuszczam - zaworek odcinający na wylocie z grzejnika...  
    • https://koperrt.com/products/16072304607348528752213120?utm_source=ad&utm_medium=google&utm_origin=shopline&utm_campaign=636491&utm_content=23181985177&adset_id=187535772916&utm_term=780698919071&aatid=4779585835&gad_source=2&gad_campaignid=23181985177&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5WFmWVEn9SZthO88c8_HxQVL0demJEIHMSolG6Kq14QQ2evmHAjg1RoC4UMQAvD_BwE    
    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...