Skocz do zawartości

preparat do ochrony starego budynku


Recommended Posts

  • 4 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Na rynku dostępny jest szeroki wybór różnorodnych materiałów służących do ochrony budynku przed wilgocią, w tym również budynków zabytkowych. Jednak aby konkretnie odpowiedzieć na zadane pytanie, należałoby je doprecyzować. Co oznacza ?ochrona przed wilgocią wewnątrz?? Czy to źródło zawilgocenia znajduje się wewnątrz budynku, czy też izolacja może być wykonana wewnątrz budynku? Jakie jest źródło zawilgocenia - wilgoć pochodząca a gruntu, opady atmosferyczne, a może woda technologiczna?

Aleksandra Tokarska
Napisano
Aby zabezpieczyć budynek przed wilgocią od wewnątrz należy wykonać izolację typu wannowego. Niestety, w przypadku izolacji tego typu przegroda jest cały czas narażona na wilgoć zawartą w gruncie, a więc przekrój muru pozostaje cały czas wilgotny. Jednak jeśli materiały, z których wykonstruowana jest przegroda, nie uległy znacznej degradacji, to nie powinno być problemów związanych z bezpieczeństwem budynku.

W przypadku braku izolacji poziomej należy ją odtworzyć z zastosowaniem preparatu IZOHAN wodochron W. Jest to koncentrat mikroemulsji silikonowej (SMK), który po rozcieńczeniu z wodą wlewa się lub wtłacza metodą niskociśnieniową do otworów injekcyjnych. W przypadku izolacji typu wannowego otwory iniekcyjne stosuje się powyżej poziomu terenu, a w środku pomieszczeń dodatkowo tynki renowacyjne. Aby izolacja była skuteczna, konieczne jest uzyskanie nośnego podłoża oraz zapewnienie jak największej przyczepności materiału izolacyjnego. Dlatego bardzo istotnym jest, aby wszelkie luźne, niezwiązane z podłożem, antyadhezyjne części usunąć. Uzupełnienie ubytków, pustych spoin i większości lokalnych nierówności powinno się wykonać przy pomocy systemu IZOHAN renobud R. W razie występowania punktowych, czy liniowych przecieków należy je zatamować przy pomocy szybkowiążących plomb. Konieczne może być także nałożenie preparatu stanowiącego barierę przeciwsolną.

Do uszczelnień wewnętrznych, w istniejących piwnicach, najlepiej stosować jednoskładnikowe mikrozaprawy uszczelniające. Mikrozaprawy elastyczne mają zbyt duży opór dyfuzji pary wodnej oraz zbyt małą wytrzymałość na odrywanie przy naporze wody negatywnej. Można je zastosować na powierzchnie poziome, ale muszą mieć zapewnioną warstwę dociskową. Tak samo, jak materiały bitumiczne oraz wszystkie pozostałe uszczelnienia nieodporne na negatywne ciśnienie wody. Konieczne jest wtedy wykonanie odpowiedniej warstwy dociskowej.

Do uszczelnienia powierzchni ścian i posadzek stosowana jest IZOHAN ekofolia wysokociśnieniowa 1-składnikowa, modyfikowana polimerami mieszanka cementowa. Twardnieje ona na wilgotnym podłożu, a po stwardnieniu jest z nim trwale związana.

Wytrzymałość na odrywanie dla tego materiału wynosi 3,0 MPa. IZOHAN ekofolia wysokociśnieniowa 1-składnikowa pozostaje wodoszczelna nawet przy stałym naporze wody od strony muru, pozostając otwartą na dyfuzję pary wodnej.

Bardzo istotnym jest to, aby pierwszą warstwę jak najcieniej wetrzeć w podłoże, aby uzyskać tzw. mostek sczepny. Aplikując mikrozaprawy uszczelniające należy ściśle przestrzegać wytycznych producenta, dotyczących grubości nakładanych warstw oraz przerw roboczych.

Szczególnej uwagi wymaga przygotowanie podłoża na złączach elementów pionowych z powierzchnią poziomą. Styk ściany i posadzki należy zawsze odsłonić, usunąć jastrych w pasie o szerokości 20–25 cm, a w miejscu styku wykuć bruzdę o wymiarach ok. 4 x 4 cm. Wypełnić jązaprawą IZOHAN renobud R-103 (R-104). Powierzchnie te różnie pracują względem siebie i naprężenia powstające pomiędzy nimi koncentrują się w narożnikach. Z tego względu we wszystkich narożnikach powinny być wtopione taśmy uszczelniające. Folie wysokociśnieniowe są wysokoparoprzepuszczalne, dzięki czemu wilgoć zawarta w podłożu może wyparować.

Opracował: Artur Aneszko

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chciałbym podzielić się opinią i kilkoma informacjami na temat zestawu Osmo 177, który świetnie sprawdza się przy pielęgnacji i odświeżaniu drewnianych blatów kuchennych. Jeśli posiadacie drewniane powierzchnie wykończone olejami Osmo lub innymi olejami do drewna, ten zestaw może okazać się bardzo przydatny. Co zawiera zestaw Osmo 177 ? Płyn czyszczący w sprayu (500 ml) – idealny do codziennego, delikatnego czyszczenia. Skutecznie usuwa zabrudzenia, nie niszczy powłoki i nie zostawia smug. Top-Olej 3058 (500 ml) – produkt regenerujący i chroniący drewno. Przywraca świeży wygląd, naturalny mat i zabezpiecza przed wilgocią. Rączka do pada – wygodny uchwyt do pracy z włókninami. Włóknina do aplikacji – umożliwia równomierne rozprowadzenie oleju. Włóknina do szlifowania – pozwala delikatnie przygotować powierzchnię do ponownego olejowania, usuwając drobne zmatowienia i ślady użytkowania. Dla kogo ten zestaw ? Osmo 177 sprawdzi się u wszystkich, którzy posiadają: drewniane blaty kuchenne, stoły i powierzchnie robocze z drewna, drewniane schody lub inne elementy wykończone olejami. Co warto podkreślić ? Zestaw zawiera wszystko, co potrzebne do pielęgnacji – nie trzeba dokupować żadnych akcesoriów. Proces odświeżania jest prosty i szybki, a efekty widoczne od razu. Po nałożeniu oleju drewno odzyskuje swój naturalny wygląd, a powierzchnia staje się odporna na zabrudzenia i wilgoć. Jak często stosować ? Zależnie od intensywności użytkowania – zabieg odświeżania można wykonywać co kilka miesięcy, a płynu czyszczącego używać na co dzień. Podsumowując – Osmo 177 to praktyczne i wygodne rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą zadbać o trwałość i estetykę drewnianych blatów. Polecam każdemu, kto ceni sobie naturalne wykończenia i dbałość o detale.   Chętnie odpowiem na pytania i posłucham Waszych opinii.    
    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...