Skocz do zawartości

preparat do ochrony starego budynku


Recommended Posts

  • 4 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Na rynku dostępny jest szeroki wybór różnorodnych materiałów służących do ochrony budynku przed wilgocią, w tym również budynków zabytkowych. Jednak aby konkretnie odpowiedzieć na zadane pytanie, należałoby je doprecyzować. Co oznacza ?ochrona przed wilgocią wewnątrz?? Czy to źródło zawilgocenia znajduje się wewnątrz budynku, czy też izolacja może być wykonana wewnątrz budynku? Jakie jest źródło zawilgocenia - wilgoć pochodząca a gruntu, opady atmosferyczne, a może woda technologiczna?

Aleksandra Tokarska
Napisano
Aby zabezpieczyć budynek przed wilgocią od wewnątrz należy wykonać izolację typu wannowego. Niestety, w przypadku izolacji tego typu przegroda jest cały czas narażona na wilgoć zawartą w gruncie, a więc przekrój muru pozostaje cały czas wilgotny. Jednak jeśli materiały, z których wykonstruowana jest przegroda, nie uległy znacznej degradacji, to nie powinno być problemów związanych z bezpieczeństwem budynku.

W przypadku braku izolacji poziomej należy ją odtworzyć z zastosowaniem preparatu IZOHAN wodochron W. Jest to koncentrat mikroemulsji silikonowej (SMK), który po rozcieńczeniu z wodą wlewa się lub wtłacza metodą niskociśnieniową do otworów injekcyjnych. W przypadku izolacji typu wannowego otwory iniekcyjne stosuje się powyżej poziomu terenu, a w środku pomieszczeń dodatkowo tynki renowacyjne. Aby izolacja była skuteczna, konieczne jest uzyskanie nośnego podłoża oraz zapewnienie jak największej przyczepności materiału izolacyjnego. Dlatego bardzo istotnym jest, aby wszelkie luźne, niezwiązane z podłożem, antyadhezyjne części usunąć. Uzupełnienie ubytków, pustych spoin i większości lokalnych nierówności powinno się wykonać przy pomocy systemu IZOHAN renobud R. W razie występowania punktowych, czy liniowych przecieków należy je zatamować przy pomocy szybkowiążących plomb. Konieczne może być także nałożenie preparatu stanowiącego barierę przeciwsolną.

Do uszczelnień wewnętrznych, w istniejących piwnicach, najlepiej stosować jednoskładnikowe mikrozaprawy uszczelniające. Mikrozaprawy elastyczne mają zbyt duży opór dyfuzji pary wodnej oraz zbyt małą wytrzymałość na odrywanie przy naporze wody negatywnej. Można je zastosować na powierzchnie poziome, ale muszą mieć zapewnioną warstwę dociskową. Tak samo, jak materiały bitumiczne oraz wszystkie pozostałe uszczelnienia nieodporne na negatywne ciśnienie wody. Konieczne jest wtedy wykonanie odpowiedniej warstwy dociskowej.

Do uszczelnienia powierzchni ścian i posadzek stosowana jest IZOHAN ekofolia wysokociśnieniowa 1-składnikowa, modyfikowana polimerami mieszanka cementowa. Twardnieje ona na wilgotnym podłożu, a po stwardnieniu jest z nim trwale związana.

Wytrzymałość na odrywanie dla tego materiału wynosi 3,0 MPa. IZOHAN ekofolia wysokociśnieniowa 1-składnikowa pozostaje wodoszczelna nawet przy stałym naporze wody od strony muru, pozostając otwartą na dyfuzję pary wodnej.

Bardzo istotnym jest to, aby pierwszą warstwę jak najcieniej wetrzeć w podłoże, aby uzyskać tzw. mostek sczepny. Aplikując mikrozaprawy uszczelniające należy ściśle przestrzegać wytycznych producenta, dotyczących grubości nakładanych warstw oraz przerw roboczych.

Szczególnej uwagi wymaga przygotowanie podłoża na złączach elementów pionowych z powierzchnią poziomą. Styk ściany i posadzki należy zawsze odsłonić, usunąć jastrych w pasie o szerokości 20–25 cm, a w miejscu styku wykuć bruzdę o wymiarach ok. 4 x 4 cm. Wypełnić jązaprawą IZOHAN renobud R-103 (R-104). Powierzchnie te różnie pracują względem siebie i naprężenia powstające pomiędzy nimi koncentrują się w narożnikach. Z tego względu we wszystkich narożnikach powinny być wtopione taśmy uszczelniające. Folie wysokociśnieniowe są wysokoparoprzepuszczalne, dzięki czemu wilgoć zawarta w podłożu może wyparować.

Opracował: Artur Aneszko

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
    • Zrobiłem dziś doświadczenie ekologiczne. Zabrałem z Katalpy dwie żywotne larwy biedronki i przeniosłem na słoneczniki zaatakowane mszycami. W momencie zaczęły mszyce pożerać. Dwie minuty. Mrówki które o mszyce dbają, w momencie je zaatakowały. Tak agresywnie, że larwy biedronki okaleczone odpadły z rośliny jedna po drugiej. Wniosek? Tępić mrówki! Tępić! Nie ma z nich w ogrodzie pożytku.
    • Jeżeli autora pytania to interesuje to można z tego zrobić układ w którym:  - lampy I i II będą zapalane i gaszone wspólnie (obie równocześnie) z każdego z trzech miejsc A, B, C; - lampa III będzie zapalana i gaszona niezależnie od lamp I oraz II z każdego z tych trzech miejsc.  To by wymagało zastosowania dwóch podwójnych łączników schodowych oraz podwójnego łącznika krzyżowego.  Jeżeli jest tym zainteresowanie to rozrysuję i opiszę układ połączeń.  Próbowałem jeszcze rozrysować układ z z potrójnymi łącznikami schodowymi i krzyżowymi, z lampami I i II zapalanymi i gaszonymi osobno, ale tu coś mi żył przewodów brakuje.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...