Skocz do zawartości

Panele podłogowe - oznaczenia


Recommended Posts

Napisano
Znalazłem ciekawą stronkę w BD. Wreszcie w jednym miejscu są zgromadzone rozmaite oznaczenia paneli icon_smile.gif

https://budujemydom.pl/abc/907_panele_podlogowe_-_tlumaczymy_oznaczenia/
Napisano

A tu fajna strona o panelach:

http://www.cyberbaba.pl/content/view/1159/93/

Panele podłogowe - z nami łatwiejszy wybór

Wybieramy panele podłogoweObecnie modnym materiałem do wykańczania podłóg są panele podłogowe. W każdym specjalistycznym sklepie z materiałami budowlanymi znajdziemy ich szeroką gamę. Kupno wydaje się banalnie proste, ale czy tak jest w rzeczywistości? Jak dokonać właściwego wyboru? Na co należy zwrócić uwagę, aby towar pozornie ładny i solidny nie okazał się bublem i by służył nam przez wiele lat? Oto podstawowe informacje i wskazówki.
Panele podłogowe - podstawowe informacje

Panele podłogowe mają przewagę nad parkietem czy mozaiką ze względu na ich prosty montaż i demontaż ( łączą się na pióro i wpust bez użycia kleju - można położyć je samodzielnie). Ponadto taka podłoga nadaje się od razu do użytkowania bez konieczności cyklinowania i lakierowania. Aby dokonać prawidłowego wyboru nie można jedynie kierować się ich wyglądem, należy najpierw chociaż pobieżnie poznać materiał i jego cechy.

Trzeba wiedzieć, że panele podłogowe dzielą się na dwie grupy:

panele drewniane (wierzchnia warstwa to fornir) i panele laminowane (z powłoką z laminatu). Te pierwsze są niestety droższe, ponieważ widoczna warstwa jest wykonana z wysokiej jakości drewna, często drogiego lub egzotycznego.
Panele drewniane

Najczęściej wykonane są z trzech warstw różnych gatunków drewna trwale ze sobą połączonych.

Warstwa wierzchnia wykonana ze szlachetnej odmiany drewna o grubości 2,2-3,6mm, pokryta fabrycznie kilkoma warstwami lakieru utwardzonego promieniami UV lub olejowana (lakier jest wykończeniem trwalszym, zaś olej uwydatnia strukturę drewna i pogłębia jego kolor).

Warstwa środkowa tzw. rdzeń z listewek z drewna iglastego( świerka lub sosny), rzadziej z płyty pilśniowej, płyty wiórowej lub sklejki.

Warstwa spodnia ze sklejki lub z okleiny z drewna iglastego, ma przeciwprężnie oddziaływać na warstwę środkową.
Jak właściwie wybrać panele drewniane?

Kupując panele drewniane najpierw powinniśmy wybrać wzór, który będzie nam się podobał i pasował do wnętrza. Potem ważna jest trwałość materiału, czyli ich odporność na ścieranie i oczywiście cena oraz długość okresu gwarancji.

Trwałość paneli drewnianych jest uzależniona od twardości drewna użytego na wierzchnią warstwę. Poszczególne gatunki drewna mają różna naturalna twardość. Jest ona oznaczona liczbą twardości Bitnera (BHN). Im wyższa liczba, tym twardsza podłoga.

Najtwardsze gatunki drewna to drewno egzotyczne: wenge, merbau, iroko, sukupira, jatoba ( twardość powyżej 4).

Twarde gatunki to: wiąz, jawor, dąb, orzech, klon, jesion, grusza i grab (3-4).

Do średnio twardych zalicza się drewno modrzewia, brzozy, olchy i wiśni ( 2-3).

Do miękkich gatunków drzew jest zaliczane drewno drzew iglastych: sosny, świerka i jodły( 1,5-1,:icon_cool:.

Do pomieszczeń o dużym natężeniu ruchu (np. pokoje dzienne) polecane są panele z warstwą licową z twardego drewna, do korytarzy czy na schody najlepiej wybrać drewno egzotyczne, zaś w sypialniach wystarczające są panele z miękkiego drewna.

Należy pamiętać, że ślady zużycia bardziej widoczne są na podłogach jasnych o drobnej ziarnistości, a na ciemnych podłogach szybciej widać kurz.

Koszt paneli drewnianych zależy głównie od drewna użytego na wierzchnią warstwę. Im drewno twardsze i mniej u nas dostępne tym panele są droższe.
Jak dbać o panele drewniane po ułożeniu?

Odpowiednio dobrane panele pod względem ich stopnia twardości powinny starczyć nam na wiele lat. Ale żeby przedłużyć ich żywotność, najlepiej przestrzegać paru podstawowych zasad:

*

Nóżki mebli najlepiej podkleić podkładami z filcu, aby uniknąć porysowań podłogi.
*

Wycierać do sucha rozlaną wodę lub inny płyn, aby nie dopuścić do ich zamoknięcia.
*

Systematycznie odkurzać i przecierać lekko wilgotną szmatką, lub stosować do mycia specjalne preparaty przeznaczone do tego typu posadzek.
*

Przed wejściem do mieszkania położyć wycieraczkę, która zapobiegnie wnoszeniu z zewnątrz piasku.
*

W miejsca szczególnie narażone na zniszczenia (np. korytarz) zaleca się położyć dywanik.

Można je odnawiać poprzez cyklinowanie i lakierowanie, podobnie jak tradycyjny parkiet.
Panele laminowane
Z czego są wykonane panele laminowane?

Zazwyczaj są zbudowane z czterech warstw z materiałów drewnopochodnych oraz tworzyw sztucznych.

Zewnętrzną część laminatu tworzy kilkuwarstwowa powłoka utwardzonej żywicy melaninowej odpornej na uderzenia, ścieranie i zarysowania.

Następnie warstwy dekoracyjnej wykonanej z laminatu, którego nadruk przypomina materiały naturalne (drewno, kamień lub płytki ceramiczne).

Potem jest warstwa nośna z płyty pilśniowej oraz warstwa przeciwprężna z laminatu lub preparowanego papieru.

Niektóre panele wyposażone są w dodatkową warstwę wyciszającą.
Jakie panele laminowane wybrać?

Swoim wyglądem przypominają podłogi z naturalnego drewna, lecz są całkowicie sztuczne. Ich zaletą jest łatwość montażu. Nie wymagają cyklinowania, ani lakierowania. Jest to podłoga odporna na zarysowania, uderzenia i łatwa w eksploatacji. Wadą tych podłóg jest brak możliwości renowacji zniszczonych paneli, nadają się jedynie na wymianę na nowe.

Panele laminowane mają zwykle większą trwałość i odporność na ścieranie niż lakiery paneli drewnianych.

Jest pięć klas ścieralności warstwy wierzchniej. Mają one oznaczenia od AC1 do AC5. Im wyższa klasa ścieralności tym twardsza warstwa wierzchnia.

W domach jednorodzinnych, w sypialniach wystarczą w zupełności panele klasy AC3. W korytarzach, kuchniach i hallach powinno się stosować panele wyższych klas.

Podłoga z paneli laminowanych ma dwa słabe punkty; słabą odporność na wilgoć oraz wysoki poziom hałasu podczas chodzenia.
Jak dbać o panele laminowane?

Panele dobrej jakości są odporne na zarysowania, zaplamienia, a nawet na wysoką temperaturę. Poplamienie gorącym tłuszczem czy niedopałkiem papierosa zmywa się bez problemu wodą z dodatkiem środka do mycia. Trzeba jednak wiedzieć, że te najlepsze nie są tanie, a ich cena jest równa cenie paneli drewnianych.
Na co zwracać uwagę przy kupowaniu i transporcie paneli

Kupując panele należy obejrzeć je pod kątem występowania ewentualnych uszkodzeń, widzianych gołym okiem usterek takich jak: różnic kolorystycznych, różnic w wymiarach itd. Jest to ważne jeżeli będziemy musieli zgłosić ewentualną reklamację.

Podczas transportu paneli należy zachować szczególną ostrożność, aby nie uszkodzić krawędzi. Zakupione paczki powinny być foliowane.

Przed montażem należy przechowywać materiał przez 48 godzin w pomieszczeniu, w którym będzie układany.

Nie wolno przyklejać paneli na stałe do podłoża lub ścian, ponieważ jest to „podłoga pływająca”, co oznacza, że może zmienić swój wymiar pod wpływem temperatury lub wilgotności.

Najlepiej kupować produkty znanego producenta, ponieważ udzielają oni nawet 25 letniej gwarancji i mamy pewność, że produkt był wcześniej odpowiednio przechowywany.

oprac. asja

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...