Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
Józef Motyka

Hydroilzolacja podpiwniczenia budynku

Recommended Posts

Interesuje mnie problem oceny poprawności wykonania hydroizolacji i ocieplenia scian piwnic w budynku. W moim przypadku podczas budowy wykonałem ławy fundamentowe ( po zdjęciu warstwy 0,5 m ziemi ) i na nich, po wykonaniu izolacji poziomej (2x papa na lepiku) budowałem ściany 3-warstwowe podziemia z bloczków betonowych z wewnętrzną 6 cm warstwą styropianu. Następnie wykonałem opaskę drenarską i studnię zbierającą wodę z pompą umożliwiającą przepompowanie nadmiaru wody. Po wykonaniu stanu surowego budynku wykonałem izolację poziomą ścian zewnętrznych podpiwniczenia poprzez pomalowamnie 3x izolbetem. Dopiero wtedy nawiozłem teren około 120cm. Okolice przylegające do ścian budynku wypełniłem piaskiem. Po tym przystąpiłem do wykonania posadzki w podziemiu. Zastosowałem następujace rozwiązanie: uzupełniłem piasek ubity do poziomu 3/4 ławy fundamentowej, chudy beton 15cm, folia budowlana 0,3 wyłożona na ściany, na nią styropian FS20 2x3cm a na tym właściwa wylewka około 10-12cm. Budynek stoi już drugi rok (nie jest jeszcze użytkowany i nie ogrzewany) i nie zauważyłem zjawiska występowania wilgoci lub przenikania wody. Co jeszcze mogę wykonać aby zabezpieczyć sie przed zawilgoceniem budynku. Nie jestem fachowcem od budownictwa i podczas budowy mogłem popełnić błędy. Zgóry dziękuję za poradę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Skuteczność wykonanej izolacji bedzie zależała od rodzaju gruntu wokół budynku, jego nawodnienia i oczywiście staranności wykonania. Zastrzeżenia może budzić jedynie sposób połączenia izolacji poziomej na ławie z izolacją podpodłogową, gdyż nie ma informacji czy tworzą one wspólną szczelną przeponę. Nie wiadomo, również czy została wykonana druga izolacja pozioma na wysokości stropu nad piwnicą, która zabezpiecza przed kapilarnym podciąganiem wody przez ściany w razie nieszczelności izolacji pionowej. W opisie prawdopodobnie chodzi o izolację pionową ścian wykonaną z 3 warstw izolbetu, a nie poziomą jak podano w pytaniu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość
Zawilgnie gdy się wprowadzisz i zaczniesz ogrzewać. W okresie dodatnich temperatur woda może być podciągana kapilarnie z gruntu. Natomist zimą dzieje sie odwrotnie , w ścianie jest "punkt rosy" , jeżeli ściana oddycha powstaje w niej sporo wody, woda ta siłą grawitacji cieknie w dół napotka izolację poziomą (popę) i będziesz miał mokrą.
To zupełnie jak zimą założyłbyś na ciepły dres gumowy płaszcz - woda nie wejdzie a dres będzie mokry.
Dobra izolacja wodna powinna wody nie wpuścić, ąle wodę wypuścic! Przed wojną dawano w fundamencie kamienie granitowe, wody letem nie podciągały, ale zimą woda ściekała nimi do strefy niezamarzającej. Teraz stosuje się folie kubełkowe np ISOLA PLATON. Jak masz pytania to dzwon 0225591081

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dziękuję za wyjaśniwnie dotyczące oceny wykonania hydroizolacji w moim budynku. Druga izolacja pozioma została wykonana na wysokości stropu parteru. Mam obawy o połączenie izolacji poziomej ław fundamentów z izolacją poziomą pomieszczeń piwnic. Nie wiem czy folia budowlana odwinięta ma ściany jest dobrym rozwiązaniem. Przed wylaniem chudego betonu zalepikowałem obrzeża ław fundamentowych wewnątrz obiektu. Dodatkowo podczas wykonania wierzchniej warstwy posadzki dodałem do betonu wodouszczelniacz. Pomieszczenia podpiwniczenia już są otynkwane tynkiem cementowo-wapiennym. Na razie w pomieszczeniach jest wyłącznie wentylacja grawitacyjna.
W jaki sposób w przypadku pojawienia się wilgoci mogę stwierdzić czy wnika ona z zewnątrz czy jest wynikiem skraplania sie pary w murze podpiwniczenia. Co jeszce mogę w tej kwestii zrobić aby zabezpieczyć się przed wilgocią? Czy celowe byłoby wykonani nieprzepuszczalnej warstwy wierzchniej jastrychu? Jest to dosyć kosztowny zabieg i nie wiem czy właściwy. icon_confused.gif
Pozdrawiam
Józef Motyka

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość
sprawdzanie skąd jest woda to prosta rzecz, gdy pojawia się zimą to z wewnątrz, gdy w pozostałych porach w czasie deszczów itp to z zewnątrz

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Przy normalnym użytkowaniu pomieszczeń piwnicznych nie ma powodu, aby następowało tam wykraplanie pary wodnej, chyba że latem w wyniku intensywnej wentylacji i doprowadzenia ciepłego powietrza z zewnątrz. Przenikanie wody gruntowej może wystąpić głównie na styku podłogi i ściany i w takim przypadku - przy braku połączenia izolacji na ławie i pod podłogą - żadne dodatkowe warstwy podłogowe tu nie pomogą. Jedynym sposobem będzie odkucie podłogi w pasie wzdłuż ścian wewnetrznych i zewnętrznych i poprawienie izolacji na styku podłogi i ściany. Jednak prawdopodobnie roboty te nie będą konieczne, dopuki drenaż będzie w stanie utrzymywać poziom wody ponizej ławy fundamentowej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry  Poszukuję podpowiedzi w sprawie ogrzewania domu, który będę użytkował w weekendy, święta, długie weekendy, itp., ale przez cały rok. Pozwolę sobie zacząć od konkretów, a później przejść do pytań, o odpowiedź na które chciałbym Was prosić. - Dom jest wybudowany z betonu komórkowego 24cm + styropian 20cm - Okna trzyszybowe, siedmiokomorowe PVC - Parter 80m2 + poddasze użytkowe z sypialniami 40m2 - W okolicy nie ma gazu, MPZP nie pozwala spalać paliw stałych - W projekcie dom ogrzewany jest grzejnikami elektrycznymi i dodatkowo jest kominek z DGP - Według projektu zapotrzebowanie ciepła na cele ogrzewania to Qco = 9,6 kW W domu chciałbym w prosty sposób utrzymywać temp. ok. 10 stopni w tygodniu, a podnosić ją tylko na weekendy, gdy będę na miejscu. Idealne wydaje mi się więc połączenie ogrzewania elektrycznego i kominka. Ale nie chciałbym bazować na zwykłych grzejnikach konwektorowych. Do tej pory wymyśliłem dwa warianty: 1) Ogrzewanie podłogowe akumulacyjne kablami + kominek DGP aby podgrzać w weekendy.  a) Tutaj chciałbym spytać o konieczną grubość wylewki. Mam do zagospodarowania 23 cm wysokości podłogi na parterze: według projektu to styropian 15cm, wylewka 6cm, wykończenie 2cm. Na stropie to styropian 5cm + wylewka 6cm + wykończenie 2cm. b) Czy kable grzejne układa się na poddaszu użytkowym, czy tam powinienem pomyśleć o jakiś grzejnikach? c) Zastanawiam się też jakie są możliwości sterowania temperaturą przy ogrzewaniu kablami grzejnymi? Ustawia się jak bardzo mają grzać podłogę w nocy, a za dnia jest zbyt ciepło lub zbyt zimno i nie ma się już na to wpływu? 2)) Ogrzewanie wodne podłogowe bazujące na zbiorniku akumulacyjnym podgrzewanym w nocnej taryfie + kominek z płaszczem wodnym podłączony do tego samego zbiornika. Pytania związane z tym rozwiązaniem to: a) czy to wykonalne?  b) Jak duży musiałbym mieć zbiornik? Z chęcią poznam też inne racjonalne finansowo alternatywy, jeśli coś przychodzi Wam do głowy. Słyszałem np. o grzejnikach elektrycznych akumulacyjnych, albo o grzaniu klimatyzacją, ale zupełnie nie wiem co o tym myśleć. Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam!
    • Nie chrzań głupot że po budowie to drożej kosztuje bo piszesz tak aby swojemu fachowi naganiać kasę. Akurat murki i mury oporowe to nie broszka architekta krajobrazu więc nie dodawaj sobie animuszu. Jaki jest sens kształtować teren przed budową domu jak w czasie budowy większość takiego ukształtowania może ulec dewastacji, to tak jakbyś zrobił chodniki i podjazdy z kostki czy z puzzli przed budową domu. I dlaczego budowlaniec ma się martwić o efekt końcowy???!!!! Jak budują osiedle bloków to kto martwi się o ukształtowanie terenu wokół tych bloków wraz z infrastrukturą, budowlaniec? Nie wyobrażam sobie bo może mam za małą wyobraźnie aby na placu budowy gdzie jeszcze jest zamiar wybudowania  kilku bloków mieszkalnych kształtować wcześniej teren   ze ścieżkami, chodnikami i jakąś zielenią.
    • Gość www.nawiew.eu
      "trzeba wyczyścić ją wodą, szorując szczotką ze sztywnym włosiem i po wysuszeniu nałożyć środek grzybobójczy." nie wolno dotykać/szorować grzybów ponieważ zarodniki się przemieszczają w powietrzu !!!
    • Gość Rytlanka
      Super firma. Polecam
    • Przecież budowlaniec stawia dom wg projektu, wg zadanych wymiarów poziomych i pionowych, w tym ustawienia do warstwic. Jeśli projektant ma zadany tylko dom i jego ustawienie na działce z dojazdem  - to tak robi. Dzięki temu architekt krajobrazu ma co robić. Gdyby Projektant zaprojektował otoczenie dokładnie z niwelacją całości, skarpami, murkami, palisadami i innymi pierdółkami - to byś kolego nie miał co robić, tylko najwyżej ogrodnik.  Poza tym stok jest sam w sobie wdzięczny dla ogrodu, rozwiązuje zazwyczaj (poza wyjątkami) kwestię wód opadowych, jest "krajobrazowy" - nie wiem w czym problem. To lepiej dla działań twórczych krajobrazowych mieć "nieobrobiony" wcześniej teren. Wg mnie - oczywiście.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...