Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza


Recommended Posts

Napisano
Witam, podobają mi się Pańskie artykuły na temat ocieplania i wentylacji poddaszy. Niestety mam pewiem niedosyt informacji na temat wentylacji dachu pokrytego papą; a mianowicie interesuje mnie wykonanie (opis , rys.) wlotów i wylotów powietrza do przestrzeni między wełną mineralnąm, a odeskowaniem z papą. Dodam, że w moim przypadku budynek jest już gotowy, a tylko chcę zaadaptować poddasz na oddziekne mieszkanie. Zanim została wykonana blachodachówka dom kilka lat stał tylko z odeskowaniem i papą - kalenica również była szczelnie pokryta papą - stąd główny problem z wylotem powietrza wentylującego.
Proszę o odpowied lub informację gdzie szukać.
Pozdrawiam. Kamil
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Technologia ocieplenia polega na utworzeniu pustki powietrznej od strony pokrycia deskami poprzez zamocowanie folii paroprzepuszczalnej odsuniętej ok. 3 cm od deskowania. Można to uzyskać mocując folie do boków krokwi, a następnie układa się wełnę mineralna i kolejne warstwy jak przy typowym ociepleniu. Dla zapewnienia cyrkulacji powietrza w przestrzeni poddachowej konieczne będzie wycięcie deskowania w kalenicy na szerokość ok. 5 cm z każdej strony. Szczelinę tą przykryją dachówki kalenicowe oraz tzw. wróblowka - taśma zapobiegająca zagnieżdżeniu się tam ptaków.
Napisano
Witam,
Dziękuję za odpowieź, ale korzystając z wiedzy fachowców chciałbym jeszcze wyjaśnić kilka problemów;
- sprawa przestrzeni wentylacyjnej pomiędzy odeskowaniem a wełną mineralną jest jasna - czy zanim ułożę wełnę koniecznie muszę zastosować dodatkowo folię paroprzepuszczalną, po co?
- z opisu wynika że nie obejdzie się bez ingerencję w odeskowanie z papą, dobrze zrozumiałem-wycinam odeskowanie wzdłuż kalenicy po 5cm z obu stron?napomnę że już jest ułożona blachodachówka z kalenicą - jeszcze jedna myśl mi przychodzi, mianowicie gdyby ułożyć izolację(wełnę) od ścianki kolankowej do jętek(a nie do szczytu , jak planowałem) oraz pomiędzy jętkami - część powyżej jętek nie byłaby ocieplana - i wówczas w ścianach szczytowych zrobić otwory wentylacyjne - czy to mogłoby zastąpić wycinanie odeskowania? czy to nie wpłynie negatywnie na warunki komfortu w mieszkaniu?ponadto nad jętkami chcę ułożyć kanały systemy DGP;
- i ostatnia sprawa - wloty powietrza, jak je wykonać, obecnie ściany zewnętrzne ocieplone są styropianem aż do odeskowania
Proszę o odpowiedź
Pozdrawiam
Kamil
Napisano
Folia paroprzepuszczalna utrzymuje dystans ocieplenia od deskowania, a jednocześnie chroni przed zawilgoceniem wełny w razie przecieków, kondensacji pary wodnej pod poszyciem. Oczywiście szczytową cześć poddasza można "odciąć" sufitem i na nim ułożyć ocieplenie. Wykonanie otworów wentylacyjnych w ścianach szczytowych nie powinno sprawiać problemów, natomiast trudniej będzie je zrobić w ścianie kolankowej.

Jeśli pod okapami dachowymi nie ma podbitki pozostaje jedynie wywiercenie otworów o średnicy 2 - 3 cm od strony zewnętrznej (na wylot) w liczbie 2 - 3 na każdy odcinek między krokwiami.
Napisano
Witam,

Podsumowując:

- folia paroprzepuszczalna w celu osłony wełny przed skroploną wilgocią lub nieszczelnościami papy) - jaką zastosować?(równowaga między ceną a jakością),mogę prosićo jakieś propozycje?

- odcięcie szczytowej częsci poddasza wełną między jętkami (czy 15cm spełni swoją rolę?)

- wylot powietrza otworami w ścianach szczytowych - jakie powinny to być otwory (2 ściany szczytowe)

- wlot powietrza przez wywiercone otwory (2szt. x 3cm średnicy / na każdą odległość między jętkami)- a co z przyszłą podbitką, ma zasłonić otwory?

Bardzo dziękuję za powyższe odpowiedzi, nie chciałbym nadużywać Państwa czasu, ale chciałbym zrobić poddasze raz a dobrze.

Pozdrawiam
Kamil
Napisano
W uzupełnieniu:
- folia powinna być wysokoparoprzepuszczalna orientacyjnie powyżej 3000 g/m2 na dobę i nie ma większego znaczenia jakiej firmy - może być tania, bo nie będzie narażona na uszkodzenia mechaniczne
- izolacje na jętce lepiej pogrubić do 20 - 25 cm podwyższając krokwie przybitymi listwami lub kładąc druga warstwę wełny na krokwiach (gdy nie trzeba tam wchodzić).
- otwory wentylacyjne w obu ścianach szczytowych o średnicy dostosowanej do typowych kratek wentylacyjnych o średnicy 130 -150 mm.
- w podbitce montowane są co ok. 1m panele wentylacyjne (ażurowe) zapewniony więc będzie dopływ powietrza.
Gość colombo
Napisano
widzę odpowiedzi od ludzi zorientowanych w temacie ,więc i ja zapytam czy konieczna jest folia paro przepuszczalna w dachu o nachyleniu 30 st krytego płytą osb gr,22 mm i papą a docelowo gontem bitumicznym ,czy nie wystarczy pusta przestrzeń pomiędzy płytą a 2 warstwami wełny mineralnej (14 cm rolka i 6 cm płyta twarda z welonem )a potem oczywiście folia nieprzepuszczalna klejona do metalowego rusztu na taśmę dwustronną .będę wdzięczny za podpowiedź bo za 2 tygodnie rozpoczynam pracę .
Napisano
Folia paroprzepuszczalna pełni potrójną rolę – umożliwia odparowanie wilgoci przenikającej przez ocieplenie, chroni wełnę prze zawilgoceniem w przypadku wystąpienia przecieków, kondensacji pary wodnej pod pokryciem oraz zapobiega wydmuchiwaniu ocieplenia. Jak widać sama pustka wentylacyjna to nie wszystko.
  • 6 miesiące temu...
Gość dobre_folie
Napisano
wybór dobrej folii na dach jest podstawową sprawą przy zabudowie poddasza - lektur na ten temat nie brakuje - brakuje tylko fachowców w marketach. Sam miałem do czynienia z takimi co mi doradzili tandetny materiał i przykre zjawiska jak skraplanie się pary wodnej .. grzyb w konsekwencji. Z zainteresowania zacząłem rozprowadzać - proszę sprawdzić moją ofertę: http://strefa-izolacji.pl/index.php?main=kategoria&kategoria=35
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Artykul fajny, ale tylko dla laikow.
Najwiekszy "wielblad" tego artykulu to "folia powinna być wysokoparoprzepuszczalna orientacyjnie powyżej 3000 g/m2 na dobę i nie ma większego znaczenia jakiej firmy - może być tania, bo nie będzie narażona na uszkodzenia mechaniczne".

Takie rzeczy to moga mowic dekarze ze stowarzyszen, czy sprzedawcy w hurtowniach, ktorzy zbijaja fortune na najtanszych produktach, ale nie eksperci w dziedzinie dachow.
Juz tlumacze co mam na mysli.
Mistrz dekarstwa nie moze pozwolic sobie na prace na slabym materiale bo niestety tanio = slabo. Przepuszczalnosc nie musi miec zadnych 3000 g/m2 na dobe, a jezeli tak piszemy to w jakich warunkach. Wiekszosc producentow osiaga taka wielkosc ale w roznych warunkach. Jedyna rzeczywista miara paroprzepuszczalnosci jest parametr sd a nie paroprzepuszczalnosc w gramach. Polskie folie czy chinskie produkty reklamowane szeroko na zeszlorocznych targach tez osiagaly 3000g/m2. I przy dobrych produktach nawet nie powinny stac!
Otoz jakiej firmy folie wybrac ma kluczowe znaczenie, nie firma tu wazna ale jakosc jaka produkuje.
Ja przed wycena dachu nie mam sumienia wciskac inwestorom "tanich a dobrych materialow" bo takich nie ma. A wiadomo, ze moglbym szukac tych tanich, zeby maksymalnie wydusic z nich kase. Na brak zlecen nie narzekam, wiec z czesci projektow wole zrezygnowac.
To ze folia nie bedzie narazona na uszkodzenia mechaniczne nie ma takiego znaczenia. Pomijajac juz najtansze produkty, nawet te ze sredniej polki cena/jakosc, bardzo czestym zjawiskiem jest ze:
najczesciej w okresie 2 miesiace - 1,5 roku czesc membran zanika i to przy prawidlowym wykonaniu dachu. Efekty tego sa rozne: wykruszenia membran, miejscowe stale ich przewilgocenia, marszczenie na granicach zakladowych, czy nawet zanikanie tak jak by membrana czy folia zanikła- najlepiej to wyglada jak pierwotnie jest ona wzmocniona i po jakims czasie zostaje sama siatka. Takie skutki sa spowodowane zlym procesem produkcyjnym. Cytowane slowa sugeruja, ze jak kupimy folie za np. 3 pln/m2 to bedzie ona tak samo dobra jak ta za 8 czy 10, poniewaz obie maja np. 3000 g paroprzepuszczalnosci. Artykul jest ogolnie niezly i zrozumialy dla laika, ale to komentowane stwierdzeenie w tym poscie, jest bardzo duzym splyceniem tematu i brzmi jak by bylo zaczerpniete z jakiegos poradnika w muratorze.
Na uszczelnieniu nie powinno sie oszczedzac.
  • 7 lata temu...
Napisano
Ja polecam izolację masą aerogelową o grubości jedynie 1 mm

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...