Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza


Recommended Posts

Napisano
Witam, podobają mi się Pańskie artykuły na temat ocieplania i wentylacji poddaszy. Niestety mam pewiem niedosyt informacji na temat wentylacji dachu pokrytego papą; a mianowicie interesuje mnie wykonanie (opis , rys.) wlotów i wylotów powietrza do przestrzeni między wełną mineralnąm, a odeskowaniem z papą. Dodam, że w moim przypadku budynek jest już gotowy, a tylko chcę zaadaptować poddasz na oddziekne mieszkanie. Zanim została wykonana blachodachówka dom kilka lat stał tylko z odeskowaniem i papą - kalenica również była szczelnie pokryta papą - stąd główny problem z wylotem powietrza wentylującego.
Proszę o odpowied lub informację gdzie szukać.
Pozdrawiam. Kamil
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Technologia ocieplenia polega na utworzeniu pustki powietrznej od strony pokrycia deskami poprzez zamocowanie folii paroprzepuszczalnej odsuniętej ok. 3 cm od deskowania. Można to uzyskać mocując folie do boków krokwi, a następnie układa się wełnę mineralna i kolejne warstwy jak przy typowym ociepleniu. Dla zapewnienia cyrkulacji powietrza w przestrzeni poddachowej konieczne będzie wycięcie deskowania w kalenicy na szerokość ok. 5 cm z każdej strony. Szczelinę tą przykryją dachówki kalenicowe oraz tzw. wróblowka - taśma zapobiegająca zagnieżdżeniu się tam ptaków.
Napisano
Witam,
Dziękuję za odpowieź, ale korzystając z wiedzy fachowców chciałbym jeszcze wyjaśnić kilka problemów;
- sprawa przestrzeni wentylacyjnej pomiędzy odeskowaniem a wełną mineralną jest jasna - czy zanim ułożę wełnę koniecznie muszę zastosować dodatkowo folię paroprzepuszczalną, po co?
- z opisu wynika że nie obejdzie się bez ingerencję w odeskowanie z papą, dobrze zrozumiałem-wycinam odeskowanie wzdłuż kalenicy po 5cm z obu stron?napomnę że już jest ułożona blachodachówka z kalenicą - jeszcze jedna myśl mi przychodzi, mianowicie gdyby ułożyć izolację(wełnę) od ścianki kolankowej do jętek(a nie do szczytu , jak planowałem) oraz pomiędzy jętkami - część powyżej jętek nie byłaby ocieplana - i wówczas w ścianach szczytowych zrobić otwory wentylacyjne - czy to mogłoby zastąpić wycinanie odeskowania? czy to nie wpłynie negatywnie na warunki komfortu w mieszkaniu?ponadto nad jętkami chcę ułożyć kanały systemy DGP;
- i ostatnia sprawa - wloty powietrza, jak je wykonać, obecnie ściany zewnętrzne ocieplone są styropianem aż do odeskowania
Proszę o odpowiedź
Pozdrawiam
Kamil
Napisano
Folia paroprzepuszczalna utrzymuje dystans ocieplenia od deskowania, a jednocześnie chroni przed zawilgoceniem wełny w razie przecieków, kondensacji pary wodnej pod poszyciem. Oczywiście szczytową cześć poddasza można "odciąć" sufitem i na nim ułożyć ocieplenie. Wykonanie otworów wentylacyjnych w ścianach szczytowych nie powinno sprawiać problemów, natomiast trudniej będzie je zrobić w ścianie kolankowej.

Jeśli pod okapami dachowymi nie ma podbitki pozostaje jedynie wywiercenie otworów o średnicy 2 - 3 cm od strony zewnętrznej (na wylot) w liczbie 2 - 3 na każdy odcinek między krokwiami.
Napisano
Witam,

Podsumowując:

- folia paroprzepuszczalna w celu osłony wełny przed skroploną wilgocią lub nieszczelnościami papy) - jaką zastosować?(równowaga między ceną a jakością),mogę prosićo jakieś propozycje?

- odcięcie szczytowej częsci poddasza wełną między jętkami (czy 15cm spełni swoją rolę?)

- wylot powietrza otworami w ścianach szczytowych - jakie powinny to być otwory (2 ściany szczytowe)

- wlot powietrza przez wywiercone otwory (2szt. x 3cm średnicy / na każdą odległość między jętkami)- a co z przyszłą podbitką, ma zasłonić otwory?

Bardzo dziękuję za powyższe odpowiedzi, nie chciałbym nadużywać Państwa czasu, ale chciałbym zrobić poddasze raz a dobrze.

Pozdrawiam
Kamil
Napisano
W uzupełnieniu:
- folia powinna być wysokoparoprzepuszczalna orientacyjnie powyżej 3000 g/m2 na dobę i nie ma większego znaczenia jakiej firmy - może być tania, bo nie będzie narażona na uszkodzenia mechaniczne
- izolacje na jętce lepiej pogrubić do 20 - 25 cm podwyższając krokwie przybitymi listwami lub kładąc druga warstwę wełny na krokwiach (gdy nie trzeba tam wchodzić).
- otwory wentylacyjne w obu ścianach szczytowych o średnicy dostosowanej do typowych kratek wentylacyjnych o średnicy 130 -150 mm.
- w podbitce montowane są co ok. 1m panele wentylacyjne (ażurowe) zapewniony więc będzie dopływ powietrza.
Gość colombo
Napisano
widzę odpowiedzi od ludzi zorientowanych w temacie ,więc i ja zapytam czy konieczna jest folia paro przepuszczalna w dachu o nachyleniu 30 st krytego płytą osb gr,22 mm i papą a docelowo gontem bitumicznym ,czy nie wystarczy pusta przestrzeń pomiędzy płytą a 2 warstwami wełny mineralnej (14 cm rolka i 6 cm płyta twarda z welonem )a potem oczywiście folia nieprzepuszczalna klejona do metalowego rusztu na taśmę dwustronną .będę wdzięczny za podpowiedź bo za 2 tygodnie rozpoczynam pracę .
Napisano
Folia paroprzepuszczalna pełni potrójną rolę – umożliwia odparowanie wilgoci przenikającej przez ocieplenie, chroni wełnę prze zawilgoceniem w przypadku wystąpienia przecieków, kondensacji pary wodnej pod pokryciem oraz zapobiega wydmuchiwaniu ocieplenia. Jak widać sama pustka wentylacyjna to nie wszystko.
  • 6 miesiące temu...
Gość dobre_folie
Napisano
wybór dobrej folii na dach jest podstawową sprawą przy zabudowie poddasza - lektur na ten temat nie brakuje - brakuje tylko fachowców w marketach. Sam miałem do czynienia z takimi co mi doradzili tandetny materiał i przykre zjawiska jak skraplanie się pary wodnej .. grzyb w konsekwencji. Z zainteresowania zacząłem rozprowadzać - proszę sprawdzić moją ofertę: http://strefa-izolacji.pl/index.php?main=kategoria&kategoria=35
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Artykul fajny, ale tylko dla laikow.
Najwiekszy "wielblad" tego artykulu to "folia powinna być wysokoparoprzepuszczalna orientacyjnie powyżej 3000 g/m2 na dobę i nie ma większego znaczenia jakiej firmy - może być tania, bo nie będzie narażona na uszkodzenia mechaniczne".

Takie rzeczy to moga mowic dekarze ze stowarzyszen, czy sprzedawcy w hurtowniach, ktorzy zbijaja fortune na najtanszych produktach, ale nie eksperci w dziedzinie dachow.
Juz tlumacze co mam na mysli.
Mistrz dekarstwa nie moze pozwolic sobie na prace na slabym materiale bo niestety tanio = slabo. Przepuszczalnosc nie musi miec zadnych 3000 g/m2 na dobe, a jezeli tak piszemy to w jakich warunkach. Wiekszosc producentow osiaga taka wielkosc ale w roznych warunkach. Jedyna rzeczywista miara paroprzepuszczalnosci jest parametr sd a nie paroprzepuszczalnosc w gramach. Polskie folie czy chinskie produkty reklamowane szeroko na zeszlorocznych targach tez osiagaly 3000g/m2. I przy dobrych produktach nawet nie powinny stac!
Otoz jakiej firmy folie wybrac ma kluczowe znaczenie, nie firma tu wazna ale jakosc jaka produkuje.
Ja przed wycena dachu nie mam sumienia wciskac inwestorom "tanich a dobrych materialow" bo takich nie ma. A wiadomo, ze moglbym szukac tych tanich, zeby maksymalnie wydusic z nich kase. Na brak zlecen nie narzekam, wiec z czesci projektow wole zrezygnowac.
To ze folia nie bedzie narazona na uszkodzenia mechaniczne nie ma takiego znaczenia. Pomijajac juz najtansze produkty, nawet te ze sredniej polki cena/jakosc, bardzo czestym zjawiskiem jest ze:
najczesciej w okresie 2 miesiace - 1,5 roku czesc membran zanika i to przy prawidlowym wykonaniu dachu. Efekty tego sa rozne: wykruszenia membran, miejscowe stale ich przewilgocenia, marszczenie na granicach zakladowych, czy nawet zanikanie tak jak by membrana czy folia zanikła- najlepiej to wyglada jak pierwotnie jest ona wzmocniona i po jakims czasie zostaje sama siatka. Takie skutki sa spowodowane zlym procesem produkcyjnym. Cytowane slowa sugeruja, ze jak kupimy folie za np. 3 pln/m2 to bedzie ona tak samo dobra jak ta za 8 czy 10, poniewaz obie maja np. 3000 g paroprzepuszczalnosci. Artykul jest ogolnie niezly i zrozumialy dla laika, ale to komentowane stwierdzeenie w tym poscie, jest bardzo duzym splyceniem tematu i brzmi jak by bylo zaczerpniete z jakiegos poradnika w muratorze.
Na uszczelnieniu nie powinno sie oszczedzac.
  • 7 lata temu...
Napisano
Ja polecam izolację masą aerogelową o grubości jedynie 1 mm

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...