Skocz do zawartości

osiedle domów - koszty bezpieczeństwa


Gość

Recommended Posts

Napisano
W osiedlu składającym się z domów każdy budynek posadowiony jest na odrębnej działce Cały teren został ogrodzony, a przez jego środek wybudowano drogę, która kończy się z obu stron bramami i furtkami. Każdy kupujący dom został odrębnym właścicielem domu oraz współwłaścicielem w 1/20 części drogi osiedlowej. Jak rozwiązać problem konserwacji bram wjazdowych, instalacji domofonów, ponoszenia kosztów za oświetlenie terenu i zasilanie prądem bram wjazdowych, odśnieżania, napraw oraz konserwacji drogi i ogrodzenia?
Napisano
Zgodnie z art. 8 ustawy o drogach publicznych, drogi nie zaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności w osiedlach mieszkaniowych są drogami wewnętrznymi, a ich utrzymanie, zarządzanie i oznakowanie należy do zarządcy terenu. Ten zaś ma obowiązek finansowania związanych z tym zadań. Zarząd może być wykonywany w oparciu o uregulowania kodeksu cywilnego o współwłasności (art. 195-221). Wówczas współwłaściciele muszą ustalić, czy zarząd rzeczą wspólną sprawowany będzie przez wszystkich współwłaścicieli, przez niektórych z nich lub nawet jednego, a także w jaki sposób współwłaściciele partycypować będą w kosztach zarządzania współwłasnością itp. Dalej powinni rozwiązać kwestię własności ogrodzenia, bram, oświetlenia itp. Współwłaściciele mogę wybrać też określoną formę organizacyjną, w jakiej będzie wykonywane zarządzanie. Niemożliwe jest zorganizowanie zarządzania infrastrukturą osiedla poprzez powołanie wspólnoty mieszkaniowej. Zgodnie z art. 6 ustawy o własności lokali, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Zatem to właściciele lokali, a nie domów - jak ma to miejsce w opisywanej sytuacji - mogą utworzyć wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa powstaje z mocy samego prawa i w ściśle określonym przez ustawę przypadku. Ustawa nie pozostawia tutaj jakiejkolwiek dowolności, w szczególności nie zezwala na dobrowolne utworzenie wspólnoty mieszkaniowej Współwłaściciele elementów infrastruktury osiedla mogą zdecydować się na zorganizowanie zarządzania drogą osiedlową i ogrodzeniem, a także zapewnić zasilanie bramy w ten sposób, że założą spółkę, spółdzielni lub stowarzyszenie albo zlecą spółdzielni lub spółce zarządzanie. Stosunkowo najprostszym rozwiązaniem jest zlecenie już istniejącej i działającej na rynku spółce zarządzania składnikami infrastruktury osiedla. W takiej sytuacji powstanie jednak konieczność zawarcia z nią umów, na podstawie których podejmie się ona zarządzania drogą osiedlową, bramami oraz pozostałymi składnikami. W niniejszej sprawie istnieje jeszcze możliwość wykonywania zarządu przez istniejącą spółdzielnię mieszkaniową, której współwłaściciele powierzą wykonywanie zarządu. Zgodnie z art. 1 ust. 5, spółdzielnia mieszkaniowa może zarządzać nieruchomością spółdzielni nie stanowiącą jej mienia lub mienia jej członków na podstawie umowy zawartej z właścicielem (współwłaścicielami) tej nieruchomości. Zatem zarządzanie drogą mieściłoby się w zakresie działania spółdzielni, pod warunkiem jednak, że droga jest odrębną nieruchomością.

Paweł Puch
prawnik
redakcja budujemy dom

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mam nadzieję, że te papiery wypełniają ludzie, którzy mają pojęcie o tym. I mam nadzieję, że te papiery są mniej skomplikowane niż te z Czystego Powietrza. Bo tu są po prostu takie kruczki, że zwykły Kowalski nie ma szans na poprawne wypełnienie. To nawet nie są kruczki, bo to po prostu na chłopski rozum jest nie do zrozumienia. Po prostu trzeba w tym siedzieć, jak moja koleżanka w gminie i trzeba mieć jeszcze chęci, żeby iść na skróty i wiedzieć co przejdzie a co nie. Poza tym wydaje mi się że jak to jest wysyłane przez Urzęd Gminy, to oni chyba inaczej do tego podchodzą niż do wniosku od Kowalskiego. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Właśnie nie. To jest zwyczajny zestaw dokumentów technicznych, które wystawiają głównie wykonawca i operator energetyczny, A tam są ludzie, którzy takich papierów tworzą dziesiątki, więc dla nich to nic skomplikowanego. Tu są papiery jednorodne, więc nie ma wielkiego pola manewru.
    • Jak te wnioski są tak zawiłe i skomplikowane jak w Czystym Powietrzu, to obstawiam, że jak ludzie sami piszą, to większa połowa może być na wstępie cofana. Ja bym już nie miał z czego osiwieć, ale nie ma bola samemu bez pomocy urzędnika np z gminy wypełnić dobrze ten wniosek. Zwrot za pianę PUR już sobie odpuściliśmy, bo za 4tys zwrotu stwierdziliśmy że szkoda się babrać. A jeszcze niestety byłem ograniczony czasowo, bo mieliśmy to bardzo rozciągnięte w czasie, bo najpierw okna i drzwi, w międzyczasie pokrycie dachu, elewacja i dopiero piana. Za 24tys, które odzyskaliśmy w zasadzie w ostatniej chwili, bo za 2 tygodnie już środki się skończyły, to naprawdę zakrawa na skórkę za wyprawę. Bo nerwów i straconego czasu nas to bardzo sporo kosztowało. A kuriozum było to, że musiałem zamontować na szybko grzejniki na nieocieplonym poddaszu, bo wstrzymaliby całą wypłatę tylko za dwa okna na poddaszu. A to, że nieocieplone to już ich nie interesowało, grzejniki mają być. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Przecież błędnych wniosków nie przyjmują. Poza tym nigdzie nie ma informacji ile wniosków zaakceptowano w ciągu 2024 roku, ani ile rozpatruje się miesięcznie w roku bieżącym. To jest chore. Składa się ludziom obietnice na podstawie których ci ludzie podejmują decyzje o dużym wpływie ekonomicznym na sytuację rodzinną, a potem państwo wypina się zadem na tych ludzi. A spróbuj człowieku jeden dzień spóźnić się z opłaceniem paru złotych należności... Mnie skarbówka ścigała za 20 groszy (tak, tak, 0,20 PLN, kiedyś nie było zaokrąglania w podatkach) niedopłaty w PIT ileś tam. Dwie dniówki tłumaczeń mnie to kosztowało, a ile pracownicy skarbówki stracili czasu, tego nie wiem. Sto razy taniej by było jakby któryś wyjął 20 groszy z kieszeni i dopłacił za mnie. Ale nie, musiała być pokazówka.   PS. Te dwadzieścia groszy to już była suma ogólna z karnymi odsetkami, nie pamiętam ile wynosiła należność pierwotna. Do dzisiaj mam uczulenie na pracowników skarbówki.
    • Witam. Jak najlepiej zrealizować dgp na piętrze , bo nie zostało to przewidziane. foto parter - widać gdzie kominek będzie. foto pietro - zaznaczone niebieską linią gdzie jest pietro niżej kominek. Jak najlepiej zrealizować na piętrze dgp - jaki pomysł ?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...