Skocz do zawartości
AktywForum
Zbieraj punkty i wymieniaj na nagrody!

sprawdź punkty

Fornir + MDF? - wykończenie akwarium + drzwiczki we wnęce


Recommended Posts

Witam

 

Mam taką małą zagwozdkę technologiczną. Mam w domu fornir i chcę zrobić wykończenie akwarium które jest zabudowane w ścianie (tzn. stoi w takim jakby okienku ściennym).

Chodzi o zabudowanie dookoła czymś w rodzaju listew. Ja wiem że drewno + akwarium (prawdopodobna wilgoć) = zły pomysł :) dlatego pojawił się mój post.

 

Po pierwsze dostęp do akwarium jest z jednej strony ściany i tylko tam się ono trochę moczy (jak w nim grzebię). I tą stronę chcę zrobić zdejmowaną (tzn. zdejmowaną górną listwę żeby na czas prac jej nie moczyć). Reszta, która nie będzie się moczyć będzie zamocowana na stałe.

 

Dlaczego fornir? Ponieważ nie lubię łączeń. Wymyśliłem, że zrobię konstrukcję z MDF i zaszpachluję (szpachla do drewna) tak aby każda powierzchnia była równa. Potem całą konstrukcję okleję fornirem. Tym sposobem pozbędę się łączeń i wyjdzie piękne zabudowanie bez łączeń. Z wyjątkiem zdejmowanej listwy.

Dodatkowo nad akwarium mam wnękę i chcę ją zasłonić otwieranymi drzwiczkami - tutaj ta sama technologia: MDF + Fornir.

 

Moje wątpliwości budzi połączenie MDF + Fornir pod kątem ewentualnej wilgoci. Zawsze coś może gdzieś chlupnąć. Na pewno nie będzie to woda która będzie stale stała, ale coś lekko może nakapać np. z wyjmowanej ręki. Dodatkowo akwarium trochę paruje - nie zauważam żeby mi się coś skraplało, ale prawdopodobnie wilgotność w tym miejscu jest lekko większa.

 

Do sedna. Czy MDF + Fornir będzie ok? Czy może coś innego (bardziej odpornego na wilgoć) polecacie co mógłbym obkleić fornirem?

Myślę też trochę nad OSB 3 - według internetów odporniejsza na wilgoć, ale czy fornir będzie na niej dobrze pracował i da się ładnie go przykleić?

 

Czy może jest sposób żeby dodatkowo taką konstrukcję zabezpieczyć przed wilgocią? Zaimpregnować MDF/OSB3 przed oklejeniem? Po oklejeniu?

 

PS. Listwy + drzwiczki chcę mieć cienkie. Myślę o MDF 12mm. Czy mogą być problemy z taką "cienizną"? :)

 

Załączam zdjęcie jak to teraz wygląda. Sorry za ciemne zdjęcie - tylko takie mam.

 

Pozdrawiam

 

20200412_204916_compress98.jpg

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego akurat MDF? Nie spotkałem się z takim połączeniem z fornirem...

Dlaczego nie ze sklejki na przykład, albo płyty stolarskiej?

MDF może i łatwiej się obrabia, ale jest bardzo wrażliwy na wilgoć... i nie chodzi tylko o chlupnięcie - wokół akwarium masz dużo wyższą wilgotność powietrza, woda jest podgrzewana, sam wiesz, że trzeba uzupełniać poziom wody, a to nie rybki ją wypijają :icon_mrgreen:. A jeszcze dodatkowo jak zamkniesz drzwiczkami wnękę nad akwarium, to będziesz miał tam tropikalną atmosferę...

 

Odpuść sobie MDF, zrób tę obudowę z wodoodpornej sklejki i dobrym klejem oklej tym fornirem...

 

Zastanawiam się jak będziesz na pionowych częściach obudowy dociskał, prasował ten fornir :scratching:...

Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam, Jestem właścicielem działki położonej w atrakcyjnym miejscu nad jeziorem. Gmina jest na etapie zmiany MPZP i przyjmowania wniosków. Według aktualnego MPZP dopuszcza się budowę małych domków wypoczynkowych. Wraz z innymi właścicielami wnioskujemy o możliwość zabudowy jednorodzinnej. Słabo znam się na temacie, stąd mój post. Chodzi mi o Wasze porady, co uwzględnić i jak argumentować wnioski, aby pozwolić sobie na większą dowolność niż narzucona dotychczas i nie borykać się różnymi przeszkodami przy budowie. O co warto zadbać na tym etapie? Proszę o wasze sugestie, uwagi. Dodatkowo nieprzekraczalna linia zabudowy (100 m od jeziora) przecina działkę w połowie. Da się jakoś temat ugryźć, aby zyskać trochę "pola"? W załącznikach część aktualnego planu.
    • Są to 2 pomieszczenia przedpokój i kuchnia połączone oba po ~4m2. Największe pęknięcie jest na łączeniu gdzie kiedyś były drzwi, teraz jest odrobinę poszerzone. Zaznaczylem je na zdjeciu. Dylatacji nie było robionych w ogóle.  Pytanie co z tym teraz zrobić?  Czy po nacieciu pęknięć i uzupełnieniem odpowiednim środkiem żywica dałaby radę? Fachowiec poleca rezygnację z żywicy i zrobienie kafelków.  I w razie czego lepiej żywice poliuretanową czy epoksydową?  
    • Dzień dobry,   wygląda to tak, jakby nie było dylatacji i pęknięcie poszło od narożnika ściany. Czy pomieszczenie ma kształt litery "L" i czy została zrobiona dylatacja? Jeżeli nie ma dylatacji obwodowych to może pękać dalej. Jeśli dylatacje są, ale ich nie widać na zdjęciu, to jeśli wylewka się trzyma, pęknięcie należy skleić żywicą z laminatem a potem naciąć dylatację w odpowiednim miejscu. Jeśli to jest pomieszczenie w kształcie L to bez dylatacji w tym miejscu będzie pękać.   Dokładne wykonanie laminatu, krok po kroku, można zobaczyć na filmie o naprawie posadzki i aplikacji żywicy w garażu a samą pracę wykonać np. przy pomocy żywicy weber.tec EP 10 oraz maty z włókna szklanego.  https://www.pl.weber/zywice-epoksydowe-i-poliuretanowe/zywica-epoksydowa-w-garazu-na-istniejacej-posadzce-betonowej    
    • Co byś polecił do wypełnienia nacięć szlifierką? Czy wszystkie powstałe pęknięcia nacinać? Fachowiec mówi, że będzie to widać. Nawet takie małe u innego klienta stały się widoczne mimo wyrównania. Te pęknięcia są o sporych zakrętach to powinien po pęknięciu iść czy mniej więcej w linii prostej?
    • Witam, W tym roku postanowiłem postawić altanę, pracę będę wykonywał we własnym zakresie, proszę o konsultację czy w założeniach nie ma błędów. Altana ma stać na 6 słupach 10x10 cm, o wysokości 2,15m w rozstawie 3,2 m oraz 2,6m + 2,6m. Dach dwuspadowy kąt 30st. Płatwie stropowe 6x16 cm spięte ze sobą nad słupami takimi samymi deskami. Zastrzały 6x12 cm o długości 50 cm. Płatew kalenicowa 6x16 cm podparta w 3 miejscach. Krokwie 6x12 cm w rozstawie 1m, łaty 2,5x5 cm w rozstawie 45 cm. Dach kryty onduliną wystający 40 cm poza obrys słupów z każdej strony. Wszystko poza łatami będzie wykonane z drewna KVH, połączenia będą wykonane na wkręty ciesielskie w systemie, najprawdopodobniej dmx. Będę wdzięczny za fachową poradę.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...