Skocz do zawartości

Działka poniżej poziomu drogi


Despite

Recommended Posts

Dzień dobry,
mamy pewien problem, z różnorodnych przyczyn (nie będę wymieniała punktów obszernej listy, ponieważ i tak nie o to chodzi) zdecydowaliśmy się razem z mężem na budowę domu na działce, którą otrzymaliśmy w darowiźnie. Problemem jest jej ukształtowanie- od drogi w głąb prowadzi ciągły spadek. MPZP nakazuje nam usytuowanie domu 20 metrów od drogi, tam teren zaniżony jest już do 2 metrów. Od początku z mężem byliśmy świadomi, że przecież nie uda nam się podnieść domu i terenu działki do wysokości drogi, ponieważ wiązałoby się to z niewyobrażalnymi kosztami, dlatego wybraliśmy dom z poddaszem użytkowym, bez podpiwniczenia (koszty wykonania piwnicy są również ogromne, a piwnicy byśmy nie użytkowali = pieniądze wyrzucone w błoto). W czasie załatwiania formalności z pozwoleniem na budowę udało nam się nawieźć paręnaście ton ziemi (co oczywiście nie jest wystarczające przy takim ogromnym spadku). Początkowo byliśmy przekonani z mężem, że wystarczy podnieść delikatnie teren, zrobić solidne odwodnienie przed drogą oraz wokół domu, (ponieważ działka narażona jest tylko i wyłącznie na wodę opadową), wyrównać teren przy domu (przecież i tak jest to 20 metrów od drogi, także placu przed domem jest na prawdę dużo) i będzie wszystko w porządku - tak, zdecydowaliśmy się również na widok z okna na piękny ogród, a nie drogę). Wątpliwości pojawiły się, kiedy ludzie- znajomi, sąsiedzi, przypadkowi ludzie zaczęli się wypowiadać nt. tej działki, że koniecznie trzeba będzie podnieść podmurówkę do wysokości drogi, ponieważ "utopimy" dom i będziemy żałować do końca życia, że tego nie zrobiliśmy.
Stąd moje pytanie do Was- doświadczonych już osób, co robić?

Link do komentarza
8 godzin temu, Despite napisał:

Dzień dobry,
 MPZP nakazuje nam usytuowanie domu 20 metrów od drogi, tam teren zaniżony jest już do 2 metrów. Od początku z mężem byliśmy świadomi, że przecież nie uda nam się podnieść domu i terenu działki do wysokości drogi, ponieważ wiązałoby się to z niewyobrażalnymi kosztami, dlatego wybraliśmy dom z poddaszem użytkowym, bez podpiwniczenia (koszty wykonania piwnicy są również ogromne, a piwnicy byśmy nie użytkowali = pieniądze wyrzucone w błoto). W czasie załatwiania formalności z pozwoleniem na budowę udało nam się nawieźć paręnaście ton ziemi (co oczywiście nie jest wystarczające przy takim ogromnym spadku). Początkowo byliśmy przekonani z mężem, że wystarczy podnieść delikatnie teren, zrobić solidne odwodnienie przed drogą oraz wokół domu, (ponieważ działka narażona jest tylko i wyłącznie na wodę opadową), wyrównać teren przy domu (przecież i tak jest to 20 metrów od drogi, także placu przed domem jest na prawdę dużo) i będzie wszystko w porządku - tak, zdecydowaliśmy się również na widok z okna na piękny ogród, a nie drogę). Wątpliwości pojawiły się, kiedy ludzie- znajomi, sąsiedzi, przypadkowi ludzie zaczęli się wypowiadać nt. tej działki, że koniecznie trzeba będzie podnieść podmurówkę do wysokości drogi, ponieważ "utopimy" dom i będziemy żałować do końca życia, że tego nie zrobiliśmy.
Stąd moje pytanie do Was- doświadczonych już osób, co robić?

Nie jeden marzy o działce z takim spadkiem aby wybudować dom na skarpie. Uważam że popełniliście błąd nie decydując się na podpiwniczenie i domek parterowy i wcale nie wyszło by drożej niż sobie myślicie, otóż dlaczego? piszesz że nawieźliście  paręnaście ton ziemi i to jeszcze mało więc policz sobie ile wydaliliście i jeszcze wydacie za tą ziemię oraz za rozplantowanie jej, założę się że za te pieniądze miałabyś podpiwniczenie. Druga sprawa na tak świeżej ziemi budowa domu nie będzie tania bo fundamenty pochłoną dużo pieniędzy ze względu na świeży, niestabilny grunt. Piwnica w przeciwieństwie co o niej myślisz przydaje się bardzo bo cały bałagan że tak to ogólnie nazwę mieści się w piwnicy a parter masz bez zbytecznych rzeczy.

Co do podmurówki czyli tzw "zera" to praktycznie każdy tak robi aby było to powyżej poziomu drogi o ile jest to oczywiście możliwe bo nie każde warunki na takie coś pozwalają. Aby dowiedzieć się jak wysoko musiało by być "zero" należałoby by to wytyczyć za pomocą  niwelatora albo zatrudnić geodetę aby to sprawdził, wtedy będziesz wiedziała jak wysoko musiałabyś wyciągnąć ściany fundamentowe.

Na jakim etapie jesteście obecnie z budową?

Link do komentarza
15 godzin temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

Bez danych wysokościowych działki i otoczenia (mapy) trudno cokolwiek ocenić.

Postaram się dziś wrzucić mapkę.

 

10 godzin temu, mhtyl napisał:

Nie jeden marzy o działce z takim spadkiem aby wybudować dom na skarpie. Uważam że popełniliście błąd nie decydując się na podpiwniczenie i domek parterowy i wcale nie wyszło by drożej niż sobie myślicie, otóż dlaczego? piszesz że nawieźliście  paręnaście ton ziemi i to jeszcze mało więc policz sobie ile wydaliliście i jeszcze wydacie za tą ziemię oraz za rozplantowanie jej, założę się że za te pieniądze miałabyś podpiwniczenie. Druga sprawa na tak świeżej ziemi budowa domu nie będzie tania bo fundamenty pochłoną dużo pieniędzy ze względu na świeży, niestabilny grunt. Piwnica w przeciwieństwie co o niej myślisz przydaje się bardzo bo cały bałagan że tak to ogólnie nazwę mieści się w piwnicy a parter masz bez zbytecznych rzeczy.

Co do podmurówki czyli tzw "zera" to praktycznie każdy tak robi aby było to powyżej poziomu drogi o ile jest to oczywiście możliwe bo nie każde warunki na takie coś pozwalają. Aby dowiedzieć się jak wysoko musiało by być "zero" należałoby by to wytyczyć za pomocą  niwelatora albo zatrudnić geodetę aby to sprawdził, wtedy będziesz wiedziała jak wysoko musiałabyś wyciągnąć ściany fundamentowe.

Na jakim etapie jesteście obecnie z budową?

Niestety u nas był problem z MPZP- oprócz domu jesteśmy zmuszeni wybudować budynek gospodarczo - przechowalniczy (jesteśmy ustawowymi rolnikami- poprzez otrzymanie sadów w darowiźnie, budujemy siedlisko), dlatego rolę piwnicy przejął właśnie ten budynek. Jeśli chodzi o świeżo nawiezioną ziemię, to rozplantowaliśmy ją tylko na wjeździe, aby samochód który ją nawoził mógł sypnąć ją trochę dalej. Koszt tej ziemi był wręcz śmieszny, ponieważ pół km od nas sąsiedzi robili wykopy pod piwnicę- także ponieśliśmy tylko koszt związany z transportem. W miejscu, w którym zaplanowane są fundamenty zarówno pod jednym jak i drugim budynkiem ziemia jest rodzima- nie robiliśmy nasypów, planowaliśmy obsypać fundamenty nową ziemią.

Etap budowy- to otrzymanie pozwolenia na budowę, z budową jeszcze nie ruszyliśmy, ponieważ z dnia na dzień jest co raz więcej pytań i wątpliwości. Próbujemy te wątpliwości rozwiać lub jeśli jest jeszcze możliwość coś w tym kierunku zmienić.

 

10 godzin temu, uroboros napisał:

Co jest za Twoją działką, patrząc od drogi? Jest to jakaś dolinka rzeki, czy dalej położone jeszcze niżej działki?

Bezpośrednio za naszą działką, na której planujemy budowę jest 10a sadu- naszego, pozostałe to sady sąsiada. Postaram się wrzucić dziś mapkę- ona najlepiej zobrazuje spadki.

Link do komentarza

Tylko że w gospodarczym nie ulokujesz raczej kotłowni a i spiżarnia w piwnicy jest bardziej poręczniejsza aniżeli w gospodarczym.

Ale jaki problem z planem? czy plan narzuca z góry wybudowanie budynku gospodarczego?

 

Link do komentarza
7 minut temu, mhtyl napisał:

Tylko że w gospodarczym nie ulokujesz raczej kotłowni a i spiżarnia w piwnicy jest bardziej poręczniejsza aniżeli w gospodarczym.

Ale jaki problem z planem? czy plan narzuca z góry wybudowanie budynku gospodarczego?

 

Tak, ponieważ jak wyżej wspomniałam budujemy siedlisko- czyli musimy wybudować budynek przeznaczony do realizacji zadań, wynikających z prowadzenia gospodarstwa.

Link do komentarza
37 minut temu, Despite napisał:

Tak, ponieważ jak wyżej wspomniałam budujemy siedlisko- czyli musimy wybudować budynek przeznaczony do realizacji zadań, wynikających z prowadzenia gospodarstwa.

Wiadomo że jedno z drugim powiązane, ale przecież możesz jak będziesz musiała wybudować z dwa albo trzy budynki gospodarcze.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Naturalny wygląd Podkreśla strukturę drewna – słoje i naturalne usłojenie stają się bardziej widoczne i wyraziste. Matowe lub satynowe wykończenie – wygląda bardziej naturalnie niż połysk lakieru. Oddychająca powierzchnia Drewno zachowuje zdolność do oddychania, co pomaga w regulacji wilgotności w pomieszczeniu. Mniejsze ryzyko wypaczeń przy zmianach temperatury i wilgotności. Łatwa konserwacja i naprawa Nie trzeba cyklinować całej podłogi przy uszkodzeniu – można punktowo odnowić fragment. Regularna konserwacja (np. środkiem do pielęgnacji olejowosków) wydłuża żywotność wykończenia. Przyjemność użytkowania Ciepłe i przyjemne w dotyku – idealne dla osób chodzących boso lub z małymi dziećmi. Mniej śliskie niż lakierowane podłogi. Ekologia i zdrowie Produkty olejowoskowe są często na bazie naturalnych olejów i wosków – bezpieczne dla zdrowia. Brak intensywnego zapachu chemii, przyjazne alergikom.   Osmo to jedna z najbardziej znanych marek oferujących wysokiej jakości olejowoski do podłóg drewnianych (i nie tylko). Produkty tej firmy są bardzo cenione zarówno przez profesjonalistów, jak i osoby samodzielnie wykańczające wnętrza.
    • Zgadza się, dlatego uważam że w skrajnych przypadkach, czyli pewnie dwie noce w roku lepiej dogrzać grzałką, niż przepłacać za większą pompę i martwić się o taktowanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam człowieka na miejscu. Będzie obserwował.
    • Dziś po południu test obciążeniowy z tego co mi tutaj alert pogodowy wysyła.  
    • To nie do końca tak. Po pierwsze T-CAP nie są jedynymi pompami na rynku, które utrzymują nominalną moc grzewczą w skrajnie niskich temperaturach (-20°C lub mniej). Ale inne o takiej charakterystyce są od nich wyraźnie droższe.  Po drugie, zdolność do utrzymywania mocy nominalnej w trudnych warunkach nie oznacza większej skłonności do taktowania. W praktyce jest wręcz odwrotnie. Taka pompa jest w stanie utrzymać moc nominalną w całym przewidywanym zakresie pracy (mniej więcej od -20 do +15°C). Ale równocześnie to i tak są pompy inwerterowe, czyli z możliwością automatycznego dostosowywania mocy do chwilowych potrzeb. Dla większości pomp powietrze/woda minimum to 30%. Czyli pompa nominalnie np. 9 KW jest w stanie działać w sposób ciągły już z mocą ok. 3 kW.  Natomiast w typowych pompach, których moc spada wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej, też mamy nominalnie np. 9 kW. Ale osiągane dopiero np. przy +7°C na zewnątrz. Natomiast przy -10°C taka pompa będzie miała np. 5-6 kW mocy. Właśnie wtedy będzie potrzebne użycie grzałek. Natomiast przy wysokiej temperaturze zewnętrznej i tak potrzebne będzie wykorzystanie funkcji inwertera. Ale co się stanie, jeżeli wiedząc o spadku mocy wraz z temperaturą zewnętrzną, zdecydujemy się na pompę nominalnie już nie 9 lecz 12 kW? Wtedy powyżej 0°C zakresu regulacji mocy może już zabraknąć.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...