Skocz do zawartości

Co to jest powierzchnia użytkowa, powierzchnia zabudowy, całkowita czy netto?


Recommended Posts

Napisano

Powierzchnia użytkowa budynku to innymi słowy łączny metraż wszystkich pomieszczeń budynku w stanie wykończonym (z warstwą tynku). O powierzchni użytkowej mówi nam norma ISO-PN-ISO 9836:1997. Sposób obliczenia powierzchni użytkowej został określony w rozporządzeniu Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego. Według tego aktu prawnego powierzchnia użytkowa w pomieszczeniach o wysokości sufitu przekraczającej 2,20 m liczy się w 100 proc. Z kolei powierzchnia w pomieszczeniach o wysokości pomiędzy 1,40 a 2,20 m liczy się w 50 proc. Powierzchnia pomieszczeń o wysokości sufitu lub skosu poniżej 1,40 m nie wlicza się w powierzchnię użytkową budynku.

Powyższe dane są dość istotne dla obliczenia powierzchni użytkowej poddasza. Widzimy, iż na powierzchnię użytkową poddasza wpływa ilość i wysokość skosów. W praktyce okazuje się, że całkowita przestrzeń użytkowa poddasza jest mniejsza od przestrzeni dolnej kondygnacji budynku przynajmniej o kilkanaście procent.

 

Powierzchnia zabudowy to innymi słowy powierzchnia liczona po zewnętrznym obrysie budynku. W całkowitą powierzchnię zabudowy musimy też wliczyć pozostałe obiekty przybudowane do budynku. Będą to garaże, ogrody zimowe i wszystkie inne dobudówki. Nie należy mylić jej z takim pojęciem, jak powierzchnia całkowita. W wyliczeniach nie uwzględnia się takich elementów jak:

- powierzchnia obiektów budowlanych, które nie wystają ponad poziom terenu (piwnica, garaż podziemny, ściany fundamentowe, izolacja przeciwwilgociowa ścian pod powierzchnią gruntu, izolacja pionowa czy hydroizolacja fundamentów).

- powierzchnia elementów drugorzędnych, takich jak schody, daszki, markizy, rampy zewnętrzne itp.

- powierzchnia elementów stojących na słupach drewnianych i słupach murowanych.

- powierzchnia budowli pomocniczych, takich jak szopy, altany, szklarnie.

 

Obliczanie powierzchni zabudowy jest bardzo ważne podczas wyboru najlepszego projektu budowlanego. Każda działka posiada maksymalną powierzchnię zabudowy, której nie można przekroczyć. W dokumentacji często pojawia się konieczność pozostawienia odpowiedniej powierzchni biologicznie czynnej. Dla przykładu, powierzchnia biologicznie czynna na naszej posesji nie może być mniejsza niż 45 proc. Oznacza to, że łączna powierzchnia zabudowy i wszystkich chodników oraz podjazdów na posesji nie może przekraczać 65 proc. powierzchni.

 

Powierzchnia całkowita budynku to łączna powierzchnia wszystkich kondygnacji budynku, liczona po zewnętrznym obrysie ścian. Do powierzchni całkowitej liczy się także część podziemna lokalu, schody zewnętrzne, wszystkie nadbudówki, balkony, garaż, zjazd do garażu oraz tarasy.

 

Powierzchnia netto. Podstawą do dokonania obliczeń jest w tym przypadku norma PN-ISO 9836:1997. Powierzchnia netto budynku to innymi słowy powierzchnia ograniczona powierzchniami zamykającymi. Obliczenie wykonuje się dla domu lub lokalu użytkowego na poziomie podłogi, oraz w stanie wykończonym. Powierzchnia netto nie uwzględnia listew przypodłogowych, otworów na drzwi ani progów. Zamiast nich, uwzględniamy wszystkie pomieszczenia domu, poddasza, strych, do którego prowadzą schody stałe, garaż, piwnice oraz tarasy. Norma nie przewiduje doliczania do powierzchni netto tarasów zlokalizowanych na linii gruntu. Możemy zatem stwierdzić, że powierzchnia netto to przestrzeń użytkowa budynku liczona po obwodzie wewnętrznym.

 

Kubatura budynku. Definicja tego pojęcia przyjmuje dwie kategorie. Pierwszą z nich jest całkowita kubatura lokalu. Należy traktować ją jakby była to powierzchnia całkowita budynku, mierzona po zewnętrznym obrysie (zewnętrzne ściany nośne, pionowe ściany fundamentowe).

Druga kategoria to kubatura użytkowa, czyli łączna powierzchnia wszystkich pomieszczeń ograniczonych przegrodami cieplnymi. Wartość kubatury użytkowej będzie potrzebna na etapie określania zapotrzebowania na energię grzewczą budynku. 

 

https://kb.pl/porady/dokumentacja-budowlana-_t/

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...