Skocz do zawartości

Ogrzewanie podłogowe. Wybór sprzętu i kilka pytań


Recommended Posts

Napisano

Witam wszystkich. Jestem tutaj nowy. Zaczynam przygodę z domem i jak każdy zdrowo myślący mam milion pytań bo nie ma ludzi co by wszystko wiedzieli... Do rzeczy.

 

Kupuję dom w zabudowie bliźniaczej wg. projektu Archon "Dom w cyklamenach 2".

https://www.archon.pl/projekty-domow/projekt-dom-w-cyklamenach-2-ver-2-mfb21f7fd933fb?gclid=Cj0KCQjw2v7mBRC1ARIsAAiw348f--1ELkeDlfepWTCIvmZP6iU_LHa6WzfA_RsfYvDFxz5FzZmV9kAaAmlxEALw_wcB

 

Dom jest w trakcie budowy...  Dom 111,7 m2 + garaż 18 m2 + kotłownia 5 m2.

 

Jak większość budżet mam napięty i nie stać mnie na ideał rozwiązania.

Planuję ogrzewanie podłogowe wodne na parterze całość poza garażem i kotłownią oraz ogrzewanie podłogowe na piętrze ale tylko w łazience i na korytarzu. 

W sypialniach będą tylko grzejniki, w łazience dodatkowy grzejnik (drabinka) oraz jeden grzejnik w garażu (tak na wszelki wypadek) i mały grzejnik w kotłowni (taki mi doradzono).

 

Ogrzewanie podzielone zostanie na 2 strefy. - dół (podłogówka) i góra (mieszane). Sterowanie na górze ogólne, sterownik bezprzewodowy w jakimś jednym pomieszczeniu a w innych jak będzie za gorąco przykręcę kaloryfer ręcznie.  

 

Zaproponowano mi sprzęt:

a) Kocioł kondensacyjny Vaillant ecoTEC plus VC 206/5-5 lub Kocioł Junkers ZSB14-5C lub Kocioł Buderus GB072.... będę miał jeszcze ofertę Viessmana.

wszystko z jedną wężownicą

 

b) Zasobnik Elektromet WGJ-SQ 150L  (ale zmniejsze do 120 l)

c) Sterownik Junkers CR100 oraz bezprzewodowy SALUS (włącz/wyłącz)

 

Moje kilka pytań:

1.) Który kocioł lepszy? Proszę o doradztwo/opinie. Podobno to ta sama półka jakościowa. Chcę kupić porządny kocioł na lata, wydajny ale i ekonomiczny.

 

2.) Zasobnik... Może być ten Elektromet czy lepiej w zestawie tej samej firmy jak Vaillant to Vaillant itd.... Podobno to nie ma znaczenia bo tam jest tylko czujnik i tyle.... więc po co przepłacać....?

 

3.) Sterownik... Podobno większość użytkowników sterownika tzw. pogodowego narzeka że ciężko wysterować, ustawić by grzało optymalnie. Gdy pogoda w domu inna niż na zewnątrz przekłamuje itd.

Dlatego zaproponowano mi prosty sterownik wewnętrzny na kabel parter z którego steruje kotłem i bezprzewodowy góra (włącz/wyłącz). Sterowniki oczywiście pracują niezależnie.

 

4.) Czy rozwiązanie ogrzewania mieszanego to rozsądny wybór? Jest to mały dom(ek). Małe pokoje. Wejdzie tam łóżko, jakaś szafa, biurko i nie ma już miejsca a tam też się śpi więc ogrzewanie podłogowe tam moim zdaniem jest pozbawione większego sensu (koszty).... Na pewno nie brakuje też tych co w całym domu ogrzewanie podłogowe by położyli ale czy to ma sens w pomieszczeniach 2 na 3 może 4 metry. 

 

5.) Czy grzejnik w garażu i kotłowni jest potrzebny? Czy może to niepotrzebne wyrzucanie pieniędzy.

 

 

Pozdrawiam

Dobrychłop :-)

 

Gość mhtyl
Napisano
1 godzinę temu, Damian Damian napisał:

4.) Czy rozwiązanie ogrzewania mieszanego to rozsądny wybór? Jest to mały dom(ek). Małe pokoje. Wejdzie tam łóżko, jakaś szafa, biurko i nie ma już miejsca a tam też się śpi więc ogrzewanie podłogowe tam moim zdaniem jest pozbawione większego sensu (koszty).... Na pewno nie brakuje też tych co w całym domu ogrzewanie podłogowe by położyli ale czy to ma sens w pomieszczeniach 2 na 3 może 4 metry. 

Uważam, że to dobry wybór a raczej rozwiązanie. Dlaczego? Bo podłogówka ma dużą bezwładność i w sypialni jak dla mnie lepiej sprawdzają się grzejniki bo można szybciej zmniejszyć lub podwyższyć temperaturę w pomieszczeniu a w sypialni raczej nie za bardzo  jest jest za ciepło. Po drugie w okresach przejściowych jak jesień czy wiosna gdzie nie w każdy dzień jest zimno grzejnikiem szybko ogrzejesz pomieszczenie, podłogówka potrzebuje trochę czasu aby się rozkręciła.

1 godzinę temu, Damian Damian napisał:

5.) Czy grzejnik w garażu i kotłowni jest potrzebny? Czy może to niepotrzebne wyrzucanie pieniędzy.

Uważam, że to jest zbyteczne.

Napisano

Z grzejnika w kotłowni i garażu można zrezygnować. Będzie po prostu garaż nieogrzewany. Tylko niech ściana wspólna z domem ma normalną izolację cieplną.

Za to do nowoczesnego kotła gazowego nie polecam dwustanowego regulatora temperatury (włącz/wyłącz). Jak najbardziej może to być regulator pokojowy, ale z możliwością przesyłania sygnałów , które będą powodować zmianę temperatury wody przygotowywanej przez kocioł. Inaczej tracimy zalety modulacji mocy i pełnego wykorzystania kondensacji. Kocioł powinien pracować z najniższą wystarczającą temperaturą wody w obiegu.

Napisano
9 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Za to do nowoczesnego kotła gazowego nie polecam dwustanowego regulatora temperatury (włącz/wyłącz)

Zaproponowali mi sterownik Junkers CR100 na parter oraz na piętro bezprzewodowy SALUS (włącz/wyłącz). Ten włącz/wyłącz ma być tylko na piętrze. 

 

Napisano
13 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Ale czym ma sterować ten pracujący w trybie włącz/wyłącz? Praca nowoczesnego kotła w ten sposób, bez modulacji, to marnowanie jego potencjału.

Jak oba mają być połączone z kotłem? Równolegle? Jeśli tak, to zły pomysł.

Witaj. Jestem laikiem w tych sprawach i postaram się dopytać ale z tego co pamiętam to instalator mówił że:

Są to 2 sterowniki pracujące niezależnie.

Co do modulacji to widzę na stronie http://pl.documents.junkers.com/download/pdf/file/6720863377.pdf że jest coś na temat modulacji więc chyba ok.

Dowiem się i dam znać....

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...