Skocz do zawartości

Gruntownie Beckersa (lateks) przed gładzią i tapetą


bart12117

Recommended Posts

Napisano

Cześć, potrzebuję Waszej porady ws małej modernizacji gabinetu. Przeszukałem cały internet ale porad tyle, co i fachowców:)

Planuję położenie tapety flizelinowej na jedną ze ścian w gabinecie. Dom ma 4 lata ale ściana nigdy nie była użytkowana (jak i sam gabinet), pokryta jest oryginalną farbą Beckers Designer White (lateksowa). Farba jest czysta i wyschnięta, nie pyli, nie zostawia śladów na ręce. Pokrywa ona niegładzoną warstwę tynku, co skutkuje w "piaszczystej" strukturze i tu zaczyna się problem.

Przed położeniem tapety planuję wygładzić ścianę. Gładź już jest (Acryl Putz FS20) i ostatnia przeszkoda to gruntowanie. Czy przed położeniem tej konkretnej gładzi w tak konkrentych warunkach muszę gruntować ścianę?:)

Rozbieżne opcje polecane na forach:
a) tylko matowię ścianę papierem 120-140
b) kładę grunt (uniwersalny, polimerowy?)
c) kładę gładź bezpośrednio na ścianę

Bardzo dziękuję za wszystkie rady, remont idealnie podejdzie na majówkę:)

Napisano

Masz na myśli tapetę taka która potem sie maluje czy ze wzorem?

Nie widzę potrzeby aby równać podłoże gładzią, ważne jest aby ściana była równa, nie miała dziur i ubytków.

Jeżeli będziesz chciał położyć gładź to wystarczy ścianę tylko umyć, nie widzę potrzeby szlifować czy gruntować.

Ja bym położył tapetę na takiej ścianie jak jest teraz. Gruntując ścianę pomalowaną farbą lateksową nic nie da, grunt spłynie jak woda po szkle.

Napisano
1 godzinę temu, bart12117 napisał:

 Rozbieżne opcje polecane na forach:
a) tylko matowię ścianę papierem 120-140
b) kładę grunt (uniwersalny, polimerowy?)
c) kładę gładź bezpośrednio na ścianę
 

Na Twoim miejscu sprawdziłbym wszystkie opcje gdzieś w kącie. Do majówki wyschnie i będziesz znał odpowiedź.

Napisano
4 godziny temu, mhtyl napisał:

Masz na myśli tapetę taka która potem sie maluje czy ze wzorem?

To jest fototapeta - wydruk papierowy na podłożu flizelinowym. Będzie to ostatnia warstwa (żadnego malowania po niej itd). Wszędzie czytam, że ściana pod tapetę musi być idealnie gładka, stąd pomysł gładzi. Wszystkie tapety, które wcześniej nakładałem były na ścianach już przystosowanych.

 

4 godziny temu, retrofood napisał:

Na Twoim miejscu sprawdziłbym wszystkie opcje gdzieś w kącie. Do majówki wyschnie i będziesz znał odpowiedź.

Eh, to oczywiście najlepsze rozwiązanie. Niestety, żeby to przetestować musiałbym w trzech rogach a potem nakleić na to jeszcze kawałki tapety, żeby ocenić skuteczność. Nie mam takiej możliwości:(

Napisano

Tą "piaszczystą" strukturę potraktuj papierem ściernym - tak jak piszesz w poście#1 (będziesz miał do położenia cieńszą warstwę gładzi), potem zagruntuj i po wyschnięciu gruntu - połóż gładź.

Napisano
28 minut temu, bart12117 napisał:

Eh, to oczywiście najlepsze rozwiązanie. Niestety, żeby to przetestować musiałbym w trzech rogach a potem nakleić na to jeszcze kawałki tapety, żeby ocenić skuteczność. Nie mam takiej możliwości:(

Skoro tak, to moja rada jest następująca.

Cytat

Przed położeniem tapety planuję wygładzić ścianę. Gładź już jest (Acryl Putz FS20) i ostatnia przeszkoda to gruntowanie. Czy przed położeniem tej konkretnej gładzi w tak konkrentych warunkach muszę gruntować ścianę?:)

Ja bym gruntował. Jeśli ściana nie będzie piła gruntu, to najwyżej. Fizelina wprawdzie nie kurczy się podczas wysychania jak winyl, ale widziałem już przypadek, kiedy łączenia pasów były wzmacniane dodatkowym klejem i po paru dniach tapeta na łączeniach odeszła od ściany wraz z gładzią.

Napisano
23 godziny temu, uroboros napisał:

Tą "piaszczystą" strukturę potraktuj papierem ściernym - tak jak piszesz w poście#1 (będziesz miał do położenia cieńszą warstwę gładzi), potem zagruntuj i po wyschnięciu gruntu - połóż gładź.

Dzięki, idę tą drogą. Ziarenka piasku właśnie wytarłem papierem, ściana się 'szkli'. Jutro to wyczyszczę i pójdzie na to grunt:)

 

Dam znać, jak wyszło!

Napisano
38 minut temu, uroboros napisał:

Powodzenia!

Masz jakąś praktykę w gipsowaniu?

Tyle, co kilka filmów na YT ale raczej się nie boję wyzwania, bo mam wrodzony dryg do takich robót ;)

 

Ale! Właśnie naszedł mnie nowy pomysł, nieco szybszy ale ryzykowny. Po wygładzeniu ściany wygląda ona nieźle - różnica w wysokości pomiędzy wystającymi ziarenkami piasku a miejscami bez nich wynosi dziesiąte części milimetra. Dodatkowo tapeta, która powędruje na ścianę to imitacja betonu z mapą (taka) i zacząłem się zastanawiać - nawet, jeśli po nałożeniu bez gładzi tapeta przejmie 'piaszczystą" strukturę ściany (o ile w ogóle to możliwe), to zginie ona w pstrokatym wzorze i nawet bardziej odda strukturę malowanego betonu:)

 

Zastawiam się zatem, czy nie pominąć gładzi - zagruntować i nakładać tapetę.

Napisano
3 minuty temu, retrofood napisał:

Coś mię komputer nie chce zaakceptować tego linka. Nie ma tam wiarusa?

Może zamieść obrazek tej tapety. Z obydwu stron.

Hmm, to strona jakiegoś sklepu. No nic, załącznik.

m2-vlies-non-woven-i37931.jpg

Napisano
9 godzin temu, bart12117 napisał:

czy nie pominąć gładzi

Jeśli jesteś w stanie zaakceptować - przede wszystkim przy oświetleniu bocznym, czy np. ledami od góry - widoku "świecących" ziarenek i mininierówności ściany/tapety, to klej wprost na ścianę. Wzór niby może zamaskować te efekty, ale...

Miałem kiedyś podobną sytuację, ale inwestor po położeniu pierwszego brytu, nakazał zerwanie tapety i jednak położenie gładzi, pomimo wydłużenia czasu remontu. U Ciebie sytuacja jest całkiem inna - pierwszego pasa tapety nie zerwiesz, bo cały wzór szlag trafi :bezradny:

Napisano
7 godzin temu, uroboros napisał:

Jeśli jesteś w stanie zaakceptować - przede wszystkim przy oświetleniu bocznym, czy np. ledami od góry - widoku "świecących" ziarenek i mininierówności ściany/tapety, to klej wprost na ścianę. Wzór niby może zamaskować te efekty, ale...

Miałem kiedyś podobną sytuację, ale inwestor po położeniu pierwszego brytu, nakazał zerwanie tapety i jednak położenie gładzi, pomimo wydłużenia czasu remontu. U Ciebie sytuacja jest całkiem inna - pierwszego pasa tapety nie zerwiesz, bo cały wzór szlag trafi :bezradny:

Ok, cenny punkt. Zobaczę jeszcze na innej ścianie (z fototapetą) jak to wygląda - ściana była prawie jak tafla lustra ale na pewno trafiło się jakieś ziarenko.

 

Ostatnie pytanie z mojej strony - w przypadku nakładania tapety flizelinowej na wytartą papierem ścianę pokrytą lateksem, jak powinienem ją gruntować? Rozrzedzonym klejem do tapet, gruntem uniwersalnym z marketu czy jakimś specjalistycznym gruntem (np. polimerowym do powłok niechłonnych)?

 

Wielkie dzięki dla każdego za wszystkie rady, bardzo ułatwiliście pracę!

Napisano
39 minut temu, uroboros napisał:

Wystarczy klejem

I jeszcze dla jasności i z czystej ciekawości: Jeśli szłaby jeszcze warstwa gładzi to czy będzie to w takiej kolejności?

 

1) Ściana zeszlifowana papierem i wyczyszczona

2) Grunt (jeśli tak, jaki należy zastosować? uniwersalny czy specjalistyczny?)

3) Gładź (prawdopodobnie dwie cienkie warstwy)

4) Zagruntowanie klejem

5) Klej

6) Tapeta

 

Wybaczcie natłok pytań ale, jak wspomniałem, lubię takie prace i zawsze podchodzę do nich bardzo precyzyjnie:)

Napisano (edytowany)
6 godzin temu, bart12117 napisał:

Ok, cenny punkt. Zobaczę jeszcze na innej ścianie (z fototapetą) jak to wygląda - ściana była prawie jak tafla lustra ale na pewno trafiło się jakieś ziarenko. 

Najlepszy jest mocny reflektor (ale wieczorem wystarczy zwykła lampa z większą żarówką) tuż przy ścianie. Jeśli przy takim oświetleniu zaakceptujesz powierzchnię ściany, to ok.

1 godzinę temu, uroboros napisał:

Wystarczy klejem

Ja sądzę, że gruntem. Fizelina nie nasiąka rozszerza się, ale wtedy klej kładzie się w obfitej ilości na ścianę! Nie ma sensu kłaść kleju na klej, tym bardziej, że do gruntowania klejem, rozcieńcza się go.

17 minut temu, uroboros napisał:

 ad 2) - dla pewności dałbym grunt sczepny, np. https://www.atlas.com.pl/produkt/grunt-sczepny-442-1590

 

ad 4) - na gładź surową nie klejem, a gruntem, np. unigruntem, po odkurzeniu po szlifowaniu.

To jest słuszne.

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Wracam z aktualizacją. Mogę dumnie powiedzieć, że się udało:) Kilka wniosków:

 

1) Przygotowanie - gładź (nawet na bardzo dobrze położony tynk) jest obowiązkowa. Teraz wiem, że tapeta nie wyłapałaby nierówności (nawet przy bardzo sprzyjającym temu wzorze).

2) Gruntowanie - z braku dostępności użyłem dwukrotnie gruntu Acryl Putz. Grunt ten na gładzi sprawdził się bardzo dobrze, na farbie lateksowej tragicznie (nie wchłoną się i w jednym miejscu zaczął odchodzić z gładzią przy poprawkach tapety:)). Na przyszłość grunt szczepny na 100%!

3) Gładzenie - duży plus dla gładzi Acryl Putz. Poszło w miarę sprawnie mimo, że nie miałem żadnego doświadczenia.

 

Efekt finalny w załączniku. Ogromne podziękowania dla każdego, kto służył radą a temat do zamknięcia:)

 

 

 

20190512_122723.jpg

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raczej nie będzie pan mógł tego robić bez uzgodnienia z konserwatorem. Wpis do ewidencji zabytków oznacz, że w bardzo wielu przypadkach wymagane będzie jednak uzyskanie pozwolenia  w starostwie powiatowym i w ramach tej procedury uzgodnienie prac z konserwatorem. Dotyczy to choćby ocieplenia elewacji. Jak i tym bardziej prac które w "zwykłym' budynku (bez wpisu do ewidencji) wymagały przynajmniej zgłoszenia robót (dobudowa ogrodu zimowego) albo i pozwolenia na rozbudowę (taras na piętrze).  Tu wykorzystywany jest Art. 30 ust. 7 ustawy Prawo Budowlane 7. Organ administracji architektoniczno-budowlanej może nałożyć, w drodze decyzji, o której mowa w ust. 5, obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich realizacja może naruszać ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy lub spowodować: 1) zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia; 2) pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków; 3) pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych; 4) wprowadzenie, utrwalenie, zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich.  Podkreślenie dodałem sam. Chodzi o to, że skoro władze lokalne podjęły decyzję o wpisaniu jakiegoś obiektu (budynku) do ewidencji zabytków, to mają pełne prawo żądać uzyskania pozwolenia (wraz ze wszystkimi uzgodnieniami) na prace, które wpływałyby na stan tego zabytku. Nie mają takiego obowiązku, ale wychodzi na to, że z takiego prawa chętnie korzystają.  Proszę porównać chociażby tu: https://www.eporady24.pl/ocieplenie-domu-wpisanego-do-gminnej-ewidencji-zabytkow,pytania,8,112,28398.html https://www.prawo-budowlane.info/termomodernizacja-budynku-zabytkowego,396,material_prawo_budowlane.html
    • W pierwotnej księdze (całego domu) jest zapis w rubryce 2.3 wlaściciel wyodrebnionego lokalu udział jest określone w pkt 3 Wielkośc udziału w nieruchomości wspólnej którą stanowi grunt oraz cześć budynku i urządzenia nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali - wielkość udziałów 43/100 i numer księgi wieczystej tego mieszkania   i drugi 57/100 i numer księgi wieczystej tego mieszkania.
    • Jeżeli rzeczywiście ułożono taką wełnę to ona w ogóle nie powinna być ułożona w podłodze. Ona nie osiadła pod ciężarem wylewki? Ta czarna warstwa (welon szklany) nie pełni zaś roli izolacji przeciwwilgociowej. Krótko mówiąc w żaden sposób jej nie zastępuje.  W takim miejscu należało położyć przynajmniej dwie warstwy grubej, atestowanej folii podłogowej z polietylenu (PE). Najlepiej bez połączeń. Jak nie da się ich uniknąć to z szerokimi zakładami (przynajmniej 30 cm) i sklejonymi. Na to twardy styropian o obniżonej nasiąkliwości albo XPS.  Wełna w takim miejscu, przy dużej ilości wilgoci, to proszenie się o kłopoty.   Ponawiam pytanie o izolację poziomą fundamentu i jej połączenie z izolacją podłogi.
    • Wychodzi więc na to, że proste prace niewymagające decyzji formalnych, mogę sobie dowolnie realizować Bardzo dziękuję za pomoc  
    • tekst napisany w języku ukraińskim o pielęgnacji kwiatów w domu, które stanowią ozdobę wystroju wnętrza. Сансевієрія — витривалий сукулент, який пробачає дрібні помилки та стабільно росте в міській квартирі. Вибір субстрату залежить від культури: сукулентам потрібен легкий добре дренований, фіалкам підійде пухкий і зволожений, орхідеям працюють повітряні суміші без звичного ґрунту, тому, які б сансевієрія види ви не вирощували, ставте на дренаж і помірний полив. Такий підхід дає кореням кисень, зменшує ризик гнилей і підтримує компактну розетку.   Чому сансевієрія ідеальна для квартири   Ця рослина зберігає декоративність за мінімального догляду, витримує перепади у графіку поливу і не вимагає високої вологості. Оптимальне місце — яскраве розсіяне світло біля східних або західних вікон, проте півтінь вона переносить без стресу. Ріст активніший у теплі місяці при 18–28 °C, взимку темп сповільнюється, що дозволяє рідше поливати без шкоди. Для квартир із зайнятим ритмом це надійний зелений акцент, який не потребує щоденних процедур.   Базовий догляд крок за кроком   Щоб рослина довго зберігала виразний візерунок і пружність листя, дотримуйтеся простих правил. Вони допомагають контролювати вологу, живлення та освітлення без складних схем. 1. Поливайте після повного просихання земляного кому. Влітку це зазвичай 7–10 днів, узимку 2–4 тижні. 2. Використовуйте горщик із дренажними отворами та шаром керамзиту на дні. 3. Обирайте легкий субстрат для сукулентів або суміш із мінеральними розпушувачами на кшталт перліту чи грубого піску. 4. Забезпечте яскраве розсіяне світло. У півтіні зменшуйте полив і не чекайте активного приросту. 5. Підживлюйте раз на місяць у теплий сезон слабким добривом для сукулентів. Узимку не підживлюйте. 6. Пересаджуйте кожні 2–3 роки або коли коріння щільно заповнило горщик. 7. Слідкуйте за чистотою листя. Протирайте вологою серветкою без поліролів, щоб не забивати пори.   Розмноження і пересадка без ризиків   Найпростіший шлях — поділ куща під час планової пересадки. Відокремлюйте секції з власними точками росту, підсушуйте зрізи добу та висаджуйте у свіжий дренований субстрат. Поділ зберігає усі ознаки конкретного культивару і швидко дає самостійні розетки. Перший полив робіть мінімальним, щоб не перевантажити травмовані корені. Живцювання листком підходить, коли потрібно отримати кілька екземплярів. Нарізайте сегменти 5–10 сантиметрів, позначайте верхній край, підсушуйте і ставте у воду або легку суміш так, щоб нижній зріз не торкався дна. Тримайте тепло і світло без прямого полуденного сонця. Корені з’являються протягом кількох тижнів, після чого розсаджуйте у невеликі горщики. Помірний полив у цей період критичний, адже саме надлишкова вода найчастіше спричиняє втрати.   Безпека і типові помилки   Сансевієрія містить сапоніни, тому її краще тримати поза доступом дітей і тварин. Найчастіший збій у догляді — перезволоження та відсутність дренажу, що швидко веде до гнилей. Працюйте чистим інструментом, обирайте щільний за розміром горщик і не поспішайте з поливом після пересадки. • Перезволоження. Листя м’якне, з’являється запах від субстрату. Дайте ґрунту повністю висохнути, замініть суміш на легку дреновану, скоротіть полив. • Без дренажу. Вода застоюється, корені задихаються. Додавайте керамзит, перевіряйте отвори в горщику. • Нестача світла. Ріст повільний, візерунок блякне. Перемістіть у зону яскравого розсіяного світла. • Холодні протяги. На листі з’являються плями, ріст зупиняється. Тримайте 18–28 °C без різких перепадів. • Завеликий горщик. Волога тримається довше, ризик гнилей зростає. Добирайте ліпший об’єм і пересаджуйте раз на два чи три роки. • Неправильний полив. Часті невеликі порції зверху не просочують ком рівномірно. Поливайте після просихання, інколи корисний нижній полив.   Дотримання цих орієнтирів знімає рутину і зберігає декоративність без зайвих зусиль. Тримайте акцент на сухому інтервалі між поливами, дренажі та стабільному освітленні. Сансевієрія віддячує щільною розеткою, чітким візерунком і охайним силуетом, а ви отримуєте надійну рослину, яка органічно вписується у щоденний ритм дому.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...