Skocz do zawartości

Silikaty


Gość

Recommended Posts

Napisano
Przyszedł czas na wybranie technologii, z której będę budował dom.Skłaniam się do białej cegły silikatowej z firmy Silka, ocieplonej wełną albo styropianem.Znajomy przestrzega mnie przed tym produktem - twierdzi, że silikaty są zimne i mokre. Według niego domów mieszkalnych nie powinno się budować z białej cegły.Zgodnie z jego sugestią popatrzyłem na budynki na wsiach. Rzeczywiście, zbiałej cegły pobudowane są w większości stodoły, pomieszczeniagospodarcze, ale nie domy. Rzeczywiście białe cegły są bardziej wytrzymałe niż czerwone, często wykonywane są z niej budynki produkcyjne. Czy powinienem wybrać inny materiał?
Napisano
Odpowiedź z firmy Silka

Szanowny Panie,
Pański znajomy wykazał się typową dla wielu jeszcze tzw. domorosłych fachowców (nie)wiedzą o silikatach.
Silikaty = cegła wapienno piaskowa to właśnie najlepszy materiał na budowę domów mieszkalnych. W Niemczech czy Holandii materiał ten stanowi 40%(Niemcy) do 65% kubatury ścian konstrukcyjnych w budynkach mieszkalnych.
Z własnych obserwacji zauważył Pan, że silikatom powierza się bardzo odpowiedzialne zadania konstrukcyjne - przenoszenia obciążeń. Dlatego chętnie stosowane są w budownictwie przemysłowym czy handlowym (supermarkety). Wynika to z rzeczywiście nadzwyczajnych właściwości konstrukcyjnych tego materiału - wytrzymałość np. Silki dochodzi do 30 MPa, co oznacza wartości porównywalne z najwyższej klasy cegłą klinkierową i przewyższa wytrzymałość pustaków ceramicznych 2 razy, a betonu komórkowego 7 razy!
Co oznacza ta właściwość dla inwestora? Możliwość "odchudzenia" ścian konstrukcyjnych, czyli oszczędność kosztów ("mniej" materiału, grubość 15 lub maksymalnie 18 cm na ścianę nośną budynku jednorodzinnego!), ale również zysk na powierzchni użytkowej - z tego samego "obrysu" budynku można "wycisnąć" nawet do 12 m2 powierzchni, a to już dodatkowy pokój!
Co do zarzutu, że to "zimny" materiał - owszem, ale od zapewnienia odpowiedniej "ciepłoty" ściany są materiały izolacyjne, takie jak wełna czy styropian, a nie cegła. "Zarzut" ten jest wyrazem przyjęcia niewłaściwego myślenia o ścianie w budynku mieszkalnym. Ścianę należy zawsze rozpatrywać jako całość składającą się z kilku warstw, z których każda odpowiada za inny parametr, czyli funkcję użytkową. Jak dalece myślenie Pańskiego znajomego jest niepoprawne - świadczy porównanie parametrów termicznych ściany dwuwarstwowej zbudowanej z Silki M18 plus 12 cm docieplenia (najlepiej z wełny lamelowej, bo wtedy ściana "oddycha"), która posiada współczynnik Uo=0,27, z jakąkolwiek ścianą jednowarstwową, która dopiero przy grubości 36,5 cm zapewnia podobny współczynnik U.
Zarzut, że materiał jest nasiąkliwy (bo chyba o to chodzi w sformułowaniu "mokry") jest kolejnym nieporozumieniem. Każdy materiał charakteryzuje się jakąś nasiąkliwością. Są materiały bardziej i mniej nasiąkliwe od silikatów (wbrew powszechnemu przekonaniu cegła ceramiczna nawet w Polskiej Normie może mieć większą nasiąkliwość od cegły silikatowej: norma na silikaty to 14-16%; norma na cegłę ceramiczną to 6-24%).
Jest to typowy przesąd, wynikający z obserwacji "zachowania" się białej cegły silikatowej w "towarzystwie" wody. Otóż z uwagi na swą mikroporowatą (mikrokapilarną) strukturę cegła ta bardzo szybko "podciąga" wodę i po nasyceniu do maksymalnie 16% zatrzymuje się. Od razu trzeba dodać, że to "podciąganie" w niczym nie obniża największych zalet cegły: wytrzymałości, odporności na mróz (bardzo ważne w elewacjach silikatowych, a także - co zostało przez Pana zaobserwowane - w budynkach nieotynkowanych np. inwentarskich, przemysłowych itp.), paroprzepuszczalności ("oddychania") i innych.
Przeciwnie - w kontekście nasiąkliwości można powiedzieć, że Silka jest cegłą najbardziej "odporną" na wodę, gdyż ściana grubości 12 cm stawia opór nawet rzęsistym "skośnym" ulewom, a ryzyko zagrzybienia w przypadku tej cegły jest zerowe (dzięki obecności w swym składzie chemicznym wapna, które działa grzybo- i glono-bójczo).

A poza tym co powiedziano wyżej - tylko Silka zapewni Panu i Pańskiej rodzinie tak znakomity komfort wilgotnościowy i akustyczny. Silka kształtuje optymalny mikroklimat pomieszczeń, bo posiada właściwość "przerzucania" przez ściany nadmiaru pary wodnej z pomieszczeń, gdzie jest ona "produkowana": kuchni, łazienki - do pomieszczeń sąsiednich, tak, aby wilgotność względna utrzymana była na optymalnym poziomie 60%.
Silka ma najlepsze z wszystkich materiałów właściwości "tłumienia" dźwięków, nie będzie Pan narażony na hałasy z ulicy czy od sąsiadów. Wreszcie - co niebagatelne w aspekcie wzrostu cen energii - Silka posiada najlepsze właściwości akumulacji ciepła, co oznacza, że ściana raz nagrzana znacznie dłużej "trzyma" w sobie ciepło, a zatem rzadziej załącza się system grzewczy i mniej zużywa się energii.

Reasumując - nie bójcie się białej cegły i nie słuchajcie znajomych.
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Kiedyś chciałem budować z Silki, ale przestraszył mnie ciężar całej konstrukcji. Nie chodzi tutaj jedynie o obciążanie ławy fundamentowej, ale i sam proces budowy. Ostatecznie zdecydowałem się na beton komórkowy (rozpoczynam w przyszłym roku). Natomiast bardzo podobają mi się płytki elewacyjne Silki - łamana i skalista. Gdyby nie ich wysoka cena "okleiłbym" nimi cały dom, a tak zostanę, najprawdopodobniej, jedynie przy cokole.
Napisano
1. Ich ciężar to wielka zaleta. Bardzo dobrze tłumią dzwięki. Najlepiej.
2. Stawia się raz dom (dla siebie raz jeżeli nie masz zamiaru go sprzedać) a to że bloczki są ciężkie to dlatego producent zmniejszył ich wymiar i ułatwił przenoszenie poprzez zastosowanie chwytaka.
3. Czas stawiania takiej ściany jest krótszy od BK ....
Napisano
Dziękuję za odpowiedź na wątpliwości dotyczące Silki.
Wiem, że ciężar bloczków z Silki wpływa na dźwiękoszczelność murów z nich postawionych. Lecz to co niekiedy jest zaletą, w niektórych przypadkach może okazać się bez znaczenia, czy wręcz niepożądane.
Tak jest w moim przypadku; będę budować w miejscu gdzie jedynym "hałasem" jest śpiew czyżyków i szum przelatujących bocianów.
Dlatego ten argument odpada. Co do szybkości murowania, to nie rozumiem jak z mniejszych elementów można szybciej postawić ścianę niż z większych. Zamierzam murować na cienką spoinę klejową z piórem i wpustem.

Pozdrawiam.
Napisano
Cytat

... Co do szybkości murowania, to nie rozumiem jak z mniejszych elementów można szybciej postawić ścianę niż z większych. Zamierzam murować na cienką spoinę klejową z piórem i wpustem.


Sam już sobie odpowiedziałeś:
"Zamierzam murować na cienką spoinę klejową z piórem i wpustem" a więc nie będzie spoiny pionowej. Co więcej, wykładasz klej np. na 5 bloczków na raz i chwytakiem przenosisz po jednym, poziomujesz, drugi dociskając do pierwszego, poziomujesz itd. Przy BK na zaprawę można robić szybko ale nierówno lub dokładnie i owiele dłużej jak na klej z jedną spoiną nawet przy większych bloczkach.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Szalunki gotowe więc pora na kręcenie zbrojenia i wrzucenie wszystkiego na górę. Belki swoje ważą więc lekko nie ma. W pojedynkę praca ta nie byłaby możliwa.  
    • Dziękuję za odpowiedź, zawsze to jakiś krok do przodu. Teraz moje pytanie, co najlepiej zrobić, żeby ten problem usunąć? Mostek cieplny przy drzwiach balkonowych, czyli to jest kwestia ich wymiany? A jeśli chodzi o wentylację, co można zrobić, żeby ją usprawnić? Przy tej ścianie jest zasłona, czy ona może powodować, że ta ściana jest w gorszej kondycji? Jakieś rady jak się zabrać do tego, żeby ten problem tej ściany usunąć ?
    • Dzień dobry, W mieszkaniu chciałbym przenieść ściany działowe. Dla uproszczenia niech będzie to tylko jedna ściana działowa, dołączyłem grafikę. Prace chciałbym komuś zlecić, bo się na tym nie znam, ale samemu najpierw chciałbym zrozumieć problemy. Proszę o pomoc. W standardzie deweloperskim wykonano: - ściany działowe z bloczków gipsowych (multigips) 8 cm. Są one już oszpachlowane (do poprawy). Nie trzeba było ich tynkować. - jastrych cementowy zatarty na gładko. Jeden poziom w całym mieszkaniu. Zapewne są dylatacje obwodowe w każdym pomieszczeniu i inne dylatacje techniczne (np. salon jest długi więc pewnie będzie przecięty w połowie itp.). - tynki gipsowe maszynowe na żelbetowych ścianach zewnętrznych mieszkania oraz na suficie. Z tego co rozumiem, po usunięciu ściany działowej, powstaną pasy: - Bez jastrychu pod ścianą, - Bez tynku nad, - Bez tynku na zewnętrznej ścianie żelbetowej. Oprócz tych pasów, jeszcze może się okazać, że pomieszczenia A i B mają różne głębokości tynków na ścianach/stropie. Posadzka powinna być niby taka sama. Tynki: Jak sobie poradzić z uzupełnieniem tynku na suficie i ścianach? Jakiego materiału użyć? Jak się postępuje w przypadku wyrównania grubości tynków pomiędzy pomieszczeniami? Może lepiej wyjdzie ten sufit zabudować płytami GM (nie robię obniżanego sufitu)? Jastrych: Czym uzupełnić pas pod ścianą działową? Czy ta łata powinna mieć dylatacje obwodową? Czy jak jastrych już wyschnie, to może go zszyć razem z posadzką pomieszczenia A? A może trzeba skuć całą posadzkę i na nowo zrobić? Docelowo planuję klejoną deskę. Nowa ściana multigips lub GK: Nie mogę jej stawiać bezpośrednio na jastrychu, bo akustyka będzie kiepska i się drgania będą przenosiły pomiędzy pomieszczeniami. Trzeba skuć pas pod ścianę, postawić ścianę, a później poprawić posadzkę? Dzięki za zerknięcie na to!
    • Wydaje mi się, że materiałowo tam ta przestrzeń może być z pewnych względów uzasadniona.      Jednak u mnie też wyjdzie bez szczeliny w tym miejscu. Jednak nie jest to według źródeł jakoś krytyczne.
    • Najwyraźniej masz przede wszystkim problem z wentylacją... no i z wielkim mostkiem cieplnym w miejscu przy drzwiach balkonowych od strony zawiasów... To co widać pod ukruszonym tynkiem skojarzyło mi się ze styropianem, więc stąd moje pytanie o docieplanie budynku...   To wygląda na nieszczelność drzwi, albo przeciekającą dziurkę - beton z balkonu nie przylega ściśle do futryny drzwi i sączy się powoli woda deszczowa...
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...