Skocz do zawartości

Cokół a opaska


BogdanB

Recommended Posts

Napisano
Witajcie,
Mam taki problem.
Kupuje od dewelopera dom. Dom juz jest wykonany i jestem w trakcie jego odbioru. Dom jest bez piwnicy. Wykonano cokół ok 40 - 50 cm z jakiegoś rodzaju tynku (okładzina elewacyjna?). Poniżej cokołu jest fundament, który przykryto folia kubełkową. Jednak gdy zaczęto robić opaskę ("chodniczek wokół domu") okazało się, że trzeba ją zrobić wyżej (ktoś chyba za nisko posadwowił dom?). Dosypano więc 15 - 20 cm ziemi i na tym zrobiono opaskę. Efekt cokół został zasypany do ok 1/3 swojej wysokości. Na tej wysokości nie ma żadnego zabezpieczenia, zatem ziemnia styka się z cokolem, choć niżej opasano dom folią kubełkową. Czy tak powinno sie robić? Czy można tak po prostu osypać cokół ziemią (pierwotnie przygotowany do bezpośredniego konatktu z powietrzen atmosferycznym) ?
Dodam jeszcze że dom nieco traci estetycznie po cokół zrobił się cienki, ale to chyba nie jest problem dla mnie podstawowy.
Problem podwyższania opaski wynika z faktu, że teren jest nieco pochyły i ogrodzenie wokoł działki tak zrobiono, że powinno się ukształtować teren wokół domu tak, że ziemia będzie miała spdek w stronę domu. Z kilkoma osobami rozmawialem i wszysscy twierdzą (poza deweloperem!) że teren powinien mieć spadek ale od domu, żeby woda odpływała od fundamentów, a nie dopływała. Kto ma rację? Czy jest na to jakaś norma? Dodam jeszcze to, że teren jest raczej gliniasty, cięzki i na naszej działce utrzymuje się woda dość długo.
Pozdrawiam
Napisano
Dla trwałości budynku istotne jest na jakiej wysokości znajduje się izolacja pozioma ścian fundamentowych. Jeśli jest ona powyżej poziomu gruntu to nie ma problemu. Gdy jest inaczej można spodziewać się zawilgocenia ścian zewnętrznych spowodowanego podsiąkaniem kapilarnym wody z gruntu. Oczywiście teren powinien być tak ukształtowany, aby woda nie gromadziła się przy ścianach budynku. Nie ma to wpływu na trwałość fundamentów , ale powoduje rozmycie gruntu i utrudnienia w dostępie do domu.
Napisano
witam
Moim zdaniem niedopuszczalnym jest aby spadek terenu był w stronę domu:
1. zimą gdy zamarznie powierzchniowo ziemia i spanie deszcz cała woda spłynie pod wejście i ściany domu, a gdy w nocy zamarznie woda potrzebne będą łyżwy.
2. fundament mimo że napewno betonowy będzie namakał wodą, woda zamarza i na początku oderwie cokolik lub jak kto woli opaskę a następnie będzie powierzchniowo, korzystając z jamistości betonu wykruszał fundament a powstająca sól rozpocznie rozkład betonu a następnie zbrojenia/ to czarna wizja ale w okresie 20 lat bardzo prawdopodobna.
3. Glina jest złym podłożem nośnym dla posadowienia budynku w sytuacji gdy jest cały czas namoczona gdyż może " pływać" a to może powodować osiadanie budynku.
UWAGI ! DRENAż OPASKOWY NA OKOłO DOMU - odprowadzany do kanalizacji lub specjalnej studni.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Siemka .Myślę że faktycznie istotna jest izolacja pozioma ściany fundamentowej.Folia kubełkowa prawdopodownie osłania styropian na ścianie fundamentowej a tynk na cokoliku musi być wodoodporny,czyli wyżej czy niżej tynk czy folia to bez znaczenia.Spadek do budynku przy gliniastym podłożu to błąd.Trzeba robić drenaż z odpływem.Całuski.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
    • Za wtyczkę jest 17.99. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Drogi jak cholera. 10 PLN to góra, którą dałbym za niego. Ale pod względem przekroju żył, przewód jest właściwy. Wtyczka też w porządku. Pytanie dodatkowe, ten piekarnik to przenośny czy część jakiegoś stacjonarnego urządzenia?. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...