Skocz do zawartości

Cokół a opaska


BogdanB

Recommended Posts

Napisano
Witajcie,
Mam taki problem.
Kupuje od dewelopera dom. Dom juz jest wykonany i jestem w trakcie jego odbioru. Dom jest bez piwnicy. Wykonano cokół ok 40 - 50 cm z jakiegoś rodzaju tynku (okładzina elewacyjna?). Poniżej cokołu jest fundament, który przykryto folia kubełkową. Jednak gdy zaczęto robić opaskę ("chodniczek wokół domu") okazało się, że trzeba ją zrobić wyżej (ktoś chyba za nisko posadwowił dom?). Dosypano więc 15 - 20 cm ziemi i na tym zrobiono opaskę. Efekt cokół został zasypany do ok 1/3 swojej wysokości. Na tej wysokości nie ma żadnego zabezpieczenia, zatem ziemnia styka się z cokolem, choć niżej opasano dom folią kubełkową. Czy tak powinno sie robić? Czy można tak po prostu osypać cokół ziemią (pierwotnie przygotowany do bezpośredniego konatktu z powietrzen atmosferycznym) ?
Dodam jeszcze że dom nieco traci estetycznie po cokół zrobił się cienki, ale to chyba nie jest problem dla mnie podstawowy.
Problem podwyższania opaski wynika z faktu, że teren jest nieco pochyły i ogrodzenie wokoł działki tak zrobiono, że powinno się ukształtować teren wokół domu tak, że ziemia będzie miała spdek w stronę domu. Z kilkoma osobami rozmawialem i wszysscy twierdzą (poza deweloperem!) że teren powinien mieć spadek ale od domu, żeby woda odpływała od fundamentów, a nie dopływała. Kto ma rację? Czy jest na to jakaś norma? Dodam jeszcze to, że teren jest raczej gliniasty, cięzki i na naszej działce utrzymuje się woda dość długo.
Pozdrawiam
Napisano
Dla trwałości budynku istotne jest na jakiej wysokości znajduje się izolacja pozioma ścian fundamentowych. Jeśli jest ona powyżej poziomu gruntu to nie ma problemu. Gdy jest inaczej można spodziewać się zawilgocenia ścian zewnętrznych spowodowanego podsiąkaniem kapilarnym wody z gruntu. Oczywiście teren powinien być tak ukształtowany, aby woda nie gromadziła się przy ścianach budynku. Nie ma to wpływu na trwałość fundamentów , ale powoduje rozmycie gruntu i utrudnienia w dostępie do domu.
Napisano
witam
Moim zdaniem niedopuszczalnym jest aby spadek terenu był w stronę domu:
1. zimą gdy zamarznie powierzchniowo ziemia i spanie deszcz cała woda spłynie pod wejście i ściany domu, a gdy w nocy zamarznie woda potrzebne będą łyżwy.
2. fundament mimo że napewno betonowy będzie namakał wodą, woda zamarza i na początku oderwie cokolik lub jak kto woli opaskę a następnie będzie powierzchniowo, korzystając z jamistości betonu wykruszał fundament a powstająca sól rozpocznie rozkład betonu a następnie zbrojenia/ to czarna wizja ale w okresie 20 lat bardzo prawdopodobna.
3. Glina jest złym podłożem nośnym dla posadowienia budynku w sytuacji gdy jest cały czas namoczona gdyż może " pływać" a to może powodować osiadanie budynku.
UWAGI ! DRENAż OPASKOWY NA OKOłO DOMU - odprowadzany do kanalizacji lub specjalnej studni.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Siemka .Myślę że faktycznie istotna jest izolacja pozioma ściany fundamentowej.Folia kubełkowa prawdopodownie osłania styropian na ścianie fundamentowej a tynk na cokoliku musi być wodoodporny,czyli wyżej czy niżej tynk czy folia to bez znaczenia.Spadek do budynku przy gliniastym podłożu to błąd.Trzeba robić drenaż z odpływem.Całuski.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...