Skocz do zawartości

rodzaj szyb = Climatop czy CLIMATOP LUX w oknach na południe?


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam,

Mam salon 26m2 z aneksem. Są w nim okna o powierzchni 6,8m2. 
Całość jest skierowana na południe i wychodzi na balkon poprzez dwoje drzwi balkonowych.
Balkon posiada dość sporą głębokość - co powoduje że jego dach chroni przed bezpośrednim padaniem promieni słońca i nagrzewaniem pomieszczenia gdy słońce jest wysoko na niebie (lato, wiosna).
Gdy słońce jest nisko (zima, jesień), zalezy nam, aby słońce nagrzewało pomieszczenie. Nie chciałbym natomiast przegrzewać go latem. 

Mam do wyboru szyby:

  1. CLIMATOP LUX 0,7 4/14/4/14/4 (g=62%)    
  2. CLIMATOP 0,6      4/14/4/14/4 (g=54%)

Czy parametr "g" dotyczy tylko bezpośrednio padającego na szybę słońca czy również ciepła odbitego np od podłogi?
No i czy te składowe promieniowania się odbijają, bo światło na pewno... ale czy ciepło też ?

Czy może jest tak, że odbite promieniowanie słońca również będzie "wnikać" mocniej poprzez Climatop LUX i jego wyższe "g" i bardziej nagrzewać pomieszczenie latem ?
Dodatkowo przed blokiem rośnie dość sporych rozmiarów drzewo (niezbyt gęste) w kierunku południowo-wschodnim, które częściowo ogranicza słońce latem do godziny 12.    

Oczywiście zimą szyby z wyższym współczynnikiem "g" będą lepsze. 

Z góry dzięki za radę :)

Edytowano przez srebrnylis (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)

IMO sprowadza się to do odpowiedzi na to pytanie:

Promieniowanie widzialne  (zakres 400-750 nm)- odbija się od powierzchni. Najbardziej od białych, a pochłaniane jest przez czarne. A jak to jest z promieniowaniem cieplnym z zakresu >1000 nm ? Czy ono również się odbija czy jest pochłaniane przez typowe powierzchnie budynków: ściany, tynki, gresy?


Zakładam, że podczerwień (ciepło) będzie zachowywać się podobnie jak światło czyli odbijać się od ścian i wnikać do wnętrza.

Jak sądzicie ?

Edytowano przez srebrnylis (zobacz historię edycji)
  • 4 miesiące temu...
Napisano

Szanowny Panie,

 

promieniowanie podczerwone zachowuje się w taki sam sposób jak światło widzialne, czyli jest od powierzchni odbijane, przepuszczane, tak samo jak i absorbowane.

 

Na pewno pomieszczenie będzie nagrzewać się mniej od promieniowania odbitego niż od padającego bezpośrednio na okno z uwagi na straty przy odbiciu (spowodowane głównie absorpcją materiału, od którego strumień światła słonecznego będzie się odbijał).

 

Jeżeli to strona południowa, to jednak skłaniałbym się ku zastosowaniu szyby z niższym współczynnikiem g. Głównie z uwagi na duże nasłonecznienie z tej strony oraz na to, że jeżeli pomieszczenie będzie się przegrzewać, latem koszty klimatyzacji na pewno będą wyższe niż koszty ogrzewania zimą w przypadku nie dogrzania go promieniami słońca.

 

Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...