Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Witam!

Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania podłogowego do nowego domu. Chyba zdecydujemy się z żoną na wyłożenie podłóg panelami, albo płytkami ze względu na cenę. Czy muszą być jakieś specjalne? I jaki będzie w tej sytuacji najefektywniejszy system do ogrzewania podłogi, kabel czy mata? Bo zakładam, że jednak taniej będzie ułożyć i ogrzewać podłogę prądem niż instalacją wodną?

Napisano
2 godziny temu, Pomocnik napisał:

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Witam!

Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania podłogowego do nowego domu. Chyba zdecydujemy się z żoną na wyłożenie podłóg panelami, albo płytkami ze względu na cenę. Czy muszą być jakieś specjalne? I jaki będzie w tej sytuacji najefektywniejszy system do ogrzewania podłogi, kabel czy mata? Bo zakładam, że jednak taniej będzie ułożyć i ogrzewać podłogę prądem niż instalacją wodną?

Witam

Z doświadczenia . Cała obecną zimę z konieczności przezimowałem w słabo ocieplonym starym domu.Ponieważ nie było tam pieca a jestem elektrykiem więc zamontowałem folie grzewcze o mocy 700 W na 10 m2 podłogi (pokoje po 10 m2 i kuchnia bez ogrzewania 8,5 m2 ) . Folie były bezpośrednio  pod wykładzinami  .Temperatura średnio ok 19- 21 stopni  .

Koszt ogrzewania 40 m2 od października do chwili  obecnej  1920 zł /czyli 426 zł na miesiąc .Ponieważ wcześniej mieszkałem w blokach w bardzo dużym mieście to obecne koszty wobec kosztów wcześniejszych ( ok 2000 zł/ miesiąc ) są nieporównywalnie niskie.

Jestem przed budową domu energooszczędnego w technologii SIP , mam zamiar zacząć na wiosnę i wiem że na pewno na  ogrzewanie zastosuje folie grzewcze . Na koniec dodam że inwestycja w ogrzewanie foliami nie jest duża . Przy takim domu o powierzchni  ok 100m 2 z rekuperacją  przewiduję koszt ogrzewania ok 1500 zł rocznie .

Można też jeszcze podpisać z elektrownią umowę na specjalną taryfę  .Bardzo dobre rezultaty są  jeżeli będą na budynku panele fotowoltaiczne , taka elektrownia o mocy 3 do 5 kw współdziałająca z istniejącą instalacją elektryczną. To wszystko jest tańsze od  kosztownej inwestycji w kotły . rury itp na ogrzewanie wodne nie mówiąc o dalszej eksploatacji.

Zalęży od wielu czynników : jaki duży dom ,  jaka technologia bydowy , jakie zastosowane ocieplenia jaka wentylacja

Pozdrawiam Krzysztof

Napisano

Zaczynając od środka Pana zapytania - kabel grzejny i mata grzejna będą równie efektywne. Mata to po prostu kabel grzejny ułożony przez Producenta w określony kształt i ze skokiem zapewniającym określoną gęstość mocy.

Wybór odpowiedniego elementu grzejnego, podłogowego powinien być raczej rozpatrywany pod kątem konstrukcji podłogi, lokalizacji warstwy grzejnej w przekroju podłoża, wymaganej gęstości mocy i rodzaju wykończenia podłogi. Jeżeli wylewki w pomieszczeniach są już gotowe i rozważamy lokalizację ogrzewania bezpośrednio w warstwie wykończeniowej podłogi to ostatni czynnik jest tutaj limitujący. Istotna więc jest odpowiedź jaki rodzaj wykończenia Pan ostatecznie planuje - panele (drewniane czy laminowane), jak montowane (klejone do podłoża czy podłoga pływająca), a może jednak terakota/kamień.
Ten ostatni materiał jest najbardziej polecany przy ogrzewaniu podłogowym, szczególnie przy domach o wysokim zapotrzebowaniu na energię cieplną.

Mata o odpowiedniej gęstości (dla regularnego kształtu ogrzewanej powierzchni) lub kabel układany z odpowiednim skokiem (dla nieregularnych kształtów) zlokalizowane w warstwie kleju to sprawdzone i stosowane od lat rozwiązanie. Jedyne wymaganie dla materiału wykończeniowego to zastosowanie elastycznego kleju z atestem do ogrzewania podłogowego.
Wykończenie panelami jest bardziej kłopotliwe dla ogrzewania podłogowego. Po pierwsze musimy ograniczyć gęstość mocy grzejnej (szczególnie dla paneli drewnianych) co w przypadku źle wyizolowanych budynków może skutkować koniecznością uzupełnienia ogrzewania podłogowego o dodatkowe źródło ciepła (grzejniki sienne, kominek z rozprowadzeniem, promienniki). Po drugie - należy zastosować elementy grzejne o równomiernym rozkładzie temperatury. W przypadku paneli klejonych zalecam kable o niskiej obciążalności jednostkowej (~10W/m) układane w warstwie wylewki wyrównującej grubości 10-15 mm. W przypadku podłóg pływających folie grzejne lub specjalne maty z warstwą aluminiową.

Odnośnie kosztów - każdy system grzejny musi dostarczyć mniej więcej taką samą ilość energii.  Koszt energii elektrycznej  jest wysoki w porównaniu z innymi źródłami. Ale na korzyść elektrycznego ogrzewania podłogowego przemawiają stosunkowo niskie koszty materiałowe i montażowe,  łatwość sterowania, możliwość utrzymywania nieco niższych temperatur w pomieszczeniach przy zachowaniu odpowiedniego komfortu cieplnego.

Pozdrawiam
D. Zapiórkowski
LUXBUD

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...