Skocz do zawartości

Okna dachowe "się pocą". Jakie wybrać, aby nie było problemu?


Recommended Posts

Napisano
Cytat

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Witam, noszę się z zamiarem wymiany okien dachowych. Obecne zimą bardzo "pocą się" w efekcie czego mam ciągłe zacieki na ścianie w pokoju. Okna są drewniane i również przez to skraplanie się wilgoci na szybie niszczeje futryna okna. Jakie okna powinnam kupić?



Witam,

Ogólnie im lepsza termoizolacja okna czyli im niższy współczynnik przenikania ciepła Uw tym okno jest cieplejsze.
Okna posiadające dwu lub trzykomorowe pakiety szybowe, wyposażone w ramkami TGI i przestrzenią międzyszybową wypełnioną gazem, zapewniają znaczy wzrost termoizolacyjności okna. Współczynnik przenikania Ug dla pakietu szybowego U8 wynosi tylko 0,3[W/m2K]. Im mniejsza wartość parametru Ug, tym dłużej pomimo utrzymujących się mrozów, wewnętrzna szyba będzie ciepła

Proszę jednak pamiętać że montaż nawet najcieplejszych okien nie zapobiegnie niekorzystnym zjawiskom takim jak np.: kondensacja, gdy zaniedbany zostanie odpowiedni montaż okna i elementów wokół niego. Przerwy w izolacji powodują powstawanie mostków cieplnych i wyziębianie obszarów wokół okna jak i jego samego. Bardzo ważnym czynnikiem jest sposób montażu szpalet – dolna powinna być ułożona prostopadle do podłogi a górna równolegle. Takie ułożenie pozwala na optymalną cyrkulację powietrza wokół okna szczególnie, gdy dodatkowo zamontowany jest pod oknem grzejnik Im lepsze uszczelnienie i docieplenie tym temperatury w poszczególnych punktach okna są wyższe.
Oprócz montażu bardzo ważna jest sprawna i wydajna wymiana powietrza. Odprowadzanie starego, zawilgoconego i doprowadzenie świeżego powietrza w znacznym stopniu zabezpieczy przed skraplaniem się pary wodnej na szybach oraz innych powierzchniach. Dla zapewnienia stałej wymiany powietrza zalecany jest zakup okien z automatycznymi nawiewnikami V40P.

Najlepsze parametry uzyskują okna w wersjach: FTT U8 oraz FTT U6 przeznaczone do budownictwa pasywnego i energooszczędnego. Rozwiązaniem pośrednim między wersami pasywnymi a standardowymi jest zastosowanie okien z pakietem U5 (np. FTP-V U5, PTP-V U5), które również są wersjami energooszczędnymi.

Niezależnie od wybranej wersji okna sugeruję zastosowanie zestawu izolacyjnego XDP oraz kołnierza z dodatkową termoizolacją EHV-AT Thermo. Produkty te pozwolą na wykonanie prawidłowej i optymalnej izolacji na poziomie łat oraz powyżej tego poziomu.

Z poważaniem
Konsultant FAKRO
  • 1 miesiąc temu...
Gość Razmes
Napisano

a strych jako pomieszczenia nieużytkowe i nieogrzewane?

  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Kołnierz może być lekiem na całe zło ponieważ np. w moim osobistym przypadku okna pociły/pocą się w narożach. Zasięgałem już porady Fakro i zaproponowano mi wizytę Serwisanta.

Dobra droga ponieważ okna maja już kilkanaście lat i efekt pocenia pojawia sie dopiero przy silnych mrozach.

Razmes dobrze zapytał o ogrzewanie poddasza. Fizyka "działa" zawsze tak samo - ogrzewamy do momentu aż efekt ustąpi albo wymieniamy stare skrzydła na nowe.

 

Napisano
27 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Fizyka "działa" zawsze tak samo - ogrzewamy do momentu aż efekt ustąpi albo wymieniamy stare skrzydła na nowe.

Sprawdziłem ten strych na projekcie... Normalne poddasze użytkowe. Więc... jak nie grzeje, to leci. :icon_rolleyes:

W innym przypadku to zwykła reklama portalu z projektami >:(

Napisano

Witam,

Nie pamiętam czy już pisałem o tym ale powtórzę jeszcze raz.

Najważniejsza dla ograniczenia kondensacji jest prawidłowo działająca wentylacja. W mieszkaniach na poddaszu nie zawsze prawidłowo działa wentylacja grawitacyjna ze względu na słaby ciąg krótkich kanałów wentylacyjnych. Polepszeniem stanu rzeczy może być zainstalowanie w kratkach wentylacyjnych wyciągów mechanicznych, które przyspieszą usuwanie zużytego powietrza szczególnie w okresie nadmiernej produkcji pary wodnej w mieszkaniu. Aby sprawnie działała wentylacja wywiewna musi być możliwość napływu świeżego powietrza poprzez rozszczelnienie okien lub zastosowanie w oknach nawiewników. Kondensację na szybie ograniczyć można również przez prawidłową instalację grzejników (bezpośrednio pod oknem), jak również odpowiednie (pionowe) wykonanie szpalety pod oknem umożliwiające prawidłową cyrkulację powietrza wokół okna. W przypadku umieszczenia parapetu pod oknem wskazane jest pozostawienie szczeliny między parapetem, a ścianą.
Aby zminimalizować ilość pary wodnej w powietrzu należy:
• ograniczyć źródła jej generowania,
• gotować pod przykryciem,
• racjonalnie korzystać z palników kuchenek gazowych,
• suszyć ubrań na zewnątrz mieszkania,
• prawidłowo zamontować pochłaniacz nad kuchenką gazową,
• wykonywać remonty w odpowiednich porach roku.
Zadbać o sprawność wentylacji
• montaż nawiewników,
• udrożnienie kanałów wentylacyjnych.

 

Pozdrawiam

Konsultant FAKRO

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • A myślałeś może o sprawdzonej budowie za granicą, skoro i tak mieszkacie poza Polską?
    • witam,  Planujemy budowę domu M-90. W jakiej lokalizacji Pan buduje ? 
    • A skąd taki wniosek?   Przecież   
    • To chyba można odciąć przynajmniej dopływ ciepłej i zimnej wody do rozdzielaczy na piętrze? Tych obsługujących niedokończoną łazienkę.  Na tym etapie samo odcięcie nie zlikwiduje problemu. Ale chodziło mi o możliwość rozdzielenia tej używanej oraz nieużywanej części instalacji, odkażenie jej i uniknięcie problemów na przyszłość.  Skoro są tam rozdzielacze to przecież jest możliwość zamknięcia poszczególnych zaworów na rozdzielaczach, tych obsługujących nieużywane, zaślepione odcinki rur.  Skoro cała woda w instalacji śmierdzi (ciepła i zimna) to znaczy, że ostatecznie trzeba będzie zdezynfekować wszystkie rury. Bakterie się tam rozprzestrzeniły i jak gdziekolwiek zostaną to znów się namnożą. Przypuszczam, że cyrkulacja jest zrobiona od zbiornika c.w.u. do rozdzielaczy z ciepłą wodą? Ile jest tam rozdzielaczy? Czy są osobne rozdzielacze do łazienki na górze? Na początek proponuję zamknąć zawory na rozdzielaczach obsługujące tę niedokończoną łazienkę. Pozostawić je zamknięte. Podnieść temperaturę na zbiorniku c.w.u. do maksimum. Minimalnie odkręcić wszystkie krany z ciepłą wodą. Niech ledwo ciekną, ale niech w ten sposób gorąca woda przepłucze je chociaż z pół godziny. Potem sprawdzamy, czy to coś pomogło. To są rzeczy proste, które można zrobić bez ingerencji w instalację.  Następny etap, jeżeli okaże się konieczny, to sprawdzenie wszystkich filtrów, odłączenie zmiękczacza, zrobienie dezynfekcji termicznej również instalacji wody zimnej.  
    • Dzień dobry, W tym konkretnym układzie, czyli na pełnym deskowaniu, membrana wysokoparoprzepuszczalna (MWK) nie jest potrzebna. Jej głównym zadaniem jest odprowadzanie pary wodnej z ocieplenia, gdy to jest ułożone między krokwiami, a nie ma pełnego deskowania. Prawidłowym i zalecanym rozwiązaniem jest zastosowanie papy podkładowej. Papa tworzy szczelną warstwę, która chroni deskowanie oraz resztę konstrukcji dachu przed zacinającym deszczem czy śniegiem. To właśnie ona pełni rolę wstępnego krycia.   Dlatego, w tym przypadku, warstwy powinny układać się w następującej kolejności, licząc od konstrukcji dachu: - pełne deskowanie (np. płyty OSB/deski) - papa podkładowa - kontrłaty (min. 40x50 mm) - łaty (np. 32x100 mm, rozstaw 20-30 cm) - blacha na rąbek   Wentylacja połaci Ponieważ papa jest materiałem szczelnym, prawidłowa wentylacja jest absolutnie kluczowa dla trwałości dachu i zapobiegania zawilgoceniu. Należy zapewnić stały przepływ powietrza w szczelinie wentylacyjnej, która znajduje się pod blachą. Wlot powietrza powinien być zapewniony w okapie. Najlepiej sprawdzi się tu perforowana podbitka, która umożliwi swobodny dostęp powietrza do szczeliny. Szczelina wentylacyjna jest tworzona przez kontrłaty i musi mieć wysokość min. 4-5 cm. Powietrze przepływa wzdłuż całej połaci, od okapu do kalenicy, odprowadzając wilgoć i nagromadzone ciepło. Wylot powietrza musi znajdować się w kalenicy. Ponieważ papa nie pozwala na swobodny przepływ, konieczne jest zamontowanie kominków wentylacyjnych. Zapewnią one ujście dla wilgotnego powietrza, co ochroni konstrukcję dachu przed degradacją. Szczegóły w instrukcji montażu paneli: => https://pruszynski.com.pl/pobierz/#file-52 _______________ Panele dachowe na rąbek PD-510 Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/panele-dachowe-blacha-na-rabek-stojacy/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...