Skocz do zawartości

Podłoże pod płytki gresowe na zewnętrzne schody


Recommended Posts

Napisano
Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Witam, mam wylane schody na zewnątrz (beton z betoniarni). Do futryny drzwi było zostawione pod kamień 4 cm. Obecnie mają być na nich płytki gresowe w formacie 120*60. Problem tkwi czym je podrównać ponieważ 4 cm to za dużo pod płytkę, która ma 1 cm (musiało by być 3 cm kleju). Zrobić to klejem do płytek wielkoformatowych czy też 2 cm zaprawy cementowej wyrównującej i dopiero klej i płytka gresowa.
Napisano (edytowany)
Witam,

Oba wymienione przez Pana rozwiązania są dosyć często stosowne. Wyrównywanie podłoża klejem nie jest jednak rozwiązaniem systemowym. Kleje do okładzin są jednak najczęściej zaprawami cienkowarstwowymi zalecanymi jedynie do przyklejania płytek do podłoża na warstwie o grubości od 2 do 6 mm. Wyjątkiem są zaprawy klejowe średniowarstwowe lub grubowarstwowe, które umożliwiają jednoczesne wyrównywanie podłoża i przyklejanie okładzin (np. klej ALPOL AK 517 klasy C2FES1 o zakresie stosowania 3-20 mm).

Zaletą klejów upłynnionych jest dodatkowo eliminowanie pustek powietrznych pod płytką, co zapewnia maksymalną przyczepność płytki do podłoża oraz uniemożliwia penetracje wodzie (szczególnie nie wskazaną przy przyklejaniu okładzin na zewnątrz). Jeśli jednak zdecydowałby się Pan na wcześniejsze wyrównywanie podłoża zaprawą klejową to powinno być ono wykonane odpowiednio wcześniej, aby przed przyklejeniem płytek klej dobrze związał. Nie można przy tym dopuścić do przesuszenia kleju przed jego związaniem. Do wyrównywania podłoży pod okładziny zalecane są najczęściej zaprawy wyrównujące, które posiadają znacznie szerszy zakres stosowania (np. ALPOL AZ 135 o zakresie stosowania 3-50 mm) oraz często nadają się również do profilowania spadków i wykonywania warstw dociskowych. Oczywiście podłoże w każdym przypadku powinno być przygotowane zgodnie zaleceniami producenta wyrobu, który ma być stosowany.

Absolutnie odradzam natomiast przyklejanie na schodach zewnętrznych płytek wielkoformatowych, czyli okładzin o wymiarze przekraczającym 30 x 30 cm. Zastosowanie płytek wielkoformatowych stwarza bardzo wysokie prawdopodobieństwo powstania usterek w warstwie okładzinowej w szczególności odspojeń (spowodowane jest to znacznymi różnicami temperatur, które będą występować w trakcie eksploatacji okładzin, ich dużą rozszerzalnością termiczną i naprężeniami powstającymi z tego tytułu).

Zalecane jest natomiast wykonanie dylatacji (gdy powierzchnia bez dylatacji jest większa od 6 m.kw. lub stosunek jej długości do szerokości przekracza 4:1) oraz wykonanie hydroizolacji podpłytowej i połączenie jej z wcześniej wykonaną izolacją fundamentu schodów.

Pozdrawiam

Jarosław Pacierz
Menadżer Produktu Edytowano przez Eksperci Alpol Gips (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W artykule też są opisane konsekwencje negatywne co może się dziać w momencie kiedy ta szczelina będzie zastosowana.     Zapewne sprawa nie jest oczywista i myślę, że ten temat już powinniśmy przymknąć aby nie rozdrabniać się aż nadto. Wątek wyszedł. Nie wiem czy będą jeszcze w tym konkretnym wątku jakieś pytania. Ja spotkałem się bardziej z opinią taką jak cytowanym w artykule.   Bardziej miałbym kierunek od strony srebrnej folii zbrojonej, paroizolacyjnej od wewnątrz. Spotkałem się z opinią, że między tą folią srebrną paroizolacyjną, a płytą MDF, OSB lub GK powinien być odstęp 15-30mm, ponieważ ta folia srebrna odbija promienie cieplne do środka. Realizuje się to też podczas inwestycji standardowo? Zachowanie tej dodatkowej szczeliny jak już będę to robił na wieszakach wydaje mi się dodatkowym problemem. Jak można to najprościej zrobić?
    • Kiedy te zmiany się nasiliły/pojawiły?   Czy ma to związek z czasem wymiany drzwi balkonowych?   Kiedy budynek był ocieplany?
    • Spróbuję wybronić pomysł, o którym wspomniałem w 13 poście i powtórzyć to, co usłyszałem od praktyka z wieloletnim stażem w ociepleniach poddaszy.   Każdy rodzaj membran ma różne parametry i sprawą ważną i oczywistą jest tu paroprzepuszczalność. W artykule który podałeś jest napisane  "nie robić szczeliny" ale to dotyczy tych membran z "wysokim" poziomem paroprzepuszczalności a przecież producenci mają różne wartości swoich produktów. Warto sprawdzić jakie parametry ma membrana u Ciebie i będzie wszystko jasne. Paroprzepuszczalność membran podawana jest w g/m²/24h (w gramach na metr kwadratowy na dobę). Można też użyć współczynnika oporu dyfuzyjnego Sd, którego wartości podawane są w metrach. Im wyższa jest paroprzepuszczalność membrany, tym niższy poziom współczynnika Sd. Z tego co pamiętam, nie powinien być wyższy niż 0,04 m. Wszystko to się sprawdza kiedy membrana jest czysta i nie niezapylona a wełny mineralne pylą, i to sporo i wtedy parametry mogą się zmienić. Inna rzecz, to jeśli pod membranę położysz "wełnę mineralną skalną", to  w pewnych newralgicznych miejscach, kiedy wilgoć utrzymuje się tam dłuższy czas (okres jesień-zima-wiosna), może pojawić się pleśń.  Nie ma tego problemu, gdy zastosujesz "wełnę mineralną szklaną".   Sumując, artykuł nie jest błędny. Jeśli masz odpowiednią membranę i dodasz do tego wełnę mineralną o odpowiednich wartościach, to jeśli nie zrobisz szczeliny wentylacyjnej, to też będzie prawidłowo.   Mój post to była sugestia praktyka i jako sugestię to traktuj. Ostatecznie finalną decyzję podejmiesz sam.  
    • Już głupieję. Nie wiem czy Twoja sytuacja jest taka sama jak moja kiedy ja mam folię a Ty masz deski.   Dosłownie chwila poszukiwań:   Link: https://receptynadom.pl/miedzy-membrana-dachowa-welna-mineralna-zrobic-szczeline-wentylacyjna/#:~:text=Membrany dachowe są przepuszczalne dla,bezpośrednio%2C bez żadnej szczeliny wentylacyjnej.     Czyli rozumiem na tej stronie błędnie piszą? Czy nadal coś źle rozumiem? Zacytowany fragment chyba jest jasny.      
    • Zgadzam się, zgodnie ze sztuką  najprawdopodobniej jest postawiona konstrukcja dachowa ale ocieplenie poddasza to inna para kaloszy. Ja wspomniałem o: czyli szczelinie umiejscowionej po dolnej stronie ("poniżej") membrany dachowej a powyżej warstwy wełny. Tu podaje fotkę jak wygląda ta szczelina przed położeniem pierwszej warstwy wełny.   Na zdjęciu zamiast membrany jest deskowanie ale ale to jest bez znaczenia. Wełna od góry opiera się na sznurkowaniu i powyżej powstaje szczelina, gdzie mówiąc krótko hula powietrze i wyciąga wilgoć z wełny mineralnej.  Ta szczelina "musi" mieć otwarte na zewnątrz wlot i wylot na dole i powyżej ocieplenia.   Nie o tym pisałem. To całkiem inna wentylacja.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...