Skocz do zawartości

Cokół i opaska wokół domu


Recommended Posts

Witam,
na budowie, a już raczej w domu, przyszedł czas na cokół zewnętrzny i opaskę wokół budynku. Stąd prośba o pomoc w tej nierówniej walce.
Z cokołem sytuacja wygląda tak:
Fundamenty ocieplone styropianem 10 cm, na styropian siatka i klej. Ocieplenie to "wystaje" na około 30 cm ponad grunt. Potem zaczyna się ocieplanie ze styropianu 15 cm, na to siatka, klej i struktura.
Patrząc od poziomu gruntu i idąc w głąb ziemi klej zasmarowany jakimś czarnym mazidłem a wszystko zabezpieczone jest folią kubełkową (denka kubełków znajdują się przy styropianu). W niektórych miejscach widać, że wykonawca na mazidło jeszcze raz dał klej do siatki.
Dodatkowo na jednej ścianie fachowiec klej znajdujący się na cokole zaciągnął jeszcze czymś co zrobiło się koloru białego. Na pewno nie jest to gładź ale niestety nie wiem co to.
Skoro już opisałem jak co wygląda prośba o pomoc w zakresie poniższych kwestii:
1) Jaka powinna być minimalna różnica w licowaniu cokołu i ocieplenia budynku. Z tego co napisałem powyżej mam teoretycznie 5 cm różnicy w licowaniu cieplenie domu i fundamentu. Teoretycznie. Faktycznie jest to zazwyczaj 4cm a czasami nawet 3 cm. Jak położę płytki to różnica zmaleje pewnie do 1 cm - 1,5cm. Czy może to stanowić problem? Dodam, że na dolnej krawędzi styropianu jest "kapinos".
2) Czy poza płytami klinkierowymi polecacie jakieś inny materiał na cokoły np. płytki z innego materiału?
3) Czy cokół kłaść od dołu do góry czy odwrotnie? Spotkałem się o oboma podejściami ale wydaje mi się, że „książka” mówi od dołu do góry
4) Myślałem aby szczelinę między cokołem o ociepleniem budynku wypełnić sylikonem (nie fugą) - główne ze względu na szczelność. Czy to dobre rozwiązanie?
5) Podobnie jak w punkcie powyżej dolne zakończenie cokołu (miejsca pod ostatnim rzędem płytek) myślałem, żeby również zabezpieczyć silikonem (nie fugą). Czy to dobre rozwiązanie?
6) Czy miejsca, w których na cokół nachodzą schody, przed położeniem cokołu, uszczelnić taśmami?
7) Czy 25 cm - 30 cm wysokość cokołu na gruncie VI klasy (piasek) to nie za mało ?
8) Czy poza oczyszczeniem i zagruntowaniem powierzchnia pod cokół powinna być przygotowania jeszcze w jakiś inny sposób?




Jeżeli chodzi o opaskę proszę o pomoc w następujących kwestiach:
1) Jak zamocować folię kubełkową do styropianu ocieplającego fundament? Widziałem gdzieś takie specjalne listwy do mocowania folii ale do samego fundamentu. Nie wiem czy w tym przypadku też się sprawdzą.
2) Jak można zagęścić grunt pod opaską "domowym sposobem" ? Lać wodę czy może wystarczy kij „od szczotki” zakończony płytą w kształcie kwadratu / prostokąta?
3) Jeżeli okap dachu ma 70cm (nie licząc rynny) to czy opaska (razem z krawężnikiem) może mieć 70 cm, czy lepiej zrobić 60 cm?
4) Czy górna powierzchnia opaski powinna "wchodzić" pod cokół czy raczej opaska powinna być zrobiona tak aby przykrywać np. połowę wysokości ostatniego rzędu płytek?
5) Jeżeli opaska powinna wchodzić pod cokół to czy łączenie powinno być jakoś uszczelniane?
6) Czy pionowa powierzchnia styku opaski i schodów powinna być jakoś izolowana, dylatowana?

Z góry dzięki za pomoc

Pozdrawiam

Jak widać na forum jestem nowy :(.... W jaki sposób przenieść post do innego działu?
Link do komentarza
Cytat

1) Jaka powinna być minimalna różnica w licowaniu cokołu i ocieplenia budynku. Z tego co napisałem powyżej mam teoretycznie 5 cm różnicy w licowaniu cieplenie domu i fundamentu. Teoretycznie. Faktycznie jest to zazwyczaj 4cm a czasami nawet 3 cm. Jak położę płytki to różnica zmaleje pewnie do 1 cm - 1,5cm. Czy może to stanowić problem? Dodam, że na dolnej krawędzi styropianu jest "kapinos".
2) Czy poza płytami klinkierowymi polecacie jakieś inny materiał na cokoły np. płytki z innego materiału?
3) Czy cokół kłaść od dołu do góry czy odwrotnie? Spotkałem się o oboma podejściami ale wydaje mi się, że ?książka? mówi od dołu do góry
4) Myślałem aby szczelinę między cokołem o ociepleniem budynku wypełnić sylikonem (nie fugą) - główne ze względu na szczelność. Czy to dobre rozwiązanie?
5) Podobnie jak w punkcie powyżej dolne zakończenie cokołu (miejsca pod ostatnim rzędem płytek) myślałem, żeby również zabezpieczyć silikonem (nie fugą). Czy to dobre rozwiązanie?
6) Czy miejsca, w których na cokół nachodzą schody, przed położeniem cokołu, uszczelnić taśmami?
7) Czy 25 cm - 30 cm wysokość cokołu na gruncie VI klasy (piasek) to nie za mało ?
8) Czy poza oczyszczeniem i zagruntowaniem powierzchnia pod cokół powinna być przygotowania jeszcze w jakiś inny sposób?




Jeżeli chodzi o opaskę proszę o pomoc w następujących kwestiach:
1) Jak zamocować folię kubełkową do styropianu ocieplającego fundament? Widziałem gdzieś takie specjalne listwy do mocowania folii ale do samego fundamentu. Nie wiem czy w tym przypadku też się sprawdzą.
2) Jak można zagęścić grunt pod opaską "domowym sposobem" ? Lać wodę czy może wystarczy kij ?od szczotki? zakończony płytą w kształcie kwadratu / prostokąta?
3) Jeżeli okap dachu ma 70cm (nie licząc rynny) to czy opaska (razem z krawężnikiem) może mieć 70 cm, czy lepiej zrobić 60 cm?
4) Czy górna powierzchnia opaski powinna "wchodzić" pod cokół czy raczej opaska powinna być zrobiona tak aby przykrywać np. połowę wysokości ostatniego rzędu płytek?
5) Jeżeli opaska powinna wchodzić pod cokół to czy łączenie powinno być jakoś uszczelniane?
6) Czy pionowa powierzchnia styku opaski i schodów powinna być jakoś izolowana, dylatowana?

Z góry dzięki za pomoc

Pozdrawiam

Jak widać na forum jestem nowy :(.... W jaki sposób przenieść post do innego działu?

Pociągnij cokół drobnym Marmolitem to cienka warstwa nie dojdzie nawet 1 cm
2449f_sciany-zdjecia_1_jpg_marmolit-koup

folii kubełkowej nie mocować do styropianu dociśnie ją ostateczna warstwa .
DSCN0332-1.JPG

Grunt pod opaską zagęscić "domowym sposobem" to albo babą ubijać zrobić z pieńka i kija, albo wynająć stopę wibracyjną na jeden dzień


reszta na obrazkach.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • A z sąsiadami rozmawiałeś?   Dotychczas nie było problemów z faktem, że te ich okna wychodziły niemalże na Twoje podwórko - przynajmniej nic o tym nie wspominasz... Jak zaznaczyłeś - nie masz zamiaru stawiania parkanu, a OGRODZENIE  z siatki - przeciw intruzom... Sąsiedzi, o ile "nie drzesz z nimi kotów", nie powinni protestować... Zostanie bardzo mało przestrzeni na posadzenie kwiatków pod ich oknami, czy chociażby wykoszenie chwastów, albo przejście...   Nie bardzo wiem, co na ten temat mówią przepisy przeciwpożarowe... Tu chyba mogą być problemy formalne...
    • Spokojnie, nowy czy stary, wszystko jest w porządku. Forum jest od pytań właśnie.       I już wiemy, że można.      Dobrze kombinujesz. Chociaż jeśli w przewodach nie ma gruzu to ja bym to lekkie wydmuchał.        
    • Jest to dom jednorodzinny. (Jestem nowy na na tym forum i za błędy w odpowiedziach przepraszam)
    • 1. Kodeks cywilny (KC) stanowi: Art. 154 KC: Określa, że ogrodzenia między sąsiednimi nieruchomościami powinny być stawiane na granicy, a koszty budowy i utrzymania ponoszą właściciele sąsiednich działek po połowie, chyba że strony ustalą inaczej. A jeśli sąsiadowi coś nie pasuje, to wystarcza cofnąć się na swoją stronę 10 cm żeby stawiać to co się chce. Do wysokości 2,2 metra. Art. 144 KC: Zakazuje działań, które nadmiernie ingerują w korzystanie z sąsiedniej nieruchomości (np. zbyt wysokie ogrodzenie zasłaniające światło). Właśnie te 2,2 metra   2. Prawo budowlane (Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r.) stanowi: Zgłoszenie lub pozwolenie: Ogrodzenia o wysokości powyżej 2,2 m wymagają zgłoszenia do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej (starostwo powiatowe lub urząd miasta). W niektórych przypadkach, np. przy ogrodzeniach od strony dróg publicznych, może być wymagane pozwolenie na budowę. Art. 29 ust. 1 pkt 23: Ogrodzenia o wysokości do 2,2 m nie wymagają zgłoszenia, chyba że znajdują się w szczególnych lokalizacjach (np. przy zabytkach lub drogach publicznych). Art. 30: Zgłoszenie musi zawierać informacje o rodzaju, zakresie i sposobie wykonania prac oraz terminie rozpoczęcia budowy.   3. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP): MPZP może określać szczegółowe wymagania dotyczące ogrodzeń, np. ich wysokości, materiału, kolorystyki czy prześwitu (np. zakaz pełnych ogrodzeń w określonych strefach). Jeśli działka nie jest objęta MPZP, stosuje się ogólne przepisy prawa budowlanego.   4. Warunki techniczne (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie):  § 41: Ogrodzenia nie mogą stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi i zwierząt (np. ostre elementy na górze ogrodzenia są dopuszczalne tylko powyżej 1,8 m wysokości). § 43: Bramy i furtki muszą otwierać się do wewnątrz działki, jeśli znajdują się przy drodze publicznej.   Okna sąsiada nie mają żadnego znaczenia. Oczywiście, jesli ogrodzenie bedzie miało poniżej 220 cm.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...