Skocz do zawartości

Płyta fundamentowa czy fundament typowy?


Gość

Recommended Posts

Napisano
Który jest szybszy w realizacji?
Fundament typowy z ławą, a płyta fundamentowa dla terenu płaskiego, nie nasypowego.
Dom parterowy, poddasze, mur 1-warstwowy, porotherm 50 P+W, dach blachodachówka. Pow. domu 100 m.kw.
Gość Redakcja__
Napisano
Budowa domu to nie wyścigi i kilkudniowe różnice wynikające z różnych technologii nie mają praktycznie żadnego znaczenia. O sposobie fundamentowania decyduje kierownik budowy z porozumieniu z projektantem uwzględniając konkretne warunki gruntowe, a więc od nich zależy jaki rodzaj fundamentu będzie tu właściwy. . Z pewnością fundament płytowy będzie bardziej kosztowny i trudniejszy do wykonania
  • 1 rok temu...
Napisano
Ale ponoć płyta daję większą stabilność domu i bezpieczeństwo podczas osiadania. Jest jeszcze system ogrzewania poprzez płytę fundamentową jako akumulator ciepła ? Może jedno i drugie daje to że lepiej płyta niż fundament ??? icon_confused.gif
Napisano
Na pewno szybsze w wykonaniu jest rozwiązanie z płytą fundamentową.
Takie rozwiązanie stosuje się najczęściej na słabych gruntach, ponieważ jest wymagana dla takiego rozwiązania mniejsza nośność gruntu. Budynek jest bardziej stabilny.
Jest to na pewno rozwiązanie droższe, zwłaszcza w obecnej chwili przy znacznym podrożeniu stali w ostatnim czasie. W przypadku fundamentu płytowego jest on gęsto zbrojony krzyżowo. Większa jest też ilość betonu
W przypadku ław fundamentowych wystarczy zbrojenie główne 4 prętami.

Nie zgadzam się z redakcją Budujemy Dom, ze o sposobie posadowienia decyduje kierownik budowy.
O sposobie posadowienia decyduje projektant po przeanalizowaniu warunków gruntowych.
Fundament jako element konstrukcyjny jest częścią zatwierdzonego projektu budowlanego przez organ administracji architektoniczno – budowlanej
Napisano
Cytat

Który jest szybszy w realizacji?
Fundament typowy z ławą, a płyta fundamentowa dla terenu płaskiego, nie nasypowego.
Dom parterowy, poddasze, mur 1-warstwowy, porotherm 50 P+W, dach blachodachówka. Pow. domu 100 m.kw.



Po pierwsze radzę więcej czasu spędzić wybierając projekt. Wybór projektu, dobrego projektu trwa niejednokrotnie dłużej niż budowa domu.
Wracając do fundamentu - jeśli mamy tylko cztery ściany nośne, to napewno najtańszy będzie fundament z ławą, ale jeśli w domu o takiej samej powierzchni oprócz zewnętrznych ścian nośnych występuje jeszcze kilka ścian wewnętrznych nośnych wymagających fundamentowania, to może okazać się, że płyta fundamentowa na gruncie jest ZNACZNIE tańsza od tradycyjnego fundamentu.
Dlatego lepiej spędzić nawet kilka miesięcy nad projektem - potem płytę wylewamy w jeden dzień.
Napisano
Cytat

Ale ponoć płyta daję większą stabilność domu i bezpieczeństwo podczas osiadania. Jest jeszcze system ogrzewania poprzez płytę fundamentową jako akumulator ciepła ? Może jedno i drugie daje to że lepiej płyta niż fundament ??? icon_confused.gif



W projekcie budowlanym podawane są zawsze warunki nośności gruntu , dla jakich zaprojektowano zamieszczony w dokumentacji fundament. Jeśli podczas robót ziemnych okaże się, że grunt nie ma wystarczającej nośności wtedy w zależności od potrzeb poszerza się ławy lub projektuje nowy fundament np. płytowy, rusztowy, na palach lub studniach. Natomiast w typowych warunkach gruntowych nie ma sensu budowanie fundamentu płytowego pod dom jednorodzinny gdyż z pewnością będzie on znacznie droższy. Warto jednocześnie zwrócić uwagę, że umieszczane w ławach fundamentowych pręty stalowe nie są zbrojeniem konstrukcyjnym, a jedynie służą do ich wzmocnienia w przypadku przewarstwień o różnej nośności. Na gruntach jednorodnych i z dobrze zagęszczoną podsypką stabilizującą można spokojnie z nich zrezygnować

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...