Skocz do zawartości

Sterowanie ogrzewaniem podłogowym


cobratom

Recommended Posts

Napisano
Mam kilka pytań dotyczących sterowania ogrzewaniem podłogowym. Na początek krotka historia.

Zastanawiam sie nad wyborem ogrzewania domu, jako ze gazu nie mam, pozostaje gaz z butli lub PC. Dodam ze planuje wentylacje mechaniczna z rekuperacja. Dom 140 m2 użytkowej

Na razie rozważam 2 następujące warianty.

Wariant I
Pompa ciepła 4KW (powinna wystarczyć)
Odwierty pionowe (działka tylko 7,5 a)
ogrzewanie podłogowe parter i poddasze
Dogrzewanie kominkiem z DGP

Wariant II
Gaz z butli (butla własną)
piec kondensacyjny,
ogrzewania podłogowe parter, kaloryfery na poddaszu
Dogrzewanie kominkiem z DGP

Wariant I jest o wiele droższy w instalacji (wszystko będzie brane z kredytu):
odwiert, cena pompy ciepła, mocniejszy strop no i sterowanie ogrzewaniem. Oczywiście użytkowanie jest tańsze, pytanie tylko czy na tyle aby robić droga instalacje i czy to się kiedykolwiek zwróci. Dochodzi do tego fakt ze wymyślony przeze mnie system sterowania może być drogi a i tak nie uzyskam założonego efektu, a przy gazie miałbym kaloryfer z głowicą termostatyczna i pop problemie.

Teraz pytania dotyczące sterowania, kto ma jak u siebie rozwiązane. Ogrzewanie podłogowe ma duża bezwładność w związku z tym zakładam ze będą potrzebne sterowniki uwzględniające pogodę.

1. Czy dobrze mieć taki sterownik do każdego pokoju? Czy może wystarczy jeden na dole a jeden do góry?
2. Czy wystarczy jeden sterownik uwzględniający pogodę do którego podpina się sterowanie z poszczególnych pokoi, czy może każdy pokój potrzebuje taki sterownik uwzględniający warunki pogodowe.
3. Czy trudno się takim czymś steruje, czy łatwo jest wyregulować temperaturę
4. Chciałbym aby sterowniki można było zaprogramować tak aby obniżały temp w dni robocze kiedy nie ma nas w domu (powiedzmy o 2 stopnie)
5. Jaki może być koszt takich sterowników.

Każda sugestia jest na miarę złota. Będę także wdzięczny za opinie jak kto ma zrobione u siebie i czy jest zadowolony, może coś by zmienił.
Gość arturo72
Napisano
Oj dużo Cię jeszcze czeka czytania na temat budowy ;)
Oprócz gazu i PCi istnieje jeszcze inny system bezobsługowy,tańszy,pompką 4kW to można sobie cwu nagrzać a nie dom 140m2,no chyba,że tak wychodzi to nie interesowałbym się PCi a innym,zdecydowanie tańszym systemem grzewczym,jeśli chcesz PCi to żeby zmniejszyć rachunki warto wykorzystywać II taryfę a tutaj pogodówka się absolutnie nie sprawdzi,duża bezwładność i akumulacja ciepła w płycie powoduje małe dobowe wahania temperatury,jeśli sterownik w każdym pokoju to bardziej dla ogrzewania niecentralnego a nie akumulacyjnego.
Napisano
Dodam ze te 4KW to jeszcze bez uwzględnienia COP. Zakładając COP na poziomie 4, daje nam to 16KW.
Wiem ze co producent to inaczej podaje moc PC, jeden po pomnożeniu, drugi przed, ja podałem przed.
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

Dodam ze te 4KW to jeszcze bez uwzględnienia COP. Zakładając COP na poziomie 4, daje nam to 16KW.
Wiem ze co producent to inaczej podaje moc PC, jeden po pomnożeniu, drugi przed, ja podałem przed.


Czytaj,czytaj icon_smile.gif
Przede wszystkim moc grzewcza pompy jest ważna,nie patrz na COP i nic nie dziel ani nie mnóż.
Przede wszystkim oblicz swoje zapotrzebowanie domu na ciepło.Dopiero wtedy dobieraj PCi lub inny system grzewczy. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano
cobratom - najpierw zrób porządnie sobie OZC - to taki program - wpisujesz do niego swój przyszły dom (parametry ścian,okien,drzwi,ocieplenie itp) - w efekcie dostajesz precyzyjnie wyliczone zapotrzebowanie domu na ciepło.
Bardzo przydatne narzędzie, każdemu planującemu budowę polecam zrobienie sobie takiego audytu. Niekoniecznie musisz robić to sam - zlecenie tego, to koszt kilkaset zł, a na pewno będą to najlepiej zainwestowane pieniądze na budowie - pozwoli ci to na pewno na oszczędności przy wykonywaniu CO - lepszy dobór kotła i grzejników/podłogówki to niższa cena całości i optymalna praca całej instalacji...od tego zacznij...

a co do twoich pytan
1.ja mam po 1 sterowniku na kondygnacji i działa ok - można też osobny sterownik w każdym pomieszczeniu, ale to podraża instalację(rozdzielacze z siłownikami + sterownik do każdego pokoju)
ja mam takie sterowniki
http://www.auraton.pl/index.php/pl/produkt/43/
kosztują one w okolicy 200zł
http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&...p;change_view=1

2.sterowanie pogoowe to zupełnie inna para kaloszy - poczytaj sobie o sterowaniu pokojowym i pogodowym
3.jak instalacja jest dobrze wykonana to jest to banalnie proste
4.Przy podłogówce nie ma sensu krótkie obniżanie temperatury - bo będzie się długo obniżać, ale potem podniesienie temperatury też trochę czasu zajmie

Jeśli mogę ci coś zasugerować - rób ogrzewanie podłogowe w całym domu. Z ludzi którzy robili instalacje mieszane(podłogówka+grzejniki) drugi raz zrobiliby podłogówke po całości. Niższe koszty inwestycyjne,eksploatacyjne i większy komfort. No i koniecznie zrób te OZC
Napisano
Cytat

Czytaj,czytaj icon_smile.gif
Przede wszystkim moc grzewcza pompy jest ważna,nie patrz na COP i nic nie dziel ani nie mnóż.
Przede wszystkim oblicz swoje zapotrzebowanie domu na ciepło.Dopiero wtedy dobieraj PCi lub inny system grzewczy.


No i to mialem na mysli, moze jeszcze nie rzucam za dobrze pojeciami. Pompa ciepla o ktorej mowilem ma moc grzewcza cos kolo 16KW:

http://www.slawco.pl/index.php?go=page&id=2&l=1
Napisano
Cytat

No i to mialem na mysli, moze jeszcze nie rzucam za dobrze pojeciami. Pompa ciepla o ktorej mowilem ma moc grzewcza cos kolo 16KW:

http://www.slawco.pl/index.php?go=page&id=2&l=1



ale na jakiej podstawie ty chcesz dobrać moc tej PC?
do domu o tej samej wielkości może pasować PC 8kw albo PC 16kw.....te obliczenia TRZEBA zrobić...
Napisano
Cytat

ale na jakiej podstawie ty chcesz dobrać moc tej PC?
do domu o tej samej wielkości może pasować PC 8kw albo PC 16kw.....te obliczenia TRZEBA zrobić...


Tak to byl tylko przyklad aby wyjasnic roznice zdan pomiedzy mna a arturo72 icon_smile.gif
W tej chwili nic nie mam jeszcze wybranej PC ani mocy jaka bedzie potrzebna.
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

No i to mialem na mysli, moze jeszcze nie rzucam za dobrze pojeciami. Pompa ciepla o ktorej mowilem ma moc grzewcza cos kolo 16KW:

http://www.slawco.pl/index.php?go=page&id=2&l=1


Jakieś drogie te pompy,adiqq ma u siebie pompę sprawdzonej firmy i chyba tańszą to z nim zagadaj ;)
I masz przykład na oszczędność,może wystarczy Ci 7,5 lub 9,5kW ? Kilka tys. w kieszeni. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
tylko nie pisz, że firma ci dobierze moc, bo firma dobierze na oko, sprzeda ci PC o mocniejszej mocy za którą więcej zapłacisz, więcej zapłacisz też za większe dolne źródło a PC będzie brała więcej prądu. To typowa praktyka - przewymiarowywanie urządzeń grzewczych...

w przypadku PC właściwy dobór mocy urządzenia ma kluczowe znaczenie!

Cytat

Jakieś drogie te pompy,adiqq ma u siebie pompę sprawdzonej firmy i chyba tańszą to z nim zagadaj ;)
I masz przykład na oszczędność,może wystarczy Ci 7,5 lub 9,5kW ? Kilka tys. w kieszeni.




a to już inna kwestia icon_biggrin.gif Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • dżwięk z drogi odbija się od domu, dzięki czemu jest głośno na tarasie - znaczy głośniej - bo masz dwa dźwięki - bezpośredni i odbity. Jeśli masz taras zadaszony, to tym bardziej hałas się nawarstwi. Nie wiem, jaki masz taras - ale spróbuj zasłonić go od strony tego dźwięku bezpośredniego z drogi i sprawdź natężenie dźwięku. Jeśli będzie ciszej, to spróbuj odsłonić go, ale wytłumić - nawt jakąś plandeką czy kocami powieszonymi przed ścianą, od której może się odbić ten dzwięk (jesli jest zadaszony, może odbijać się od sufitu czy co tam masz nad nim). A jak sprawdzisz - to będziesz wiedział, czy warto zrobić wytłumienie sciany tarasu bezodbiciowe. Lub sufitu nad tarasem. Loggie otwarte ażurowe balkonowe -  są np. świetnymi zbieraczami i wzmacniaczami dźwięku z ulicy.   Taras nakryty jest takim odpowiednikiem loggii.
    • Pamiętam swoją pierwszą i ostatnią noc w Nowej Hucie, jak kombinat szedł pełną parą całą dobę i tramwaje też jeździły całą dobę, nie spałem chyba do 3ciej w nocy. Także jak człowiek się przyzwyczai do ciszy, to potem w drugą stronę raczej sporo gorzej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Chodzi o usztywnienie konstrukcji. Nasza więźba ma już 60 lat i jest z cienkiego drewna ciosanego, odpornego na złamania, ale jest bardziej elastyczna niż z krokwi np 7×22cm. Koszt niewielki, bo na pokój 28m2 to raptem 600zł, a jak się mam martwić, że za parę lat spękają połączenia na płytach, to uważam to za słuszne rozwiązanie. Poza tym jak z tych krokwi wystają tylko haki, to dużo łatwiej jest najpierw połączyć wszystkie OSB i na to przykręcić GK, bo bez tego to już wyższa szkoła jazdy i ja w swoim przypadku sobie takiego rozwiązania bez OSB nie wyobrażam, gdzie obydwa skosy są w inną stronę krzywe, a ściany się rozchodzą na prawie 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Oraz pory dnia i roku, godziny, pogody, ciśnienia atmosferycznego itd., itp., etc. W sumie zgadzam się, że takich danych nie ma. Nigdzie. Bo takie badanie kosztują krocie, a każde wyniki da się podważyć, wiec nikt nie ryzykuje.
    • Nie licz na to, że wyciszysz działkę do tych 35 - 40 dB w takim miejscu zlokalizowaną... Nawet kilkumetrowej wysokości ekran akustyczny - taki, jakie stawiają przy drogach szybkiego ruchu - nie załatwi tego Mieszkam 250 m od eSki, oddziela mnie od niej pas szerokości około100 m lasu mieszanego i słyszę każdy niemal pędzący pojazd (nie mówię o motocyklach z "ulepszonymi" wydechami ) - ekranu nam nie postawili... Około 700 m od okien jest linia kolejowa Warszawa - Lublin, od niej również "oddziela" nas pas ze 150 m szerokości lasu, również mieszanego... Słychać każdy przejeżdżający skład pociągu - o godzinie  +- 23:40 przejeżdża skład 43 wagonów z węglem Zupełnie inaczej słychać samochody i pociągi w suche dni, a inaczej "po rosie", gdy powietrze jest mocno wilgotne - wtedy wydaje się, że jeżdżą one tuż pod oknami Zaznaczam, że las jest mieszany, bo jest różnica zimą, a miesiącami, gdy są gęste liście na drzewach... Nie mierzyłem natężenia hałasu, ale BYŁ on mocno zauważalny w pierwszych tygodniach zamieszkania - po jakimś czasie przestaje się słyszeć te hałasy, przestają być zauważalne, przeszkadzające i uciążliwe... czasami się je słyszy, ale ucho przyzwyczaja się... Można próbować odgradzać się parkanami, szpalerami tui, czy innych roślin, ale i tak trzeba będzie zaakceptować pozostałe szumy i odgłosy...   Albo szukać innej lokalizacji     Podejrzewam, że takie dane uzyskasz tylko doświadczalnie dla określonej lokalizacji...
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...