Skocz do zawartości

Sterowanie ogrzewaniem podłogowym


cobratom

Recommended Posts

Mam kilka pytań dotyczących sterowania ogrzewaniem podłogowym. Na początek krotka historia.

Zastanawiam sie nad wyborem ogrzewania domu, jako ze gazu nie mam, pozostaje gaz z butli lub PC. Dodam ze planuje wentylacje mechaniczna z rekuperacja. Dom 140 m2 użytkowej

Na razie rozważam 2 następujące warianty.

Wariant I
Pompa ciepła 4KW (powinna wystarczyć)
Odwierty pionowe (działka tylko 7,5 a)
ogrzewanie podłogowe parter i poddasze
Dogrzewanie kominkiem z DGP

Wariant II
Gaz z butli (butla własną)
piec kondensacyjny,
ogrzewania podłogowe parter, kaloryfery na poddaszu
Dogrzewanie kominkiem z DGP

Wariant I jest o wiele droższy w instalacji (wszystko będzie brane z kredytu):
odwiert, cena pompy ciepła, mocniejszy strop no i sterowanie ogrzewaniem. Oczywiście użytkowanie jest tańsze, pytanie tylko czy na tyle aby robić droga instalacje i czy to się kiedykolwiek zwróci. Dochodzi do tego fakt ze wymyślony przeze mnie system sterowania może być drogi a i tak nie uzyskam założonego efektu, a przy gazie miałbym kaloryfer z głowicą termostatyczna i pop problemie.

Teraz pytania dotyczące sterowania, kto ma jak u siebie rozwiązane. Ogrzewanie podłogowe ma duża bezwładność w związku z tym zakładam ze będą potrzebne sterowniki uwzględniające pogodę.

1. Czy dobrze mieć taki sterownik do każdego pokoju? Czy może wystarczy jeden na dole a jeden do góry?
2. Czy wystarczy jeden sterownik uwzględniający pogodę do którego podpina się sterowanie z poszczególnych pokoi, czy może każdy pokój potrzebuje taki sterownik uwzględniający warunki pogodowe.
3. Czy trudno się takim czymś steruje, czy łatwo jest wyregulować temperaturę
4. Chciałbym aby sterowniki można było zaprogramować tak aby obniżały temp w dni robocze kiedy nie ma nas w domu (powiedzmy o 2 stopnie)
5. Jaki może być koszt takich sterowników.

Każda sugestia jest na miarę złota. Będę także wdzięczny za opinie jak kto ma zrobione u siebie i czy jest zadowolony, może coś by zmienił.
Link do komentarza
Gość arturo72
Oj dużo Cię jeszcze czeka czytania na temat budowy ;)
Oprócz gazu i PCi istnieje jeszcze inny system bezobsługowy,tańszy,pompką 4kW to można sobie cwu nagrzać a nie dom 140m2,no chyba,że tak wychodzi to nie interesowałbym się PCi a innym,zdecydowanie tańszym systemem grzewczym,jeśli chcesz PCi to żeby zmniejszyć rachunki warto wykorzystywać II taryfę a tutaj pogodówka się absolutnie nie sprawdzi,duża bezwładność i akumulacja ciepła w płycie powoduje małe dobowe wahania temperatury,jeśli sterownik w każdym pokoju to bardziej dla ogrzewania niecentralnego a nie akumulacyjnego.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Dodam ze te 4KW to jeszcze bez uwzględnienia COP. Zakładając COP na poziomie 4, daje nam to 16KW.
Wiem ze co producent to inaczej podaje moc PC, jeden po pomnożeniu, drugi przed, ja podałem przed.


Czytaj,czytaj icon_smile.gif
Przede wszystkim moc grzewcza pompy jest ważna,nie patrz na COP i nic nie dziel ani nie mnóż.
Przede wszystkim oblicz swoje zapotrzebowanie domu na ciepło.Dopiero wtedy dobieraj PCi lub inny system grzewczy. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
cobratom - najpierw zrób porządnie sobie OZC - to taki program - wpisujesz do niego swój przyszły dom (parametry ścian,okien,drzwi,ocieplenie itp) - w efekcie dostajesz precyzyjnie wyliczone zapotrzebowanie domu na ciepło.
Bardzo przydatne narzędzie, każdemu planującemu budowę polecam zrobienie sobie takiego audytu. Niekoniecznie musisz robić to sam - zlecenie tego, to koszt kilkaset zł, a na pewno będą to najlepiej zainwestowane pieniądze na budowie - pozwoli ci to na pewno na oszczędności przy wykonywaniu CO - lepszy dobór kotła i grzejników/podłogówki to niższa cena całości i optymalna praca całej instalacji...od tego zacznij...

a co do twoich pytan
1.ja mam po 1 sterowniku na kondygnacji i działa ok - można też osobny sterownik w każdym pomieszczeniu, ale to podraża instalację(rozdzielacze z siłownikami + sterownik do każdego pokoju)
ja mam takie sterowniki
http://www.auraton.pl/index.php/pl/produkt/43/
kosztują one w okolicy 200zł
http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&...p;change_view=1

2.sterowanie pogoowe to zupełnie inna para kaloszy - poczytaj sobie o sterowaniu pokojowym i pogodowym
3.jak instalacja jest dobrze wykonana to jest to banalnie proste
4.Przy podłogówce nie ma sensu krótkie obniżanie temperatury - bo będzie się długo obniżać, ale potem podniesienie temperatury też trochę czasu zajmie

Jeśli mogę ci coś zasugerować - rób ogrzewanie podłogowe w całym domu. Z ludzi którzy robili instalacje mieszane(podłogówka+grzejniki) drugi raz zrobiliby podłogówke po całości. Niższe koszty inwestycyjne,eksploatacyjne i większy komfort. No i koniecznie zrób te OZC
Link do komentarza
Cytat

Czytaj,czytaj icon_smile.gif
Przede wszystkim moc grzewcza pompy jest ważna,nie patrz na COP i nic nie dziel ani nie mnóż.
Przede wszystkim oblicz swoje zapotrzebowanie domu na ciepło.Dopiero wtedy dobieraj PCi lub inny system grzewczy.


No i to mialem na mysli, moze jeszcze nie rzucam za dobrze pojeciami. Pompa ciepla o ktorej mowilem ma moc grzewcza cos kolo 16KW:

http://www.slawco.pl/index.php?go=page&id=2&l=1
Link do komentarza
Cytat

ale na jakiej podstawie ty chcesz dobrać moc tej PC?
do domu o tej samej wielkości może pasować PC 8kw albo PC 16kw.....te obliczenia TRZEBA zrobić...


Tak to byl tylko przyklad aby wyjasnic roznice zdan pomiedzy mna a arturo72 icon_smile.gif
W tej chwili nic nie mam jeszcze wybranej PC ani mocy jaka bedzie potrzebna.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

No i to mialem na mysli, moze jeszcze nie rzucam za dobrze pojeciami. Pompa ciepla o ktorej mowilem ma moc grzewcza cos kolo 16KW:

http://www.slawco.pl/index.php?go=page&id=2&l=1


Jakieś drogie te pompy,adiqq ma u siebie pompę sprawdzonej firmy i chyba tańszą to z nim zagadaj ;)
I masz przykład na oszczędność,może wystarczy Ci 7,5 lub 9,5kW ? Kilka tys. w kieszeni. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
tylko nie pisz, że firma ci dobierze moc, bo firma dobierze na oko, sprzeda ci PC o mocniejszej mocy za którą więcej zapłacisz, więcej zapłacisz też za większe dolne źródło a PC będzie brała więcej prądu. To typowa praktyka - przewymiarowywanie urządzeń grzewczych...

w przypadku PC właściwy dobór mocy urządzenia ma kluczowe znaczenie!

Cytat

Jakieś drogie te pompy,adiqq ma u siebie pompę sprawdzonej firmy i chyba tańszą to z nim zagadaj ;)
I masz przykład na oszczędność,może wystarczy Ci 7,5 lub 9,5kW ? Kilka tys. w kieszeni.




a to już inna kwestia icon_biggrin.gif Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...