Skocz do zawartości

Gdzie wskazywać błedy redakcji ?


Recommended Posts

Napisano
Brakuje mi na tym forum działu, gdzie można zwaracac uwage redakcji na popełnione błedy merytoryczne w drukowanych atrykułach. Co prawda nie czytałem jeszcze dokładnie całego numeru (3/2006) ale np. strona 158 - kanały dymowe, do których podłaczone są kotły na paliwo stałe do 25kW musza (zgodnie z PN) miec kanał o przekroju min. 400cm2 , a nie 14X14. bład bardzo czesto popeniany przez inwestorów, który moze skańczyc sie nie uzyskaniem "odbioru kominarskiego"
Napisano
Trudno mówić o popełnieniu błedu przez Redakcję, gdyż Rozporządzenie w w sprawie waruków technicznych Dz.U.02.75.690 w par. 145 pkt 1 wyraźnie określa minimalne wymiary kanałów dymowych wynoszące 14x14 cm lub średnicę 15 cm. Oczywiście kanały te muszą mieć przekrój dostosowany do rodzaju urządzenia grzewaczego i jego mocy i decydujący w tym zakresie jest przekrój czopucha odprowadzającego dym z kotła, pieca czy kominka.
Napisano
Fakt icon_redface.gif ale jak to sie ma do zaleceń PN-87/B-02411, które to owe rozporzadzenie nakzuje stosowac. PN mówi, że kotły na paliwo stałe o mocy do 25kW maja byc podłączone do przewodu dymowego o wymiarach min. 20x20 icon_eek.gif
Napisano
Bardzo mi się podoba dyskusja w średnicy "wylotów" , poddobnie jak w wentylacji "dlaczego z kratek dmucha?" A wlot?
Napisano
Rozumiem, że chodzi ci o sytuację, gdy z kratki wentylacyjnej dmuch zamiast wyciagac. Tzw. wsteczny ciąg konminowy może mieć klka przyczyn, np latem gdy powietrze na zewnątrz jest cieplejsze od wewnetrznego to grawitacyjna wentylacja przestaje działać, ponieważ ciąg jest wynikiem różnicy gęstości no i oczywiście wysokości komina (przewodu wentylacyjnego). inna sytacja gdy mamy kominek bez doprowadzenia powietrza do spalania z zewnątrz i do tego szczelne okna. powietrze zostaje spalane, w pomieszczeniu robi się podciśnienie i wentylacja działa jak nawiew ( na 1kW mocy przyjmuje sie 10 m3 powietrza dla kominków z wkładem ) brak ciągu może byc też spowodowany przez wiatr, ale to raczej rzadkość.
Napisano
OK. Na koniec tak miłej duskusji z Redakcją podam prosty wzór umożliwiający obliczenie min. przekroju komina: F=(2,6×Q)÷(n×√h) [m2] Q - moc kotła ( kominka) w [kW], h - wysokość komina w [m], n - współczynnik dla drewna 900, dla węgla 1600 dla gazu i oleju 1800. Mozna tez zastosować uproszczony wzór dla kotłów olejowych i gazowych F= 15Q÷h

[ Dodano: 2006-03-13, 23:05 ]
Kochana Redakcjo znów mam problem, strona 255 - ogrzewanie akumulacyjne - nie mogę zrozumieć icon_eek.gif co autor miał na myśli pisząc o nagrzewaniu się podłogi, czy mowa tu ogrzewaczach akumulacyjnych czy o ogrzeawaniu podłogowym akumulacyjnym ?

[ Dodano: 2006-03-14, 01:35 ]
Str. 211 to porównanie współczynników przewodzenia ciepła λ dla wełny i styropianu chyba jest też coś nie tak icon_redface.gif sorry juz wiecej nie będę

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...