Skocz do zawartości

Co zrobić ze stropem na belkach stalowych?


Recommended Posts

Napisano
W tym roku przeprowadziłem remont domu aby móc zagospodarować spore poddasze. Strop nad obecnymi pomieszczeniami użytkowymi jest betonowy na legarach stalowych (tzw. szyny których połowa wysokości wystaje nad wylewkę na poddaszu).

W celu wykonania podłogi na poddaszu chcę ułożyć między belkami styropian (twardy jak na posadzki) natomiast nad szynami położyć płyty ze styropianu elestycznego aby odpowiednio wyciszyć podłogę.

Czy jest to właściwe rozwiązanie?

Dodatkowe informacje to:

- strop jest to beton ze zbrojeniem (myślę, że jest to około 7 -8cm grubości)

- belki stalowe wystają ponad strop 6cm

- rozstaw między belkami to 1m (ale są różnice bo jest to dom dość stary więc dzie niegdzie są nawet co 120cm - bodajrze 2 miejsca)

- oczywiście będą to pomieszczenia użytkowe więc ocieplane no i cała instalacja hydrauliczna pójdzie w podłodze.

Proszę o poradę lub wskazanie źródeł gdzie można dokładniej poczytać o takich problemach bo nie spotkałem się jeszcze na żadnym forum z podobnym pytaniem.
Napisano
Zaproponowane rozwiazanie jest poprawne, choć nalezy liczyć się z pęknięciami na wylewce podłogowej na skutek różnego ugięcia styropianu między belkami i na samych belkach. Dlatego lepszym rozwiazaniem bedzie wypełnienie pól między belkami keramzytem o granulacji 4 - 10 mm zmieszanym z cementem w proporcji 50 l keramzytu na 12 - 15 kg cementu. Mieszankę tą z niewielkim dodatkiem wody (powinna być wilgotna ale nie płynna) rozkłada sie do poziomu wierzchu belek i zagęszcza. Po stwardnieniu uzyskuje się twardy, ale lekki podkład pod styropian akustyczny, na którym uklada się jastrych podłogowy grubości ok. 4 cm zbrojony dodatkowo siatką przeciwprężną. Przy ścianach oraz innych stałych elementach konstrukcji domu nalezy umieścić wkładki dylatacyjne np. z paskow styropianu oddzielające betonowy podkład od tych ścian.
Napisano
Pierwsze co musisz zrobić to sprawdzić nośność takiego stropu - w końcu zwiększasz dość znacznie obciążenia, a napewno nie chcesz aby ci się uszkodził (ten strop) po wprowadzeniu się na poddasze.
Strop o zbyt małej nośności może się znacznie ugiąć powodując spękanie tynku na suficie a w najgorszym przypadku nawet "zawalić"

Z opisu wnioskuję (8cm płyta żelbetowa + 6cm wystaje - czyli belki są z dwuteownika (szyny) I140) że masz tam I140 ułożony co 1,0 do 1,2m, ale ważniejsze jest jakie są odległości od podparcia do podparcia takiego dwuteownika - bo to ma największe znaczenie.

Musisz zobaczyć czy dach ci się na tych belkach nie opiera i czy nie chcesz na nich budować jakich ścianek !!

Teraz dobór warstw posadzki wpływa na ciężar stropu - jeżeli nie masz zapasów nośności na belkach - polecamm najlżejszy układ - warstwa keramzytu zagęszczona - jak podaje redakcja a na to płyty gipsowe dwie sztuki układane na zakład - szczegóły zobacz na stronie NIDA GIPS - oni mają specjalne płyty posadzkowe do poddaszy i tam są opisane szczegóły takiego układania podsadzki. Korzyści są takie, że warstwy są lekkie i może się uda bez wzmacniania belek stropowych.

A teraz najważniejsze - belki czasem okazują się za małe i trzeba je wzmacniać.
Najczęściej udaje się to poprzez obetonowanie belki i utworzenie nad nią "coś w rodzaju kopca " wzdłuż całej jej długości, czasem należy włożyć tam ze dwa pręty. Jednak czasem to niewystarcza i trzeba dospawać jakiś kształtownik do istniejącej belki (jaki - to trzeba policzyć) i tu pojawia się problem czy mamy na to miejsce ?!

Zalecam dobrze sprawdzić nośność tych belek aby nie mieć potem kłopotów.
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...